Aihe: Paljonko Jatzarista?
1
Ulle
03.07.2003 20:54:34

Nyt olis homman nimi se, että olis mahdollista ostaa Fenderin Jazz bass made in usa. Soitin on luultavasti 76-vuoden mallia. Vielä en tosin tiedä täysin varmasti, mutta ainakin se on täysin saman näkönen, kuin tämä soitin tässä http://www.pieksamaenmusiikkipuoti.fi/fenderjazzbass76.jpg, joka on ko. vuodelta. Saan asiaan varmuuden, tottakai, kun otan yhteyttä myyjään. Jatzari on hyvässä kunnossa, mitä nyt jotain pientä naarmua jossain.

Olen soittanut ko. beissillä suht paljon ja se on alkanu istuun käteen pirun hyvin. Soundin oon havainnu itseäni mielyttäväksi, vaikka vahvistin jolla olen soitellu tarjoaa aika säröpohjasta meininkiä, ja basson soundin itsensä arvioiminen on aika vaikeaa. Luulisin kuitenkin, että toi sopis kun paska viemäriin haettaessa funk/rock pohjasta meininkiä.

Mun pitäis tehdä tarjous tosta ja en oikein tiedä paljon kannattais tarjota. Paljon itte olisitte valmiit maksaan??
Prowleri
03.07.2003 21:01:30 (muokattu 03.07.2003 21:02:52)
Ehkä 1200-1300 voisi vielä maksaa, riippuen tietty onko millaisessa kondiksessa. 70-luvun loppu ei ole kovin arvostettu aikakausi Fenderin historiassa..

Uusi USA '75 reissue taisi olla n. 1600e, uusia japanialaisia '75 reissueita, kuten Geddy Lee Signature, saa n. 800e hintaan, eivätkä ne kyllä älyttömänä häviä jenkeille.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Ulle
03.07.2003 21:15:17

http://www.pieksamaenmusiikkipuoti.fi/fenderjazzbass76.jpg tossa toi linkki vielä, jos joku ei huomaa ottaa pilkkua pois.

Miten nämä 70-luvun lopun fenderit eroaa arvostetummista ja onko näissä bassoissa jotain erityistä huomioitavaa?

Mihin muuten kannattaa kiinnittää huomiota, kun tarkastelee käytettyä beissiä? Onko jotain osaa minkä yleensä joutuu uusin vanhemmissa soittimissa?
absqua
03.07.2003 21:34:22 (muokattu 03.07.2003 21:56:36)
70-luvun lopun Fenderit alkavat kohta elää todellista renesanssiaan. Hinnat ovat olleet nousussa jo muutaman vuoden eikä niitä enää näy käytettyinä missään, koska ovat niin haluttuja. Osittain varmasti Fenderin maineen takia, mutta osittain myös siksi ettö ovat oivia soittopelejä.

Minulle ei koskaan ole tarkalleen ottaen valjennut mikä on se "huonoin" aikakausi Fenderin historiassa. 70-luvulle se yleensä sijoitetaan, mutta jotkut puhuvat alusta, jotkut lopusta ja jotkut koko 70-luvusta. Minulla on ollut vuosien varrella useita 70-luvun Fendereitä ja olen ollut niihin 95% todella tyytyväinen. Pääasiallisin työkaluni on vuoden 74 Jazzbasso joka on loistava (maksoi muuten 2200mk ;-). Toki PRE-CBS Fendereissä on oma gloriansa, mutta kyllä 70-lukulaisetkin ovat loistavia soittimia IMO.

Miten nämä 70-luvun lopun fenderit eroaa arvostetummista ja onko näissä bassoissa jotain erityistä huomioitavaa?

Mihin muuten kannattaa kiinnittää huomiota, kun tarkastelee käytettyä beissiä? Onko jotain osaa minkä yleensä joutuu uusin vanhemmissa soittimissa?

Ne arvostetummat ovat siis juuri noita PRE-CBS -aikakauden tuotteita, eli käytännössä ennen vuotta '66 valmistettu. CBS-yhtiön ostettua Fenderin tuotantoa kasvatettiin rajusti, joten laatu valitettavasti notkahti siinä yhteydessä. Erityisesti eroa on soitinpuiden valinnassa - massatuotantoon kelpaavat hieman kehnommatkin palat. Mikrofoneissakin on eroja. 60-luvun lopulta 80-luvun alkuun Jazz Bass pysyi suht. samanlaisena. Kolmen pultin kaulakiinnitys tuli 70-l alkupuolella (?), mutta ei kaikkiin yksilöihin.

Tarkempaa tietoa saat vaikkapa täältä:

http://www.provide.net/~cfh/fender.html

Jos olet sillä bassolla jo jonkin verran soitellut, niin tuskinpa siellä on mitään erityistä tarkastettavaa enää. Kaulan suoruuden, halkeamat, mikrofnien toimivuuden yms. lienet jo katsonut.

Tuollaisesta '76 Jazzbassosta voisi ihan pokkana pyytää 1500e nykyisin. Jos teet tarjousta niin varmaan jollain 1000-1100-osastolla kannattaa aloitella ja toivoa ettei myyjä ole perillä Fendereitten nykyhinnoista.

Voi tietenkin olla että saat vielä halvemmalla jos kehtaat yrittää, ja sehän olisi parasta se.

EDIT: vielä yksi juttu. Jos minulla olisi valittavana joko uusi basso tai samanlainen vuodelta '76, molemmissa sama hinta, niin valitsisin ilman muuta sen vanhemman (toki niitä molempia pitää testata ensin, sillä paskaahan ei kannata ostaa vaikka se olisikin vuodelta 76). Laatusoittimet eivät käytöstä kulu (paitsi nauhat), mutta mitä enemmän niillä on soitettu sitä paremmin ne soivat.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Le Haba
03.07.2003 23:29:07 (muokattu 03.07.2003 23:32:42)
Mulla oli vielä puoli vuotta sitten just samanlainen musta vaahterakaulainen '76 jazz. Sen kaula oli paras kokemani seitkytluvun kaula. Ikävä kyllä se painoi ihan pirusti joten vaihdoin sen pois. Originaaliin '77 Musariin muuten ja päittäin joten kyllä toi '76 arvopeli on. Jos se on hyvä ja originaali kaikin puolin niin 1500-1700 voi vielä maksaa mutta kokeile toki jotain vähempää ensalkuun

Oma kiinnostukseni sijoittuu tonne pre-CBS aikakaudelle ja ne soittimethan on jo aika hintavia. Mulla on yks '62 ja kaksi '64 jatsia ja on mulla yks '73. Jatsarit poikkee niin paljon toisistaan kuus ja seitkytluvuilla ettei niitä oikeen viitsi edes verrata
Le Haba
03.07.2003 23:47:42 (muokattu 03.07.2003 23:50:45)
Selkävaivako (niinko mulla) vaivaako? Dano ja viulubasso ovat mukavan kevyitä.

Danolla pääasiassa livekeikkani nykyään soitan. Selkä ei sinänsä vaivaa

Hemmo, onko toi sun Dano oikee 58 vai Korean made?
hemmo
04.07.2003 08:33:08

Hemmo, onko toi sun Dano oikee 58 vai Korean made?

No korea korealainen reissue, tietty, ja halapa. Mallimerkintä on Dano oma eli 58longhorn.

Eihän noita US-malleja juuri nää, vaikka pari vuotta sitten T-Bone Ed myi noin 65-mallisen 1-mikkisen shorthornin 3 tmk:lla. Harmi kun ei sillon ollut fyrkkaa.

Dano-bassot on hiton hyviä. Joku taika noissa lipstick-mikeissä on. Olen etsinyt korealaista DC-mallia silverburst-värityksellä, mutta ei löydy.
Säröä beibi!
TN
04.07.2003 15:49:42
Kyllä käsittääkseni tuollaisen Jazzin hinta on tosiaan siinä 1500€ paikkeilla.

Aika jännä juttu, että kuulee tosta 70-luvun Fenderien painosta koko ajan. Oma '76 presari on noin puolet kevyempi kuin 2000 vuoden meksikolainen vastaava malli. Body on niin kevyt, että basso on jopa kaulapainoinen. Mutta kai noita on eri yksilöitä tietysti.

Olen kuullut myös legendan, jonka mukaan jossain vaiheessa 70-lukua Fenderin koneet oli "löysistyneet" seurauksena isompia bodyja ja enemmän painoa. En tiedä pitääkö paikkansa?
Karlsson
04.07.2003 15:54:32
Jossain topicissa tuli ilmi että täällä pyörii enemmäkin vuoden ´78 Presarien omistajia ja kaikki mainitsivat soittimensa painaviksi. Omani kuuluu myös näihin raskaampiin soittimiin...
I can´t believe it´s not music!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)