Aihe: Pyörät subbariin kiinni - mitkä ja miten?
1
Teemu Tee
02.11.2005 12:16:46 (muokattu 02.11.2005 12:18:30)
Tulee pian uutta subbaria ja paino on sen verran suuri, että tekis mieli laittaa "poika" pyörille. Joissain malleissa onkin valmiina jo, mut meille tulevassa ei. Kannattaisko ruuvata kiinteät pyörät vai mieluummin tehdä kuljetuslavetti, jolta subi nostetaan pois käyttöä varten?

Taaksehan ne pyörät tarttis tietenkin laittaa jotta saa subin käytössä kiinni lattiaan, mutta tuo kantokahva pahus kun kääntyy pyörillä -asennossa 90 astetta ja esim. kynnysten yli keventäminen yms. nostelu rullauksen ohessa tulee aika hankalaksi. Lavetin kohdalla tuli ajatuksena laittaa joku sidontaliina yli subin ettei käy vahinkoa rullatessa kynnyksen yli. Kiinteä case pyörillä ois tietty ihan pro, mut hintaa alkaa tulla aika rutkasti.

Millaisia systeemejä muilla on käytössä? Ongelma lie kaikilla - erityisesti selkänsä loukanneille - lähellä sydäntä. Näyttävät Thomannillakin myyvän valmiisiin PA-setteihin monenmoisia pussukkasysteemejä, joissa subi tulee alle ja yläpäät päälle. Koko höskää sitten rullaillaan eestaas.

Yläpäiden osalta aattelin ostaa valmiit suojapussukat. Näyttää edullisimmillaan olevan 30e luokkaa/kpl, joten ei taida kannatta alkaa ompelijalla teettämään. Tähänkin aiheeseen saapi mielellään laittaa näkemyksiä.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Risk
02.11.2005 12:38:26
Millaisia systeemejä muilla on käytössä?

Nokkakärryt?
Vivo
02.11.2005 13:35:14 (muokattu 02.11.2005 13:36:00)
Jos kaikki pyörät on kääntyviä, niin muista laittaa ne tarpeeksi ylös lattiaan nähden. Muuten kaappia kipatessa pyörät muljuu todella ikävästi ja kaappi "putoaa" kulmalleen joka kerta.

Eli siis kun kaappi on pystyssä pyörät kääntyvät alaspäin. Nyt kun kaappia alkaa taittamaan taaksepäin pyörät saattavat hetken pysyä tässä asennossa ennen kuin kääntyvät "ylöspäin". Kun pyörät ovat tarpeeksi ylhäällä, siinä vaiheessa kun pyörät kääntyvät kaappi ei otakkaan enään lattiaan kiinni.

Miten tämä nyt onkaan näin vaikea selitää... simppeli asia. Jos muistan niin piirrän kuvan kotiin päästyäni.
www.speakerplans.com
Teemu Tee
02.11.2005 14:15:34 (muokattu 02.11.2005 14:17:26)
Nokkakärryt?

Loistava kapine jos ei oo portaita yms. välissä...

Miten tämä nyt onkaan näin vaikea selitää... simppeli asia. Jos muistan niin piirrän kuvan kotiin päästyäni.

Juu, mä hokasin jujun. Hyvä vihje!
Tyhjän saa pyytämättäkin
Mase
02.11.2005 14:17:30
Loistava kapine jos ei oo portaita yms. välissä...

No eipä ne subbarin pyörätkään paljon portaissa auta ;)
aimotuska
02.11.2005 14:18:34
Niitä on myös semmosia nokkakärryjä, jotka kulkee portaissa melkein itsestään. Niissä on kummallakin puolella yhden pyörän sijasta semmonen kolmen pyörän mekanismi. Sairaan näppäriä.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
Teemu Tee
02.11.2005 14:27:20
No eipä ne subbarin pyörätkään paljon portaissa auta ;)

Ei, mut silloin kannetaan ja aina kun saa pyörille mennään rullllaaaati rulllaaati rulllaaati rulllaaaa....

Eli ei muuta kuin sairrrraaan hyvät nokkakärryt hankintaan ja roudaus käy kuin tanssi!
Tyhjän saa pyytämättäkin
JuhaPK
02.11.2005 17:02:07
Itse kannattaisin niitä pyöriä. Kun kamaa ja kantajia on enemmän, ei ne nokkikset ole koskaan sielä missä tarvitsee. Ja iso subi on pirun hankala nokkakärryillä. Pyörät perseeseen läpipulteilla. Alle 80mm pyörät tahtovat olla turhan pieniä. Jos pyöriä asentelee yksin, saattaa olla hyvä ratkaisu käytää lyöntimuttereita.

On niille nokkakärryille kyllä yksi hyvä käyttö kohde havaittu, niitä vasten on artistin hyvä nukkua ;-)
aimotuska
02.11.2005 17:22:43
Itse kannattaisin niitä pyöriä. Kun kamaa ja kantajia on enemmän, ei ne nokkikset ole koskaan sielä missä tarvitsee.

Kyllä nokkakärryille aina tarvetta löytyy, mut tosiaan rullat on aina kivemmat kaikissa kuution- tai muuten vittumaisen mallisissa roudattavissa.

Ja iso subi on pirun hankala nokkakärryillä.

No eikä ole ;) Mulla menee kaksi 18" subia päällekäin ihan tavalliseen nokkakärryyn ja hyvin kulkee. Siinä on semmonen käännettävä jatko sille varsinaiselle nokkaosalle -- eikös semmonen oo itseasiassa aika vakio?

Pyörät perseeseen läpipulteilla. Alle 80mm pyörät tahtovat olla turhan pieniä.

Toisaalta liian isot aiheuttaa sen, että kampe meinaa kipata aina nurin, ellei niitä rullia saa asennettua ihan nurkkiin. Nääs kun niissä "ostoskärryn" mallisissa rullissa se painopiste heilahtaa yllättävän paljon kun rulla kääntyy kaapin alle.

Jos pyöriä asentelee yksin, saattaa olla hyvä ratkaisu käytää lyöntimuttereita.

Onko noita lyöntimuttereita muuten ihan saatavilla jostain tavallisista hardiskaupoista vai pitääkö mennä ihan erikseen johonkin erityiseen mutterikauppaan? Mä oon tyytynyt laiskuuttani käyttään ihan tavallisia muttereita mut ne on vähän ikäviä kun ne jää keisseissä pohjaan nakertamaan kamoihin kivoja jälkiä.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
Vivo
02.11.2005 19:24:36
Onko noita lyöntimuttereita muuten ihan saatavilla jostain tavallisista hardiskaupoista vai pitääkö mennä ihan erikseen johonkin erityiseen mutterikauppaan?

Itse ostan omani yleensä Biltemasta (löytyy niiden nettikaupasta nimellä iskumutteri). Sieltä löytyy koot M4,M5,M6 ja M8. Jos isompia tarvitsee niin niitä löytyy Ruuvikulmasta.
www.speakerplans.com
JK
03.11.2005 11:55:49
Tulee pian uutta subbaria ja paino on sen verran suuri, että tekis mieli laittaa "poika" pyörille. Joissain malleissa onkin valmiina jo, mut meille tulevassa ei. Kannattaisko ruuvata kiinteät pyörät vai mieluummin tehdä kuljetuslavetti, jolta subi nostetaan pois käyttöä varten?

Meillä on Lucasin setissä subbasessa kiinteät pyörät.
Samoin Samsonin subbasessa. Ongelma on lähinnä siinä, että kun pyörät on samalla sivulla kuin säätönupikat (eli kun sub on lavalla niin pyörät sojottaa taaksepäin, siitä sitten kujetukseen nostetaan pystyyn)
Kun nuo säätönupit on siinä kuljetuksen aikana alapuolella niin kynnysten kohdalla ja autoon lastatessa saa olla tarkkana että ei osu ne nupit mihinkään kulmaan.

Näyttävät Thomannillakin myyvän valmiisiin PA-setteihin monenmoisia pussukkasysteemejä, joissa subi tulee alle ja yläpäät päälle. Koko höskää sitten rullaillaan eestaas.

Näin Lucasiinkin myydään. Ei olla kyllä hommattu, auton perässä on huopia ja mattoja joilla suojataan etteivän hankaa toisiaan vasten nuo aremmat kamat kuljetuksen aikana.

Yläpäiden osalta aattelin ostaa valmiit suojapussukat. Näyttää edullisimmillaan olevan 30e luokkaa/kpl, joten ei taida kannatta alkaa ompelijalla teettämään. Tähänkin aiheeseen saapi mielellään laittaa näkemyksiä.

Niillä ARTin omilla pusseilla ei tee yhtään mitään. Sama kuin vessapapriin käärisit.

Itse ostin muistaakseni Anttilasta kaksi sellasta kassia, joissa alakulmassa pyörät. Ovat just sopivan kokoiset kaapeille ja sivutaskuun menee virtapiuha.
Hintaa tais olla 14.90 / Kpl.

Tosta teettämisestä.
Kävin just tänään yhden paikallisen verhoilijatädin luona tilaamassa Bassman Tenille suojahupun.
Keinonahkainen, johon tulee sentin toppaus, kahvanreikä siihen päälle.
Työt 50 eur, materiaalit suuunnilleen saman verran.

Casea pohdiskelin, mutta painoa olis tullut niin paljon lisää että kokeillaan ensin tollasella suojapussilla.
"Koirani ovat kaikkiruokaisia ja pitävät erityisesti pienistä lapsista"
Dj.Dumbass
08.11.2005 18:13:15
Ei varmaan oo järkee isoille subbarilaatikoille alkaa vielä caseja tekemään...
takaseinään vaan ne pyörät ja jos haluaa niin eteen tiivis suojalevy perhoslukoilla.
Mulla on toi sama "onglema" jossta vivo puhui että käännettäessä pystyyn komero putoaa aina lattiaan. Kun kaappi on sitä luokkaa(2x18) että sen kanssa vielä yksin juuri ja juuri tulee toimeen niin se meno tahtoo kääntötilanteessa olla vähän hallitsematonta =).

Mut muuten ne pyörät auttaa aina jokapaikassa kun on niitä liikakiloja.
Heh, mun pääteräkissä ei oo fillareita alla ja mitähän tuo painaisi... sen 60kg ainakin!
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
aimotuska
08.11.2005 23:16:29
Mut muuten ne pyörät auttaa aina jokapaikassa kun on niitä liikakiloja.
Heh, mun pääteräkissä ei oo fillareita alla ja mitähän tuo painaisi... sen 60kg ainakin!

Tossa on tärkeetä, että muistaa antaa aina kaverille muuntajapään. Kanniskelee itse sitten yhdellä kädellä sitä transistoripuolta. ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)