faq1 09.11.2005 08:42:12 | |
---|
Olen yrittänyt tehdä kotiäänityksiä, käyttäen akustista kitaraa säestyksen tukena. Kumpi on yleisempi tapa kompata kitaraa: plektran kanssa vai ilman? Plektran kanssa kielten rahina korostuu ehkä liikaa, kun taas sormilla ääni jää tietenkin hiljaiseksi ja tummaksi. Olen käyttänyt Thin-plektraa. |
Mrezzye 09.11.2005 08:44:22 | |
---|
EQ:lla tai mikrofonin paikalla voinee vaikuttaa sen plektran iskujen kuulumiseen. Itse soittaisin joka tapauksessa plektralla (lukuunottamatta klassista kitaraa) ja hakisin sitten ongelmaan ratkaisua nimenomaan siitä nauhoitusteknisestä puolesta. |
Therium 09.11.2005 14:41:50 | |
---|
Olen käyttänyt Thin-plektraa. Ohuet plekut lätisevät enemmin. Koitappa paksummalla plektralla jos vaikka auttais. |
Jucciz 09.11.2005 17:47:59 | |
---|
Ohuet plekut lätisevät enemmin. Koitappa paksummalla plektralla jos vaikka auttais. Näin minäkin neuvoisin. Riippuu tosin siitä, halutaanko akustisen komppikitaran soundista nimen omaan esiin enemmän kitaran kielten vai plektran räminää - molempien kannattattajia kun löytyy. |
e.c 09.11.2005 18:30:20 | |
---|
Näin minäkin neuvoisin. Riippuu tosin siitä, halutaanko akustisen komppikitaran soundista nimen omaan esiin enemmän kitaran kielten vai plektran räminää - molempien kannattattajia kun löytyy. Kun jotain Bob Dylanin biisejä oon kuunnellu ja vähän yrittäny sitä soittoa sieltä plokkailla, niin soinnut kuulostaa kovin samalta ja tulee soitto jotenkin vaimeasti esiin. Komppaako siis Dylan just noin että pleku kuuluu paremmin vai enkö vaan kuule? |
Kassu 10.11.2005 18:21:27 | |
---|
Kun jotain Bob Dylanin biisejä oon kuunnellu ja vähän yrittäny sitä soittoa sieltä plokkailla, niin soinnut kuulostaa kovin samalta ja tulee soitto jotenkin vaimeasti esiin. Komppaako siis Dylan just noin että pleku kuuluu paremmin vai enkö vaan kuule? Lähinnä vaikka Kari Vepsä käyttää tuota plekurätinäjuttua livenä. Semmoinen rytmikäs tä tä tä tä tä kuuluu kyllä mutta ei muuta. |
Spike 10.11.2005 19:29:42 | |
---|
plektran räminää Tota löytyy varsinki poppibiiseistä paljon. So you did but did nothing. Sama meni mänät. |
Apricot 11.11.2005 00:53:38 | |
---|
Kyllä se taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että ns. teräsharjakompit vedetään melko ohuella plekulla. Ei soundin vuoksi, vaan että on helpompi soittaa tasaisella dynamiikalla, eikä yksittäiset äänet pompi silmille. Harjoittelukysymys sinällään, mutta näin tekevät myös vanhat sessioketut... No problemo! |
psalmat 11.11.2005 18:36:00 | |
---|
teräsharjakompit ??? Mitäs tää on? Ajatus lentää, minä en. |
Ohuet plekut lätisevät enemmin. Koitappa paksummalla plektralla jos vaikka auttais. Paljonko on ohut? Kitaran kompissa ja pikkauksessa käytän Brain 0.6 eikä lätise yhtään. Saakohan Brainia Suomesta? Osallistuin sellaiseen jenkkimandolinistien järjestämään suureen plektratestikierrokseen ja arvosteluun ja sain pitää tuon. Ei sopinut maniskalle, mutta oli hyvä kitaralle. Nopeassa kompissa paksumpi on hankala. Mainiskassa käytän pinkkiä Dunlopia 0.71. Paksummalla ei saa triplettejä soittua jos ei taivu yhtään, tääkin taipuu erittäin vähän. EDIT: typo Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
StJerky 12.11.2005 12:43:36 | |
---|
teräsharjakompit Onkos tämä sama kuin risuaitakomppi? |
Topah 12.11.2005 13:25:04 | |
---|
En ole mikään flatpicking spesialisti, mutta kyllä suositellaan paksua plekua oli komppi tai rymi mikä tahansa. Se on se ranneliike. Ja siihen on olemassa ihan mentaalikikkakin. I play more best than you! |
risto 12.11.2005 15:40:25 | |
---|
En ole mikään flatpicking spesialisti, mutta kyllä suositellaan paksua plekua oli komppi tai rymi mikä tahansa. Se on se ranneliike. Ja siihen on olemassa ihan mentaalikikkakin. Höh, kuka suosittelee kuka ei... Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
sinCCos 21.11.2005 20:03:28 | |
---|
Itse suosin paksulla plekulla komppaamista :) |