Aihe: Kapulatekniikkaa, lyöminen peltiin.
1
Migo
09.11.2005 20:19:11
Elikkäs kiinnostaisi tietää, että minkälaisia näkökantoja täällä on tuosta symbaaliin lyömisestä. Eli millä tavalla ja mihin kohtaan? Itse olen sen verran vähän aikaa soitellut rumpuja, joten ajattelin kysyä ennenkuin käy jotain. Muuten kyllä menee ihan mukavasti kapuloiden kanssa otteet yms.
Hieman vielä soittotunteja otetaan niin kyllä se siitä taas lähtee, kun mummo lumesta.
Tykkään soittaa soittimilla.
Shitmanek
09.11.2005 20:33:31
Reunoihin lyömistä kannattanee välttää. Itse lyön, minulla on aika paska tekniikka joten en ole varma tämän oikeellisuudesta, tipillä siihen "selkään" jos halua hiljaisemman äänen ja varrella mahdollisimman tasaisesti jos haluan kovemman. Yleensä kovemman ;)
Yarr!
Migo
09.11.2005 20:36:32
Reunoihin lyömistä kannattanee välttää. Itse lyön, minulla on aika paska tekniikka joten en ole varma tämän oikeellisuudesta, tipillä siihen "selkään" jos halua hiljaisemman äänen ja varrella mahdollisimman tasaisesti jos haluan kovemman. Yleensä kovemman ;)

Oolrait. Näin tämän asian mielessäni kuvittelinkin. Kiitoksia sinulle.
ddrum54
09.11.2005 21:20:59
Jos sulla on mahdollisuus katsoa Conan showta subilta, niin siellä on hyvä tekniikka. Kato miten Max Weinbergin pellit saa kyytiä. Se lyö niitä "sipaisemalla". Eli ei "läpi" pellin, vaan pienellä sivuttaisliikkeellä pyyhkäisemällä. Meteli riittää ja pellit kestää.
2`n 4
hollmi-5
09.11.2005 21:23:46
Kapula lähetetään liikenteeseen, mutta vain kapula menee peltiin asti. Käsi poimii sitten sen kapulan. Symbaaliin lyödään aksentit kapulan olkapäällä pellin reunaan.
Mika Hollström
Migo
09.11.2005 21:24:36
Jos sulla on mahdollisuus katsoa Conan showta subilta, niin siellä on hyvä tekniikka. Kato miten Max Weinbergin pellit saa kyytiä. Se lyö niitä "sipaisemalla". Eli ei "läpi" pellin, vaan pienellä sivuttaisliikkeellä pyyhkäisemällä. Meteli riittää ja pellit kestää.

Ei näy sub-tv, kun ei ole vielä sitä tikipoksia. Täytynee kehitellä tuostakin joku oma huikea varitaatio.
vapauskauppias
09.11.2005 21:52:17
Mikähän mahtaa olla paras osumakulma kapulan ja symbaalin välillä? Kenties jotain 35-45 asteen luokkaa?

Hmm. Itse lyön ehkä noin 30 asteen kulmassa. 45 astetta tuntuu jo aika isolta kulmalta.
drum-monkey
09.11.2005 22:51:47
Hmm. Itse lyön ehkä noin 30 asteen kulmassa. 45 astetta tuntuu jo aika isolta kulmalta.

Niinpä. 20-30 astetta tuntuis oikeelta. Haitsua pidän niin alhaalla, että lyön vaan päälle, joko tipillä tai varrella, crasheihin n. 20-30 astetta (toivottavasti), chinaa samoin kuin haitsua, ja ridea selkään. Ei tuota rideä voi crashata....
Munletti on mulletti
Migo
09.11.2005 23:20:39
Hei, täällähän on jo ihan asiallisia vastauksia tullut. Kiitoksia niistä.
hgr
10.11.2005 00:57:13
Elikkäs kiinnostaisi tietää, että minkälaisia näkökantoja täällä on tuosta symbaaliin lyömisestä. Eli millä tavalla ja mihin kohtaan?

TÄYSIÄ!
Akahito
10.11.2005 07:48:30 (muokattu 10.11.2005 07:50:02)

Kuten ddrum54 mainitsi, pienellä sivuttaisliikkeellä pelti syttyy nopeammin ja soi täydellä äänellä vaikkei löisikään erityisen kovaa. Liian kovaa lyöminen myös vain tukkii pellin, eli kun äänentaso tuntuu loppuvan kesken, hankitaan isompi/kovaäänisempi pelti, EIKÄ hakata sitä peltiä pajavasaroilla olkain takaa, se ei siitä sen kovemmaksi se ääni tule.

Peltiin kannattaa lyödä hieman ohi keskikohdan, ei väliä kummalle puolelle, kunhan ei hankaloita soittoa. Itse pyrin liikauttelemaan rannetta siihen suuntaan mihin olen seuraavaksi setissä menossa, esim. fillin aikana.

Pellin reunaan lyödään kapulankaulan kapenevalla osalla eli ns. olkaosalla, se siinä varren ja kärjen välissä. Ihan kärjelläkin voi soittaa, mutta toisinaan siitä ei tahdo saada riittävästi pontta jos aksenttipeltiin lyö. Mutta vartta ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa käyttää peltien soittamiseen, esim. crashaamiseen, se on niin brutaali että tekee kyllä lommon peltiin kuin peltiin.
Splashiin lyömistä suositellaan kärjellä, ne on hyvin herkkiä peltejä.

Mielellään 10° paikkeilla, suhteessa pellin reunan tasoon siis. Eli peltiä pitää kallistaa soittajaan päin, jollei tahdo lyödä reunoihin tai nousta seisomaan soittaakseen peltejä. Jos ei tykkää kallistaa peltejä, on parasta asettaa ne niin matalalle ettei osumakulma kasva liian suureksi. 30°:akin on jo aika iso kulma.

Tärkeää on myös muistaa tarkistaa symbaalihuovat tasaisin väliajoin: Huovan tulee olla pehmeä, tasainen ja suht paksu tyyny, eikä kova ja litteä räsynpalanen. Yhtä tärkeää on pitää peltitelineen kierretapin ympärillä jotain muovisuojusta, että vältytään keyholingilta.

Symbaaleita ei tule ylikiristää telineeseen, se rasittaa kelloa ja aiheuttaa halkeamista. Mutta liian löysällä on myös huono asia: Jos symbaali vetkuu puolelta toiselle holtittomasti, on suurempi riski osua pellin kanttiin jos soittaa peltiä nopeasti monta kertaa peräkkäin esim. fillissä. Keskireikä kuluu myös enemmän, jos pelti pääsee pyöriskelemään ympäriinsä.
Itse pidän peltejäni niin, että ne pääsevät heilahtamaan kerran enintään n. 30° kulmaan ja palaavat siitä nopeasti pienenevällä heiluriliikkeellä.

:edit: http://paiste.com/faqs/ kertoo myös aika paljolti tärkeimmät pointit.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)