mie 04.07.2003 18:45:38 | |
---|
Hankin akustisen kuukausi sitten, opettelin nuotit parissa viikossa, mutta sointujen soittamista ei tule sitten mitään vaikka harjoittelen päivittäin. Mitä mie teen!? Sex, Drugs and Guns N' Roses |
BluesKossi 04.07.2003 18:54:07 | |
---|
Harjoittelua niin kyllä se siitä, tosin pieni taukokin voi olla hyväksi. ole kuningas - osta aurinkolasit |
re infecta 04.07.2003 22:00:08 | |
---|
Hankin akustisen kuukausi sitten, opettelin nuotit parissa viikossa, mutta sointujen soittamista ei tule sitten mitään vaikka harjoittelen päivittäin. Mitä mie teen!? Tarkemmin ottaen, mitä tarkoitat sillä että sointujen soittamisesta ei tule mitään? Sitä, ettet saa otetta jossa kaikki kielet soisivat puhtaasi vai sitä ettet saa juoksutettuja sointuja tarpeeksi nopeasti? Onko kyse open-position soinnuista vai barresoinnuista? Onko kyse sointujen muodostamisesta ja sointuteoriasta? Katso tori! |
Nimismies 05.07.2003 01:48:44 | |
---|
Öh, vaikka olenkin kitaransoitossa surkea noviisi, ehdotan että opettelet ensin vitossoinnut ja laajennat niistä barresointuihin. Näin minä olen sointuni opetellut. Avosoinnut ovat sitten asia erikseen. "Rockmusiikissakin on voimaa" - Petri Anjalankoskelta |
herb 05.07.2003 12:05:39 | |
---|
Öh, vaikka olenkin kitaransoitossa surkea noviisi, ehdotan että opettelet ensin vitossoinnut ja laajennat niistä barresointuihin. Näin minä olen sointuni opetellut. Avosoinnut ovat sitten asia erikseen. Nyt en oikein ymmärrä tätä Nimismiehen logiikkaa. Eikös ne barret ole vain jalostuneempia versioita perinteisistä avosoinnuista? Vitossoinnut ovat sitten asia erikseen. Nissä ei ole duuri/molli -jaottelua laisinkaan. Mutta turhanpäiväisen kuittailun lisäksi voisi kommentoida alkuperäistä kysymystäkin. Paras tapa treenata komppaamista on komppaaminen. Biisiä soimaan ja siihen päälle soittelemaan mukana. Rytmitaju ja oikea timing kehittyy samalla. Winampille on olemassa hyvä plugin nimeltään Pacemaker, jolla saa pudotettua tempoa ilman, että sävellaji muuttuu. Näin voi siis komppailla mukana, ja otteiden vaihteluun jää enemmän aikaa. Toki alkuperäistä kysymystä voisi hieman tarkennellakkin. Mikäs niissä soinnussa sitten erityisesti tökkii? |
Itse kyllä aloittaisin akustisen treenaamisen juuri niistä avosoinnuista. Niistä se todellinen akustisen soundi lähtee ja vasta sitten siirtyisi barreihin ja vastaaviin. Ja sen sointujen soittamisen puhtaasti oppii vain treenaamalla, ei siinä sen kummempaa. Järkevin on lähteä jonkun yksinkertaisen kahden soinnun kuvion jankkaamisesta, jossa on on vuorotellen vaikka Am, C... Em, Am tai jotain vastaavaa, joissa ei heti tule kovin suuria sormitusten vaihtoja sointujen välillä. Näin oman kokemuksen perusteella. |
Nimismies 05.07.2003 13:31:11 | |
---|
Nyt en oikein ymmärrä tätä Nimismiehen logiikkaa. Eikös ne barret ole vain jalostuneempia versioita perinteisistä avosoinnuista? Vitossoinnut ovat sitten asia erikseen. Nissä ei ole duuri/molli -jaottelua laisinkaan. Selvennän hieman: viitossoinnuthan soitetaan samoista kohdista kuin barret(anteeksi käyttämäni kömpelö kieli). Kun on opetellut vitossoinnut, on mielestäni helppoa tavallaan "laajentaa" siitä sitten barreihin. Itse en millään oppinut barresointuja aluksi, tuntui etteivät sormet taivu millään. Aloin ränkkäämään vitossointuja, ja kun ne oli oppinut, huomasin että oli varsin helppoa laittaa etusormi lepäämään kaikkien kielien päälle sen sijaan että se olisi ollut siinä E - kielen päällä. Helvetin epäselvää mongerrusta, mutta toivottavasti asia tuli selväksi. "Rockmusiikissakin on voimaa" - Petri Anjalankoskelta |
paavi 05.07.2003 13:31:58 | |
---|
Itse kyllä aloittaisin akustisen treenaamisen juuri niistä avosoinnuista. Niistä se todellinen akustisen soundi lähtee ja vasta sitten siirtyisi barreihin ja vastaaviin... Vexun kanssa aivan samaa mieltä. Tietenkin kannattaa kokoajan pitää mielessä, mikä on se pohjasävel siinä avoimessa soinnussa jne. Eli teorian alkeet alusta asti mukana. Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi. |
mie 05.07.2003 15:45:08 | |
---|
Tarkemmin ottaen, mitä tarkoitat sillä että sointujen soittamisesta ei tule mitään? Sitä, ettet saa otetta jossa kaikki kielet soisivat puhtaasi vai sitä ettet saa juoksutettuja sointuja tarpeeksi nopeasti? Onko kyse open-position soinnuista vai barresoinnuista? Onko kyse sointujen muodostamisesta ja sointuteoriasta? Molemmat tökkivät. Sex, Drugs and Guns N' Roses |