Aihe: Midi-interface - millainen kannattais hommata
1
hanipai
10.11.2005 21:50:07
Aattelin laittaa tänne, jos vaikka sais vastauksiakin:)
Eli kokoonpano on seuraavanlainen
- digitaalipiano
- kontrollerikoskettimet
- 2 räkkisynaa

Mikä ois vähimmäisvaatimus, jos oletetaan ettei laitteiden määrä kasva. Homman pitää toimia silleen, että voin soittaa molempien synien ja digitaalipianon soundeja molemmilla koskettimistoilla. Syniin pitää saada myös midin kautta soundeja jne. ilman että tarttee rukkailla piuhojen kanssa. Mulla ei oikein järki sanonut, että millanen riittäiS. Midi out ja in on äänikortissa, mutten tiedä miten se molempien koskettimien soittomahdollisuus molemmilla synilla (ei yhtäaikaa) onnistuu eli onko tässä tapauksessa äänikortin midistä hyötyä. Jos joku vaikka kertois tarkemmin. Joskus mulla oli 4x4 midisport, mutta silloin oli vaan yks koskettimisto.
Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Leikari
11.11.2005 10:48:03 (muokattu 11.11.2005 11:00:36)
exit
Soitetaan jamia!
Canttori
11.11.2005 11:17:13
Tuommonen 4x4 Midisportti ois varmasti nytkin paras ratkaisu. Teoriassahan sulle riittäs 2 midi-in porttia ja ja 3 outtia, mutta tuommonen 4x4 on helpoin ratkaisu.

Jos kyseessä ovat nykyajan syntikat 16-kanavaisella multitimbraalisuudella ei midi-thrun kanssa kannata alkaa kikkailemaan (eikäpä kyllä muutenkaan).
Ja jos tosiaan haluat rämplätä syntikoiden soundeja koneella sysexinä tarttet niillekkin sen kaks porttia vaikket niillä muuten 'soitteliskaan' (oletin, että kontrollikiipparissa on tarvittavat potikat).
hanipai
11.11.2005 11:29:02 (muokattu 11.11.2005 16:28:01)
Tuommonen 4x4 Midisportti ois varmasti nytkin paras ratkaisu. Teoriassahan sulle riittäs 2 midi-in porttia ja ja 3 outtia, mutta tuommonen 4x4 on helpoin ratkaisu.

Jos kyseessä ovat nykyajan syntikat 16-kanavaisella multitimbraalisuudella ei midi-thrun kanssa kannata alkaa kikkailemaan (eikäpä kyllä muutenkaan).
Ja jos tosiaan haluat rämplätä syntikoiden soundeja koneella sysexinä tarttet niillekkin sen kaks porttia vaikket niillä muuten 'soitteliskaan' (oletin, että kontrollikiipparissa on tarvittavat potikat).

Joo Leikari näköjään heitti hanskat tiskiin just kun luin sen kommenttia:) Niin eihän mun tartte Digitaalinpianon soundeja soittaa sillä kontrollerilla (E-mu xboard 49), mutta jos vaikka haluisin bendata jotain digitaalipianon soundia, niin sellainen pitäisi olla mahdollista. Eli bendaisin kontrollerilla soittaessani digipianoa. Eli pitäis siis hommata se 4x4 , taas lisää rahankulumista :( Olisko ehdotuksia? Niin ei se sysexien kanssa ole jokapäiväistä, joten voin kyllä johtoja sen verran siirrellä.(lähinnä soundien siirtely PC:ltä synalle ja päinvastoin, ei biisin aikana tapahtuma reaaliaikainen kikkailu) Multitimbraalisuus kyllä pitää onnistua.
Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Leikari
11.11.2005 11:37:40
Joo Leikari näköjään heitti hanskat tiskiin just kun luin sen kommenttia:)

... joo, mulla oli ensin vähän liian "helppo" ratkaisu ;-)

Niin eihän mun tartte Digitaalinpianon soundeja soittaa sillä kontrollerilla (E-mu xboard 49), mutta jos vaikka haluisin bendata jotain digitaalipianon soundia, niin sellainen pitäisi olla mahdollista. Eli bendaisin kontrollerilla soittaessani digipianoa. Eli pitäis siis hommata se 4x4 , taas lisää rahankulumista :(

... siinä oli kuitenkin se, että laita ennen digipianoa midi-merge-box. so. mikäli pc:stä out-MMB-digipiano. Kontrollerin outin kytket MMB:n toiseen midi-in:iin

tuntematta tarkemmin tilanteita, että miten haluat laitteita ristiin/yhtäaikaa soitella, en osaa yleispätevää ratkaisua antaa

yksi mahdollisuus on myös esim. 3x8 midi-jakaja/valinta -boksi & hoitaa reititykset sitä kautta - pikkukytkimet vaan eivät välttämättä kestä jatkuvaa räpläystä

paras olisi tietysti "motu"-pohjalta so. kaikki kytkettynä laatikkoon ja ohjelmallisesti valitsisi reititykset
Soitetaan jamia!
Titares
11.11.2005 13:54:11 (muokattu 11.11.2005 13:56:49)
Myös Edirol UM-880 (tai sitä pienempi UM-550) on erittäin kätevä:
http://www.edirol.net/products/en/index_a.html#midikeyboards

Olen ollut täysin tyytyväinen, eli on helppo käyttää ja toimii kuin unelma. Kaupanpäälle tullee Cakewalk Sonar, mutta pitää varmistaa myyjältä!
hanipai
11.11.2005 16:29:57 (muokattu 11.11.2005 16:30:17)
Käsitinkö oikein, että soittamiseen mulla riittäis 2in 4out? Esim Emagic MT4 interface?
samulijp
11.11.2005 16:41:13 (muokattu 11.11.2005 16:42:17)
Käsitinkö oikein, että soittamiseen mulla riittäis 2in 4out? Esim Emagic MT4 interface?

Jos niitä portteja on liikaa ei siitä ole mitään haittaakan. Jos käy Jabbet ja kamat vaihtuu kokoajan niin ei jää midi-interfacesta ainakaan kiinni toi musisointi.

Eikös midisporteista tullut jonkun muun merkkisiä muuten? Ihan samoja purkkeja mutta eri nimi päällä?
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
hanipai
11.11.2005 17:04:06
Jos niitä portteja on liikaa ei siitä ole mitään haittaakan. Jos käy Jabbet ja kamat vaihtuu kokoajan niin ei jää midi-interfacesta ainakaan kiinni toi musisointi.

Heh :)
Leikari
13.11.2005 10:49:21 (muokattu 13.11.2005 15:10:12)

alkuperäiseen kysymykseesi viitatenkin: tuo riittää soittamiseen hyvinkin - eri konfiguraatiothan saat ensin tietokoneella ohjelmoitua ja sitten midi-käskyllä vaihdettua. Konfiguraatioiden vaihto tapahtuu sekvensserityöskentelyssä kivutta. Ilman sekvensseriä soittaessa joudut vaihtamaan esim. midikontrollerin lähettämään e-magicin kanavalla ja vaihtamaan siitä, jonka jälkeen voit palata soittamaan. Kaksi midi-in -liitäntää on kyllä mielestäni liian vähän, mikäli hauat pitää laitteiston kytkettynä tietooneeseen koko ajan - pelkkään soittamiseen siis riittää kyllä.

"Keikkasetissäni" minulla kulkee kaksi koskettimistoa, jammun rm-1x sekä matkaräkissä soundi- ja efektimoduleita + keyboardmikseri. Midikontrolleja vaihdan tällä: http://www.thomann.de/thoiw3_maudio_thru_3x8_prodinfo.html , joka on myös sarjassa "edullinen". Etuna soitontiimellyksessä on, että koko ajan tietää mikä menee mihinkin.

Pysyvissä asennuksissa kannattaa laittaa saman tien 8 in/8 out -systeemi mikäli uskoo pysyvänsä raudassa - hintaero esim. johonkin 5x5:een ei ole paljoa. Latenssien puolesta vähempikin useimmille riittää - harvalla semmoisia ketjuja ja yhtä aikaa soivia orkestraatioita on, että oikeita ongelmia syntyisi vaatimattomammallakaan kokoonpanolla (ymmärtääkseni midi-viive tulee ennenkaikkea datan pituudesta eikä fyysisestä ketjusta).

Käyttötarkoitus ja löysän rahan määrä ratkaisee (nyt ilmeisesti haetaan mahdollisimman edullista ratkaisua). Mitä enemmän biisin tai session aikana joutuu noita datoja/kontrolleja eri suuntiin lähettelemään niin sitä enemmän laitteistoonkin on syytä sijoittaa
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)