Aihe: Double stroke roll
1
Niq
10.11.2005 19:23:41

Etsin googlella ja etsin mnet haulla, enkä löytänyt oikein mistään tietoa siitä, miten tuo mm. Wecklin käyttämä tekniikka toimii. Eli ensimmäinen isku normaalisti ja sitten jotenkin kummasti se toinen isku "vastapalloon". Yritin Wecklin videolta tuota katsoa, mutta millään ei selvinnyt tuo tekniikka mulle.

Osaisko joku selittää ymmärrettävästi miten tuo tehdään? Kun ei millään saa nopeutta noihin "normaaleihin" tuplaiskuihin, vaikka tyynyä on taottu jo puolitoista vuotta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Shitmanek
10.11.2005 19:24:50
Käytä pomppua hyväksesi, sillä pitäisi onnistua.
Yarr!
Jaska
10.11.2005 19:32:27
sormilla, nykäset kapulan
drum-monkey
10.11.2005 19:45:11
Siis joko pompulla eli painat sormilla kalvoa vasten sen yhden pompun verran. Aluksi voi olla vaikea hallita, ettei mee buzziksi, mutta treenillä saa tasaisia tuplaiskuja. Tai sitten ranteella/sormilla niin, ettei käytä pomppua. Tä on pakollinen matalalle viritettyyn lattiatomiin tai haitsun reunaan, muuten voi käyttää kumpaa tekniikkaa vaan.
Munletti on mulletti
Simbe
10.11.2005 20:17:16 (muokattu 10.11.2005 20:19:40)
Oletan että puhut siitä drummerworldin pätkästä, missä weckl soittaa padia?

Kyllä mä suosittelen opettelemaan kontrolloidun double stroke rollin ennen kun alkaa soveltamaan mitään Wecklin "'cause it has a more open sound..." sormeiluja.

Eli treeniä treeniä, tokan iskun aksentointia. Pelkkien upstrokejen harjoitteluja ja nopeita pyrähdyksiä aksentilla alkaen sitten siihen rentouden hakemiseen.

vaikka R L R L RRLLRRLL R L R L RRLLRRLL

Mun double lähtis näin:
Downstroke ja eka pomppu - Kaikki sormet on rennosti mutta kokonaan kiinni kapulassa.
Toinen pomppu - Kaikki sormet edelleen kiinni, mutta pienellä lyhytkestoisella puristuksella nykäistään se kapula ylös suoraan kakkospompusta. Tai siis tehden se kakkospomppu sillä puristus-nykäisyllä ja siitä kapula ylös... Rentoutus heti niin että kapulan pomppu lähes itsessään nostaa käden.

Ei haittaa vaikka olis hernepussi alla, doublet onnistuu. Löysemmällä alustalla voi joutua myös "puristamaan" jo ekan pompun kimmoisammin ylös. Tai siis jos sitä tekee aina, niin soundi on sellainen kuiva tiukka rapina. Itse tykkään, mutta Weckli ei sitten kai tykkää...

Mitä nopeampaan menee, sen vähemmän antaa sen kapulan poukota. Yletöntä puristamista pitää silti varoa.

Soitan kämmenet alaspäin, mutta luulisin tuon pätevän muihinkin tekniikoihin soveltaen.

Kuuntele soundia, mikä osa tökkii? Jos toinen isku ei tule kunnolla niin ajattelet ehkä sitä liikaa. Keskitä kaikki ajatukset käsiin ja rentouta ne. Vaivu transsiin...

Yksi itseä auttanut harjoitus on aloittaa soittamaan toista iskua aksentoiden ja hitaasti. Nopeutettaessa aksentin ero pienenee pääiskuun ja lopulta häviää kokonaan. Sitten sattuukin hassu juttu, se kakkosisku ei ala heikkenemään nopeuden kasvaessa vaan sitä on oppinut jo noin lyhyessä ajassa pitämän yllä!

Sekava kirjoitus, sori.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä LP practice conga!
Epämuusikko
10.11.2005 22:40:54 (muokattu 12.11.2005 16:19:06)
Komppaan Simbeä. Sääli on sairautta. Kaksi lyöntiä, ei mitään vippaskonsteja.

EDIT: En tiedä liittyykö tämä aiheeseen, mutta laitan kuitenkin:
http://www.drummerworld.com/Videos/terreongully.html
...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009
2kind
14.11.2005 17:51:51 (muokattu 14.11.2005 17:58:11)
Hitusen OT, mutta osaakohan joku sanoa mikä on se Buddy Rich -video, johon Weckl viittaa tuossa drummerworld.comin one-handed roll videossa? Puhuu siis vasemman käden trad. grip rollista, jonka Rich kuulemma pystyi soittamaan "tuplasti nopeammin, tuplasti kauemman aikaa ja ilman että käsi mainittavasti näyttää liikkuvan"? Mä teoriassa tiedän sen tekniikan, mutta olisi kiva nähdä mihin Rich se kanssa pystyi.

EDIT: Tuossapa muuten sellainen "pottuja laariin" -kolistelu, ettei sillä ole enää musiikin kanssa mitään tekemistä, mutta ihan hauskoja stuntteja siellä lopussa... http://www.drummerworld.com/Videos/buddyrichsticktrick.html
To see is not as easy as it seems to be.
Ze Kink
19.11.2005 18:56:02 (muokattu 19.11.2005 18:57:51)
Mäkin oon tässä noita tuplia treenaillut, on parantunut tekniikka puolessa viikossa todella paljon. Tästä kiitokset kaverilleni, joka hieman valaisi tekniikkaa. Nyt menee vaikkapa tyynyyn, jalkaan tai haitsun reunaan siinä kuin rumpuihinkin (ei tietenkään ihan tasaisesti, mutta ero vanhaan on todella suuri).

E: Kannattaa muuten treenata raskailla ja paksuilla kapuloilla noita, kevyemmillä se on sitten paljon helpompaa. Itse soittelen tällä hetkellä 8a:lla ja 5a:lla, mutta treenaan noita tuplia 2b:llä (ja muutkin stick controlit yms. vedän noilla 2b:illä). Vaikka monihan tämän tietää jo.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Epämuusikko
19.11.2005 19:29:51
American Classic Metal. Niillä kun hikoilee, niin 5b:tkin alkavat tuntua syömäpuikoilta. Sitten on näitä drumline-halkoja...
...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)