Aihe: Hyviä Multiefektejä kitaralle
1 2 3 4
McNulty
11.11.2005 00:02:56
meikäläinen tilas PODxt:n juurikin kotisoitteluun ja nauhoitteluun. ToneLab on soundeiltaan hyvä myöskin, mutta en usko että se on yhtä monipuolisesti tuettu PC-ympäristössä kuten Line6 POD. Myöskin tuosta yhdestä "etusputkesta" voidaan olla montaa mieltä. Mielestäni se ei tee niistä soundeista yhtään sen "tubeamp"-tyylisempiä kuin PODxt:n putkikone-mallinnukset. Minä olen sitä mieltä että se ToneLabin putki on vain myyntikikka #3. Sokkotestissä ei meinaan yksikään tuttavistani osannut sanoa pelkän soundin perusteella, oliko kyseessä VOX ToneLab vaiko Line6 PODxt.

Live-käyttöön ottaisin ehdottomasti sellaisen multiefektin missä on jalkakytkimet valmiina. Eli Boss GT-6/8, VOX ToneLab SE tai Line6 PODxt Live. Uskoisin että kaikissa riittää potkua vatkaan miellyttävät soundit reenikselle ja keikoille.
Quu
11.11.2005 00:14:05

Eikä niitä efektejä loppujen lopuksi käytä mitään ;)

Näin on näppylät :)
Onhan mulla kaikennäköisiä efektejä tossa RP100:ssa, mutta eipä sitä osastoa tule pahemmin käyteltyä... Ainakaan omissa soundeissa... Välillä kylläkin.
Phaser/Flanger + Delay toimii efekteinä ihan mukavasti joissain vuorenhuipulla soitetuissa power-metal sooloissa ;)
Chorusta tulee välillä laitettua soundeihin, sillä se tuo sellaista mukavaa tunnelmaa, varsinkin puhtailla.

Kaikuhan nyt on vakiovaruste, joten ei kannata edes mainita ;)
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
McNulty
11.11.2005 01:27:43
Näin on näppylät :)
Onhan mulla kaikennäköisiä efektejä tossa RP100:ssa, mutta eipä sitä osastoa tule pahemmin käyteltyä... Ainakaan omissa soundeissa... Välillä kylläkin.
Phaser/Flanger + Delay toimii efekteinä ihan mukavasti joissain vuorenhuipulla soitetuissa power-metal sooloissa ;)
Chorusta tulee välillä laitettua soundeihin, sillä se tuo sellaista mukavaa tunnelmaa, varsinkin puhtailla.

Minulla on sellanen systeemi että chorusta tulee laiteltua puhtaaseen soundiin välillä aika reippaastikin. Phaser sitten taas säröosastolle.

Hippibändin kanssa tulee käyteltyä kyllä wahia, phaseria, delayta (ja kohta rotarya) varsin reilusti.

Hevibändin kanssa en käytä oikeastaan muuta kuin extra-säristimiä (Digitech Hot Head, Boss MT-2 Metal Zone tai sitten Ibanez TS808RI tahi vastaava tube screamer-tyyppinen boostaamassa Marsua). Myös Delay on välillä käytössä metallibändin lead-soitannassa.

Eli kyllä noita efektejä pääsee sotkemaan vähän milloin minnekin kun niitä osaa käyttää :) Olenkin aina sanonut että efektit ovat mausteita, niillä saa sen perussafkan maistumaan hieman erilaiselta.

Toki on olemassa huonoja kokkeja jotka eivät osaa käyttää mausteitaan oikein ja silloin siitä perussafkastakin tulee kamalaa skeidaa. Kannattaa siis reenailla soittamisen ohessa myös efektien säätämistä ja käyttöä.

Kaikuhan nyt on vakiovaruste, joten ei kannata edes mainita ;)

Minä taas en kauheasti kaikua käytä. Metallissa se vaan sotkee ja puurouttaa, hipissä sitä ei tartte kun on delay ja muita pörpöttimiä :)

Siksipä myinkin oman DigiVerbin etiäpäin uudelle omistajalle.
Quu
11.11.2005 10:09:30

Myös Delay on välillä käytössä metallibändin lead-soitannassa.

Tämän takia en delayta paljon kaytä; kun en soita sooloja... olen komppikone... Enkä edes kovin hyvä sellainen.

Olenkin aina sanonut että efektit ovat mausteita, niillä saa sen perussafkan maistumaan hieman erilaiselta.

Toki on olemassa huonoja kokkeja jotka eivät osaa käyttää mausteitaan oikein ja silloin siitä perussafkastakin tulee kamalaa skeidaa. Kannattaa siis reenailla soittamisen ohessa myös efektien säätämistä ja käyttöä.

Asiaa.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Papillon10
11.11.2005 13:20:19

Todella tyhmä kysymys, mutta mitä noi podit käytännössä on? Kitaran etuvahvistimia? Mitä niillä haetaan?
Quu
11.11.2005 13:22:50

Todella tyhmä kysymys, mutta mitä noi podit käytännössä on? Kitaran etuvahvistimia? Mitä niillä haetaan?

Ne mallintavat digitaalisesti vanhoja vuosikertavahvistimia (nykyään myös uudempia)... Niiden vuosikertavahvareiden soundia niistä haetaan.
Ja etuvahvistimia ovat juu... Voit soittaa suoraan kuulokkeisiin/pa:han/kotistereoihin (ei välttämättä kannattavaa)/jne.
juuso a
11.11.2005 13:27:22

Hevibändin kanssa en käytä oikeastaan muuta kuin extra-säristimiä (Digitech Hot Head, Boss MT-2 Metal Zone tai sitten Ibanez TS808RI tahi vastaava tube screamer-tyyppinen boostaamassa Marsua). Myös Delay on välillä käytössä metallibändin lead-soitannassa.

Pieni offtopicci: noin keikkakäytössä jos on vain yksi delay-pedaali niin säädätkö eri biiseihin eri asetuksia siitä (esim. taptempo) vai onko vaan tällainen yleisasetus kaikkiin liideihin? Aattelin vaan kun on itsellä delay-pedaalin osto edessä.

Itse aiheeseen sanoisin että noi GT:t on todella laadukkaita vehkeitä ainakin mitä itse olen päässyt testaamaan. Käyttö on tosiaan ilman manuualia kimuranttia, mutta kyllähän se siitä suttaantuu ajan kanssa. Voxia en ole päässyt testaa vielä. Pitää käyvä kattoo onko laitteesta mihinkään.
Ääh.. Emmie jaksa.
Papillon10
11.11.2005 14:52:53

Ne mallintavat digitaalisesti vanhoja vuosikertavahvistimia (nykyään myös uudempia)... Niiden vuosikertavahvareiden soundia niistä haetaan.
Ja etuvahvistimia ovat juu... Voit soittaa suoraan kuulokkeisiin/pa:han/kotistereoihin (ei välttämättä kannattavaa)/jne.

Ok, kiitokset vastauksesta. Mitäs jos soittelen tuollaisella kitaravahvistimeni kautta? Säilyykö ääni samanlaisena, vai muuttuuko pahasti?
Papillon10
11.11.2005 15:12:53

Vaikuttaahan se jonkin verran. Itse vahvistinosa ei välttämättä kauheasti väritä soundia (varsinkin trankut, putket värittää enemmän), mutta kaiutin sitä enemmän. Tavallisissa kitaravahvistimissa ja kaapeissa käytettävät kaiuttimet ovat taajuusalueeltaan kapeampia kuin korvakuulokkeet tai hifi-kaiuttimet. Kaappimallinnoksen ottaminen pois päältä auttaa asiaa ainakin jonkinverran.

Paras vaihtoehto kuitenkin olisi (mikäli haluaa säilyttää multiefektistä saatavan soundin) vetää suoraan PA:han, tietokoneeseen, kotistereoihin siitä efektistä

Oikeastaan juuri tietokoneelle olisi mukava saada ne hyvät soundit. Olen tähän asti hoitanut homman vahvistimen kautta soittaen, ja mikki on sitten ollut yhdistettynä koneeseen. Nyt jos vedän tuon multiefektin suoraan tietokoneeseen, niin ei kai sillä tavalla koneelle kuitenkaan saa yhtä hyvää jälkeä kuin mikin kanssa?
Deranged
11.11.2005 15:54:32
Täytyis ostaa uus tollane ni onko mitään hyväks todettuja

Zoom g2.1u oli positiivinen yllätys.

Pirunmoinen parannus äänen ja efektien laadussa Zoomin aiempiin tekeleisiin verrattuna, ja hintakin vain 165e. Sikahalpa.

Hyvät delayt, nopea presetinvaihto (5ms) ja helppo säädettävyys. Jämäkkä metallikuori, ohjelmoitava expressionpedaali, USB-liitäntä ja Cubase LE ohjelmisto.
McNulty
11.11.2005 18:11:30
Pieni offtopicci: noin keikkakäytössä jos on vain yksi delay-pedaali niin säädätkö eri biiseihin eri asetuksia siitä (esim. taptempo) vai onko vaan tällainen yleisasetus kaikkiin liideihin? Aattelin vaan kun on itsellä delay-pedaalin osto edessä.

Riippuu vähän... humala-asteesta ja polkemisen innosta :)
Välillä tulee tap-tempoa näpyteltyä mutta niissä parissa leadissa mitä itse soittelen niin tuo delay on vain pienenä mausteena... joku 250-400ms kiinteästi vaan jokaisessa leadissa.

Keikkakäyttöön suosittelen tap-tempolla varustettua laitetta jos käyttää delayta enemmänkin kuin parissa 20-30sek pätkässä.
Spiff
11.11.2005 20:18:53
Digitechin GNX1 on itelläni ja vituttaa vaan että päädyin kyöhyydessäni GNX1:een enkä GNX3:een jota myös katselin. Ei sillä, ettäkö vehkeessä ois valittamista vaan päinvastoin, hyvää haluaa enemmän.

http://www.thomann.de/thoiw3_digitech_gnx1_prodinfo.html
Ei vittu mitään.
januszian
29.01.2008 02:13:48 (muokattu 29.01.2008 03:56:51)

Tämänkin voisi päivittää.

Eli multiefektiä kitaralle. boss ME-50? ME-20? Mikäs hitto tuo GT-10 on?
Joku muu valmistaja? :)

Wahi löytyy erillisenä ja mulla on Überhuipputeknologiaa: "vahvistin jossa sisäänrakennettu esivahvistin!" :)
Et en tartte mallinnoksia...

Eli pelkät efektit tarttisin. Chorus, Delay, Flanger ja tremolo sun muut peruskamppeet bluesin, progen ja perusrockin maustamiseen. Ja jotain kevytrosoja voisi olla putkicleanin päälle mutta tämä ei ole elinehto.
EDIT: pari muistipaikkaa olis kiva olla. Että voisi polkea yhellä namiskalla delaysta kevytsäröön tai muita kombinaatioita.

Onks noista multilaatikoista mihinkään? Äänenlaatu ratkasee.
Mitkä firmat tekee laadukkaita yksikköjä?
SOLNIC LIVENÄ http://www.myspace.com/solnic
forlost
29.01.2008 13:38:26 (muokattu 29.01.2008 13:41:12)

Ite olen käytellyt joskus taannoin Korgin Toneworksia laitettuna efektiloopin kautta ja marsun nupista oma särö. ihan ok, jos ei lasketa sitä että kun tolla systeemillä on tässä tullu keikkoja heitettyä aika paljon ni oikeasti on tullu tanssitaitoja lisää keikkojen myötä.

Mikäs hitto tuo GT-10 on?
Tästä syystä ostin Boss GT-8 ettei tarvitse enää käyttää tota em. systeemiä. Ja tämä GT-10 on siis uusi Bossin tekemä hienous.

Ja tuohon multiefektien haukkumisiin on pakko kommentoida että jos käyttää pikkusenkaan enempi efektejä (mikä ei todellakaan ole väärin) niin sitten tuollainen multihärpäke on kova.

Mitkä firmat tekee laadukkaita yksikköjä?
GT-8 on kova ja POD XT Live toimii myös. Mut jos haluaa pistää enempi ryönää käyttöön niin sitten joku räkki mallinen multiefu ja siihen boardi (oli itellä myös tuo vaihtoehtona).
tupakointi lyhentää savuketta..
Mandarax
29.01.2008 18:13:20
Et en tartte mallinnoksia...
Eli pelkät efektit tarttisin. Chorus, Delay, Flanger ja tremolo sun muut peruskamppeet bluesin, progen ja perusrockin maustamiseen. Ja jotain kevytrosoja voisi olla putkicleanin päälle mutta tämä ei ole elinehto.
EDIT: pari muistipaikkaa olis kiva olla. Että voisi polkea yhellä namiskalla delaysta kevytsäröön tai muita kombinaatioita.

Noihin kaikkiin ylläoleviin osuisi tuo BOSS ME-50 oikein hyvin. Hienosti toimii perusefektit ilman suurempia päänraaputteluja tai tiattokoneen kautta säätelyitä. Kannattaa ainakin kokeilla...
Ensin housut, sitten kengät.
januszian
29.01.2008 23:02:29

No näinpä kelasin itekin että ME-50 sisältäs suoralta kädeltä ihan kaiken tarpeellisen ja jotain snadia plussaakin.

Mutta mitenkäs esim. ME-50 delay verrattuna DD-3:een tai DD-6:een? Tai muut efektit ja säröt verrattuna aitoon polkimeen?
jussimus
30.01.2008 00:28:13
Mutta mitenkäs esim. ME-50 delay verrattuna DD-3:een tai DD-6:een?

Delay on ihan hyvä, ei se juurikaan DD-3:lle häviä.

Tai muut efektit ja säröt verrattuna aitoon polkimeen?

Mun mielestä ME-50:n modulaatiot ovat aika perusjöötiä, eli häviävät selvästi parhaimmille yksittäispedaaleille sekä soundin että säädettävyyden osalta. Säröt ei mun mielestä oikein pelitä pändikäytössä, mutta kotikäytössä sitäkin paremmin.
januszian
30.01.2008 00:42:50

Delay on ihan hyvä, ei se juurikaan DD-3:lle häviä.

Mun mielestä ME-50:n modulaatiot ovat aika perusjöötiä, eli häviävät selvästi parhaimmille yksittäispedaaleille sekä soundin että säädettävyyden osalta. Säröt ei mun mielestä oikein pelitä pändikäytössä, mutta kotikäytössä sitäkin paremmin.

- Ok. Pitääpä tutkia asiaa enemmän. Ja käydä testaamassa tuo Me-50. Mites tuo ME-20? Onko se vaan halvempi sama vai paremmat (uudemmat) saundit mutta vähemmän vaihtoehtoja? Onks kukaan kokeillut/vertaillut?
ruikku20
01.01.2013 19:05:29
Nostellaas vanhaa ketjua.

Eli mikäköhän on nykypäivänä semmonen ok multiefekti alottelijalle tai siis semmoselle jolla ei mitään efektejä oo ennen ollu. Mitä ny isoveljen efektejä on saanu vähä räplätä. Onko Boss GT6 enää mitään järkeä? Lähtis halvalla torilta... Tai sitte joku ihan muu. Hintaluokka siinä 150e ja käytettyjä olen lähinnä katsellut noin pienellä budjetilla. Soittelen enimmäkseen metallia ja sen suuntasta hommaa, toki joskus jotain muutakin. Eikä oo varaa vielä oikeen ostaa erillis pedaaleina kaikkia mitä tarttee...

Kiitos!
Guitar playing is my life.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)