Lennu 10.11.2005 15:20:36 (muokattu 10.11.2005 15:21:48) | |
---|
Meillä kävi kaveri treenikämpällä kuuntelemassa PA:ta, kun haluaisi lainaa niitä yhelle baarikeikalle. Mies on ollut englannissa asti opiskelemassa äänitekniikkaa, äänittämistä ja kaikkea en-ees-tiedä. Mutta antoi vinkkejä bändin kokonaissointiin ja vinkkasi mulle, että mulla, siis minulla, on vähän suttunen ja alapäinen soundi. Mulla on bassot kaikista väkkyröistä nollilla, joten oon nyttemmin ruuvannut middleä ja trebleäkin vähän lisää. Nyt kuulostaa semmoselta clasohlsonin vannesahalta, mutta kai se sitten on hyvä. Muistutettakoon se, että aika midboostattu soundi on ollut alunperinkin ja se, että mä olen ilmeisesti aivan puukorva. On kai se pakko uskoa. edit: mikä voikaan buustaa gasia enemmän ku tämmönen? - how did you think I got these inside, by osmosis? |
JuliusUK 10.11.2005 17:04:14 | |
---|
J.Pekka Mäkelän Kotistudio on aika hyvä. Siellä on suuntaa-antava "taajuusjakaumataulukko" jossa on karkeasti arvioiden sijoiteltu yleisimpiä soittimia taajuuden mukaan. Muistaakseni. Jumakekkale! Mulla oli toi lainassa kuukausi kirjastosta mutta en kiireiden vuoksi kerenny kertaakaan avaamaan sitä, kun olin myös lainannut erään kitaranrakennus/korjaus -kirjan jota selailin koko ajan. Voehan, pitää mennä lainaamaan taas. plöö |
JuliusUK 10.11.2005 17:06:56 | |
---|
edit: mikä voikaan buustaa gasia enemmän ku tämmönen? Offtopic: Kävin koesoittamassa ENGL Screameria tänään. Se. Se vielä yhdistettynä tähän :S plöö |
StJerky 10.11.2005 18:41:52 (muokattu 10.11.2005 18:43:41) | |
---|
Minulla on aina ollut middlekorostettu soundi. Jotakuinkin bass 5, middle 7, treble 5. Viimeaikoina olen kiinnittänyt tarkempaa huomiota bändin kokonaissoundiin. Olen nostanut kitaravahvistimesta treble tasoja, niin että nyt se on jo kympissä. Meidän ongelma on aina ollut keskialueen meneminen tukkoon. Tuota soundia ei niin mielellään yksin soittaessa käytä, mutta bändin kokonaissoundiin se tuo ilmavuutta. Keskialueella meillä kuitenkin operoi parhaimmillaan kolme kitaraa ja laulut. Mielestäni soundia voisi kuvata yläkeskiääniseksi.. Ikinä ei ole kyllä käynyt mielessäkään bassohanikan vääntäminen kovemmalle. |
Feggy 10.11.2005 19:35:37 | |
---|
Minulla on aina ollut middlekorostettu soundi. Jotakuinkin bass 5, middle 7, treble 5. Viimeaikoina olen kiinnittänyt tarkempaa huomiota bändin kokonaissoundiin. Olen nostanut kitaravahvistimesta treble tasoja, niin että nyt se on jo kympissä. Meidän ongelma on aina ollut keskialueen meneminen tukkoon. Tuota soundia ei niin mielellään yksin soittaessa käytä, mutta bändin kokonaissoundiin se tuo ilmavuutta. Keskialueella meillä kuitenkin operoi parhaimmillaan kolme kitaraa ja laulut. Mielestäni soundia voisi kuvata yläkeskiääniseksi.. Ikinä ei ole kyllä käynyt mielessäkään bassohanikan vääntäminen kovemmalle. Mulla menee niin, että treble on jossain nelkussa, basso viitosessa ja mid nelkussa. Vaihtelee kitarasta riippuen. Osa mun kitaroista korostaa muutenkin keskiääniä, joten pidän yleensä vahvistimella sen aika pienenä. Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä. |
LexaR 10.11.2005 20:07:07 | |
---|
Kävin koesoittamassa ENGL Screameria tänään. Se. Se vielä yhdistettynä tähän :S hiukka aneeminen siin se middlenamikan range |
Swan 10.11.2005 20:09:11 | |
---|
hiukka aneeminen siin se middlenamikan range Sillä mitään väliä ole, kun sitä käännetään kuitenkin aina IHAN TÄYSII!!1 |
saha 10.11.2005 20:38:30 | |
---|
hiukka aneeminen siin se middlenamikan range Isompaa potikkaa vaihtamaan vaan. |
Jucciz 10.11.2005 20:43:40 | |
---|
Isompaa potikkaa vaihtamaan vaan. Sit pitää porata isompi reikä etupaneeliin. |
saha 10.11.2005 20:52:55 (muokattu 10.11.2005 20:53:04) | |
---|
Sit pitää porata isompi reikä etupaneeliin. Tarkotin lähinnä arvoltaan suurempaa potikkaa. |
BigPapa 10.11.2005 20:54:16 | |
---|
Sit pitää porata isompi reikä etupaneeliin. Siinäpä varsinainen asiantuntija.; ) Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
saha 10.11.2005 20:54:49 | |
---|
Siinäpä varsinainen asiantuntija.; ) Ihan pimeä jätkä. |
JuliusUK 10.11.2005 21:48:59 | |
---|
hiukka aneeminen siin se middlenamikan range Vaihdetaan potikka sellaseen joka menee _yhteentoista_ asti "..but these go to eleven!" plöö |
BigPapa 10.11.2005 21:50:28 | |
---|
Vaihdetaan potikka sellaseen joka menee _yhteentoista_ asti "..but these go to eleven!" Joskus pitää kestää jopa puoli yhteen..... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Super-Jari 10.11.2005 22:44:27 | |
---|
Siksi että joidenkin mielestä musiikin monimuotoisuus tarkoittaa sitä, että sitä saa olla tasan sellaisia muotoja, joita itse ymmärtää tai viitsii edes yrittää ymmärtää. Ikuinen teini-ikä siis. Minä olen esim. sellainen. Tämä oli hyvin sanottu. Fortune on viisas mies. |
Meillä kävi kaveri treenikämpällä kuuntelemassa PA:ta, kun haluaisi lainaa niitä yhelle baarikeikalle. Mies on ollut englannissa asti opiskelemassa äänitekniikkaa, äänittämistä ja kaikkea en-ees-tiedä. Mutta antoi vinkkejä bändin kokonaissointiin ja vinkkasi mulle, että mulla, siis minulla, on vähän suttunen ja alapäinen soundi. Mulla on bassot kaikista väkkyröistä nollilla, joten oon nyttemmin ruuvannut middleä ja trebleäkin vähän lisää. Nyt kuulostaa semmoselta clasohlsonin vannesahalta, mutta kai se sitten on hyvä. Muistutettakoon se, että aika midboostattu soundi on ollut alunperinkin ja se, että mä olen ilmeisesti aivan puukorva. On kai se pakko uskoa. edit: mikä voikaan buustaa gasia enemmän ku tämmönen? Pakkohan se on sitä kaverii uskoa, muita mahiksii ei oo. Mut mä olin kyl melko hämmästyne, että se sano sulle, siis just sulle tolleen. Mä oisin kyllä luullu itte saavani ripitystä ko. aiheesta... No mut halipatsuippa. Landen elämän perusgama on skeida ja se on tuhtia kamaa döllikseltään. Paraskaan parfyymi ei peippaa skarppia klyyvaria. Kun skeida alkaa döfää, ole tarkkana: lähistöllä smyygaa jyvä! |
Begemoth 12.11.2005 14:28:17 | |
---|
Vaihdetaan potikka sellaseen joka menee _yhteentoista_ asti "..but these go to eleven!" Mulla menee, kiitos Mike Soldanolle. aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä. |
kunnasja 13.11.2005 15:13:03 | |
---|
Kuulostaa siltä niinkuin "middle" ois vaan yks taajuus, jota voi joko korostaa tai vaimentaa. 200 ja 3500 hertsinkin välimaastoon mahtuu jo ihan omat middlepiikit molemmille kitaristeille, jos niin sovitaan. Seuraavat jutut toimii erityisesti hevipuolen äänityshommissa, mutta yhtä lailla voi ottaa vinkkiä treenikselle ja live-meininkiin - eli bändin kokonaissointiin. Esimerkiksi 1 ... 1.5 kHz kohdalle yks skeba ja 3 kHz kohdalle toinen... siis mid-korostukset. Ei liikaa yläpäitä. Alapäät voi pistää about fiiliksellä kohdilleen niin että kuulostaa yksinäänkin hyvältä (tähän jatkotoimenpiteet seuraavassa kappaleessa). Beisi, varsinkin sopivasti (ei liikaa) särötettynä, tuo oman osuutensa 2 kHz haminoille. Siinä kohdin jos korostaa kitaraa, ei kuulosta hyvältä. Mutta beisillä toimii. Beisin särön pitäisi muistuttaa "soraista rahinaa" mielummin kuin "hiekkaista suttu-suhinaa". 200 Hz kannattaa leikellä kitaroista alemmas, tai laittaa monialuekompura, joka nappaa sillä kohtaa hanakammin kiinni -> näin tehdään tilaa bassolle. Ja beisiä kannattaa kompuroida kitaroita enemmän muutenkin, monialueinen toimii hyvin siihenkin. |
Tony Narrows 13.11.2005 16:51:05 | |
---|
Tämmöistä korostus ja likkuu meininkiä on paha mennä yleistämään, koska nekin hommat riippuu aivan siitä mitä soitetaan ja millasella saundilla (säröllä vai puhtaalla) ja mitä muita soittimia on mukana kaaoksessa :D Sen kyl olen huomannut, että kantsii kuunella sitä omaa saundia vähän joka suunnasta ja mieluiten edestä päin niin kyllä siitä puukorvakin kuulee onkohan se saundi nyt sit sittenkään niin hyvä ja eiköh'n nämäkin periaatteessa ole ihan mielipidekysymyksiä, jotku pitää sirkkelistä jotku kermasta :) Alias Tonza |
Necromuru 13.11.2005 17:43:22 | |
---|
Auttakaa! Bandmasterissani on vain volume, treble ja bass. Eikö siinä ole sitten keskiääniä ylipäätään? Täydellinen nu-metal -vahvistin. :) Tuun teille niin jammaillaan Linkin Bizkitin tahtiin. Olet juuri kirjoittanut m.nettiin linkin hauskaan tai kiinnostavaan juttuun. Joku muu on kuitenkin kerennyt tekemään sen jo aikaisemmin, joten linkkisi on wanha! |