Aihe: Mackien pöytä Onyx etusilla vai ilman?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Raimo
06.11.2005 15:40:04 (muokattu 06.11.2005 15:41:03)

On aikaa kun olen kuunnellut, mutta ei ne mun muistikuvien mukaan olleet mitenkään erityisen ruvella.
Ei olekaan, vaan saundaa aika hyvältä... Ja tiski on huutanut leipää. Alkaisitkos vähitellen käsittämään mistä tässä oikein puhutaan?

Mä luulen, että niillä oli paljon käytännöllisempiä syitä, oletko yrittänyt ajaa 600 ohmin linjaa passiivilaitteella?

Niin, se tason nosto taisi olla myös yksi tärkeä syy sille makep- stygelle....

Anteeks nyt vaan, maksaa 1keur tai enemmän laitteesta, joka tekee kaksiraitamateriaalin jotenkin maagisesti paremmaksi, on *musta* "audiofiilistelyä", 50 euron käyttäminen laitteeseen joka joka summaa ja panoroi mun audion sotkematta sitä on ekologista ja käytännöllistä.

Juu, no minulle ainakin tuo "mahdollsimman suora piuha"- tyyppinen ajattelu edustaa audiofiilistelyä... 2Bussiin on ennenkin ostettu 2k ja ylöspäin- hintaluokkaisia "parantimia". Standardihommaa.

Keiden? Oletko varma, että sun otos on tarpeeksi kattava? Mä en oikeastaan ole kiinnostunut niiden mielipiteistä, jotka ei osallistu tähän keskusteluun.

Olen varma. Pitäisi googlata pirusti, nyt ei ole aikaa, mutta puhutaan vaikkapa leijonaosasta Billboardin kulloistakin Top 40:iä. ;)

Analogielektroniikan kaistanleveys yleensä pienenee, kun sitä ajetaan kovaa, varsinkin muuntajabalansoitujen vehkeiden. Musta ennemminkin botne katoaa, alamiddle kyllä paksunee toisen asteen harmonisesta.

t. Marko

Juu mutta näennäinen botne tässä tapauksessa kun vaan lisääntyy. Kun on kuullut niin ymmärtää. Jos harrastaa vaan periaatteiden ja teorioiden nypläämistä niin se on voi voi... ;)
Blah.
Notefix
06.11.2005 16:25:06 (muokattu 06.11.2005 16:31:37)

Niinhän se on, mutta kyllä tuollaiselle 2-3 päivän miksaukselle usein on ihan hyvät perustelut. Tässä maassa vain siihen on harvoilla varaa. :P

Mutta justhan sulla oli tollanen...hoho!

No, teot puhuu puolestaan, jos biisi soundaa hyvältä on ratkasut hyviä. Tärkeintä että laulu ja basari kuuluu.

Sitäpaitsi kaikki on loppupeleissä kiinni biisistä, artistista ja sovituksesta :D
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Raimo
06.11.2005 20:15:57

Mutta justhan sulla oli tollanen...hoho!

No, teot puhuu puolestaan, jos biisi soundaa hyvältä on ratkasut hyviä. Tärkeintä että laulu ja basari kuuluu.

Sitäpaitsi kaikki on loppupeleissä kiinni biisistä, artistista ja sovituksesta :D

Totta turiset. ;)
Blah.
milcoin
06.11.2005 22:15:19
On aikaa kun olen kuunnellut, mutta ei ne mun muistikuvien mukaan olleet mitenkään erityisen ruvella.

Tuttu keskustelu. Satun sanomaan sessiossa sellistille että putkikompressori tuo soundiin "miellyttävää säröä" niin konsatyypit on jo kurkussa kiinni. Kyse on siis miellyttävästä, miedosta saturaatiosta. Ei mistään clippauksesta tai rutinasta.

Sanotaan jopa että signaali jossa on snadisti säröä, kuullostaa puhtaammalta kuin ihan puhdas. Mene ja tiedä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
askomiko
07.11.2005 02:27:11
Ihan mielenkiinnosta, käytitkö siis jotain offline- rendausta sen miksun failittamiseksi vai oliko tosiaikaista?

Vanhempi Logic väsää wavin kuuntelun yhteydessä, ei tee offlinenä lain, mikä on minusta puute. Cubase osasi jo silloin. Uudet Mac-Logicit osaa kyllä kaikkee hienoa niinkun freeze ja semmosia, mut ei miun.
Katu täyttyy askelista, elämä on röytämistä.
kompelonnora
07.11.2005 21:36:08
Juu, no minulle ainakin tuo "mahdollsimman suora piuha"- tyyppinen ajattelu edustaa audiofiilistelyä... 2Bussiin on ennenkin ostettu 2k ja ylöspäin- hintaluokkaisia "parantimia". Standardihommaa.

Jos ne myydään "parantimina" eli efekteinä, se on mulle aivan ok, mutta mä vastustan ajatusta, että _summausvahvistin_ on efekti. Se on musta just samaa ajattelutapaa, jota osa hifisteistä harrastaa esim. kaapelien suhteen, laitteiston osan, jolla on selvä ja yksinkertainen tehtävä pitää jollain maagisella tavalla alkaa "parantaa" soundia. Mun mielestä "pro" summausvahvistimen tärkein piirre on se, että soundi nimenomaan _ei muutu_ tai muuttuu _mahdollisimman vähän_ volan muuttuessa, en halua tapella sen kanssa, että pidän volsat siinä pikkuruisessa "sweet spotissa".

Olen varma. Pitäisi googlata pirusti, nyt ei ole aikaa, mutta puhutaan vaikkapa leijonaosasta Billboardin kulloistakin Top 40:iä. ;)

Ei vakuuta.

Juu mutta näennäinen botne tässä tapauksessa kun vaan lisääntyy.

"Mikrodynamiikka", "näennäinen botne", kuka olikaan audiofiili? Toki, pienissä kaiuttimissa basso kuuluu paremmin kun on säröä, en hekilökohtaisesti tosin kutsuisi sitä botneksi, mutta hyväksyn ton "näennäisen botnen", itseasiassa se on aika hyvä kuvaus.

Kun on kuullut niin ymmärtää.

Tämähän on taas "audiofiili" puolustus (itse aloitit, sori). On joku mystinen "soundi" joka tulee vain kalliista summausvahvistimista kun niitä ajetaan kovaa ja joka lisää materiaalista riippumatta "fiilistä" musiikkiin, mutta sitä ei voi selittää, se pitää vain "kuulla". Haukotus...

Jos harrastaa vaan periaatteiden ja teorioiden nypläämistä niin se on voi voi... ;)

Meinaatkos, etten ole kokeillut? Varsinkaan muuntajien kanssa ilmiö ei ole mitenkään hienovarainen.

t. Marko
kompelonnora
07.11.2005 21:47:25
Tuttu keskustelu. Satun sanomaan sessiossa sellistille että putkikompressori tuo soundiin "miellyttävää säröä" niin konsatyypit on jo kurkussa kiinni.

Kamalia ihmisiä. Kyllä äänittäjä on pomo, eikä muusikot saisi hyppiä tolla tavalla silmille. Mitä ne siitä tietää, miltä niiden musiikin pitäisi kuulostaa? ;)

Vakavasti, mä en ole sitä mieltä, että säröä ei saisi käyttää, mutta se mitä alan lehdistö ja laitevalmistajien markkinoitimiehet haluaa meille uskotella, että särö on jotenkin universaali parannus digitaaliseen kylmyyteen on täyttä puppua. Säröstä voi olla iloa toisinaan, mutta joskus siitä on haittaa, ja siitä syystä on parempi, että perus signaalitie on mahdollisimman puhdas, tarkoitan nyt erityisesti tallennusmediaa, mikrofonietuvahvistimia ja miksauspöytää tai mahdollista summauslootaa tai ohjelmaa, joka suorittaa summauksen. Säron lisääminen ei todellakaan ole mikää ongelma, mutta sitä ei millään saa pois.

t. Marko
Notefix
07.11.2005 22:10:05

Ei vakuuta.

Poijaat, nää on sellasia juttuja, että pitäis kuulla näytteet jotta pystyisi sanomaan mitään. Kyse on kuitenkin musasta, ei matikasta.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
DaKiller
07.11.2005 23:05:32 (muokattu 07.11.2005 23:07:02)

Poijaat, nää on sellasia juttuja, että pitäis kuulla näytteet jotta pystyisi sanomaan mitään. Kyse on kuitenkin musasta, ei matikasta.

Äläs nyt, kun esitin samanhenkistä kantaani jossakin threadissa sain melkoiset syytteet päälleni ja todisteet siitä millaista pitkän matiikan ja korkeamman luokan fysiikkaa tämä homma oikeastaan on =) Tässä ei fiiliksillä paljoa pelailla vaan kylmillä totuuksilla ja hienoilla kaavoilla ;) Eh..........

E: Näen sieluni silmin lynkkausporukan jälleen kerääntyvän, huoh.
Raimo
07.11.2005 23:55:26

Ei olekaan, vaan saundaa aika hyvältä... Ja tiski on huutanut leipää. Alkaisitkos vähitellen käsittämään mistä tässä oikein puhutaan?

Eli et käsittänyt. Huoh...
Blah.
Roberto
08.11.2005 00:41:08

Tärkeintä että laulu ja basari kuuluu.

Basari? Ei prkl... laulu, joku sointuasia ja runpalin liidaava käsi, soon siin.
koopop
08.11.2005 00:46:30

noista summauslootista..

tuolla pro-puolellahan on aina käytetty ja kehuttu isojen analogipöytien mix buss -saundia joka on, IMHO, vallan upean kuuloinen. Kun media siirtyi tietokoneeseen, on tämän päivän trendi ottaa raidat koneelta esiprosessoituna ulos muuntimiin ja levittää analogipöytään ja jatkaa miksaus siellä. Monet, myös minä, on todistanut digisumman olevan epämiellyttävämpi.

Nyt kun isot analogipöydät alkavat krakailla eikä kukaan halua ostaa sellaista uutena, studiot pienenee ja työpisteet kutistuu, niin valmistajat ovat heränneet tähän tarpeeseen, eli kuinka jatkaa vanhaa kunnon analogisummaa digiäänen jatkeena. Nämä boksit ovat kuin pieni Neve tai SSL sisällään ja esim. 8to2 summain mielestäni tuo siihen miksaukseen sitä jotain. Huippukalliit komponentit huolellisesti testattuna huippujohdotettuna pienessä laatikossa on sama kuin ison Neven tai SSL:n kanavasaundi, ilman EQ:ta tai ListenMic -kompuraa, ja tietenkin ilman suurempaa kohinaa. Eihän ne boksit tee muuta kuin summaa. Olisko niissä kanavakohtainen solo/mute. Riippuu mallista. Kyllä se eroa tekee saundiin.

SSL kyllä teki hienon pöydän , AWS900, joka on digitaalisesti ohjattu analogipöytä. 80k€ siitä että sulla on 24 9000J-sarjan splitkanavaa ja samassa lootassa ProTools hiiri. Ei kiitos. Pettymykseni oli kyllä valtava. Tuki muihin kuin PT:hen oli pieni, joillekin olematon. Mieluummin ostan seuraavaksi 16 -kanavaisen SSL:n 9000 tai 4000 sarjan SideCar bucketin, jossa 4 ryhmää ja täys recall. Maksaa mutta on ainakin uusi. ja vähemmän kuin AWS.

Sit toiseksi, tässä ollaan nyt evoluution murrospisteessä.. In-the-box -miksaajia alkaa olemaan koko ajan enemmän analogipuolen tekijöihin verrattuna ja nyt tässä sitten väitellään. Luulen että ITB -miksaajat oppivat omat sääntönsä ja keinonsa saada matsku kuulostamaan ihan yhtä hyviltä kuin aina ennenkin, on vain kysymys työtavoista ja yritys/erehdys -kaavasta. Väitän, että muutaman vuoden kuluttua ITB -miksauksesta alkaa olla jo kaikille sovellettavaa tietoa kunhan sen vahvuudet ja heikkoudet keksitään ja tutkitaan perusteellisesti. Moni tekee tänä päivänä erittäin laadukkaita ITB -miksauksia, ei siihen väliin enää kannata mennä analogia sotkemaan. Silti itse suosin ja kuulutan analogisummaa, kerran kun on iso brittipöytä alla niin kyllähän se mix buss mukavalle kuulostaa. en ikinä saa biisejä rokkaamaan himassa (sama sessio, samat plugarit, läppärillä) kuin mitä ne kuulostaa studiolla tiskin läpi.

Nyt on vallalla sellainen suositus että softan liu'ut kannattaa pitää aika alhaalla. On muuten järkyttävä ero jos sulla on digi 2-bussissa headroomia 10db verrattuna "analog-style" piikit hakkaa -0,1:tä koko ajan. 24 bitissä riittää kyllä potkua vaikka laskisitkin liukuja. Digitaalinen "nolla" eli DbFS 0 vastaa muuntimien säädöstä riippuen analogista maksimia, joskus +14, hyvässä bussissa +24db. Eli siinä on unohtunut jo se vanha kunnon 0 VU. Lasketuilla liu'uilla on paljon avoimempi saundi, ei mee tukkoon. Olen huomannut myös sen että vaikka summaankin pöydässä, lasken silti ulostulojen tasoa (herkennän DA:ta) ja saundaa taas avoimemmalta. It's all about gain structure!

Suomessakin on ison luokan miksaajia jotka kannustaa päinvastaisiin asioihin. Toinen miksaa ProToolsissa mutta kierrättää insertistä raidat edes jonkun randomilla valitun analogipaskapurnuttimen (B) läpi jotta saa sitä analogisäröä ja saundia. Toinen taas ilmoittaa tekevänsä ITB ja ei mitään valittamista saundissa. Se on mihin oppii niin siitä on helppo repiä entistä parempia tuloksia ulos.

Nuendo3:sessa on jo mahdollisuus käyttää analogivehkeitä insertissä, ja Delay Compensation hoitaa loput. Tämä on mahtavaa etenkin ITB-surroundmiksauksissa, voi pistää sen oman kivan ja kalliin stereolaitteen sinne väliin. Waves toi markkinoille analogimallintajaplugarin, voit kopioida oman 1176:sen vaikka jokaiselle digiraidalle. Tiedä häntä, miten toimii. Ja tietysti se SSL:n AWS, digi yhdistettynä analogiin. Kunhan toi konvoluutiotekniikka vielä kehittyy, siitä tulee kyllä aika mullistava juttu. Onhan se nyt jo nähtävissä..

Mutta sitä odotellessa, nostakaamme analogilipun vieläkin korkeammalle tankoon! :=)
Raimo
08.11.2005 01:07:11 (muokattu 08.11.2005 01:23:59)

"Mikrodynamiikka", "näennäinen botne", kuka olikaan audiofiili? Toki, pienissä kaiuttimissa basso kuuluu paremmin kun on säröä, en hekilökohtaisesti tosin kutsuisi sitä botneksi, mutta hyväksyn ton "näennäisen botnen", itseasiassa se on aika hyvä kuvaus.

Jaa että ensin et tykkää näennäisen botnen käsitteestä(ihan psykoakustiikkaa ja kerrannaisia kuule vaan) ja sitten tykkäätkin? :D

En muuten puhunut "mikrodynamiikasta" vaan mhelin puhui "mikrokompressiosta" jonka hyväksyin kuvaamaan sitä transienttien käsittelyä mistä tässä on ollut puhe... Älä laita sanoja toisen suuhun!

Kamalia ihmisiä. Kyllä äänittäjä on pomo, eikä muusikot saisi hyppiä tolla tavalla silmille. Mitä ne siitä tietää, miltä niiden musiikin pitäisi kuulostaa? ;)

Olet kyllä melkoisen vitsikäs jooseppi joo... Mitä ne muusikot siitä tietää miten ne laitteet ja napit sen niiden musiikin kuulokuvaan vaikuttaa ennen kuin on demonstroitu? Oli kyse puheesta... :P

Vakavasti, mä en ole sitä mieltä, että säröä ei saisi käyttää, mutta se mitä alan lehdistö ja laitevalmistajien markkinoitimiehet haluaa meille uskotella, että särö on jotenkin universaali parannus digitaaliseen kylmyyteen on täyttä puppua. Säröstä voi olla iloa toisinaan, mutta joskus siitä on haittaa, ja siitä syystä on parempi, että perus signaalitie on mahdollisimman puhdas, tarkoitan nyt erityisesti tallennusmediaa, mikrofonietuvahvistimia ja miksauspöytää tai mahdollista summauslootaa tai ohjelmaa, joka suorittaa summauksen. Säron lisääminen ei todellakaan ole mikää ongelma, mutta sitä ei millään saa pois.

t. Marko

Juu, mutta tässä vaiheessa olemme jo ohittaneet tuon audioapukoulun peruskurssin varoitus-oppitunnin... Jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvää. Ja piste.

...Ihan hyvää fiilistelyä koopopilla... Mutta:

Waves toi markkinoille analogimallintajaplugarin, voit kopioida oman 1176:sen vaikka jokaiselle digiraidalle. Tiedä häntä, miten toimii. Ja tietysti se SSL:n AWS, digi yhdistettynä analogiin. Kunhan toi konvoluutiotekniikka vielä kehittyy, siitä tulee kyllä aika mullistava juttu. Onhan se nyt jo nähtävissä..

Jos puhut Wavesin Q- Clonesta, niin ei sillä vielä ihan kaikkia 1176:sen ominaisuuksia taida saada taltioitua. Konvoluutiohan ei ole hirveän fiksu dynamiikan muutosten eikä modulaation suhteen, sopiikin paremmin vaikkapa taajuusvasteasioiden ja pitkäimpullsivasteisten asioiden eli kaikujen approksimointiin. Lupaavalta/ tai siis hyvältähän ne konvokaiut kyllä saundaavat.

(Huhu on muuten kuultu myös että jotkut hintavatkaan DA:t eivät oikein kestäisi luukutusta isoilla transienteilla... Digidesigniäkin on tästä syytetty. Josko tuo olisi se DAW-lähtövolan laskun ilo tiskiin ajaessa? En aiheesta tosin tiedä sen enempää...)

Noniin, Notefixkin mainitsi jo että kuulokuvan kanssa tämä olisi helpompaa. Tuossahan sitä siis on. (Neljä kertaa sama kohta, RMS- mätsäystä yritetty) Sanokaapi että kuuluuko eroja ja mikä saundaisi paremmalta tahi huonommalta?

http://koti.mbnet.fi/skwaidu/SummaSummarum.wav
Blah.
Raimo
08.11.2005 01:12:17

Äläs nyt, kun esitin samanhenkistä kantaani jossakin threadissa sain melkoiset syytteet päälleni ja todisteet siitä millaista pitkän matiikan ja korkeamman luokan fysiikkaa tämä homma oikeastaan on =) Tässä ei fiiliksillä paljoa pelailla vaan kylmillä totuuksilla ja hienoilla kaavoilla ;) Eh..........

E: Näen sieluni silmin lynkkausporukan jälleen kerääntyvän, huoh.

Ei sen enempää lynkkausta mutta sinähän totesit jotain siihen suuntaan että ei "jaksa panoroida" tai sitten et selkeästi ymmärtänyt mono- ja stereoraidan eroa... Jotain epäselvää kummiskin. Sitten loukkaannuit ja suutuit. Ei sillä ole hirveästi matematiikan kanssa tekemistä! :P

Mutta rauhaa ja rakkautta itse kullekin vaan... ;)
Blah.
Raimo
08.11.2005 01:36:22

Onhan niinkin tapahtunut että inssinöörit ovat kilvan väittäneet, että tutkimuksien mukaan tää on parempi tai eroa ei ole...silti musiikki-immeiset ovat jostain syystä väittäneet että joku ei ole kohdallaan. Sitten muutaman vuoden päästä samat inssinöörit pokkana väittävät että tämä UUSI systeemi on loistava, vanha olikin paska.

Ettet vaan muuten puhunut Digidesignista? :P
Blah.
Raimo
08.11.2005 01:57:21

Joskus pelkkä laitteen muoto, väri tai se miltä se tuntuu käteen ratkaisee.

Behringer voi parantua jos sen maalaa ...vaikkapa vihreäksi. Eiku, punaisiahan ne nyt ovatkin.
:-)

http://marsh.prosoundweb.com/index.php/t/8357/
Blah.
kivi
08.11.2005 09:37:15
http://marsh.prosoundweb.com/index.php/t/8357/

Haha! Loistavaa!

Ja sitten mahdollisille satunnaiskävijöille jotka eivät pysyneet kärryillä: Hm... mähän en ehkä viitannut siihen, että 2. sukupolven JoeMeekeissä ei ehkä ollut yhtä hyviä komponentteja kuin JM:n 1. polven re-issueissa, puhumattakaan siitä mitä noissa TF-Proissa nyt lieneekään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
DaKiller
08.11.2005 09:38:56

Ei sen enempää lynkkausta mutta sinähän totesit jotain siihen suuntaan että ei "jaksa panoroida" tai sitten et selkeästi ymmärtänyt mono- ja stereoraidan eroa... Jotain epäselvää kummiskin. Sitten loukkaannuit ja suutuit. Ei sillä ole hirveästi matematiikan kanssa tekemistä! :P

Mutta rauhaa ja rakkautta itse kullekin vaan... ;)

Itse asiassa viittasin aivan toiseen aiheeseen ;)
Mutta selvennetään vielä tuota omaa typeryyttä tuostakin aiheesta.. Eli noiden ohjelmien päälle olen melko hidas oppiimaan ja kitaran olen ottanut aina adobella stereoraitana sisään ja sitten pannannut sen leftille tai rightille. Ja kun vain toinen (left tai right) tulisi sisään, olisiko mahdollista pannata se sitten toiselle kanavalle, kun käytössä on stereoraita? Noh, kaikessa viisaudessani löysin sitten sen kätketyn mononamiskan, joten ei sillä niin väliä oikeastaan enään.. . No hard feelings anyway :)
kivi
08.11.2005 09:44:27
Noh, kaikessa viisaudessani löysin sitten sen kätketyn mononamiskan, joten ei sillä niin väliä oikeastaan enään.. . No hard feelings anyway :)

Hieno juttu.

Hauskaa opettelua sitten vain.

Aloittelijain- tai tietokone+musaohjelma -palstat ovat turvallisempia paikkoja kysellä alkeita, täällä juttu menee helposti yli hilseen, kun eri tasoiset pro- ja semipro-kaverit ja vakavat harrastajat kinaavat asioista jotka ovat luokiteltavissa lähinnä esoteerisiksi (katso sanakirjasta).

Esoteerisiin asioihin en kuitenkaan lue digi- vs. analogisummausta, koska sehän on mitä vakavin asia. Tosin epäilen, että mulla kyse vain on siitä, että tykkään kun laitteet kohisee ...eiku...
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)