Aihe: Tilun syvin olemus?
1
HCW
28.06.2003 23:50:08
Eli alkuun todettakoon,että tarkoitukseni ei ole vittuilla kenellekkään päin naamaa.Sana tilu on itsessään huono,mutta kun en kuvaavampaa sanaa keksi,niin menköön.

Olen kuunnellut heviä pienestä pitäen,mutta nuo tiluttelut ei ole meikäläiseen oikein koskaan upponnut (Malmsteen jne.).Siis musiikki on se mistä en pidä. Toki arvostan näitä soittajia siinä,että onhan heillä tekniikka kunnossa jne.mutta yleensä musiikkillinen ja taiteellinen ilmaisu jää usein mielestäni puolitiehen ja näen että "tiluttajilla" on musiikillisesti vain vähän sanottavaa ja musikaalinen anti perustuu vain oman virtuositeetin esittelemiseen.

Eli mikä on "tiluttamisen" syvin olemus?

Puheenvuoro on teillä hyvät kitarasankarit, ja toivoisinkin tästä enemmän rakentavaa keskustelua, kuin kaoottista vittuilua.

Areena on auki..
Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda.
mathias
28.06.2003 23:55:20
Hieno aihe, mutta kun en ole kitarasankari, olen hiljaa ja jään seuraamaan keskustelua.
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
LaXu
29.06.2003 00:06:15
Jos otetaan nyt vaikka se perinteinen Ynkkä esimerkiksi, niin mielestäni monissa hänen biiseissään on hienoja melodioita, jotka soitetaan hirmuisella vauhdilla. Ei siinä ole kyse mistään "kattokaa kuinka nopeesti mä osaan soittaa tän" jutusta, hitaammin soitettuna samat melodiat eivät välttämättä toimisi niin hyvin.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Lennu
29.06.2003 00:07:33

Voi huoh. Taas tämä.

Tilulilu. Sen nyt voi sanoa, että jos pitää Malmsteenia lähes jumalhahmoottisena vaikuttajana kitaramusiikin saralla, niin hyvä. Saa pitää.

Jos ei pidä, niin sekin on ihan ookoo. Tai jos odottaa innolla aina uusia Satrianin tai Vain edesottamuksia, niin onhan se hyvä, että on mielenkiintoa seurata. Jos se ei voisi vähempää kiinnostaa, niin ei tarvitse sitä toitottaa. Se on niinsanotusti aivan vitun sama.

Hidashanska Clapton tekee hyviä biisejä. Mies ei tiluta, mutta on lähes jumalhahmoottinen olento joillekin. Se on ihan kiva, saa ollakin.

Nyt hukkuu pointti meikäläisllä, mutta mikäs se on tämän threadin pointti? Saako tiluttaa vai ei? Noh, Vai saa ja muutkin, jotka osaa. Kuten sanottu, se on aivan sama. Joku tykkää.
mathias
29.06.2003 00:15:36
Löytyi tuolta arkistojen syvyyksistä Steve Vain Passion And Warfare. Melkoista vingutusta. Kyllä mies hommansa osaa. Mutta silti en tykkää. Liittyikö tämä aiheeseen? En tiedä.
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
Nuages
29.06.2003 00:18:12
Silloin tällöin on kiva kuunnella kunnon vingutusta.
Kaukana väijyy ystäviä...
Hannu H.
29.06.2003 00:19:51

Tilu menee yli siinä vaiheessa jos koko soolo on tilua.

Ei kyllä varmaan mitenkää liity tähän... iha sama...
HCW
29.06.2003 00:46:53
Nyt hukkuu pointti meikäläisllä, mutta mikäs se on tämän threadin pointti? Saako tiluttaa vai ei? Noh, Vai saa ja muutkin, jotka osaa. Kuten sanottu, se on aivan sama. Joku tykkää.

Kyse ei ole siitä saako vai eikö.Kyse siitä mitä tämän tyypinen musiikki ihmisille merkitsee.Taiteen analysointia.Sitähän tämä vaan on.Itse en ole "tilusta"päässyt ns.jyvälle, joten toivon että tämä keskustelu auttaisi siinä.
Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda.
-K-
29.06.2003 00:58:54
Ainoat "kitarasankarit" joiden levyjen ääreen jaksaa palata uudestaan ovat paul gilbertin ja steve vain tuotokset. Varsinkin gilbertin levyillä on musiikillastakin tarjottavaa. Technical difficulties ja Burning organ on tehty puolitosissaan ja niistä huomaa jollain pervolla tapaa pitävänsä.
Ei suotta elämys.
Joees
29.06.2003 01:22:51
Niin, vaikea tuota syvintä olemusta on "tiluttelusta" sanoa. Itse käyttäisin, ja käytänkin, nopeita soolo-osuuksia lähinnä tietyn tyyppiseen tunnelmaan ja tunteen tuomiseen. Yleensä jos "tilutan" soolossani niin nopean osuuden jälkeen on yleensä jokin vapauttava tekiä kuten pitkä venytys, legatoja, hitaampia melodioita yms. Jotenkin minulla homma toimii sooloissa niin, että niistäkin voi löytää versen, bridgen ja choruksen. Verse olisi eräänlaista lämmittelyä, bridgessä nopea osuus ja choruksessa sitten täysi avautuminen, ja tokihan noita tulee käytettyä eri järjestyksessä ja myös laittaen enemmän versejä yms. Ei niillä osuuksilla virallisesti nimiä ole, mutta nuo vain kuvastavat aika hyvin ajatusta jota yritin selittää. En minä tiedä enää mistään mitään. Jos sieltä tilu tulee niin se tulee pienenä tunteen purkauksena, kuteen soolot yleensäkin.

Ja niin, joissain tapauksissahan tuo näyttää aina välillä menevän siihen, että nopeudella korostetaan omaa virtuositeettiä. Se on harmittava homma se. Kun taas joissain tapauksissa "tiluttaminen" ei olekaan "tiluttamista" Esimerkiksi monissa Malmsteenin biiseissä tempo on kohtuu nopea, jolloin jo pelkät 1/8-osat ovat nopeita. Kuten joku jo sanoikin että jotkin asiat eivät välttämättä kuulosta hyviltä hitaasti soitettuina, ja saman asian huomaa joissain Malmsteenin biiseissä.

Ota minusta nyt sitten selvää, vaikenen.
Groooove is in heart!
Aardfather
29.06.2003 05:19:02 (muokattu 29.06.2003 05:23:11)
Nopeat soolot ovat parhaimmillaan korvia hivelevän upeita mutta huonoimmillaan aivan järkyttävää sontaa.

Todettakoon että esim. "Ynkän" "tilutukset" ovat usein enemmänkin esittämistä ja vailla todellista musiikillista antia, kun taas esim. Satrianilla on yleensä nimenomaan nerokkaita musiikillisia yksityiskohtia ja erittäin hienoja melodiota nopeimmissakin sooloissaan.

Mainittakoon nyt esimerkkinä vaikka Satrianin levyltä "Flying In The Blue Dream" viimeinen kappale "Into The Light" jonka juuri satuin kuuntelemaan tätä kirjoittaessa, niin siinä on nopeata sooloilua yhdistettynä hitaampaan sooloiluun ja ne nopeatkin kohdat ovat todella hienon ja melodisen kuuloisia ja luovat upean tunnelman kappaleeseen. Kyseiset sooloilut ovat suorastaan nerokkaita ja sopivat täydellisesti yksinkertaisen mutta hienon taustan kanssa. Kuunnelkaapa itse niin (ainakin toivottavasti) tajuatte mitä tarkoitan.

Eikä aina ole nopeissa sooloissa välttämättä ideana se, että jokainen yksityiskohta tai jokin tietty pieni pätkä kuulostaa itsessään hyvältä, vaan se, että se kuulostaa kokonaisuutena hyvältä ja sopii kyseiseen kappaleen kohtaan ja tunnelmaan, mikä on muuten myös erittäin tyypillistä Satrianille monissa sen biiseissä ja niissä mies on myös loistava.

- Aardfather
Deathless
29.06.2003 06:35:05 (muokattu 29.06.2003 09:01:32)
Sana tilu on itsessään huono,mutta kun en kuvaavampaa sanaa keksi,niin menköön.

Totta... pahinta on se, että täällä "muusikoidennetissä"
monet jopa käyttävät tätä tilutus-termiä häpeilemättä :)

Olen kuunnellut heviä pienestä pitäen,mutta nuo tiluttelut ei ole meikäläiseen oikein koskaan upponnut (Malmsteen jne.).Siis musiikki on se mistä en pidä. Toki arvostan näitä soittajia siinä,että onhan heillä tekniikka kunnossa jne.mutta yleensä musiikkillinen ja taiteellinen ilmaisu jää usein mielestäni puolitiehen ja näen että "tiluttajilla" on musiikillisesti vain vähän sanottavaa ja musikaalinen anti perustuu vain oman virtuositeetin esittelemiseen.

vähän sama juttu itse olen vasta viime vuosina kehitellyt
sietokykyä tähän tyylilajiin, jos en soittaisi kitaraa niin
voisi kuvitellakkaan kuuntelevani esim. Malmsteenia
enkä voi sanoa pitäväni hänen musiikistaan.

Itselleni on tärkeää musiikissa on myös toimivat rummut, basso, laulu, sävellys, tatsi, sanat, etc... (kaikki?)

Eli mikä on "tiluttamisen" syvin olemus?

Päteminen :)

Puheenvuoro on teillä hyvät kitarasankarit, ja toivoisinkin tästä enemmän rakentavaa keskustelua, kuin kaoottista vittuilua.

Areena on auki..

No ennen oli parempia taso tämän tyylin edustajia, kun vaikutteet oli erilaiset ja perustekniikka oli hallussa, kun
nykyään moni aloittaa kitaran soiton Steve Vailla (karkea yleistys) ja se näkyy soitossa vuosienkin päästä.

IMO "tilutuksesta on nykyään taas ihan likaa juttua ja
tästä voi ja täytyy syyttää kaikenmailman Laihoja :)

Mitäköhän kävi 80-luvun Guitar Player:eissä (tai vastaavissa)
olleille nuorille huippulahjakkaille "Shred" tyylin lupauksille joista ei sen jälkeen kuulunut...?
Cletus Awreetus
29.06.2003 11:26:08
Tilu menee yli siinä vaiheessa jos koko soolo on tilua.

Aika lailla samaa mieltä olen kanssasi. Mut hei verratkaa esim. Yngwien ja Manowarin Ross The Bossin tilusooloja. Kyllä sitten huomaatte, että Ynkkäkin osaa soittaa tyylikkäästi. Jonkun Francesco Farerin tilutus on nyt aika hirveen kuulosta, et se ei kuulosta enää inhimilliseltä. Michael Angelo taas onkin loistava, jopa tyylitajuinen tiluttaja.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Eemil
29.06.2003 13:06:22
Ai Michael Angelo?! Mä oon kuullu suurimman osan sen tuotannosta mut en oo huomannu ku ehkä neljäs tai viides biisissä hyvii tilu osuuksia. Ja nekään biisit ei oo kokonaisuudessaan hyvii. Mut ne hyvät tilut on muuten sit kans hyvii...Tämä mies kannattaa katsastaa kyllä ihan soittotekniikan puolesta. Siitä ei tarkkuus enää tarkennu.
Tietysti on mahdollista että olen väärässä vaikka se mahdotonta onkin.
geeta shredda
29.06.2003 13:40:42
Tilutuksesta tulee Nintendo mieleen ja sen takia tykkään tiluttaa ja kuunnella tilutusta.
Snowblind
29.06.2003 13:45:29

Joillakin tilun syvimpänä olemuksena on se brassailu, mutta yksi syy tilutukselle on että ei aina jaksa hidastella. Joskus tulee vain sellainen tunne että on pakko päästellä täysillä. Sellainen tilu on erittäin vapauttavaa. Juuri sellaisessa "kaahailutilussa" on oma tunnekkin mukana, eikä sitä vedä vain brassaillakseen tilutaidoillaan (jota minulla ei ole).
pwallin
29.06.2003 18:38:08

Mitäköhän kävi 80-luvun Guitar Player:eissä (tai vastaavissa)
olleille nuorille huippulahjakkaille "Shred" tyylin lupauksille joista ei sen jälkeen kuulunut...?

Tai niille blues/jazz/flamenco/klassisen lupauksille joista myöskään ei ole kuulunut...
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Lord of the strings
02.07.2003 11:58:41
Mun puolesta saa rillitellä niin paljon ku sormista lähtee.
Kunhan soittaa oikeasta sävellajista.
Kuunelkaampa esim The Ozzman comethilta se paranoid (live with Randy Rhoads).
Jätkä rillittää sen soolon ihan kybällä, mutta väärästä sävellajista, ei toimi.

ROCK'N'ROLL
Kaikki ovat joskus aloittelijoita...
R.Cooley
02.07.2003 14:13:49 (muokattu 02.07.2003 14:14:32)
Mä en oo vielä päässy soitossani tilun syvimpään olemukseen, mutta joku päivä (treeniä). Mun tilut on sellasia tripletti juoksutuksia ylös alas ja sitten sellaset JOKAMIEHEN tilut.

- No ehkä sitten kun oon pari vuotta soittanu
Satriani on voittamaton
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)