Aihe: Rhodesi
1 2 3 4 5
Mikael
29.10.2005 19:38:06

Samaa mulle sanottiin myös ammattivirittäjien puolelta. Tosin ihan halvimmalla virittimellä ei kannata alkaa hommaan. Oon kokeillu.

Ja esmes 88-koskettimisen Rhodesin ihan alimpia ja ylimpiä nuotteja viritin "hoksaa" tosi huonosti.

Peterson rules!
http://www.thomann.de/iw_smb_suche. … UCHBEGRIFF=peterson&x=0&y=0
"melkein puoliammattilainen"
Karlsson
29.10.2005 19:46:02 (muokattu 29.10.2005 19:46:28)
Peterson rules!
http://www.thomann.de/iw_smb_suche. … UCHBEGRIFF=peterson&x=0&y=0

Jeah! Tolla virittäs vaikka pianojakkaran!
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
zorro
06.11.2005 19:12:50
http://www.speakeasyvintagemusic.co … n/parts.cgi?page=rhodespreamps.html
tuolta löytyy tollanen preamp, joka ilmeisesti ratkaisisi sen kitaran ja rhodesin volyymi eron ja vahvistimen säröytymisen, josta valittelin edellisellä sivulla.

Sillä on kuitenkin hintaa $99, joten onkohan tuohon missään schemoja, tai onko suomessa saatavilla jotain vastaavaa laitetta? voisiko joku kitara eruaste toimia noin?
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
jysi
06.11.2005 22:00:13
onkohan tuohon missään schemoja, tai onko suomessa saatavilla jotain vastaavaa laitetta? voisiko joku kitara eruaste toimia noin?

Voisi kyllä ja maailma on täynnä yksinkertaisten esivahvistimien schemoja. Operaatiovahvistin ja muutama vastus, konkka ja 9V paristo ja siinä se.

Mutta ninkuin edellisellä sivulla itsekin sanot, se vahvistin vaan nostaa tasoja ja todennäköisesti aiheuttaa lisää säröytymistä joten voiko tässä nyt olla jostakin muusta kysymys ? Peaveyssä on putkiaste jo ennen ensimmäistä volumipotikkaa eli se alkaa särkeä jo siellä jos yliohjaat.

Eli kokeilitko Mazan neuvoja, sun Peaveyssä kyllä pitäisi ollai tarpeeksi vahvistusta (Lead-kanavassa ainakin) mutta loppuuko teho kesken ? "Clean"-kanava käyttöön, vahvistimesta volumet täysille ja sitten lisäät Rhodesista volumea kunnes alkaa riittää

Mikä on tulos, särkeekö vai jääkö liian hiljaiseksi ?

Jos jää hiljaiseksi niin sitten "lead" kanava päälle, POST-gain täysille, PRE täysille ja sitten taas pianosta lisää volumea kunnes riittää.

Jos särkee niin sitten loppuu teho kesken. Jos jää hiljaiseksi niin hanki preamp.
M.i.k.key
09.11.2005 12:15:55
Tukholman reissulla tuli vastaan kaksi kappaletta Fender Rhodeseja. Hyvännäköisessä kunnossa molemmat, hinnat siinä tuhannen euron kieppeillä. Tatsi oli molemmissa vaan ihan järkyttävän raskas joten passasin oston tällä kertaa.
Mä lopetan nää hommat!
zorro
09.11.2005 14:49:18 (muokattu 09.11.2005 15:12:23)
Tukholman reissulla tuli vastaan kaksi kappaletta Fender Rhodeseja. Hyvännäköisessä kunnossa molemmat, hinnat siinä tuhannen euron kieppeillä. Tatsi oli molemmissa vaan ihan järkyttävän raskas joten passasin oston tällä kertaa.

mistähän muuten tietää että millanen tatsi tossa mun vehkeessä on ku ei ole mitään mihin verrata?
voisin kuvitella että tuohon minun yksilöön luulisi saavan paremmankin tatsin, miten se onnistuu?

entä muuttuuko vire jos liikutan mikkejä lähemmäs kielien kärkeä?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
09.11.2005 18:23:27

mistähän muuten tietää että millanen tatsi tossa mun vehkeessä on ku ei ole mitään mihin verrata?
voisin kuvitella että tuohon minun yksilöön luulisi saavan paremmankin tatsin, miten se onnistuu?

www.fenderrhodes.orgissa on niksejä. Onks sun Rhodes Mk. I vai Mk. II?

entä muuttuuko vire jos liikutan mikkejä lähemmäs kielien kärkeä?

Ei. Silloin muuttuu volyymi. Liikuttamalla mikkejä ylös alas muuttuu soundi (enemmän/vähemmän perusääntä/harmoonisia) ja liikuttamalla kielessä olevaa jousta muuttuu vire.

www.fenderrhodes.orgia kandee muutenkin lukea, siellä on pirusti tietoa näistäkin aiheista.
maza
09.11.2005 20:07:12

voisittekos vielä suomentaa noita joitain niksejä kun minulla ei ole oikein tuo termistö hallussa. mikä on esim key pedestrial?

Katopa niistä kaavakuvista.
zorro
22.11.2005 18:57:02
meikä on nuo yläkoskettimien kielet laittanu jo niin lähelle mikkejä kuin mahollista, mutta en silti ole tyytyväinen niistä lähteviin voluumeihin suhteessa middle ja basso koskettimiin.. onko mitään ratkasua tähän?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
23.11.2005 19:31:54

meikä on nuo yläkoskettimien kielet laittanu jo niin lähelle mikkejä kuin mahollista, mutta en silti ole tyytyväinen niistä lähteviin voluumeihin suhteessa middle ja basso koskettimiin.. onko mitään ratkasua tähän?

Otat middle- ja bassopuolen mikkejä kauemmaksi. Tämä on aika tyypillinen ongelma, mun pitäis tehdä sama homma mun toiselle Rhodesille.
zorro
24.11.2005 17:04:28 (muokattu 24.11.2005 17:19:05)
mistä saisin rhodesiin sellasen vastakappaleen johon ne jalat ruuvataan (Leg Mount)?
tuolla speakeasyvintagemusicissa olis, mutta tarvisin sellasen originaalin näkösen.

http://img376.imageshack.us/img376/5883/e520fc.jpg tämmönen
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
25.11.2005 00:29:24

Zorro, mulla on ylimääräisenä kokonainen jalkasetti Rhodesiin, ml. nuo vastakappaleet. Voisin niistä mahdollisesti luopua...

Oletko kenties tekemässä Suitcasesta Stagea? Mä yritin, mutta homma kaatui siihen että Suitcasen ohuempi pohjalevy ei kestänyt jalkojen rasitusta. Nykyään Rhodes on ruman, mutta järeän Quiklok WS-550:n päällä. Mietin, että jaksaiskohan jonakin päivänä nykäistä tuohon uudet tolexit ja samassa yhteydessä liimata pohjaan joku 8mm (tms.) vaneri lisävahvikkeeksi... Tosin käytäntö on osoittanut, että nuo putkijalat ovat käytössä huomattavasti hankalammat kuin kunnollinen nykyaikainen ständi; pystytys on hankalampaa, pianoa ei saa tarpeeksi korkealle kuin kallistamalla ja sen jälkeen päällä ei voi pitää mitään muuta, jne. jne. Mutta onhan ne vaan niin sairaan hianon näköiset...
zorro
25.11.2005 01:50:41
Zorro, mulla on ylimääräisenä kokonainen jalkasetti Rhodesiin, ml. nuo vastakappaleet. Voisin niistä mahdollisesti luopua...

Oletko kenties tekemässä Suitcasesta Stagea? Mä yritin, mutta homma kaatui siihen että Suitcasen ohuempi pohjalevy ei kestänyt jalkojen rasitusta. Nykyään Rhodes on ruman, mutta järeän Quiklok WS-550:n päällä. Mietin, että jaksaiskohan jonakin päivänä nykäistä tuohon uudet tolexit ja samassa yhteydessä liimata pohjaan joku 8mm (tms.) vaneri lisävahvikkeeksi... Tosin käytäntö on osoittanut, että nuo putkijalat ovat käytössä huomattavasti hankalammat kuin kunnollinen nykyaikainen ständi; pystytys on hankalampaa, pianoa ei saa tarpeeksi korkealle kuin kallistamalla ja sen jälkeen päällä ei voi pitää mitään muuta, jne. jne. Mutta onhan ne vaan niin sairaan hianon näköiset...

ihan stage-malli tuo on. itseasiassa tarina menee näin:
ostin tuon pianon, ja kun eka kertaa sitä reeneihin roudasin, jäi minulla ne takajalkojen tukihommat kotia. ne jalkojen "socketit" on tehty kaikki kahdesta osasta, ja ne osat on käsittääkseni liimalla(?) toisissaan kiinni. siinä kun me amatööreinä sitä pystytettiin, oli sitten illan päätteeksi yhdestä jalan vastakappaleesta pettäny se liimaus.
löysin sitten etsinnän jälkeen paikan jossa sen pysty hitsauttamaan. minun olisi näköjään pitänyt olla itse paikan päällä tarkentamassa mistä kohtaa se pitää hitsata, sillä ne hitsasivat sen siltä puolen josta se jalka ruuvataan. eli nyt se on käyttökelvoton socketti kun ei kierteetkään enää toimi.

Joo nuo jalat hankaloittaa elämää aika paljon. itsekkin olen tässä harkinnu standin ostoa kotona ja reeneissä käytettäväksi, ja sitten keikoille tottakai originaalit jalat :)

Et vissiin sitten käytä sustainia jos sulla on se jonkun muun laitteen päällä? Jos vaihdat tolexin, niin suorilta joku psykedeelisemmän värinen!
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
25.11.2005 11:57:11

Et vissiin sitten käytä sustainia jos sulla on se jonkun muun laitteen päällä? Jos vaihdat tolexin, niin suorilta joku psykedeelisemmän värinen!

Niin siis tuo Quiklok WS-550 on se ständi.. ;) On mulla toki sustain-pedaali!
Ikävä homma noissa normijaloissa on tosiaan se että kun olen reilut 180cm pitkä, vaatii seisaaltaan soittaminen melkoista kallistamista ja sen jälkeen ei tosiaan päällä voi mitään muuta synaa pitää. Paskempi homma, eihän sitä rokkia istualtaan...
zorro
25.11.2005 13:26:39
Niin siis tuo Quiklok WS-550 on se ständi.. ;) On mulla toki sustain-pedaali!
Ikävä homma noissa normijaloissa on tosiaan se että kun olen reilut 180cm pitkä, vaatii seisaaltaan soittaminen melkoista kallistamista ja sen jälkeen ei tosiaan päällä voi mitään muuta synaa pitää. Paskempi homma, eihän sitä rokkia istualtaan...

ainiijoo, tuosta minä tuolla kyselinkin. mistä ostit ständin?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
26.11.2005 19:02:03

Taisin ostaa Fasulta joskus kevättalvella, hinta oli jotakuinkin huntin.
zorro
28.11.2005 16:54:39

olisko tähän hyvä ratkasu vaihtaa tuo ylempien vasaroidenkin päät sellasiksi koviksi niinkuin tuossa middlekohdassa on? miten ne vaihdetaan, käsittääkseni liimalla nuo on kiinni?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
Jabbe
14.12.2005 16:04:14 (muokattu 14.12.2005 16:04:42)
Nyt vois joku viisaampi neuvoa, mun hieno mkII Stage 73 on särki:

Ylärekisterissä ei yksi C (c3) soi kunnolla. Ääni sammuu todella nopeasti, oli sustain pohjassa tai ei. Ruuvasin kielen irti ja tsekkasin kaikki näkyvät säädöt eikä mikään vaikuttanut oudolta verrattuna muihin koskettimiin/kieliin, eikä ruuvien säätäminen auttanut. Mikä ihme mättää?
Dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä.
maza
14.12.2005 17:13:51

Ylärekisterissä ei yksi C (c3) soi kunnolla. Ääni sammuu todella nopeasti, oli sustain pohjassa tai ei. Ruuvasin kielen irti ja tsekkasin kaikki näkyvät säädöt eikä mikään vaikuttanut oudolta verrattuna muihin koskettimiin/kieliin, eikä ruuvien säätäminen auttanut. Mikä ihme mättää?

Ne läpivientikumit (grommets) alkavat varmaan olla tiensä päässä. Yleensä tuohon kyllä väliaikaisesti auttaa ruuvien löysääminen ja kumien uudelleenasettelu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)