Aihe: Kitaristi ja keskialue bändisoitossa.
1 2 3 4 5
moottorisaha
08.11.2005 22:46:44

Kuuluiko Järvisen kitara?Kysymys ennenkuin kerron enemmän tone asetuksista.

Ainakin jollakin livetallenteella ihan hyvin kuului. Kerro asetukset. :)
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
BigPapa
08.11.2005 23:03:37 (muokattu 08.11.2005 23:04:05)

Mistähän toi hirvee keskialuejuputus on saanut muuten alkunsa?Ei kai vaan opistoista?
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Fortune
08.11.2005 23:43:47
Mistähän toi hirvee keskialuejuputus on saanut muuten alkunsa?Ei kai vaan opistoista?

Siitä, että soitetaan raskasta tavaraa ja bändin soinnissa on niin paljon tavaraa yhtäaikaa, että kitaraa ei oikeasti saa esille kuin middlekorostuksilla.

Perinteiseen soundimaailmaan sitten eri jutut, mutta modernimpaan räyhään tuo middle-sääntö kyllä pätee.

Oikeastaan ainoa hyvä sääntö on se, että opettelee kuuntelemaan omilla korvilla koko bändin sointia ja perehtyy laitteistoonsa sen verran, että tietää mitä mistäkin namiskasta tapahtuu ja miten kamat toimivat minkäkin kitaran kanssa jne.
Look behind you, a three-necked guitar!
dfloreno
09.11.2005 13:26:49

Perinteiseen soundimaailmaan sitten eri jutut, mutta modernimpaan räyhään tuo middle-sääntö kyllä pätee.

Mä ainakin opin ymmärtämään ton middlen Jenkeissä noilta country-kitaristeilta, niillä oli ihan poikkeusetta helvetin selkee ja tanakka soundi. Ja kyllähän se niin on, että kitara elää tossa aika middlessä.
God made me funky
Henko
09.11.2005 13:28:55

Kuuluiko Järvisen kitara?Kysymys ennenkuin kerron enemmän tone asetuksista.

Enpä oo asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta jos sillä oli Marshall, ni onkin sama vaikka ne middlet ois minimissä, keskiäänet kuuluu kuitenkin :)

Ja toki siihen kitaran erottumiseen vaikuttaa myös BASSOsoundi, ja se, soitetaanko samoja vai eri juttuja kuin bassolla.
Olen true-uskottava.
Meisseli
09.11.2005 13:38:20

My life is brilliant... ++
www.strangefruit-band.com www.must.fi
Fortune
09.11.2005 15:09:48
Mä ainakin opin ymmärtämään ton middlen Jenkeissä noilta country-kitaristeilta, niillä oli ihan poikkeusetta helvetin selkee ja tanakka soundi. Ja kyllähän se niin on, että kitara elää tossa aika middlessä.

Voipi olla. Tuo genre on tyystin vieras, on niin pelottavaa se chicken-picking ja muu äärisoittaminen :)

Itse vain on tottunut tuohon särövallisoundiin ja sieltä ei kyllä erotu kitaran kanssa, jos ei middleboostia laita ja reilusti.
Ze Kink
09.11.2005 15:10:33
Kyllä middlet on melkein poikkeuksetta suurimmalla kun soittelen. En itseasiassa ole koskaan varsinaisesti digannut midscooppisoundista, sillä se kuulostaa niin sairaan ohuelta.

Ja miksi tuosta vireestä pitää aina inistä. Kuvitelkaa Meshuggah E-vireessä F#-vireen sijaan. Aika kireetä tulisi? Alempi vire potkii tietenkin enemmän, koska silloin ääniaallot värähtelee hitaammin. Mulla tosin on fysiikasta 6, joku parempi saa täydentää.

Tuon voi kokeilla helposti. Vääntäkää kitaravahvari kovalle ja soittakaa E-vireisellä kitaralla jotain riffiä. Tuntuuko kuinka tärisee? Veikkaan että ei kauheasti. Seuraavaksi ottakaa basso ja ruuvatkaa bassovahvari kovalle ja soittakaa jotain riffiä. Ero on kyllä todella suuri. Tuntuu ihan kun potkii ilmaa sieltä elementeistä.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Fortune
09.11.2005 15:25:57

Ja miksi tuosta vireestä pitää aina inistä.

Siksi että joidenkin mielestä musiikin monimuotoisuus tarkoittaa sitä, että sitä saa olla tasan sellaisia muotoja, joita itse ymmärtää tai viitsii edes yrittää ymmärtää.

Ikuinen teini-ikä siis.

Minä olen esim. sellainen.
moottorisaha
09.11.2005 16:22:00 (muokattu 09.11.2005 16:23:47)

Itse vain on tottunut tuohon särövallisoundiin ja sieltä ei kyllä erotu kitaran kanssa, jos ei middleboostia laita ja reilusti.

Kyllä se vaan erottuu, lievällä scooppauksellakin (paitsi Mnetissä). Niin kuin tuossa totesin, niin monilla ihan ammattilaishevibändeilläkin on suht scoopattu soundi livenä. Hetfieldkin sanoi että livesettingissä he leikkaavat jonkun verran keskiääniä ulkoisella EQ:lla ja helvetin hyvältä kuulostaa. Ei sen tarvitse olla kuitenkaan mikään wannabemetallicateini-säätö tyyliin bass 10, middle 0, treble 10.

BTW, kitaravahvistimesta lähtevät "diskantit" ovat oikeastaan vielä keskiääniä, jos tarkastellaan äänen kokonaiskuvaa. Samoin kun osa niistä kitaravahvistimen tuottamista "bassoista" on myös oikeasti keskiääniä.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Mrezzye
09.11.2005 17:15:03

Hetfieldkin sanoi että livesettingissä he leikkaavat jonkun verran keskiääniä ulkoisella EQ:lla ja helvetin hyvältä kuulostaa. Ei sen tarvitse olla kuitenkaan mikään wannabemetallicateini-säätö tyyliin bass 10, middle 0, treble 10.

Veikkoonpa kuitennii että livenä molemmilla kyseisen bändin kitaristilla on aika erilaiseksi säädetyt soundit. Ainakin järjen puitteissa näin tulisi olla. Toisella siis enemmän sitä middleä, toisella vähemmän. Silleen sitä munaa saadaan (jos nyt e.m. bändin kohdalla voidaan siitä puhua).
Ze Kink
09.11.2005 17:59:46
Kyllä ne middlescoopitkin saa kuulumaan tietenkin sekä äänityksissä, livenä että treeneissä. Se vain meinaa sitä, että sitä volaa pitää ruuvata aika pirusti. Ja kun muut tavarat puskee samalle taajuudelle, tulee helposti puuroa.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Defactor
09.11.2005 20:22:34

...Ei sen tarvitse olla kuitenkaan mikään wannabemetallicateini-säätö tyyliin bass 10, middle 0, treble 10....

Joskus lainasin kirjastosta jonkun "Opi soittamaan Metallicaa IhqDaa"-videon ja siinä heti alkuun: "To sound like Metallica turn your bass and treble up to ten ja turn your middle down to zero..."

Onneksi ensimmäisessä vahvarissani ei ollut kuin volume, bass ja treble-säädöt. =) Ei tullut onglemia.
Mrezzye
09.11.2005 21:29:21

Kuulostaa siltä niinkuin "middle" ois vaan yks taajuus, jota voi joko korostaa tai vaimentaa. 200 ja 3500 hertsinkin välimaastoon mahtuu jo ihan omat middlepiikit molemmille kitaristeille, jos niin sovitaan.

Ai anteeksi, olinpas minä nyt hölmö. Ajattelin vissiin, että jos niillä luuttumiehillä on niissä about samanlaisissa vahvareissansa perus bass-middle-treble namiskat, niin ei ehkä ihan samoilla asetuksilla kannata veivata. Mutta tokihan Metaanicalla varmaan on kaikennäköisiä äänenmuokkauslaitteita (siis joku vähintään 31 alueinen taajuuskorjain) käytössänsä.
saha
09.11.2005 21:30:43
Ai anteeksi, olinpas minä nyt hölmö. Ajattelin vissiin, että jos niillä luuttumiehillä on niissä about samanlaisissa vahvareissansa perus bass-middle-treble namiskat, niin ei ehkä ihan samoilla asetuksilla kannata veivata. Mutta tokihan Metaanicalla varmaan on kaikennäköisiä äänenmuokkauslaitteita (siis joku vähintään 31 alueinen taajuuskorjain) käytössänsä.

Jep, räkistä löytyy rautaa. Uskon näin.
elbowski
09.11.2005 21:37:36
Kyllä mun rakas vahvistin ainakin middlet kaakossa pukkaa ulos sellasta turpaanvetoa ja kuolemaa, että oksat pois, kun taas middlescoopilla syöttää puhditonta korinaa, millä ei kehtais ees kellarigrindiä soitella.
Why don't you take some responsibility? You're pointing fingers and blaming everybody
Shudder to think if I lived like you, they would be shaking too if they only knew
JuliusUK
09.11.2005 22:34:39
Näin kun äänitaajuuksista puhutaan, onko kenelläkään linkkejä/kirjoja suositella aihetta koskien? Sellasita linkkiä/kirjaa siis josta saisi hyvän yleiskuvan orkesterin soittimien äänitaajuuksien sun muiden logiikasta.
plöö
Fortune
10.11.2005 10:57:03
Näin kun äänitaajuuksista puhutaan, onko kenelläkään linkkejä/kirjoja suositella aihetta koskien? Sellasita linkkiä/kirjaa siis josta saisi hyvän yleiskuvan orkesterin soittimien äänitaajuuksien sun muiden logiikasta.

J.Pekka Mäkelän Kotistudio on aika hyvä. Siellä on suuntaa-antava "taajuusjakaumataulukko" jossa on karkeasti arvioiden sijoiteltu yleisimpiä soittimia taajuuden mukaan. Muistaakseni.
Henko
10.11.2005 14:42:13

Kyllä mun rakas vahvistin ainakin middlet kaakossa pukkaa ulos sellasta turpaanvetoa ja kuolemaa, että oksat pois, kun taas middlescoopilla syöttää puhditonta korinaa, millä ei kehtais ees kellarigrindiä soitella.

Soitaksää Entombedissa?
Olen true-uskottava.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)