Aihe: Pitääkö maksaa merkistä?
1 2 3 4
7-kielinen mies
09.11.2005 20:21:53
Olen tässä itse hommaamassa uutta kitaraa, niin tuli tuossa mieleen että onko kitaroissa tälläista ikävää asiaa, kuten esim. autoissa, että pitää niin sanotusti maksaa ylimääräistä kitaran merkistä? Päteehän tämä toki moneen muuhunkin tuotteeseen. Otetaan kuitenkin tämä auto esimerkki, ostan auton ja laitan BMW:n tai Mersun, tiedän että saan hyvä auton vaikkakin kalliin sellaisen. Mutta puolet vähemmällä rahalla voisin ostaa Ford:n tai Opelin, joka voi yhtä hyvin olla todella hyvä auto, vaikkakin huomattavasti halvempi kun siinä on käytetty hieman halvempia materiaaleja ja osia. No tämä kyllä lähti vähän käsistä, mut tajuatte varmaan mitä tässä haen. 8D

Mikä on se kitaroiden niin sanottu "mersu"? Että ovatko esim. Fenderit ja Gibsonit hieman ylihinnoiteltuja niiden brändin takia?

Olen nyt saanut supistettua vaihtoehdot kahteen merkkiin tuon kitaran hankinnan suhteen. Toinen on Gibson ja toinen Schecter. Mitenkä mahtaa olla, jos laitan puntariin molemmilta merkeiltä suurin piirtein saman hintaiset kitarat, niin joudunko maksamaan Gibsonin merkistä enemmän verrattuna hieman tuntemattomampaan Schecteriin? Eli olisiko Schecterin kitara sitten kuitenkin parempi? Toki tähän vaikuttaa taas moni asia se, että minkälaista musiikkia soitan ja minkälaista soundia kitaralta haen. Ovathan gibsonit ja schecterit muutenkin erilaisia, mutta olisi hauska tietää, mitä mieltä muut ovat tästä? Hmmm..
-"Luonnonlahjakkuudet ovat erikseen"-
ballfish
09.11.2005 20:28:01
Että ovatko esim. Fenderit ja Gibsonit hieman ylihinnoiteltuja niiden brändin takia?

Ovat.

niin joudunko maksamaan Gibsonin merkistä enemmän verrattuna hieman tuntemattomampaan Schecteriin?

Joudut.

Muut kertokoon lisää...
Gamma Ray on paras.
Spike
09.11.2005 20:30:32
Mikä on se kitaroiden niin sanottu "mersu"?

Customina tehty keppi?
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
DaKiller
09.11.2005 20:30:41

Otetaan kuitenkin tämä auto esimerkki, ostan auton ja laitan BMW:n tai Mersun, tiedän että saan hyvä auton vaikkakin kalliin sellaisen.

Autoja on monenlaisia, myös bemareita ja mersuja on monenlaisia... Sama pätee kitaroihin...

Olen nyt saanut supistettua vaihtoehdot kahteen merkkiin tuon kitaran hankinnan suhteen. Toinen on Gibson ja toinen Schecter. Mitenkä mahtaa olla, jos laitan puntariin molemmilta merkeiltä suurin piirtein saman hintaiset kitarat, niin joudunko maksamaan Gibsonin merkistä enemmän verrattuna hieman tuntemattomampaan Schecteriin? Eli olisiko Schecterin kitara sitten kuitenkin parempi?

Ei kannata paljoa merkkiin tuijotella vaan niihin ominaisuuksiin ja siihen miltä se tuntuu omassa kädessä. Jos tuntuu siltä, että Gibson on ylihinnoiteltu schecteriin nähden, niin sitten on.
Itse tykästyin schecteriin ja ostin sellaisen. Ei siinä oikeastaan tarvinnut miettiä, että pitäisikö hommata gibson tai fender. Se vain tuntui omalta =)
Artist
09.11.2005 20:34:58 (muokattu 09.11.2005 20:36:18)

Mikä on se kitaroiden niin sanottu "mersu"? Että ovatko esim. Fenderit ja Gibsonit hieman ylihinnoiteltuja niiden brändin takia?

Eivät. Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnanmuodostumisen melko pitkälle. Ei Gibsoneita ja Fendereitä voitaisi myydä kalliilla, jos ei jengi niitä oikeasti haluaisi ostaa. Ja hyvin näyttävät menevän kaupaksi, joten ei niitä ylihinnoitelluiksi voi kutsua.

Edit: Mutta mitä itse asiaan tulee; kannattaa maksaa siitä, mitä haluaa. Halutessaan tietyn merkkisen kitaran, siitä pitää myös maksaa.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
Mrezzye
09.11.2005 20:37:20

Noiden merkkikitaroiden hintahan ei romahda ihan niin pahasti, kun ne kannetaan kaupasta ulos, kuin vähemmän haluttujen soitinten.
dfloreno
09.11.2005 20:40:33

Joutuuhan siinä maksamaan, mutta tietäpähän mitä saa. Ja kitaroista ei kannata tinkiä.

nimim. Fiatin omistaja :).
God made me funky
7-kielinen mies
09.11.2005 20:47:56
Eivät. Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnanmuodostumisen melko pitkälle. Ei Gibsoneita ja Fendereitä voitaisi myydä kalliilla, jos ei jengi niitä oikeasti haluaisi ostaa. Ja hyvin näyttävät menevän kaupaksi, joten ei niitä ylihinnoitelluiksi voi kutsua.

Mutta eikö se ole juuri sitä, että kyseiset merkit ovat saavuttaneet sen aseman kitarabisneksessä, että heidän ei tarvitse juurikaan markkinoida tuotteitaan, koska kaikki tietävät, että saavat rahoilleen vastinetta. Mutta voi olla että siinä tapauksessa kyseiset henkilöt eivät tiedä, että samalla rahalla he voisivat saada jotain parempaa, eivät vain tiedä siitä koska pienemmät merkit eivät ole pysty "syrjäyttämään" näitä suuria valmistajia.

Itse tiedän ainakin yhden sellasen kaverin, jolle Fenderin on melkein kuin jumala. Kaikki muut kitarat ovat hänen mielestään paskoja, Fender on se ainoa oikea.
En nyt sitä väitä etteikö Fenderit ja Gibsonit olisi hyviä kitaroita, päin vastoin ovathan ne. Moni on vain niin merkki sokea, että uuden kitaran hankinnassa kokeilee vain ja ainoastaan tiettyjä merkkejä. Myönnettäköön, että itsekin tulee toteutettua tätä periaatetta monessa muussa yhteydessä, mutta ei kitaran ostossa.
Tästä saa varmaan sellasen vaikutuksen, et ton kaverin on todella vaikeaa valita kitaraa. :-)
7-kielinen mies
09.11.2005 20:49:58
Noiden merkkikitaroiden hintahan ei romahda ihan niin pahasti, kun ne kannetaan kaupasta ulos, kuin vähemmän haluttujen soitinten.

Tässä olet kyllä oikeessa. Harley Bentonia on lähes turha myydä eteenpäin...kelpaa hyvin sorsan metsästykseen tai nakkijonoon... 8D
Artist
09.11.2005 20:53:35 (muokattu 09.11.2005 20:56:20)
Jengi tahtoo niitä ostaa sen takia kun vuosien ajan niille on luotu brändi joka perustuu laatuun ja imagoon. Kriittisesti tarkasteltuna, imagohan on aivan toissijainen ja tämän takia juuri Gibson on ylihinnoiteltu, koska samaan rahaan saa yhtä hyviä kepakoita ilman imagoakin.

No joo. Ei se kysynnän ja tarjonnan laki liity mitenkään siihen, miksi jengi haluaa ostaa vaikka Gibsoneita. Se vaan liittyy siihen, että tuotteiden hinta pyrkii muodostumaan tasapainohinnaksi. Ja koska esimerkiksi Gibsoneita myydään paljon ja aika korkealla hinnalla, niin silloin se vaan tarkoittaa sitä, että kyseisten tuotteiden tasapainohinta on korkean kysynnän ansiosta myös korkealla. :)

Eli: ei se ole ylihinnoiteltu, vaikka minulla tai sinulla ei olisi siihen rahaa, tai edes halua ostaa moista.

Hinnan suhde laatuun on sitten toinen juttu. Mä puhuin hinnan ja kysynnän suhteesta.

Edit: Ja millä perusteella imago on toissijainen asia? Kaikissa ns. kulutushyödykkeissä, varsinkin kun mennään kalliimpiin tavaroihin, on imago varsin pääosassa, moneltakin kantilta tarkasteltuna. :)

Kirjoituksesi loppuosan kanssa olin toki saamaa mieltä, ja siksi sitä en lainannutkaan.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
7-kielinen mies
09.11.2005 20:55:56
Paremmuus tietty on subjektiivista, mutta jotkut on löytänyt käteensä sopivan mallin Gibsoneista, osa Schectereistä ja osa vaikka ESP:stä. Soittimen käyttäjällehän se paras soitin on se mikä parhaiten käy omaan tarpeeseen ja siinä valossa tarkastellessa, on helppo todeta että toinen tuote on "ylihinnoiteltu".

Siinäpä se ongelma onkin, vaikka hamuamani kitarat ovat melko erilaisia soundeiltaan, sopivat ne silti molemmat meikäläisen tyyliin. Ehkä vika on vaan tällä kertaa ostajassa, pitää nostaa opintolainaa vähän enemmän ja ostaa molemmat - problem solved.

Aiheena tämä on turhan subjektiivinen ja silleensä tässä ei oikein ole järkeä. Soittajia on ihan yhtä monta kuin mieltymyksiäkin, niin merkin arvosta keskusteleminen ei varmaan sinänsä tuota tulosta mihinkään suuntaan.

Voi olla, ainahan sitä voi spekuloida. ;) Ja toisaalta kyllähän Gibsonilla ja Fenderillä soittaminen antaa yleensä enemmän katu-uskottavuutta kuin jollain tuntemattomammalla merkillä näppäily. blah...
Twinkle
09.11.2005 20:56:06
On muuten semmoinen fiilis, että kohta tämä ketju menee aika pahaksi pilkunviilaamiseksi, osoittamatta tätä kuitenkaan kellekään erityisesti. :P
slapvete
09.11.2005 22:05:24
Itselle toimiva kaava on ollut

"toyota" käytettynä -> tweakataan ja modataan -> soitetaan tyytyväisenä typerä ilme lärvillä. Ja aina pysytään reilusti "merkkisoittimien" hintain alla.

Jos joskus halutaan eroon, laitetaan paloiksi ja useimmiten saadaan omat pois. Kivat osat voi tietty jättää tulevia proggiksia varten - if any.

Nimim. Micrassa rekka-auton moottori.
Meikkirokki is a dead scene.
fox
09.11.2005 23:08:57

ja tämän takia juuri Gibson on ylihinnoiteltu, koska samaan rahaan saa yhtä hyviä kepakoita ilman imagoakin..

Twinklen antipatiat Gibaa kohtaan taas pinnassa.. ;) Juuri ja ainoastaan...
Mites PRS? Halpa ku mikä? 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Jucciz
09.11.2005 23:13:25
Niin kauan kuin totaalisen yksipuoliset Mesa/Boogien Rectifier-sarjan nupit maksavat kaksi tonnia tai ylikin, ei luulisi kenelläkään olla varaa sanoa, että Gibson on huippuesimerkki tilanteesta, jossa merkki maksaa.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
ReBeat
09.11.2005 23:30:36

Mutta eikö se ole juuri sitä, että kyseiset merkit ovat saavuttaneet sen aseman kitarabisneksessä, että heidän ei tarvitse juurikaan markkinoida tuotteitaan, koska kaikki tietävät, että saavat rahoilleen vastinetta. Mutta voi olla että siinä tapauksessa kyseiset henkilöt eivät tiedä, että samalla rahalla he voisivat saada jotain parempaa, eivät vain tiedä siitä koska pienemmät merkit eivät ole pysty "syrjäyttämään" näitä suuria valmistajia.

Juuri tästä on kyse. Ostetaan sitä mitä aina on ostettu, koska ei tiedetä riittävästi jos laisinkaan muista vaihtoehdoista.

Itse tiedän ainakin yhden sellasen kaverin, jolle Fenderin on melkein kuin jumala. Kaikki muut kitarat ovat hänen mielestään paskoja, Fender on se ainoa oikea.

Kuplamaisen hyvä jälleenmyyntiarvo perustuu juuri tämänkaltaisiin itsepäisiin yksilöihin, jotka näkevät putkensa päässä vain sen F:n.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Gypsy
10.11.2005 00:58:57
Juuri tästä on kyse. Ostetaan sitä mitä aina on ostettu, koska ei tiedetä riittävästi jos laisinkaan muista vaihtoehdoista.

Äläs jauha paskaa.

Olen kyllä tietonen muista ja olen paljon muilla soitellukkin.

Se on ihan OK juttu, jos sä etit parasta hintalaatusuhdetta. Mä olen kuitenkin sen verran henkimaailman tyyppi, että siinä on mukana paljon muutakin.
Twinkle
10.11.2005 01:02:41
Twinklen antipatiat Gibaa kohtaan taas pinnassa.. ;) Juuri ja ainoastaan...

Käyttäkäämme isoa G:tä esimerkkinä kun se on kerran monelle "_The_ kitara". Kyllä meikä tästä jossakin vaiheessa sellaisen G:nkin ostaa sitten kun sen aika on tullut ja löydän sopivan. Vaikka ei olekaan ykkösenä minun listassani mutta ei tässä mitään anti-Gibson -kerhoakaan pyöritellä. Tai ehkä ostan, riippuu siitä miltä Tokait tuotteena näyttää kun on aika hankkia jonkinlainen Les Paul, kattoo sitä sitte.

Tuohon recto-provokaatioon en ota kantaa, en ole suuremmin tutustunut vaihtoehtoihin kun vakuutusyhtiö tämän minun vahvarin minulle antoi. Parempi se tuossa kumminkin on kuin joku muu tai jopa joku huonompi.
gator
10.11.2005 01:08:18
Ittellä on kyllä esim. Gibsonin standardilespoista sen suuntaisia kokemuksia että yli parin tonnin kitaroiksi ne tuppaa olemaan kyllä liian vaihtelevalaatuisia. Sama koskee kyllä fenkkuakin.
Kokeilemani PRS:t on kyllä olleet järjestään mainioita ja niin tasalaatuisia kuin tuon hintaluokan kepeiltä sopii odottaakkin.
Hyvän Giban lespaulin mieluummin silti ottaisin jos valita jompikumpi pitäis.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)