Aihe: Filleröitineuvoja kaivataan
1
HanskiS
11.11.2005 16:59:59
Minkälaisella tökötillä puu pitäisi filleröidä siinä tapauksessa kun bodyä ei maalata tai värjätä? Olen nyt siinä vaiheessa että body on lakattu muutamaan kertaan sellakalla ja kirjan ohjeen mukaan seuraavaksi puun kolot pitäisi täyttää. Hioa ylimääräiset pois ja sitten lakkaus päälle. Onko sellaista tököttiä olemassa ettei se muuta puun väriä tai muuten jää näkyviin lakan alle ?
P2
11.11.2005 17:02:23
Tuolta "Palstan helmiä" loppupäästä löytyy.
HanskiS
11.11.2005 17:26:53
Tuolta "Palstan helmiä" loppupäästä löytyy.

Mää kyllä yritin katsella sieltäkin, mutta silmiini osui vain sellaisia ohjeita kuinka puukittiin lisätään jotain väriä. Olisiko pelkkä puukitti sitten väritöntä ?
Mike M. Hiirenloukku
11.11.2005 17:34:53
Mää kyllä yritin katsella sieltäkin, mutta silmiini osui vain sellaisia ohjeita kuinka puukittiin lisätään jotain väriä. Olisiko pelkkä puukitti sitten väritöntä ?

Ei ole. Puukitti yleisimmin on kellertävän valkoista ja tarttee minusta aika paljon väriä että sen saa kunnolla värjättyä. Viisaammat kertokoon lisää.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
vrajala
11.11.2005 18:25:04 (muokattu 12.11.2005 13:13:55)
Suomessa ei mun tietääkseni myydä puun filleröintiin tarkoitettuja aineita. Stewmaciltä saa tilaamalla jotain vesiohenteista tököttiä. Ulkomailta saa myös monia muita tarkoitukseen sopivia aineita.

Puukittejä myydään valmiiksi sävytettyinäkin, joskaan nämä sävyt eivät välttämättä vastaa aivan tarkasti käsiteltävää puuta. Näin ollen omatoiminen sävytys on todennäköisesti tarpeellista. Veteen ohennetulla, oikean sävyisellä puukitillä pääset melko huomaamattomaan lopputulokseen. Mikäs puu sulla on käsiteltävänä?

Joku väritön akryylikitti voisi toimia, joskaan sellaisen saatavuudesta mulla ei ole mitään käsitystä. 2-komponenttisena se voi kuitenkin olla liian äkäistä tavaraa joidenkin lakkojen päälle.
Mää sano.
jarmos
11.11.2005 18:42:10
Minkälaisella tökötillä puu pitäisi filleröidä siinä tapauksessa kun bodyä ei maalata tai värjätä? Olen nyt siinä vaiheessa että body on lakattu muutamaan kertaan sellakalla ja kirjan ohjeen mukaan seuraavaksi puun kolot pitäisi täyttää. Hioa ylimääräiset pois ja sitten lakkaus päälle. Onko sellaista tököttiä olemassa ettei se muuta puun väriä tai muuten jää näkyviin lakan alle ?

Minä olen ns. filleröinyt hohkakivi hiontajauheella, eli hohkakivi pölyä podin pinnalle ja tullolla ja lakalla hierotaan hohkakivipöly puun huokosiin, esim kitaraprojekti
http://jarmos.kaverit.org/jarmos07.html on tehty niin.
Lakkoina olen käyttänyt sellakkaa ja dicco selluloosalakkaa..
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
HanskiS
11.11.2005 18:54:40
Mikäs puu sulla on käsiteltävänä?

Khaya jota taidetaan kutsua myös Afrikan mahongiksi. Kirja, jonka ohjeiden mukaan etenen tässä rojektissa on Amerikkalainen ja sieltä ilmeisesti ko. aineita löytyy helposti. Olen tässä mietiskellyt että jos sopivaa ainetta ei helposti löydy niin annan kolojen jäädä näkyville. Se näyttää jo nyt aika mukavalta vaikka siinä ei ole kuin muutama sellakkakerros.
jarmos
11.11.2005 20:27:39
Mikäs puu sulla on käsiteltävänä?

Khaya jota taidetaan kutsua myös Afrikan mahongiksi. Kirja, jonka ohjeiden mukaan etenen tässä rojektissa on Amerikkalainen ja sieltä ilmeisesti ko. aineita löytyy helposti. Olen tässä mietiskellyt että jos sopivaa ainetta ei helposti löydy niin annan kolojen jäädä näkyville. Se näyttää jo nyt aika mukavalta vaikka siinä ei ole kuin muutama sellakkakerros.

No ei mulla just nyt mikää ole käsiteltävänä, mutta tuolla hohkakivipölyllä olen mahongin, pähkinäpuun, linnunsilmävaahtran ja kaikki mitä en maalaa niin käsitellyt, hohkakivipöly on niin hienojakoista että se tunkeutuu jokaiseen mahdolliseen rakoon, ja lakankanssa tehtynä se tukkii kaikki puunsyyt ja huokoset.
No ei sun enää kannata alkaa filleröimään, vedät vaan lakkaa tarpeeksi monta kerrosta niin hyvä tulee, muista välihionnat esim karhunkieli on hyvä, eihän sillä alkuvaiheessa ole muuta merkitystä kuin että saa lakkapinnan mataksi ja seuraava tarttuu paremmin, mutta kun useita lakkakerroksia niin sitten vetele vesihiontapaperilla kuivana, ja taas lakkaa. (olikohan liikaa juttua sekavasti?)
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
vrajala
12.11.2005 13:19:54
Mahongilla on moni päässyt ihan kelvolliseen lopputulokseen ihan sävytettyä puukittiä käyttämällä. Sävynkään kanssa ei ole ihan niin tarkkaa kunhan se ei ole puun keskimääräistä sävyä vaaleampaa. Noin yleisesti, mahonkien kanssa touhutessa kannattaa muistaa, että ne yleensä tummuvat ajan myötä melko voimakkaastikin. Jotkut puusepät (ja soitinrakentajatkin) värjäävät mahonkia hieman päästäkseen lähemmäs ajan patinoimaa väriä.
Mää sano.
Juzzu
12.11.2005 16:33:38
Minusta mahonki (ja sukulaispuut) kannattaa nimen omaan fillata vähän tummemmalla fillerillä, se tuo puun ominaissyyrakennetta kauniisti esille. Tuohon yhteen työn alla olevaan peliin on itse asiassa tarkoitus kokeilla täysin mustaa filleria (Martin on kuulemmma myös tehnyt näin ainakin joskus), sillä saa ainakin hyvän kontrastin puuhun.

Pelkällä lakalla "fillaaminen" on kyllä hurjaa hommaa, puu imee lakkaa aivan valtavasti, jolloin saa kyllä lakkailla reippaasti ja toisaalta, kuka haluaa täyttää syykoloja syvelle asti lakalla, tuskin se sointi siitä ainakaan paranee? Mieluummin täyttää reikien "suut" fillerillä...
jarmos
12.11.2005 21:02:42
Minusta mahonki (ja sukulaispuut) kannattaa nimen omaan fillata vähän tummemmalla fillerillä, se tuo puun ominaissyyrakennetta kauniisti esille. Tuohon yhteen työn alla olevaan peliin on itse asiassa tarkoitus kokeilla täysin mustaa filleria (Martin on kuulemmma myös tehnyt näin ainakin joskus), sillä saa ainakin hyvän kontrastin puuhun.

Pelkällä lakalla "fillaaminen" on kyllä hurjaa hommaa, puu imee lakkaa aivan valtavasti, jolloin saa kyllä lakkailla reippaasti ja toisaalta, kuka haluaa täyttää syykoloja syvelle asti lakalla, tuskin se sointi siitä ainakaan paranee? Mieluummin täyttää reikien "suut" fillerillä...

No tuo mihin ilmeisesti viitta eli miten olen nuo filleröinnit tehnyt, lakka/hohkakivipöly niin ei siinä lakalla ole tarkoitus tukkia puu syitä, vaan hiomapöly tunkeutuu noihin huokosiin ja tukkii ne. Hifistelyksi tuo saundi puoli tuntuu menevän. Vähemmän lakkaa joka tapauksessa olen saanu menemään tällä tavalla, toisaalta mitä enemmän lakkaa sitä parempi ulkonäkö ja (saundi). vitsi
Jymi
12.11.2005 21:15:20
Tilailin tuolta => http://www.liikanenguitars.com/
sellaista filleröintii tarkoitettua ainetta, joka on kirkasta.
Juzzu
13.11.2005 12:12:19
No tuo mihin ilmeisesti viitta eli miten olen nuo filleröinnit tehnyt, lakka/hohkakivipöly niin ei siinä lakalla ole tarkoitus tukkia puu syitä, vaan hiomapöly tunkeutuu noihin huokosiin ja tukkii ne.

Kyl kyl, mutta sullakin on tuo hohkakiva, tarkoitin sitä ettei käytetä mitään muuta kuin lakkaa.

Hifistelyksi tuo saundi puoli tuntuu menevän.

Siis mitä täh? Kaikken vähiten tää mun mielestä hifistelyä on, kun kyse on puun värähtelystä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)