Aihe: Magneetit, magnetisointi, magnetometri
1
kulmahiomakone
11.11.2005 14:28:35 (muokattu 11.11.2005 14:29:26)
http://www.stewmac.com/freeinfo/I-5967.html

Alnico 5 magneetin täydeksi voimakkuudeksi mainitaan tuossa linkissä (sivun alalaidassa) 20-25 gaussia. Kerrotaan myös, että miten tuo magneetin saattaminen täyteen voimakkuuteensa tapahtuu.

http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/glossary/technical.htm

Kinman taas väittää, että alnico 5 magneetin voimakkuus on tyypillisesti 1200 gaussia.

http://www.stewmac.com/freeinfo/I-1465.html

Tässä kerrotaan, että alnicomagneetin napaisuuden voi kääntää yksinkertaisesti siten, että laittaa sen "väärinpäin" kahden voimakkaamman magneetin väliin.

Ensinnäkin, kumpi on tuon gaussiluvun kanssa oikeassa, Kinman vaiko Stewmac? Toisekseen, tietääkö joku hyvää, halpaa ja yksinkertaista magnetometriä/gaussimittaria/rakennussarjaa edellisille/ohjeita edellisten valmistamiseksi, joka toimisi kitaramikrofonimagneettien alueella? Kolmanneksi, kuinka moni gaussiset magneetit tuohon alnicomagneetin napaisuuden kääntämiseen tarvitaan ja osaako joku suositella Suomesta löytyvää hankintapaikkaa moisille? Neljänneksi, kellään mitään muuta sanottaa liittyen mikkimagneeteihin?

Ei tässä sen puoleen mitään, että kaikki käämimäni mikit ovat kyllä toimineet ilman mittailuja tai magneetin latauskikkoja, mutta olisi mukava vähän tehdä testejä tuonkin asian suhteen ja siis, että miten magneetin voimakkuus vaikuttaa saundiin. Sitä taas tiedä, vaikka kaikki mitä aiheesta on lukenut, olisi silkkaa paskaa. Niin paljon myyttejä liittyy kitaroihin ja niiden tekniikkaan.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
kulmahiomakone
11.11.2005 21:06:48 (muokattu 11.11.2005 21:14:05)
Jos fysiikasta jotain muista niin eikös 1 Gauss ole 0.0001 Teslaa, joten jos kitaramikkien yhteydessä puhutaan luokkaa ~0.1 Teslaa niin mielestäni se on aika paljon. Voin toki olla väärässä mutta veikkaisin että toi pienempi arvo olis lähempänä totuutta.

Sitäkin mietin, että toi Kinmanin ilmoittama luku voisi olla gausseja per tietty tilavuus, esim. kuutiodesi ja Stewmacin luku tuon nimenomaisen mikkimagneettisylinterin gaussimäärä. Mutta mä noista mitään ymmärrä. Olisi kuitekin hyvä saada tuo selville, koska muuten on aika nihkeetä etsiä oikealla alueella toimivaa mittaria. Mitä nyt alustavasti asiaa tutkailin, niin nuo mittareiden hinnat taitavat olla sadasta eurosta ylöspäin...

DIT: kun tuli vastaan noita "supervoimakkaita maamagneetteja" niin niiden voimakkuudet olivat 10000:sta aina 26000 gaussiin...

Mä olen muistaakseni pariin otteeseen väitellytkin täällä noiden magneettien keinotekoisesta heikentämisestä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat vaikuttaneet asioista tietävän, joten luulisi näihinkin asioihin selvyyttä tätä kautta saavan. Ja mainittakoon vielä, että niissä väittelyissä magneettien heikentämisestä olen ollut väärässä, joskaan en täysin ;-) Siis että kyllä niitä näyttää olevan mahdollista heikentää, mutta vanhentamisesta puhuminen ja lämmön kanssa temppuilu on enemmänkin tätä myyttiosastoa.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)