Aihe: Käsi poksahti.
1 2
oiva tumpeloinen
10.11.2005 14:39:10
Melkein vuoden olen soittanut. Voi johtua myös siitä, että en ole mies ja jättimäisiä lihaksia ei löydy. Vai onko käden asento väärä? Ei opettaja ainakaan ole huomauttanut mitään. Ei se koskeminen niin ylitsepääsemätön ongelma ole vaan se, että käsi ei tottele kunnolla siinä tilanteessa.

Voipi olla tuossa Nikanderin jutussa perää. Jospa jännität liikaa kättäsi. Mutta jos sulla on opettaja, kysy ihmeessä siltä neuvoa. Paremmin sen luulis pystyvän auttamaan, kun näkee sun soittoasi. Ja sen takia kai sille maksatkin?
Sir Härö
10.11.2005 15:46:08
olet tainnut juuri aloittaa kitaran soiton... käsi tekee usein kipeää aloittelijoilla.

Eka kerta tekee yleensä kipeää, mutta ei sitten enää kun osaa rentoutua. ;)
Erotettavan moposta irrotetaan tulpanhattu. -Jäärä
Lord of the strings
10.11.2005 15:55:43
Eka kerta tekee yleensä kipeää, mutta ei sitten enää kun osaa rentoutua. ;)

Asento on myös tärkeä. Tekemällä se löytyy.
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
Emit
11.11.2005 08:13:23
Taidatte olla oikeassa, jännitän kättäni varmasti liikaa. Mutta miten minä saan siitä kitarasta sitten kunnon äänen jos en tee jämäkästi? Kerran opettaja sanoi, että soitan liian hiljaa. Mutta siinä juttussahan pitää painaa hieman kättä kieliin, tais siis pitää kättä kielten päällä (se Palm Mute juttu) ja sitten vielä pitää soittaa "jämäkästi" eikä löysästi. Olen yrittänyt soittaa rennommin, mutta sitten se kuulostaa sellaiselta, jolta sen ei pidä kuulostaa. Pitää kysyä opettajalta, kun taas tiistaina on tunti.
oiva tumpeloinen
11.11.2005 10:31:27
Taidatte olla oikeassa, jännitän kättäni varmasti liikaa. Mutta miten minä saan siitä kitarasta sitten kunnon äänen jos en tee jämäkästi? Kerran opettaja sanoi, että soitan liian hiljaa. Mutta siinä juttussahan pitää painaa hieman kättä kieliin, tais siis pitää kättä kielten päällä (se Palm Mute juttu) ja sitten vielä pitää soittaa "jämäkästi" eikä löysästi. Olen yrittänyt soittaa rennommin, mutta sitten se kuulostaa sellaiselta, jolta sen ei pidä kuulostaa.

Tuleeko sulla kiire soittaessasi "jämäkästi"? Yleensä liian nopea riuhtominen saa lihakset jännittymään liiaksi. Käytätkö rannetta ollenkaan pikatessa, vai tuleeko kaikki voima olkapäästä asti? Kokeile soittaa ajatuksella miettien, mitkä lihakset jännittyy. Jos sulla hauis alkaa pullistelemaan soittaessa, jännittyy yleensä samalla koko käden lihakset.

Pitää kysyä opettajalta, kun taas tiistaina on tunti.

Vieläkin: tämä on ehdottomasti paras keino selvittää asiat! Jos opettajasi on asiansa osaava, osaa hän varmasti neuvoa parhaimman keinon tuon ratkaisemiseen.
Oxyn
11.11.2005 11:49:39
Kappas, Emittikin tääl :)

Itse ainakin saan soittoon sen jämäkkyyden lähinnä ranteen avulla, eli ranneliikettä voisit kokeilla reenata.
Emit
14.11.2005 12:00:06
Oxyn, kuka sinä olet?
saha
15.11.2005 14:55:48 (muokattu 15.11.2005 15:03:13)
Luulin lauantaina, että mulla meni käsi paskaksi.

Istuksin kiikkutuolissa, kello oli noin 17. En ollu koko päivänä tehny mitään. Yhtäkkiä oikeanpuoleista rannetta alkoi kivistää pirusti. Rannetta ei voinut paljoa käännellä. Staattinen kipu meni buranalla, mutta kääntely kävi yhä. Pistin ranteeseen jotain mobilaattia ja sidoin. Sunnuntaina kaikki kipu oli veks, mutta tuohon ihan kämmenenjuureen sisäranteeseen nousi ~1cm korkea ja ~2cm leveä pehmeähkö patti.

Perjantaina oli kyllä pitkähköt jamit, mutta mielestäni osaan soittaa rentona. Soittaessa ei edes käsi puutunut kertaakaan.

Lauantaina toki olin jo itsarin partaalla, kun jännetuppitulehdus hiipi mieleeni. Kivun mentyä rauhoituin. Silti arveluttaa. Vasara sanoi omistavansa myös samanlaisen pahkuran, ja se vain kipeytyy silloin tällöin.

Lekurille en uskalla mennä, alkavat skalpellilla sohia kuitenkin.

E: Täsmensin tarinaani.
JS
15.11.2005 14:57:53
Luulin lauantaina, että mulla meni käsi paskaksi.

Kipu meni buranalla, mutta tuohon ihan oikeaan kämmenenjuureen sisäranteeseen nousi tuommonen ~1cm korkea ja 2cm leveä pehmeähkö patti. Ei enää kipeä.

Perjantaina oli kyllä pitkähköt jamit, mutta mielestäni osaan soittaa rentona. Soittaessa ei mitään kipuja. Joku sano että rasitusvamma se on, mutta miten ihmeessä semmonen voi tulla jos soitto ei rasita?

Puukko heilumaan. Leikkaat sen vaan veke... No ei vaiskaan. Ellen väärin muista, niin noista on täällä jo juttua? Olisko soittajan käsi & rannetsydeemeissä?
If it's worth doing, it's worth overdoing. kalamies#20 >-)))>
saha
15.11.2005 15:07:43
Puukko heilumaan. Leikkaat sen vaan veke... No ei vaiskaan. Ellen väärin muista, niin noista on täällä jo juttua? Olisko soittajan käsi & rannetsydeemeissä?

Oho, sieltähän löytyy vaikka mitä. Onneksi olen näin sokea. +
Landola59
15.11.2005 15:10:13
En tiedä, mitä tapahtui, mutta lopeta soitto AINA, jos tunnet kipua - silloin teet jotain väärin.

Pystyykö kitaraa soittamaan ilman kipua? Asennetta hemmetti!
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
oiva tumpeloinen
15.11.2005 15:12:13
Pystyykö kitaraa soittamaan ilman kipua? Asennetta hemmetti!

Sen kivun vain pitäisi tuntua jossain ihan muualla, kuin käsissä.......
JS
15.11.2005 15:12:49
Sen kivun vain pitäisi tuntua jossain ihan muualla, kuin käsissä.......

Mtäh?
If it's worth doing, it's worth overdoing. kalamies#20 >-)))>
saha
15.11.2005 15:16:06
Mtäh?

Soundin pitäisi viiltää korvia ja potkia munille.
LexaR
15.11.2005 16:20:31 (muokattu 15.11.2005 16:20:47)
Hetken aikaa käsi rusahteli ja naksui ja vähän kipeää teki, jonka jälkeen käsi oli kankea ja tunnoton hetken.

mikä siin sitten varsinaisesti naksu? ranne, rystyset... kysees on mahollisesti vaan hieman löysähköt nivelet jotka alkaa naksuu jos ne joutuu huonoon asentoon... lähestulkoon sama ilmiö ku sormien tai niskan naksuttelulla, mut ei kuitenkaan ihan. kunno veryttelyn pitäis pitää hommat kunno, jos ei ni kannattaa käydä tsekkauttaa, sellanen jatkuva naksuminen heikentää niveliä
elbowski
15.11.2005 17:07:21
Nivelet siinä varmaankin rusahteli.
Why don't you take some responsibility? You're pointing fingers and blaming everybody
Shudder to think if I lived like you, they would be shaking too if they only knew
Emit
16.11.2005 09:20:04
"Pystyykö kitaraa soittamaan ilman kipua? Asennetta hemmetti!"

Opettajani sanoi, että jos koskee, tekee jotakin väärin.
Ja minun kohdallani ongelma on siinä, että painan kieliä liian kovaa.

Niin siitä jännetupin tulehduksesta.. Minulla oli pari vuotta sitten yli puolentoista vuoden krooninen jännetupin tulehdus. Se uusiutui aina, en pystynyt edes ohjaamaan hevosta kunnolla ja tallityöt ei onnistunut, kirjan kädessä pitäminen koski todella. Sitten kerran, kun oli ollut pari kuukautta, että ei ollut isompaa kipua aloin soittaa kitaraa. Varmaankin lihakset vahvistui sen verran, että se loppui se tauti siihen paikkaan. Meinasivat lääkärit leikata käden jos tulisi seuraavan kerran, onneksi ei tullut.
Mrezzye
16.11.2005 19:07:58

Du dii... käsi poksahti. Kannattasko soittaa rennolla otteella jäkittämisen sijaan. Ei se vauhti jännittämällä synny.
Hannu H.
16.11.2005 21:55:42

Tilutit vaan niin nopeesti että murtui äänivalli!
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)