Aihe: Mackien pöytä Onyx etusilla vai ilman?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Mikael
10.11.2005 11:13:20

Tässä menee hommat sotkuiseksi just yleistettäessä. Esim tässä "miltä jonkun asian pitää soundata" -kysymyksessä on aika eri tilanne jos äänitetään vaikkapa asemansa vakinnuttanutta ja oman soundin omaavaa sooloartistia tai toisaalta sessiohessua, joka on tilattu paikalle hoitamaan joku yksittäinen asia. Tohon väliin mahtuu kaikenlaista ja tuottaja ja äänittäjä ovat siinä leikkauspisteessä, missä pitää osata tehdä päätöksiä jotka lopulta koituvat kaikkien eduksi.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Notefix
10.11.2005 11:15:29

Tässä menee hommat sotkuiseksi just yleistettäessä. Esim tässä "miltä jonkun asian pitää soundata" -kysymyksessä on aika eri tilanne jos äänitetään vaikkapa asemansa vakinnuttanutta ja oman soundin omaavaa sooloartistia tai toisaalta sessiohessua, joka on tilattu paikalle hoitamaan joku yksittäinen asia. Tohon väliin mahtuu kaikenlaista ja tuottaja ja äänittäjä ovat siinä leikkauspisteessä, missä pitää osata tehdä päätöksiä jotka lopulta koituvat kaikkien eduksi.

Yeah, ja on myöskin hyvin eri asia esim. äänittää ja tuottaa soololaulajaa, jossa tuottaja tavallaan nykyään on myös "artisti, biisintekijä, sovittaja, kaikkea muuta" kuin esim. itse biisinsä tekevää ja sovittavaa bändiä.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
garyfey
10.11.2005 12:22:42
-kysymyksessä on aika eri tilanne jos äänitetään vaikkapa asemansa vakinnuttanutta ja oman soundin omaavaa sooloartistia tai toisaalta sessiohessua, joka on tilattu paikalle hoitamaan joku yksittäinen asia.

Oma mielipiteeni on että artisti/bändi joka ei soundillisesti pysty kehittymään ei pidemmän päälle minua kiinnosta. Eli sen kaksi samalta kuulostavaa levyä saattaa ostaa mut sit se loppuu (mielenkiinto). Eli näkemykseni on että artistin/bändin kannattaa (ja tulisi) hyödyntää osaavan äänittäjän keinoja entistä "paremman" soundin kehittämiseksi.
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
JoKo
10.11.2005 18:33:49
Artistin näkö(kuulo)kulmasta on aika vaikea kuunnella biisiä objektiivisesti, omaa soittoa/biisiä kun ei pysty kuuntelemaan ikään kuin ulkopuolisena. Lopputuloksen pitäisi kuitenkin kiinnostaa mahdollisimman montaa kuulijaa, joten kyllä kaikki palaute kannattaa ainakin ottaa jossain määrin huomioon. Tietysti pitää myös itse tietää mitä ollaan tekemässä.

Eräskin basisti (muuten kyllä hyvä ja tyylitajuinen soittaja) laittoi useaan biisiin välillä Big Muffin pörisemään jonka perään vielä sellaisen automaattisen filtterihässäkän. Lopputulos oli lievästi sanottuna "mielenkiintoinen", kun särö päällä se perussävel hukkui surinaan, ja ainoa kiinnekohta joka kuului oli sen filtterin resonanssitaajuus. Piu piu piu... Rajansa psykelediallakin... tuli sille linjasoundille käyttöä.
Raimo
10.11.2005 19:55:38

No perhana, nythän keskusteluun uskaltautui oikein Nobel-raati! Hyviä pointteja kaikilla. (Ainakin aiempaan verrattuna... :P )
Blah.
Neljä Ruuvia
10.11.2005 20:56:03

Mun mielestä joskus tollaset harmoniset säröttimet on vaan just silleeen jälkikäteen laitettuna pyllystä koska sen soittajan olis optimaalista tietää soittaessaan mitä signaalille tehdään. Esim,hyvä sessiosoittaja tuntee kaikki härpyttimet ja sen kanssa voi keskustella siitä että paljonko kompuraa pannaan.Se täytyy näet sitten joskus SOITTAAKKIN eri lailla sisään. Jos mä soitan sormin jonku näppäily akkariträkin ,ei musta niin hirveen kiva oo jos se on ajettu brittiasetuksin(kaikki napit alhaalla) jonkun LA 11178 läpi hirvellä puristuksella.Se ois kiva olla siinä soittaessa tuollaset efektit ni tietää mitä on tekemässä.
Notefix
10.11.2005 21:05:38

Mun mielestä joskus tollaset harmoniset säröttimet on vaan just silleeen jälkikäteen laitettuna pyllystä koska sen soittajan olis optimaalista tietää soittaessaan mitä signaalille tehdään. Esim,hyvä sessiosoittaja tuntee kaikki härpyttimet ja sen kanssa voi keskustella siitä että paljonko kompuraa pannaan.Se täytyy näet sitten joskus SOITTAAKKIN eri lailla sisään. Jos mä soitan sormin jonku näppäily akkariträkin ,ei musta niin hirveen kiva oo jos se on ajettu brittiasetuksin(kaikki napit alhaalla) jonkun LA 11178 läpi hirvellä puristuksella.Se ois kiva olla siinä soittaessa tuollaset efektit ni tietää mitä on tekemässä.

Toisaalta hyvä sessiosoittaja pitää suunsa kiinni ja menee kassan kautta kotiin. Samoin, joskus ei vaan voi ihan vielä tietää millanen miksauksesta tulee, joten pitää ottaa varovaisemmin. Mutta, tietenkin joskus taasen tulee tilanteita, jolloin koko soundi tosiaan on hyvä ottaa "narulle" sellasenaan, koska sitä ei esim. miksauksessa enää onnistuta saamaan. Omalla tavalla mäkin diggaan että soundi on aika valmis jo nauhotettaessa...Kaikki riippuu tapauksesta, soittajasta, biisistä, arrista ja Feng Shuista!
Neljä Ruuvia
10.11.2005 21:21:38
Toisaalta hyvä sessiosoittaja pitää suunsa kiinni ja menee kassan kautta kotiin. Samoin, joskus ei vaan voi ihan vielä tietää millanen miksauksesta tulee, joten pitää ottaa varovaisemmin. Mutta, tietenkin joskus taasen tulee tilanteita, jolloin koko soundi tosiaan on hyvä ottaa "narulle" sellasenaan, koska sitä ei esim. miksauksessa enää onnistuta saamaan. Omalla tavalla mäkin diggaan että soundi on aika valmis jo nauhotettaessa...Kaikki riippuu tapauksesta, soittajasta, biisistä, arrista ja Feng Shuista!

Niin,sekin on ikävää että soiton jälkeen sitten miksatessa ihmetellään, että tais olla vähän huono soittaja ,että eihän tätä voi ees kompressoida kun kaikki narinat ja tuolin kitinät rupeaa kuulumaan :-) .
Mutta joo,Notefix,oot oikeessa.Yleensä kassan kautta kotiin ja huikkaus ovelta perään: Jos et saa Pro Toolsilla läjään,tuun vetämään ilmaseks uudestaan .
Neljä Ruuvia
10.11.2005 21:22:23
Feng Shui = raha???
JoKo
11.11.2005 02:55:04 (muokattu 11.11.2005 02:55:42)
Jos et saa Pro Toolsilla läjään,tuun vetämään ilmaseks uudestaan .

Jännä juttu muuten, onko eka kysymys oton jälkeen "Oliko se hyvä?" vai "Saako tästä jotain irti?"
Neljä Ruuvia
11.11.2005 08:54:20
Jännä juttu muuten, onko eka kysymys oton jälkeen "Oliko se hyvä?" vai "Saako tästä jotain irti?"

No kyllähän sen ite tietää oliko vai ei.
Raimo
11.11.2005 09:08:26 (muokattu 11.11.2005 09:10:42)

Kyllä nykyään yleisempi on toi "Saaks tästä?"... :D

Feng Shui = raha???

Eiku Feng Shuihan on sellainen Zydeem jossa luodaan huone-Eskobarin enerjiakentät sillai harmoonisille säröille et rupeaa venakkotyttöäkin hymyilyttään ja huoneen tunnelmasta saadaan sillä tavalla "aulis". THD- %:ssat tosin lisääntyy yhdellä.

Että noin.

Mahtavaa, tänään sessioissa tullaan soittamaan livenä! Ja äänittäjä joutuu nöyrästi pyytämään muusikoilta vinkkejä eksoottisten instrumenttien säteilypatterneista... Tai siis "onks täs joku mikitys toiminut erityisen hyvin?" :P
Blah.
Notefix
11.11.2005 11:07:03

Mahtavaa, tänään sessioissa tullaan soittamaan livenä! Ja äänittäjä joutuu nöyrästi pyytämään muusikoilta vinkkejä eksoottisten instrumenttien säteilypatterneista... Tai siis "onks täs joku mikitys toiminut erityisen hyvin?" :P

Sä tallennat niinku Taidetta...hienoa! Nauti siitä. Mulle ei taidekeikkoja siunaannu, joten joudun tyytymään poppiin!
kivi
11.11.2005 12:21:26
Sä tallennat niinku Taidetta...hienoa! Nauti siitä. Mulle ei taidekeikkoja siunaannu, joten joudun tyytymään poppiin!

Pistän huonommaksi: mä teen tänään pelkkkiä vocal-uppeja
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
11.11.2005 12:31:00

Mä teen pelkästään edittejä...
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Notefix
11.11.2005 12:46:53

Mitä, onko levy-yhtiön edustaja käyny kommentoimassa?
kivi
11.11.2005 12:53:39 (muokattu 11.11.2005 12:56:05)
Mitä, onko levy-yhtiön edustaja käyny kommentoimassa?

Ei auttanu siteerata sitä sun juttua solistin ikuisesta kamppailusta ympäröivän äänen kanssa, ja kuinka se luo jännitettä...

Laulu pintaan lopuissakin biiseissä (no hei, 2/3 säilyy ennallaan), ja mielellään joku vähän lämpöisempi soundi.

Teen ny sitten kakkosversiot. Otan samalla vähän kaikuja pois kellopeleistä. Hitto, kun piti eilen kuunnella koko päivä Cash Unearthed -boksia, menee prioriteetit ihan sekaisin.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
11.11.2005 12:57:24
Älä saatana mitään säröä sit...

Vintage Warmer ja daTube. :-)

Eiköhän tää tehdä ihan analogin kautta kierrättämällä. Taitaapa lämmittimen nimi olla Studer.
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
11.11.2005 13:26:46
Tai siis "onks täs joku mikitys toiminut erityisen hyvin?" :P

Mä soitan yleensä pätkän ja kysyn "kuulostaaks tää nyt sulta?"
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)