Aihe: Mackien pöytä Onyx etusilla vai ilman?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
kompelonnora
09.11.2005 22:53:19
No kompelon- setähän kuulee mitä vaan ja tietää kaiken niin ehkä tuo kelpaa sedälle demoksi...

Voi kun kuulisinkin...

Että ei ole ihan tuhannen tuusannuuskana tuo matsku. :D

Oliko toinen toisto vähän lujemmalla? Mun tietokone ei ole äänityskäytössä joten joudun kuuntelemaan fostex 6301 yksitiekajareilla. Yllättävää oli, että vaikka niiden taajuusvaste on jotain 80-12K, niin jopa niissä tuntui, että alakerta ja yläkertä häviää tossa rutatuimmassa. Myös, soitinten balanssi on vähän erilainen, ja kaiut kuuluu tottakai lujempaa eniten rutatussa, joten se on tavallaan isompi. Voi olla, että luulen, että se on kovempaa, kun mun kajareista oikeastaan tulee vain keskiäänia.

Tämänpituisesta pätkästä on mahdoton sanoa, mikä sopii parhaiten materiaaliin.

Toisaalta pointtihan myös on, että kyse on aika hienovaraisista asioista.

Emmätiedä, jos soitinten balanssi muuttuu, onko se enää hienovaraista?

t. Marko
kompelonnora
09.11.2005 22:56:25
Joten kyllä mielestäni yhtälailla pitää kunnioittaa äänittäjääkin, koska silloin ollaan jo pahasti metikössä kun artistin tahtoa kunnioittaen tehdään 'skaa snoudia.

Ilman muusikoita ei äänittäjiä tarvita. Myös, yleensä muusikot maksaa äänittäjälle. Musta tää kuvio on aivan selkeä.

t. Marko
Raimo
09.11.2005 23:39:02 (muokattu 09.11.2005 23:42:34)

Vakavasti, paljon enemmän musta olisi hyötyä tämän palstan lukijoille, että ne saisi käsitystä myös siitä, mitä haittoja summausvahvistimen huudattamisesta on ja miten noita haittoja voidaan välttää. Siitä, että todetaan, että "aja lujaa, hyvältä kuulostaa, älä kysele, se on fiilisjuttu", kukaan ei opi mitään.

Niin, en tarkoittanutkaan että tolla "ajamisella" ei olisi mitään rajoja. Korvilla on kuunneltava, että mikä tuntuu hyvältä ja mikä on liikaa. Makua saa käyttää mutta rohkeakin kannattaa olla! ;)

Oliko toinen toisto vähän lujemmalla? Mun tietokone ei ole äänityskäytössä joten joudun kuuntelemaan fostex 6301 yksitiekajareilla. Yllättävää oli, että vaikka niiden taajuusvaste on jotain 80-12K, niin jopa niissä tuntui, että alakerta ja yläkertä häviää tossa rutatuimmassa. Myös, soitinten balanssi on vähän erilainen, ja kaiut kuuluu tottakai lujempaa eniten rutatussa, joten se on tavallaan isompi. Voi olla, että luulen, että se on kovempaa, kun mun kajareista oikeastaan tulee vain keskiäänia.

Tämänpituisesta pätkästä on mahdoton sanoa, mikä sopii parhaiten materiaaliin.

Emmätiedä, jos soitinten balanssi muuttuu, onko se enää hienovaraista?

t. Marko

Kyllä modernissa sinkkuvola-(kovaa ja limitoitua/klipattua) poppimasteroinnissakin balanssit muuttuu ja välillä pirusti. Tervetuloa 2000- luvulle. (Se on muuten tuo volasota aivan perseestä, monen masteroijankin mielestä.)

Yritin Wavesin Pazin avulla mätsätä RMS- volan numerolleen, eli jos tuntuu tulevan kovempaa niin sen pitäisikin siis olla kompura/särö-asia. Loogista, eikö?

Sanoin muuten jo aiemmin, että tämäntyyppinen näytevertailu on hankalaa, koska tuollaiseen mastervahvistimeen pitää miksata eri tavalla kuin suoraan ITB:hen. (Aivan kuten jos analoogitiskillä miksaisi. Äläkä väitä etteikö tämä ole faktaa... :P ) Eli balanssi tehdään käytetyn mikserin ominaisuuksien mukaan, "miksataan siihen tiskiin". Aivan kuten jos käytää masterissa miksauskompuraa niin siihenkin pitää "miksata"(Eli miksata se päällä alusta alkaen).

Muuten, tässä yhden nimekkään ja ihan laadukkaan miksaajan myöhäsyntyistä tunnelmointia kompuraan miksaamisesta: (Charles käyttää kompuran lisäksi myös McDSP:n Analog Channelia masterissa juuri samanlaisena "särkijänä" kuin tässä ollaan puhuttu)

http://gearslutz.com/board/showthre … php3?t=15987&highlight=bus+comp

Ilman muusikoita ei äänittäjiä tarvita. Myös, yleensä muusikot maksaa äänittäjälle. Musta tää kuvio on aivan selkeä.

t. Marko

Ilman äänittäjiä ja miksaajia ei paljon laadukkaan kuuloisia levyjä tehdä. Äänittäjänkin nimi tulee levyn kanteen. Musta tää kuvio on aivan selkeä.

:D

Eli vakavasti ottaen, huippuäänittäjä on ihan oikeasti tutustunut niiden soitinten saundeihin PALJON mitä tulee transduusserilla taltioimiseen ja myöhemmin toistamiseen.

Muusikolla ei yleensä ole hajuakaan minkätyyppiseen miksaukseen kulloinenkin stemma on menossa eikä siis hänellä voi olla kokonaisnäkemystä siitä minkä tyyppinen saundi sopii kulloiseenkin teokseen parhaiten. Tämä on äänittäjän ja miksaajan aluetta ja siitä heille maksetaan palkkaa.

...Mutta tottakai hyvä äänittäjä kuulostelee muusikon saundimieltymyksiä, ja jos kyseessä on paljon levyttänyt muusikko, voipi myös kysyä esim. että "minkäslaisesta mikityksestä olet tykännyt?" tms. Mutta se on kyllä äänittäjän ja tuottajan päätös että mitä lopulta käytetään. Näin se menee kun tehdään ihan oikeita levyjä. (Artisti voi sitten vaihtaa tuotantotiimin jos on tyytymätön... :P )
Blah.
milcoin
09.11.2005 23:46:05
Mä en ainakaan sanonu koskaan ettei soittajilla sais olla mielipidettä soundeista. Yritin vaan sanoa että tuo sana "särö" ei aina herätä kaikissa samanlaisia mielikuvia.

Vähän musta tuntuu että tekin puhutte välillä ihan eri asiasta. Mutta hemmetin hauskaa on! Jatkakaa toki.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
10.11.2005 00:03:42

Vähän musta tuntuu että tekin puhutte välillä ihan eri asiasta. Mutta hemmetin hauskaa on! Jatkakaa toki.

Rikkinäinen puhelinpa hyvinkin. No, välillä ihan hupaisaakin... :P

Toisaalta hieman rasittavaa.

...Muuten, on olemassa sellainenkin muusikkokasti, jotka oiken diggaavat äänimiehistä ja valitsevat tarkkaan mieleisensä, ja sitten antavat lähes täydellisen työrauhan kunnianarvoiselle herra "Tonmeisterille"!(Taiteilijaksikin saattavat kutsua...) Pari kuuluisaa ja hienoa kotimaista pitkän linjan kitaristia tuleepi heti mieleen. Tuommoinen kyllä lämmittää äänimiesrukan sydäntä! ;)
Blah.
milcoin
10.11.2005 00:19:18
...Muuten, on olemassa sellainenkin muusikkokasti, jotka oiken diggaavat äänimiehistä ja valitsevat tarkkaan mieleisensä, ja sitten antavat lähes täydellisen työrauhan kunnianarvoiselle herra "Tonmeisterille"!(Taiteilijaksikin saattavat kutsua...) Pari kuuluisaa ja hienoa kotimaista pitkän linjan kitaristia tuleepi heti mieleen. Tuommoinen kyllä lämmittää äänimiesrukan sydäntä! ;)

Luulet vaan. Niitä ei oikeesti kiinnosta p*skaakaan koska musa on niille vaan harrastus muiden joukossa:)
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
10.11.2005 00:27:32

Luulet vaan. Niitä ei oikeesti kiinnosta p*skaakaan koska musa on niille vaan harrastus muiden joukossa:)

Hohohoho!!!! :D

Kyynisyys valtaa alaa... Se on hyvä. Kait. :P
Blah.
kompelonnora
10.11.2005 01:07:20
Niin, en tarkoittanutkaan että tolla "ajamisella" ei olisi mitään rajoja. Korvilla on kuunneltava, että mikä tuntuu hyvältä ja mikä on liikaa.

Joo, mutta ensin pitää opetella kuulemaan ja analysoimaan ne muutokset, joita tapahtuu. Noitten erojen kuuleminen vaatii harjoittelua. Koehenkilö, jolta sä kysyt ekan kerran kumpi on parempi, ei tiedä mitä kuunnella ja on helposti manipuloitavissa.

Kyllä modernissa sinkkuvola-(kovaa ja limitoitua/klipattua) poppimasteroinnissakin balanssit muuttuu ja välillä pirusti. Tervetuloa 2000- luvulle.

Eikös sinkut ole vedetty ruvelle aina? Luulin, että uusi ilmiö on albumien lahtaaminen.

Yritin Wavesin Pazin avulla mätsätä RMS- volan numerolleen, eli jos tuntuu tulevan kovempaa niin sen pitäisikin siis olla kompura/särö-asia.

Todennäköisesti.

Sanoin muuten jo aiemmin, että tämäntyyppinen näytevertailu on hankalaa, koska tuollaiseen mastervahvistimeen pitää miksata eri tavalla kuin suoraan ITB:hen.

Toki, mun täytyy kyllä sanoa, että en ihan ymmärrä vertailun pointtia, kun musta juuri se yksi asia, josta ollaan samaa mieltä, on se, että ero on olemassa ja kuultavissa.

Aivan kuten jos käytää masterissa miksauskompuraa niin siihenkin pitää "miksata"(Eli miksata se päällä alusta alkaen).

Toki, jos haluat käyttää master kompuraa, se vaikuttaa radikaalisti balanssiin ja on parempi käyttää jo miksatessa.

Muuten, tässä yhden nimekkään ja ihan laadukkaan miksaajan myöhäsyntyistä tunnelmointia kompuraan miksaamisesta:

Kompuraan miksaaminen on musta ihan ok, kompressori on efekti ja sen on tarkoituskin muuttaa soundia, ja sen voi patchata sisään silloin kun siltä tuntuu. Mutta jos summausväylä on efekti, mä en voi ottaa sitä pois päältä.

Eli vakavasti ottaen, huippuäänittäjä on ihan oikeasti tutustunut niiden soitinten saundeihin PALJON mitä tulee transduusserilla taltioimiseen ja myöhemmin toistamiseen.

Joo, miksei se sitten tallenna vaan alkaa muokkaamaan?

Muusikolla ei yleensä ole hajuakaan minkätyyppiseen miksaukseen kulloinenkin stemma on menossa

Mun pitää tarkentaa, mä puhun nyt bändeistä, jotka pystyy soittamaan biisinsä alusta loppuun. Totta helvetissä ne tietää, ja äänittäjäkin oppii, kun tulee kopistaan kuuntelemaan.

eikä siis hänellä voi olla kokonaisnäkemystä siitä minkä tyyppinen saundi sopii kulloiseenkin teokseen parhaiten.

Vaikka ne on reenanneet niitä 1000 kertaa?

Näin se menee kun tehdään ihan oikeita levyjä. (Artisti voi sitten vaihtaa tuotantotiimin jos on tyytymätön... :P )

Nyt mä käsitän miksi kaikki muusikot rakentaa omia studioita.

t. Marko
Raimo
10.11.2005 01:47:51 (muokattu 10.11.2005 09:06:14)

Kompuraan miksaaminen on musta ihan ok, kompressori on efekti ja sen on tarkoituskin muuttaa soundia, ja sen voi patchata sisään silloin kun siltä tuntuu. Mutta jos summausväylä on efekti, mä en voi ottaa sitä pois päältä.

...Sä voit ajaa siihen "tiskiin"(Mikä kulloinkin) hiljempaa. Ihan niinkuin ennen vanhaan oikealla tiskillä. (Tässä tapauksessa voit jopa jättää käyttämättä jos tulee suru puseroon.)

Oletko asunut kopissa viimeiset 40 vuotta? Geoff Emmerick/ George Martin? Joku muu? Aika moni muu? Äänitysstudiota on käytetty instrumenttina iät ja ajat. Ne on ne äänimiehet ja tuottajat jotka artistien hulluja toiveita ovat joutuneet toteuttamaan ja aika pian alkoi olemaan artisteja jotka alkoivat vaatia, että "keksi säkin jotain" ettei ole ainoa joka "joutuu" niitä hulluja ideoita keksimään. Sittemmin ainakin jonkinlaisesta studiokikkailusta onkin sitten tullut normi, aika monessa musiikin lajissa. Monet OLETTAVAT, että niillä studiotyöläisillä on mielipide, ideoita ja näkemystä.

Pakko myöntää, että liikut herkällä alueella. Mikään ei allekirjoittanutta potuta niin paljon kuin kaiken maailman puristit ja lahkolaiset. Duplot vai classicit?

Mun pitää tarkentaa, mä puhun nyt bändeistä, jotka pystyy soittamaan biisinsä alusta loppuun. Totta helvetissä ne tietää, ja äänittäjäkin oppii, kun tulee kopistaan kuuntelemaan.

Vaikka ne on reenanneet niitä 1000 kertaa?

Jos haluat että palataan siihen että kaikki levyt ovat livenä satasella vedettyjä ja edes tuplauksia ei tehdä niin taistelet kyllä tuulimyllyjä vastaan... Onnea yritykselle! :P

(Mikä ei tarkoita etteikö olisi hienoa kun hyvä bändi soittaa livenä sisään- mutta kyllä monelle tuommoisellekin levylle on se äänimies tarjonnut LISÄARVOA. Ja omasta mielestäni moni tuommoinenkin levy on mielenkiintoisempi jos niitä tuplauksia, päällesoittoja ja pellepelottomuuksia EI jätetä tekemättä... Mutta biisihän sen lopulta aina määrää.)

Nyt mä käsitän miksi kaikki muusikot rakentaa omia studioita.

t. Marko

Ne rakentaa niitä siksi että nykyään kohtuuhyvät äänityslaitteet saa melko halvalla. (katseleppas tätäkin foorumia...) Lähes kaikki noissa omissa sudioissa äänitetyt levyt sitten kuitenkin joku kyyninen ammattiäänimies miksaa ja toinen masteroi. (Kun se ei ole ihan helppoa) Ja saattaa jopa laittaa säröä kysymättä artistin lupaa. Että noin.

Ja tähän nyt loppuun vielä että TOTTAKAI muusikolla ja erityisesti atistilla pitää olla sanansa sanottavanaan oman musiikkinsa studiotyöstössä! Tätä hommaa tehdään yhteispelillä... Mutta kyllä äänimiehellä pitää olla liikkumavaransa kunhan ei sössi. Paras lopputulos tulee, kun jokainen tontti hoidetaan kunnolla! (Palaverit ei ole sitä "kunnolla" hoitamista mutta tietenkin aina täytyy jossain tehdä kompromisseja.)

Rikkinäinen puhelin(Tai "Pannupäällikkö") indeed.
Blah.
Raimo
10.11.2005 01:59:04 (muokattu 10.11.2005 02:13:39)

Ei prkl, aika pirun rikkinäinen tuo puhelin! Tarkistin että mistä tämä tänhetkinen debaatti sai alkunsa ja totesin vaan että voiko olla huonompaa sanelukonetta... :P

Raimo toteaa:

Olet kyllä melkoisen vitsikäs jooseppi joo... Mitä ne muusikot siitä tietää miten ne laitteet ja napit sen niiden musiikin kuulokuvaan vaikuttaa *ennen kuin on demonstroitu*?

Inttoliitto siihen:
Yleensä ne on käyttäneet ison osan elämästään siihen, että siitä instrumentista tulee ulos, mitä sieltä tulee. Äänittäjä käyttää kuitenkin vain pienen osan siitä ajasta ja on musta ilmeistä, että muusikon tahtoa pitää kunnioittaa _riippumatta siitä_ kuulostaako se paremmalta vai huonommalta niin.

Eli muusikon tahtoa pitää kunnioittaa siinä kohtaa kun äänimies on kytkemässä Manleyn Vari-Mu:n(Tai Knifin Vari-Mu:n, on parempi! ;) ) inserttiin, lipsauttaa että "tulee myös pikkuisen kivaa harmoonista säröä" ja muusikko hyökkää päälle että "ÄLÄ LAITA SÄRÖÄ!"? Eli sun mielestä sitä inserttiä ei kytketä ja tarjota muusikolle, että "ei varsinaista säröä vaan ihan vaan tämmöistä hyvää putkikompuraa, tykkäätkö? Voin toki vaihtaa Behringeriin jos välttämättä haluat."

Oletko ihan oikeasti varma tuosta?

(Sitä muusikkoa voi muuten tuon tyyppisessä tilanteessa myös hieman yrittää sivistää, eli perustella miksi se äänimies haluaa mitäkin tehdä. Saattaa kyseinen muusikko jopa lopulta tykätä...)

Ai niin, hyvä äänittäjä ja miksaaja muuten kyllä käyttää myös koko elämänsä valitsemansa alan opiskeluun... Tullakseen siinä mahdollisimman hyväksi. Se ei ole muusikoiden yksinoikeus. ;)
Blah.
Woodoo
10.11.2005 02:33:46 (muokattu 10.11.2005 02:34:47)
Esoteerisiin asioihin en kuitenkaan lue digi- vs. analogisummausta, koska sehän on mitä vakavin asia. Tosin epäilen, että mulla kyse vain on siitä, että tykkään kun laitteet kohisee ...eiku...
:-D

Heh tämän pidemmälle en jaksanut lukea. Repesin..
Kuitenkin Se behku tuli ostettua enkä kyllä ole siihen alkuunkaan tyytymätön. Kehitystä edelliseen tiskiin verrattuna tuli valtavasti. 100mm faderit tuntuu toimivan moitteetta, enkä kuitenkaan kuulis analogi/digi summauksen eroa. Tai jos kuulisin en luultavasti osaisi sanoa kumpi on parempi saatika sokkona kumpi on kumpi... Kohinat ja resonanssit saadan myöskin hyvin ambienssi mikeillä talteen. Akustista kitaraa nauhoitettaessa kun kävi niin että konkan ottama soundi oli loistava mutta tietokoneen ja muiden laitteiden ääni oli häiritsevän suuri :) Reenatessa ei mikkiä saa järkevillä voluumi tasoilla kiertämään juuri millään. Balansoidut lähdöt tuntuvat olevan todella hiljaiset. Live käytössä kun en ole kylläkään päässyt vielä testaamaan, mutta sekin luultavasti tulee pian testattua.. Ainoa mitä jäin kaipaamaan on korkeampi samplerate, maksimin ollessa 48 khz. Tosin enpä silläkään usko kamalaa merkitystä olevan omassa tarpeessani. Kaiut on no ne on kaikuja... En tiedä oikeastaan niistäkään että ovatko ne hyviä vai pahoja. Livenä uskon ajavan asiansa vallan mainiosti. Adat teki kaikesta uskomattoman yksinkertaista, se oli ihanaa. Ja koko lysti ei ollut liian kallis! 2 kpl EWS 88 D kortteja hoitaa asian vallan mainiosti tietoneen päässä. Lähestulkoon kaikki liittimet on balansoituja ja optiset piuhat tiskin ja koneen välissä vähentävät AD/DA muunnokset ja kohina siinä on teoriassa mahdotonta. En valita.
olipas hauska sanoa tämä =D en oikeesti ymmärtänyt varmaan puoliakaan jutuista, harrastus kun on vielä hyvin OVYTOS asteella ja niin näitä hommia siis teen. Oppii ja kuitenkin saa asiat kuulostamaan siedettäviltä...
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
Mikael
10.11.2005 09:08:06 (muokattu 10.11.2005 09:11:04)

Tallenna mitä? Muokkaamista on jo soitinvalinta, mikkivalinta, tilavalinta, soittimen ja mikin/mikkien sijoitus, etuasteen valinta... Kaikki noi vaikuttaa siihen miltä soitin kuulostaa. Joka soitin kuulostaa erilaiselta jo eri tilassa, niin että mikä on se asia mikä pitäis vaan tallentaa?

Kyllä se biisi on kuitenkin se mikä lopulta määrää tarpeen - ei soittajan soundimieltymykset. Ja usein on niin, että jopa äänittäjällä - puhumattakaan siitä että äänittäjä on usein myös tuottaja - on parempi näkemys siitä biisin lopullisesta muodosta ja yksittäisen soittimen roolista kokonaisuudessa kuin keskimäärin bändin yksittäisellä soittajalla tai paikalle tilatulla vierailijalla/sessiojäbällä.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Raimo
10.11.2005 09:17:50 (muokattu 10.11.2005 09:23:34)

Tallenna mitä? Muokkaamista on jo soitinvalinta, mikkivalinta, tilavalinta, soittimen ja mikin/mikkien sijoitus, etuasteen valinta... Kaikki noi vaikuttaa siihen miltä soitin kuulostaa. Joka soitin kuulostaa erilaiselta jo eri tilassa, niin että mikä on se asia mikä pitäis vaan tallentaa?

Kyllä se biisi on kuitenkin se mikä lopulta määrää tarpeen - ei soittajan soundimieltymykset. Ja usein on niin, että jopa äänittäjällä - puhumattakaan siitä että äänittäjä on usein myös tuottaja - on parempi näkemys siitä biisin lopullisesta muodosta ja yksittäisen soittimen roolista kokonaisuudessa kuin keskimäärin bändin yksittäisellä soittajalla tai paikalle tilatulla vierailijalla/sessiojäbällä.

Huh. Samalla planeetalla asuva. Helpotus.

Eli juuri näin. ;)

On muuten tuolla enklanninkielisillä foorumeilla käyty samantyyppisiä "sotia", tosin kymmenen- sata kertaa pidempinä versioina... Yleensä näyttäisi olevan Steve "Electrical" Albini vastaan muu maailma. :P Pirun hyvä äänimieshän se on, mutta myös puristi ja lahkolainen... :D

(...Ja onneksi olkoon että sait valittua tiskin, Woodoo... Kuulostaa tarpeisiisi sopivalta ja se on tärkeintä. ;) )
Blah.
Mikael
10.11.2005 09:30:14

muusikon tahtoa pitää kunnioittaa _riippumatta siitä_ kuulostaako se paremmalta vai huonommalta niin.

Hoho! Sitten kun artisti, tuottaja ja se levy-yhtiön mukava herrasmies kysyvät syytä johonkin paskaan, niin vastataan vaan että "soittaja ite halus". : D
Raimo
10.11.2005 09:45:49

Hoho! Sitten kun artisti, tuottaja ja se levy-yhtiön mukava herrasmies kysyvät syytä johonkin paskaan, niin vastataan vaan että "soittaja ite halus". : D

Korjaus. Ne levy-yhtiön *lukuisat* herrasmiehet, artistin managerit, keikkamyyjät, livemiksaajat(lostarissa) ja kumminkaimat.... :P

Mutta oikein meni. Jostain syystä ne vastuut on vaan tapana jakaa näin, että äänittäjä on vastuussa tuottajalle ja tuottaja vastuussa levy-yhtiölle. Toki kaikki ovat vastuussa myös artistille... Mutta valitettavasti äänittäjä ei siis ole ensisijaisesti vastuussa (ainakaan)rivimuusikolle.
Blah.
Mikael
10.11.2005 09:48:06 (muokattu 10.11.2005 09:49:22)

Mutta onneksi äänittäjä ei siis ole ensisijaisesti vastuussa (ainakaan)rivimuusikolle. : )
kivi
10.11.2005 09:52:49 (muokattu 10.11.2005 09:54:59)

On muuten älyttömän rentouttavaa, kun omaa levyä tehdessä saa sanoa tuottajalle, että: mä olen nyt miettinyt tän asian niin, että mä maksan sulle siitä että sä päätät miten levy tehdään ja miltä se kuulostaa, ja oottelen tässä vain ohjeita, mitä haluat mun seuraavaksi soittavan. Autan minkä osaan, ja tässä olis jotain sellaisia biisejä joista saat valita, joita itse olen levylle ajatellut.

Kyllä mä otan tietysti puheeksi sen, mitä tehdään, ja olen kiinnostunut kaikesta - mutta sävy on: onko kaapin edessä tuo eikä tämä mikki sen takia että saadaan pehmeämpi komppikitara, vai jostain muusta syystä? Jos haluan muutoksia, mun pitää ne osata perustella - ja hyvin.

Samaten keikoilla mun kiinnostukseni tekniikkaan lakkaa heti, kun olen tarkistanut että vahvistin on mikitetty, ja että miksaajalla on lavakartta JA kanavalista JA biisilista kommentein.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
10.11.2005 09:57:54
Ennenvanhaan räyhäkäs huumeen käyttö rakensi äänitys- ja tuotantotaiteilijalle semmosen egon ettei tälläsia tarvinu edes miettiä, kunhan nosti sen mutkan aina session aluksi tiskin päälle ikäänku muistutuksena...

Ja Motownin Funk Brotherseista aina Ramonesiin ja muihin, on aika ajoin käynyt että soittajat kaivavat povesta omat revolverit, noin niinku tilannetta tasapainottaakseen
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
10.11.2005 11:04:05

Mikään ei allekirjoittanutta potuta niin paljon kuin kaiken maailman puristit ja lahkolaiset.

Yeah, samoilla linjoilla. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa tehdä levyä. Pientä luovaa hulluuttaa pitää aina olla.

Sen sijaan kysymys siitä kuka on "oikeassa" onkin sitten vaikeampi. Periaatteessahan tuottajat ja äänittäjät yrittävät toteuttaa artistin visiota, silloin kun kysymys on esim. bändistä. Kyllä artistin tietysti pitää olla tyytyväinen tuotukseen, koska hän joutuu sen kanssa pitkään elämään. Tärkeä vaihe onkin siinä, minkä äänittäjän/tuottajan kanssa duunia tekee. Joku hyötyy konservatiivisemmasta ja puritaanimmasta tiimistä, joku taas kokeilevammasta. Tosin usein nämä vaan menevät mun mielestä väärinpäin, konservatiivinen bändi hakee samanhenkisen tuotantotiimin ja päinvastoin...kummalliset yhdistelmät ovat joskus hauskempia.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)