Aihe: Amerikan vai meksikon strato?
1 2 3 4 5 6
Niq
09.11.2005 19:26:35 (muokattu 09.11.2005 19:27:42)

Mun korean-Fenderin body on tehty kahdesta palasta. Työn jäljessä ei minkäänlaista moitittavaa. Ja tuossa se työn jälki todella näkyykin kun on pintakäsittelynä pelkkä kirkas lakka. Ei sillä valmistusmaalla nykyisin mitään merkitystä ole, vaan osien valinta, työtavat ja ennenkaikkea laadunvalvonta ratkaisee. Tämä siis jos ajatellaan asiaa ns. objektiivisesti. Antaa puristien nillittää.

Samoilla kaavoilla ne cnc-jyrsimet jyrsii sekä mexicossa, koreassa, että myös jenkeissä. Pulttikaulaisen kitaran teko on itseasiassa helpompaa täysin koneellisesti, kun saadaan osat sopimaan toisiinsa täydellisesti ja tottakai myös tuotannosta tasalaatuisempaa, samalla inhimillisen virheen mahdollisuus otetaan pois.
"I have a cunning plan" -Baldrick
arzi89
09.11.2005 19:29:17

Omaa Mexico Classikkia en kuitenkaan amerikkalaiseen vaihtais.

Empä kyllä minäkään. Hyvä kitara on ollut enkä ostoa ole päivääkään katunut.

Ja jos meksikolaisen saa pari satasta halvemmalla, niin miksi ostaa kalliimpi amerikkaisversio. Tätä on aina välillä tullu mietittyä. Tuskin ne erot nykyään on näiden välillä kovinkaan suuria.
Tosimies soittaa Stratolla!
Quu
09.11.2005 20:02:47

Ja jos meksikolaisen saa pari satasta halvemmalla, niin miksi ostaa kalliimpi amerikkaisversio. Tätä on aina välillä tullu mietittyä. Tuskin ne erot nykyään on näiden välillä kovinkaan suuria.

Ne mehikaanit, joita olen kokeillut ovat tuntuneet ihan hyviltä.
Joku sanoi jossain ketjussa, että meksikolainen on sellainen perustoimiva keppi ja se riittää mulle... Sellaista mä haen.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
slapvete
09.11.2005 21:56:05 (muokattu 09.11.2005 22:00:46)
Tsekkaa ihmeessä jaappanilaiset, ESP:t, Tokait, Fernandesit, vanhat Squierit, vaikka head-to-head jenkkifenkkujen kanssa. Voit yllättyä. Itse yllätyin runnottuani 80-luvun japsicharvelin stratomuotoon. Nasta peli, etenkin hintaansa nähden. Jotkut puhuu hyvä Bladen stratoistakin.

Onhan se niin, että jokainen keppi on yksilö, ja Fenkuissa on todella paljon hajontaa nykyisin... taitaa olla että on aina ollut.

Komppaan toisaalta BigPapan näkemyksiä siitä, että summamutikassa voi jenkkifenkku olla kyllä mexicolaista parempi noin keskimäärin. Mutta tässäkin tulee taas nää toleranssi- ja variaatiokysymykset pintaan, kuinka suuri otos pitää sitten olla että aineisto olisi validi?

Enneehoo, jos budjetti on 1000 € ei jenkkifenkku kaupasta ole kyllä top5-vaihtoehdoissa itsellä.
Meikkirokki is a dead scene.
ReBeat
09.11.2005 23:21:08 (muokattu 09.11.2005 23:24:14)

Selailin tossa warmothin sivuja ja tuli mieleen, että kannattaisiko lähteä sellaiseen?

Itselläni on sarjanumeron mukaan '91 Fender Deluxe Plus (USA), jonka listahinta oli aikoinaan 6950mk. Siinä on nätti mutta heikosti soiva pehmeäpuinen viilupintainen runko. Rautaosat sinänsä olivat ihan hyviä. Olihan tuo lähes lippulaivamalli suoraan Ultran alapuolella. Kun mulle pikkuhiljaa kertyi testikokemuksia lukuisista muista stratoista, hyväksyin sen tosiasian että tuo USA Fenderini on soivuudeltaan huono. Puut eivät vaan toimi siinä. Muista syistä johtuen tuolla kitaralla on itselleni tunnearvoa enkä halua sitä myydä. Siksi päätin ettei sen ulkoasulla ole niin väliä ja modasin sitä melko rankasti. Nyt se toimii EMG-aktiivistratona kun ei parempaakaan alustaa ole noille mikeille tullut hommattua.

Hiljattain hommasin käytetyn Warmoth straton. Tein sitten mielessäni vertailua siltä pohjalta, että miten ovat mm. testaamani Fenderin stratot soineet ja miten soi tuo Warmothin paloista + laatuosista tehty. Hankin toisen Warmothin straton. Nyt on tulossa käytetty Warmoth tele. En enää kusekkaan uudenhintaisten (yli 1000e) Fenderin USA-stratojen suuntaan. On niissä varmaan loistavia yksilöitä, mutta ei kiinnosta enää etsiä jos voi saada samalla rahalla paremmat osat ja kokonaisuuden joka soi.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Quu
09.11.2005 23:28:28 (muokattu 09.11.2005 23:30:53)

Enneehoo, jos budjetti on 1000 € ei jenkkifenkku kaupasta ole kyllä top5-vaihtoehdoissa itsellä.

Se on sen ~1000e vääntäen ja kääntäen... Tällä hetkellä se on 600e.

ReBeat: Oletko yhtään uutta warmothin kitaraa hankkinut? Paljon kustansi kaikenkaikkiaan ja pelasiko homma hyvin?
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
ReBeat
09.11.2005 23:33:22

Ei ole uudesta kokemusta, ainakaan vielä. On kyllä alkanut poltella... ja varmasti harkitsisin jos uutta olisin hankkimassa.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Quu
10.11.2005 00:09:10

Rupes kyllä vähän himottamaan sellainen warmoth: kaula 1:stä palasta ja runko kanssa, ei pleksiä (rear mounted)... Oli jossain tuhannen dollarin kieppeillä se luomukseni...
rosberg
10.11.2005 10:41:49
Rupes kyllä vähän himottamaan sellainen warmoth: kaula 1:stä palasta ja runko kanssa, ei pleksiä (rear mounted)... Oli jossain tuhannen dollarin kieppeillä se luomukseni...

voi kun ne äpärät ranskassa vähän rauhoittuisi ja taala laskisi taas pikkasen niin vois vaikka tilata jenkeistä kivat joululahjat.
myy minulle iban sound tank -sarjan tubescreamer.
Quu
10.11.2005 11:38:20 (muokattu 10.11.2005 11:52:53)

Pitäisköhän malttaa mielensä ja tilata warmothilta...
Miten se tilaaminen sieltä onnistuu?
Ja maksaminen?

E: Löytyi yksi mielenkiintoinen tapaus Soitin Huttuselta: WARMOTH/FENDER, vasuri jenkkistrato, Käytetty, 890,-
Kuva: http://www.soitin-huttunen.com/uploads/wafevas.JPG

Elikkä jenkkifenderi warmothin kaulalla?
Täytyis mennä kokeilemaan...
lexa53
10.11.2005 12:59:43 (muokattu 10.11.2005 13:21:19)
Et osaa englantia vai mikä mättää.5-7 pala body mexicanissa 3 amerikkalaisessa ja sitä rataa..vai eikö kuulu valmistukseen?Sieltä niitä eroja löytyy.

Paskapuhetta.
nimim. 3-pala runkoisen mexicon standardin ja 4-pala runkoisen tex mex straton omistaja.

Tuota Warmoth vaihtoehtoa kannattaa harkita. Olen telecasterini koonnut osista ja siitä on tullut juuri sellainen kuin olen halunnut (tosin ensinmäiseen ns. laatukaulaan en ollut tyytyväinen ja lopulta vaihdoin siihen jonkin "halpiskaulan" joka tuntui käteeni sopivammalta.) Paljon osia olen ostanut tuohon kitaraan käytettynä ja hintaa telelle on kertynyt n. 550 euroa.
K100#9
BigPapa
10.11.2005 13:39:01 (muokattu 10.11.2005 13:55:33)

Paskapuhetta.

http://www.fender.co.uk/fenderfiles … betweenaMexicanStratandaUSStrat.asp

http://www.fender.co.uk/news/Whatis … hway1SeriesandtheAmericanSeries.asp

http://www.fender.co.uk/fenderfiles … intageSeries-Whatsthedifference.asp

http://www.fender.co.uk/fenderfiles … erandanAmericanSeriesStratocast.asp

http://www.fender.co.uk/fenderfiles/WhatGoesOnAtFendersU.SFactory.asp

http://www.fender.co.uk/fenderfiles … rsMexicanFactory-TheInsideStory.asp

http://www.fender.co.uk/fenderfiles/InsidetheFenderCustomShop.asp

Standard Series (Mexico)
Body: 5 to 7-piece alder with maple or birch veneer. Sunburst models have maple veneer Note: due to periodic material availability issues, alder cores are sometimes used
American Series (U.S)
Body: Current specs: 3-piece alder for solid colours and 3-tone sunburst. White blonde and natural are 2 or 3-piece ash (Non-Veneered)

Firman itsensä puhumaa paskaa?

Higway1:ssä saattaa olla 3 palainen body.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
lexa53
10.11.2005 14:11:06 (muokattu 10.11.2005 14:14:40)

Standard Series (Mexico)
Body: 5 to 7-piece alder with maple or birch veneer. Sunburst models have maple veneer Note: due to periodic material availability issues, alder cores are sometimes used
American Series (U.S)
Body: Current specs: 3-piece alder for solid colours and 3-tone sunburst. White blonde and natural are 2 or 3-piece ash (Non-Veneered)

Firman itsensä puhumaa paskaa?

Voin napata kyllä kuvan tuosta mun mexicon stanusta, koska siitä olen maalin raaputellut pois. Tex Mex straton rungon palojen liitokset näkyvät maalikerroksen läpi vain tietyssä kulmassa valoa vasten, joten ei varmaan saa valokuvaan näkymään.
Tuo mun standardi on kyllä vuodelta -92 ja tex mex on -96 vuodelta, uudemmat mehikaanit voivat kyllä olla useammastakin palasta koottuja, tai sitten olen sattunut ostamaan "virheellistä" tavaraa.
Firmat voivat kyllä itsekkin puhua paskaa, edistääkseen kalliimpien tuotteidensa myyntiä.
K100#9
BigPapa
10.11.2005 14:14:27

Firmat voivat kyllä itsekkin puhua paskaa, edistääkseen kalliimpien tuotteidensa myyntiä.

Tohon spekulointiin en lähde mukaan.Olenpahan itsekin nähnyt mitä noiden halvempien kitaroiden sisällä on.Jokainen ostakoon sitä mitä tahtoo.Vapaa valinta,eikö niin.
slapvete
10.11.2005 14:22:16 (muokattu 10.11.2005 14:26:15)

5-palainenkin omin silmin nähty, Highway 1:ssä nimenomaisesti.
Suosittelen karttamaan kuin pernaruttoa - toisaalta, jos soi, niin hittoakos siinä.

Editos: Ja on se ny peijooni, jos firman kamppeet (tai kitaraskenessä yleensäkin tarjonta) on semmoista, että täytyy arvuutella, onko kepin runko ihan 40% liimaa ja 60% puuta vai toisinpäin.

Ei se leppä nyt NIIN paljoa maksa Ameruukissakaan, etteikö saisi kunnon klapia tonnin maksavaan kitaraan. Härregyyd.
Meikkirokki is a dead scene.
BigPapa
10.11.2005 14:24:51

Ulkomailla pohdittua:

As to the price differences between Squier Stratocasters and Fender Strats
made in Mexico or the US, these are mostly due to lower materials costs in
the Squiers (lower grade wood, hardware and finishes), and lower labour
costs outside of the USA.
Quu
10.11.2005 14:43:07

Varmaan kannattaisi nyt sitten säästellä ja tilata sitten warmothilta tavaraa... Kunhan vain joku kertoo, että miten tilaus ja maksut hoituvat (näin niinkuin suomesta käsin)?
Luottokortti taitaa olla pakkovaruste.

Onko suomessa sellaista musiikkiliikettä josta voisi warmoth-tavaraa tilata?

Paljon täytyy tietää, ennenkuin mitään voi tehdä :P
lexa53
10.11.2005 14:47:19

and lower labour
costs outside of the USA.

Epäilen, että tuossa ovat suurimmat säästöt, toki varmasti myös kaikessa muussa yritetään säästää.
K100#9
BigPapa
10.11.2005 14:49:28

Epäilen, että tuossa ovat suurimmat säästöt, toki varmasti myös kaikessa muussa yritetään säästää.

lower grade wood, hardware and finishes

Siinä lisää....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)