Aihe: MIJ vai CIJ Japsistrato
1
220202
05.11.2005 17:25:59
Tietääkö kukaan, mitä eroa on Made in Japan ja Crafted in Japan Fender stratocasterin välillä? Vai onko eroa?
Jungleman
05.11.2005 19:29:40
Tietääkö kukaan, mitä eroa on Made in Japan ja Crafted in Japan Fender stratocasterin välillä? Vai onko eroa?

Tästä aiheesta on fenderforumilla (fenderforum.com) loputtomasti debattia. Käy katsomassa jos jaksat. Yleisvaikutelmakseni on jäänyt, että eroa voi olla. Lähinnä kyse on puulajeista, eli suunnilleen 90-luvulla valmistetuista MIJ-kitaroista suurin osa oli lehmusta, CIJ-kitarat (koodi vaihtui muistaakseni -97-98) ovat useimmiten leppää.

Minulla oli joskus lehmusrunkoinen -95 tai -96 Strato, lavan takana oli joku juhlavuositarra. Käypä peli sinänsä. Keraamiset mikit - reipas ulostulo, mutta ei ihan minun juttuni. Mukavan tukeva kaula, mutta runkopuu oli vähän höttöistä - tallan kiinnitysruuvit lähtivät nojailemaan eteenpäin. Nyt sitten on ykköskitarana leppärunkoinen CIJ Jazzmaster. Siitäkin tosin mikit vaihtuivat Duncaneiksi ja sähköt tein kokonaan uusiksi. Loistava peli, PRS on jäänyt laukkuunsa (ja on myynnissä), Reverend toimii varakitarana, -77 Straton myin kaverille, Tokai Love Rockin samoin...

No mutta siis, hyviä kitaroita ovat sekä CIJit että MIJit (tietyin varauksin).
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Jungleman
05.11.2005 19:32:12
CIJissä amerikkalainen rauta. Käsittääkseni. MIJissä sitten jotain perussettiä. Käsittääkseni.

Juu ei. Kovatavara on itämaista molemmissa. Joitain spesiaalimalleja on joskus väitetty myydyn jenkkiosilla, mutta en oikein noista tiedä. USA-mikkejä kylläkin on näkynyt parissa Suomeenkin tuodussa mallissa, Texas Specialeja siis.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
220202
05.11.2005 19:51:56
No mulla on tällainen CIJ pari vuotta vanha (uskoisin). Siinä oli ostettaessa (ja on vieläkin) tarra "Vintage US-pick ups". Liekö nuo Texasit? Vanhemmassa 80-luvun japsistratossa on sitten keraamiset mikit ja ulostulo tosiaan voimakkaampi.

Mistähän tuon puulajin voipi maallikko havaita?
Jungleman
05.11.2005 20:11:29
No mulla on tällainen CIJ pari vuotta vanha (uskoisin). Siinä oli ostettaessa (ja on vieläkin) tarra "Vintage US-pick ups". Liekö nuo Texasit? Vanhemmassa 80-luvun japsistratossa on sitten keraamiset mikit ja ulostulo tosiaan voimakkaampi.

Mistähän tuon puulajin voipi maallikko havaita?

Minkä värinen peli tuo on? Mistä ostettu? Käsittääkseni juuri tuossa jenkkimikitetyssä sarjassa oli saarnirunkoisia Stratoja ja Telejä. Jos väri on läpikuultava, jotain naturalin ja blonden väliltä, ja puussa näkyy voimakkaanpuoleisia syykuvioita, saatat omistaa juuri sellaisen - onnittelut! Itse himoitsin tuollaista Teleä, mutta päätin odottaa sopivanhintaisen käytetyn putoavan syliin.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Dr. Muff
05.11.2005 20:19:03 (muokattu 05.11.2005 20:19:29)
Juu ei. Kovatavara on itämaista molemmissa. Joitain spesiaalimalleja on joskus väitetty myydyn jenkkiosilla, mutta en oikein noista tiedä. USA-mikkejä kylläkin on näkynyt parissa Suomeenkin tuodussa mallissa, Texas Specialeja siis.

Mitäköhän ne USA-vintage mikit mahtaa olla? Custom Shop tavaraa ne ei ole kuten TS:t..luulisin...

Mulla oli '97 CIJ stratikka. Classic '50-sarjaa. Body lehmusta. Ei toivoakaan mistään jenkkiraudoista. :(
Tuumasta toiseen.
Jungleman
05.11.2005 20:24:31
Mitäköhän ne USA-vintage mikit mahtaa olla? Custom Shop tavaraa ne ei ole kuten TS:t..luulisin...

Muistini (joka pettää säännöllisesti) mukaan noissa kitaroissa olisi ollut pleksiin läväistynä tarra jossa mikkien tyyppi mainittiin. Fenderforumillakin asiaa puitiin ja mielikuvaksi jäi että olisivat olleet nimenomaan TS:t. US Vintage taas viittaa (yleensä) Vintage Reissue -sarjan mikkeihin, ei siis todellakaan Custom Shop -kamaan. En tiedä.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
220202
05.11.2005 21:44:43
Väri tässä on sunbursti, syyt aika isot. Ei kai tuo uutenakaan ollut kovin kallis päätellen hinnasta jolla ostin joten luulenpa että ei ole mitään spesiaalisarjaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)