Aihe: Paska soundi treeneissä?
1 2 3
maza
08.11.2005 08:52:33

Yksi vinkki soittimesta riippumatta: kannattaa sovittaa niitä biisejä uusiksi jos ei tunnu soittimet tarpeeksi hyvin erottuvan. Varsinkin mieslaulajan ollessa kyseessä puhaltaa oletusarvoisesti keskialueella ainakin laulu ja vähintään yksi kitara, usein myös toinen kitara ja/tai koskettimet. Tukkoon menee, vaikka mitä tekis. "Vähemmän on enemmän" varsin usein.
Mrezzye
08.11.2005 09:05:07 (muokattu 08.11.2005 09:46:59)

Voisikohan bassosta/kiippareista tullaa liikaa bassoa?

Särökanvan EQ on jotenkin näin: treble klo. 12, middle klo.2-3?? bass klo. 8-9??

Säröä myös mahdollisesti vähemmän. Surinasärö nyt vaan ei sovi bändikäyttöön. Moni aloitteleva kitaristi luulee, että sieltä säröpurkista tulee sitä munaa nappia kääntämällä, mutta yleensä sitä nappia käännetään nimenomaan väärään suuntaan, eli säröä lisätään kun pitäisi vähentää. Särökompissa pitää olla crunchia, ei sirinää.

Edelleen painottaisin sitä, että mikä itsekseen kuulostaa hyvälle (ns. makuuhuonekitarasoundi), ei yleensä toimi yhtään bändin kanssa. Eli säätöä vaan kimpassa. Soitatte pienen pätkän ja kuulostelette soundia. Jos ei hyvä, niin muutatte vähän eq:ta ja taas uusi soittopätkä. Kyllä se sieltä löytyy. Kamoissa tuskin suurta vikaa on.

edit: Virheelliset ohjeet kuuseen
Kapane
08.11.2005 09:34:49

Vaihdapa noiden middle ja bass -namiskuukkeleiden asennot just päinvastoin. Bassot huitsin nevadaan ja sitä middleä lisää.

Tarkkuutta pojat. Ne oli ihan oikein. Muistellaas sitä kellotaulua.
BigPapa
08.11.2005 09:37:18 (muokattu 08.11.2005 09:40:34)

vol. riittävästi,treble ja basso kybälle middlet keskelle ja kyllä lähtee.......jos basisti alkaa vinkua niin sille kenkää.....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
BigPapa
08.11.2005 09:43:58

Jep....ei oikeestaan tarvii kauheesti miettiä jos hommaa tollasen Ampegin kun mulla tossa avassa.siinä on vaan yksi tonenappula.Toinen äärilaita on Fenkun The Twin,siinä on jo niin paljon nappulaa ettei kaikkia kerkii väntää ennenkuin treenit loppuu.....
Mrezzye
08.11.2005 09:45:20

Tarkkuutta pojat. Ne oli ihan oikein. Muistellaas sitä kellotaulua.

Ai sori... en huomannut, että kyseessä oli kellotauluasteikko, kun yleensä puhuttaessa se minimi on 0 ja maksimi 10. No säröä sitten pois, kai?
Tami
08.11.2005 10:05:12

Meikäläisellä on 2x12" kaappi V30-elementein ja hyvin kuuluu vaikka rumpali mäiskiikin paksuja peltejä rankalla kädellä. Metallia kun tuutataan tuon toisen pändin kanssa. Vaffarina on 50W Marshall JCM800 tai Ashdown Peacemaker 40 ja hyvin kitarat kuuluu kun uskaltaa kääntää middleä kohti kaakkoa ja vähäntää alapäätä.
Jossain välissä pitää vielä hommata toinen 2x12" kaappi kyllä. Ei volumen takia, mutta saan true stereon :)

Hmm true stereo??? miten noilla laitteilla saat stereon aikaseksi... Eli onko sulla joku efekti.vast josta saat stereona ulostulon ja vahvistat sitten toisen kanavan marsulla ja toisen ashdownilla....
Mä itse olen aina ihmetelly tuota stereovillitystä kitarahommissa. Jotta stereoefektit kuulostais hyvälle pitäisi kajareiden olla riittävän etäällä toisistaan ja sitten kuuntelupaikka siinä edessä puolessavälissä tai pa:ssa kanavat ajettuna eripuolille....
Töissä intissä - vikaa vintissä!!
TheWickerMan
08.11.2005 10:12:02 (muokattu 08.11.2005 10:12:55)
Sullahan oli VH100R? Väännä bassot suoraan nollaan kylmästi. Middleä reippaasti ja trebleä korkeintaan puoliväliin..

Oon saanu traumoja siitä, kun meijän yks kitaristi joskus aikoinaan middleä täysillä niin korvat alko vuotaa verta kun se ääni särki niin paljon. Siitä soitosta ei saanu ees mitään selvää. Mutta saattoi johtua vahvistimesta. Joku kustomin vaffari se tais olla.

En sitten tiiä miten middlet vaikuttaa putkivaffareitten kanssa. Trankut ainakin alkaa särkemään niin helvetisti.
Drink, Drank, Punk
JuSu
08.11.2005 10:20:36
Hmm true stereo???

Taisipa olla vitsi tuo true stereo -heitto...

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Volle
08.11.2005 11:55:52

Mä itse olen aina ihmetelly tuota stereovillitystä kitarahommissa. Jotta stereoefektit kuulostais hyvälle pitäisi kajareiden olla riittävän etäällä toisistaan ja sitten kuuntelupaikka siinä edessä puolessavälissä tai pa:ssa kanavat ajettuna eripuolille....

Niin, en minäkään niistä stereo-efekteistä tiedä, mutta pari erilaista vahvistinta yhtäaikaa tuottaa ison saundin, johon tosin on sitten kyllä turha koittaa sotkea toista kitaristia. :)
Nam.
TimoS
08.11.2005 12:56:21

Tjaa, kyllä siinä on huima ero jos esimerkiksi chorus efektiä ajat monona 4x12 kaappiin tai stereona siihen samaiseen 4x12 mööpeliin. Siihen vaan tulee stereona semmoista "avoimmuutta" (vrt. Roland Jazz Chorus 2x12)... mut ei sitä osaa selittää se pitää kokea... :)

T:TimoS
Jucciz
08.11.2005 13:00:50
Tjaa, kyllä siinä on huima ero jos esimerkiksi chorus efektiä ajat monona 4x12 kaappiin tai stereona siihen samaiseen 4x12 mööpeliin. Siihen vaan tulee stereona semmoista "avoimmuutta" (vrt. Roland Jazz Chorus 2x12)... mut ei sitä osaa selittää se pitää kokea... :)

Stereokuva onkin mahtavan iso ja muikea kun sekä vasen että oikea puoli soundista tulee noin 30 sentin päästä toisistaan. Eri juttu jos kaappi mikitetään ja koko hoito pusketaan PA:n kautta ulos...
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
ReBeat
08.11.2005 16:29:11

Stereona tulevassa soundissa on mun aistimusten mukaan monesti sellainen maaginen ominaisuus, että se kuuluu ikäänkuin tulevan vähän leveämmältäkin alalta kuin pelkistä elementeistä. Vaikka 30cm etäisyys on vähän niin sekin on tuntunut joskus aukaisseen aikalailla uuden ulottuvuuden. Makuasioita toki.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
rosberg
08.11.2005 16:39:21
lisää watteja! sellanen kilpavarustelu on nyt kova sana. kaikille vaan tuplastäkkiä ja rumpuihin ohuempia kalvoja.
myy minulle iban sound tank -sarjan tubescreamer.
Kakemakeväke
08.11.2005 16:46:11
Onko toisen kitaristin kanssa tullut mietittyä/keskusteltua saundi-politiikasta? Yleensä paras vaihtoehto on joko yhteinen soundi, tai kompensoida toisen soundeja (, eli jos muu bändi antaa paljon alapäätä no pun intended, niin leikkaa itseltäsi sitä pois, jne.).
"Jack of All Trades is a Master of Nothing"
janik
08.11.2005 17:37:43 (muokattu 08.11.2005 17:38:18)
Onko toisen kitaristin kanssa tullut mietittyä/keskusteltua saundi-politiikasta? Yleensä paras vaihtoehto on joko yhteinen soundi, tai kompensoida toisen soundeja (, eli jos muu bändi antaa paljon alapäätä , niin leikkaa itseltäsi sitä pois, jne.).

toinen kitaristi toimii laulajana joten se ei kauheesti soita, ja se käyttää jotain multihirviötä, ei varmaan paljon samanlaista saundia saada.
-------------------------Fahrenheit
Kakemakeväke
08.11.2005 19:08:56
toinen kitaristi toimii laulajana joten se ei kauheesti soita, ja se käyttää jotain multihirviötä, ei varmaan paljon samanlaista saundia saada.

Eikö sitä ongelmaa sitten voisi ryhtyä ratkomaan tuosta päästä. Ja jos vaikka jonkun ulkopuolisen sinne joskus hommaatte tarkastelemaan koko bändin yhteissaundia.
"Jack of All Trades is a Master of Nothing"
janik
08.11.2005 19:33:18
Eikö sitä ongelmaa sitten voisi ryhtyä ratkomaan tuosta päästä. Ja jos vaikka jonkun ulkopuolisen sinne joskus hommaatte tarkastelemaan koko bändin yhteissaundia.

Ei se toisesta kitaristista kyllä johdu, luulen että PA on syyllinen jos joku.
-------------------------Fahrenheit
BigPapa
08.11.2005 22:17:46

lisää watteja! sellanen kilpavarustelu on nyt kova sana. kaikille vaan tuplastäkkiä ja rumpuihin ohuempia kalvoja.

ja vapaasti hengittävä cosworth.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)