Aihe: Kotipaja: suositeltava ilmankosteus?
1
Chemo
01.07.2003 10:04:15

Sattuisiko kellään olemaan mitään suositusta kotipajan ilmankosteuden ylä- ja alarajoiksi? Soitinten puumateriaalit tarvitsevat toki kosteutta (ja suomalaisessa kuivassa talvi-ilmassa tämä on pajailijan huomioitava) - mutta onko mitään ohjearvoja? Entäs sähkölaitteet - minkälaisia kosteuksia kestävät pitemmän päälle?

Onko kokemuksia kosteuttajista tai kosteutin-kuivain-yhdistelmistä?

Lämpötiloista saapi kertoa niistäkin, jos satutte tietämään suosituksia. Useimmat vermeet tietysti kokevat ne vaikeimmat olosuhteensa keikkamatkoilla, joten pajoissa tämä ei ehkä ole niin suuri huolenaihe.
Congi
01.07.2003 17:07:42 (muokattu 01.07.2003 17:08:02)
Ilmankosteus on ihan hyvä olla siinä 40% kohdalla. Lämpötilat on hyvä olla sellaiset jossa ihminen viihtyy T-Paidan kanssa.
Chemo
02.07.2003 11:00:14

Tattista Congi.

Hmm. Olen tässä mittaillut tulevan pajan kosteutta, kosteana päivänä saattaa mennä 70 %:iin asti. Onko kokemuksia noin kosteasta tilasta - tarttisko tehrä jotain? Sen verran tiedän, että maalaamatonkin puumateriaali on säilynyt tuossa tilassa pitkiä aikoja homehtumatta.
PIM
02.07.2003 11:06:26
Mites muuten on noiden laajakalvoisten konkkamikkien kosteuskeston kanssa? Mä olen ymmärtänyt että ne ei kauheasti tykkäisi kosteudesta.
Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e
Congi
02.07.2003 15:24:07
Riippuu tietenkin mitä aijot pajassasi tehdä. Kitaraa ei ole hyvä rakentaa kosteassa tilassa nimittäin talvella kuivuus iskee ja kosteus saattaa tipahtaa jopa 20%:tiin. Halkeaminen ja vääntymiset ovat hyvin tyypillisiä tämmöisissä.

Itse kitaran säilyttämiseen on hyvä olla 50% tuntumassa. Itsellänikin on mittari omassa huoneessa. Säilytän oma kitarani kotelossa kesän aikana kuivatun kostuttimen kanssa (imee kosteudet itseensä). Talvella kostutan kostuttimen jolloin kitara pysyy sopivan kosteassa tilassa.

Niin, mitä meinaat kotipajassasi tehdä?
Chemo
02.07.2003 15:34:46 (muokattu 02.07.2003 15:36:02)

Niin, mitä meinaat kotipajassasi tehdä?

Paikan olisi tarkoitus toimia sekä treenikämppänä että äänityshuoneena. Eli käytännössä siellä voisi olla säilössä jatkuvasti bändin kaikki keikka- ja äänityskamat.

Muok: Niin, eli soitinrakennusta siellä ei ole aikomusta harjoittaa. Pientä elektroniikkanäpertelyä ehkä, mutta sekin on toissijainen juttu.
Congi
02.07.2003 16:02:12 (muokattu 03.07.2003 11:14:44)
Muok: Niin, eli soitinrakennusta siellä ei ole aikomusta harjoittaa. Pientä elektroniikkanäpertelyä ehkä, mutta sekin on toissijainen juttu.

Siinätapauksessa pidät huolen siitä että kosteus on 40-60% paikkeilla. Kosteutta saa huoneeseen lisää hyvin helposti. Kuivattaminen lienee taas hiukan vaikeampaa..
Chemo
03.07.2003 08:08:09

Kosteutta saa huoneeseen lisää hyvin helposti.

Joo - kosteuttajat ovat halvempia kuin luulinkaan.

Kuivattaminen lienee taas hiukan vaikeampaa..

Se on vähän arvokkaampaa, joo, muttei yhtään mahdotonta sekään. Eilen näin K-Raudassa ilmankuivaimen, jonka hinta oli siinä 350,- EUR kieppeillä. En tiedä kyseisen kapineen kapasiteettia, mutta luulisi että sillä nyt yhden bändihuoneen saisi kuivaksi. Esitteessä luki, että mahdollisia käyttökohteita on paljon, mutta että yksi tyypillinen on sellainen kylppäri, joka halutaan vaikka suihkun jälkeen nopeasti kuivaksi pyykin kuivattamista varten.

Kiitoksia Congi. Seurailen minkälaisia kosteuslukemia huoneeseen tulee. Talvella tilanne lienee vallan toinen kuin tällä hetkellä.
PIM
03.07.2003 09:23:53 (muokattu 03.07.2003 09:27:12)
Mä löysin joskus pari vuotta sitten Citymarketista näppärän ilmankuivaimen, joka piti ainakin meidän 15 neliön treenikämpän kosteuden syksyllä hyvin 50 prosentissa kuten lupasikin. Laite maksoi jotain vanhan satasen nurkilla eikä vaatinut edes sähköä. Siinä oli joku vaihdettava suolapanos yläosassa, mikä keräsi ilmasta ylimääräisen kosteuden, joka sitten tiivistyi alaosassa olevaan vesisäiliöön. Sen koommin en ole noita nähnyt myynnissä enkä tiedä että saako niihin edes uusia panoksia.

Lisäys:

http://ameba.lpt.fi/~jcase/joe17/kohteet/puhdist.htm
Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e
Chemo
03.07.2003 09:37:53

Mä löysin joskus pari vuotta sitten Citymarketista näppärän ilmankuivaimen

Tattista Pete. Kätevän ja puoli-ilmaisen oloinen peli. Vaikka tuota ei enää löydykään, niin tuosta oli silti hyötyä: utelenpa kosteusasioista tuntemiltani veneharrastajiltakin.
PIM
03.07.2003 09:40:39
Englannista löytyi yks webbikauppa, jossa noita on myynnissä, mutta ei tietenkää myy ulkomaille. Täytyy jatakaa etsintää jos vaikka löytyisi uusi patruuna koneeseen.
Chemo
03.07.2003 10:30:08

Täytyy jatakaa etsintää jos vaikka löytyisi uusi patruuna koneeseen.

Mä kerron jos satun törmäämään noihin missään.
PIM
04.07.2003 13:17:45
Täytyykin tsekata että voiko ton Humi-Non patruunan täyttää itse sillä suolalla. Kiitti vinkistä.
Ostakaa ny jotain, jooko?
PIM
09.09.2003 13:04:46
BILTEMA ALERT!!!!!

Löysin Biltemasta edullisen suolaperiaatteeseen perustuvan kosteudenpoistajan. Niitä oli kahta kokoa, tavallinen (5,50e) ja Maxi (7,5e), ja lisäpatruunat maksoi 4,50e /3 kpl pussi.

Samalla reissulla tarttui mukaan myös optisia 1,5m Toslink kaapeleita hintaan 4,50e/kpl.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)