Leper Messiah 01.11.2005 22:50:00 | |
---|
voiko kitaristi välttyä totaaliselta kadotukselta, jos soittaa klassista pianoa? |
cheez 02.11.2005 00:03:17 | |
---|
'kaikki soittavat nykyään kitaraa'...hmmm, tottahan tuo taitaa olla. Kolikolla on molemmat puolet; pienimuotoinen kilpailu samaanaikaan aloittaneen kaverin kanssa tuo motivaatiota harjoitteluun ja näin päin pois. Huonona puolena näen sen, että sitä keppiä pitäisi tänäpäivänä pystyä taivuttelemaan hemmetin hyvin erottuakseen joukosta ja päästäkseen kitaristina johonkin. Olen itsekin ns. "kitaristibasisti", eli siirtynyt paskimpana kitaristina basson varteen, mutta uskoisin että minut muistetaan paremmin bändistä kuin esimerkiksi kakkoskitaristimme. Alkaa mennä off-topic, mutta kyllähän ne "kitaristit" jotka soittavat vain päästäkseen murjomaan todennäköisesti lopettavat ennemmin tai myöhemmin. Mun puolesta kaikki saa soittaa kitaraa jos haluaa, mutta en halua nähdä yhtään "Musiikki pelasti minut urheilulta" - paitaisia muusikon alkuja :) Achtung! Mouth, ass and pussy! -Happy Tom, Turbonegro- |
kivi 02.11.2005 00:14:06 (muokattu 02.11.2005 00:15:26) | |
---|
Loistava juttu, jos noin tosiaan on. Elävän musiikin markkinat ovat olleet kriisissä jo pitkään, kun ei bändejä ole kyllin eikä yleisö ole tottunut tulemaan elävän musiikin keikoille - jos elävän musiikin harrastus elpyy, saadaan lisää keikkapaikkoja eikä yleisö jää kotiin. Eikä uusi musiikkikaan sitten jää yksin makuuhuoneessa tietokoneella tehtäväksi ikäänkuin-tuotteeksi. Tätä on odotettu kuin kuuta nousevaa. Viisikymmenluvulta, niinsanotun nuorisokulttuurin alusta asti, on ollut silloin tällöin tapana että uusia aloittelevia soittajia - ja usein nimenomaan kitaransoittajia - ponkaisee maasta kuin sieniä sateella milloin minkäkin musiikin innoittamina ja koko musiikkibisnes piristyy taas, mutta pessimistit ovat olleet sitä mieltä, ettei kitara pärjää Xboxille. Toivotaan todella. |
-septimisti- 02.11.2005 11:46:55 (muokattu 02.11.2005 11:48:00) | |
---|
Periaatteessahan sitä voisi kai väittää että hevi/metalli/raskas musiikki, jonka voisi olettaa olevan suositumpaa juuri tällähetkellä kuin koskaan ennen, houkuttelee niitä uusia soittajia - ja paljon. Mut kaipa tässä saadaan odotella vielä sellaiset 10 vuotta ennen kuin kotiteollisuudelta, ramstainilta sekä sen toisen länsinaapurin möröiltä kipinän soittamiseen saaneet alkavat pulpahdella esiin. Toisaalta noita hevi-kiitäjiä on nykyiselläänkin todella paljon. Uskaltaisin kuitenkin heittää ilmoille sellaisen idean, että nyt muhimassa olevaa soittajakunta on hyvinkin erilaista verrattuna moneen aikaisempaan. Suomi tulee tässä suhteessa vähän jälkijunassa, mutta 2010 on kova juttu olla multi-instrumentalisti-kotistudio-miksaaja-äänittäjä-säveltäjä-sanoittaja-genrerajoista vähät välittävä henkilö. Yhden miehen bändit kunniaan huom! huom! lisää darudeja, anssi keloja ym. tulossa. |
Jaristoteles 02.11.2005 12:11:40 | |
---|
Oletteko törmänneet samaan kuin minä? Melki jokainen tuttu samasta ikähaarukasta soittaa kitaraa. Radikaalisti sanottuna melki jokainen osaa soittaa jotain biisiä kitaralla varsinkin nuoremmasta sukupolvesta ja se alkaa ärsyttää kun kaikkien on pakko ottaa juuri kitara. Muitakin soittimia on ja kun taso on korkealla kun monia soittimia niin voi olla vaikea päästä soittamaan bändiin ja harrastus tyssää. Mikä tämä ikähaarukka muuten on? Melki? Onko tämä tuohon samaan ikähaarukkaan kuuluvien ihmisten uusi slangisana vai kirjoitusvihre, joka toistui kahdesti? |
insight 02.11.2005 13:26:50 (muokattu 02.11.2005 13:27:30) | |
---|
Kitara on mun mielestä ollut kyllä jo aika pitkään suosittu soitin. Eri asia tietenkin on, minkä tasoisia soittajat ovat. Kuten kivi sanoi, niin hyvä että mieluummin kitara kuin xbox - olen samaa mieltä. Ei kai hyviä soittajia ole missään instrumentissa liikaa. En mä kuitenkaan usko, että kitaransoitto olis Nyt erityisesti jotenkin muotia. Kitaran etu on varmaan sen monipuolisuus suhteeessa hintaan. Melki? Onko tämä tuohon samaan ikähaarukkaan kuuluvien ihmisten uusi slangisana vai kirjoitusvihre, joka toistui kahdesti? Toi pisti mullakin silmään =) |
Meisseli 02.11.2005 13:34:39 | |
---|
Kitaransoitto on aina muotia jossain. www.strangefruit-band.com
www.must.fi |
Juzzu 02.11.2005 14:58:05 | |
---|
Melki? Onko tämä tuohon samaan ikähaarukkaan kuuluvien ihmisten uusi slangisana vai kirjoitusvihre, joka toistui kahdesti? 'Melki' on tuttu sana, tosin sitä on hauskempi käyttää muodossa 'meleki'... "Soitin äsken meleki milijuuna nuottia tsekunnissa!!" |
luopio 02.11.2005 15:18:48 | |
---|
Ohan se vähän mut ei se haittaa ainakaan minua. Syntisin heittäköön viimeisen kiven |
ps3t 02.11.2005 15:35:09 | |
---|
Omien kokemusten mukaan tuntuu myös siltä että moni haluaa "olla" bändissä, mutta itse soittaminen ja treenaaminen ei sitten kiinnosta pätkääkään. Teknisyys on perseestä. |
konehes 02.11.2005 15:50:59 | |
---|
Kotikunnassani Halsualla alkoi valtaisa kitara- ja bändi-innostus kun meidän bändimme perustettiin. Lähes jokainen viheliäisinkin mopopoika alkoi rämpyttää kitaraa. Sitä ennen oli ollut todella vähäistä kaikki musiikkitouhu Halsuan nuorison keskuudessa monen vuoden ajan. Bändimme kappaleesta, "Kokispullo pääni päällä" tuli nuorison epävirallinen anthem, jonka huolestuttavan moni opetteli soittamaan. Aika pelottavaa. |
Fortune 02.11.2005 17:33:23 | |
---|
Omien kokemusten mukaan tuntuu myös siltä että moni haluaa "olla" bändissä, mutta itse soittaminen ja treenaaminen ei sitten kiinnosta pätkääkään. Noo, sitähän se aluksi pitääkin olla, taikaa ja jänskää. Kyllä siihen ehtii leipääntyä sitten vanhempana, jos tarvis on :) Tykkään kaakaosta ja kaakao minusta. |
joetail 05.11.2005 13:14:33 | |
---|
Tuntevatko nuoret muita soittimia kuin kitaran? Radiopopissa, mtv-hutussa ja muussa bändissä on aina kitara(t), laulu, basso ja rummut. Joskus näkee kosketinsoittajan, mutta harvemmin kuulee. Ja harmittavan monet eivät kuuntele tai kuule mitään muuta musiikkia kuin tätä, mitä joka paikasta tunkee. Bändi, jossa on vaikkapa saksofoni, on heti "torvisoittokunta"... |
ps3t 05.11.2005 13:40:59 | |
---|
Noo, sitähän se aluksi pitääkin olla, taikaa ja jänskää. Kyllä siihen ehtii leipääntyä sitten vanhempana, jos tarvis on :) On kyllä tullut vastaan pidempäänkin soittaneita, joista on vaan "siistiä" olla bändissä. Onko se sitten sen pillun saamisen tai leipääntymisen takia. Tiedä häntä. Luulisi että bändissä ollaan musiikin takia:) Teknisyys on perseestä. |
Lennu 05.11.2005 14:00:36 | |
---|
Tuntevatko nuoret muita soittimia kuin kitaran? Radiopopissa, mtv-hutussa ja muussa bändissä on aina kitara(t), laulu, basso ja rummut. Joskus näkee kosketinsoittajan, mutta harvemmin kuulee. Ja harmittavan monet eivät kuuntele tai kuule mitään muuta musiikkia kuin tätä, mitä joka paikasta tunkee. Bändi, jossa on vaikkapa saksofoni, on heti "torvisoittokunta"... Hehe, aika yksoikonen yleistys. Ei se nuoriso niin yksisilmäistä ole. Tai korvaista. Kyllä ne, jotka oikeasti joskus jotain tekevät, kuulevat ne eri elementit siitä musiikista. Niiden nuorien määrä on aina ollut suunnilleen vakio. Soittimet on nykyään niin halpoja, että soittamisestakin on tullut kuluttamista siinä missä levytkin on aina olleet. Ja kuuluuhan ne kiipparit. - how did you think I got these inside, by osmosis? |
apenaattori 05.11.2005 18:38:55 | |
---|
Tuntevatko nuoret muita soittimia kuin kitaran? Radiopopissa, mtv-hutussa ja muussa bändissä on aina kitara(t), laulu, basso ja rummut. Joskus näkee kosketinsoittajan, mutta harvemmin kuulee. Ja harmittavan monet eivät kuuntele tai kuule mitään muuta musiikkia kuin tätä, mitä joka paikasta tunkee. Bändi, jossa on vaikkapa saksofoni, on heti "torvisoittokunta"... They dont give damn about any trumpet playing band. It aint what they call rock n roll. ;-) Janne Henrikson ja kokemus heittää tua alakerrassa saundtsekkii et mennään tsiigaa. |
Hehe, aika yksoikonen yleistys. Ei se nuoriso niin yksisilmäistä ole. Tai korvaista. Kyllä ne, jotka oikeasti joskus jotain tekevät, kuulevat ne eri elementit siitä musiikista. Tarkoitin musiikkia (aikaisemmin) harrastamatonta osaa nuorisosta. Niitä teinejä, jotka alkavat soittaa kitaraa. Tuskinpa he kuulevat bassoa tai kiippareita (saati erottamaan niitä taustanauhasta), jos koskaan ovat ajatelleetkaan semmosia asioita. |
32788 05.11.2005 22:48:29 | |
---|
Ite soitan kyllä kitaraa, mutta jostain syystä meillä koulussa musiikkitunneilla monet kaverini ovat kovin innostuneita soittamaan rumpuja... Ainoastaan yksi tyyppi meidän luokalta soittaa kitaraa lisäkseni. No, se on vain hyvä juttu, saanpahan itse soittaa enemmän, kun ei ole niin paljon kilpailijoita. Opettaja sanoi vuoden alussa, että opettelemme kaikki Smoke on the waterin jossain vaiheessa :S Mitäköhän siitäkin tulee... Hei, täähän on harmaa! |
toxic 05.11.2005 23:24:14 | |
---|
Minun luokalla olen ainut joka soittaa kitaraa. Pari muuta soittavat bassoa ja loput kilkuttelevat jottain. Ja ei muuta. Konvehti? |
ekikoo 05.11.2005 23:32:28 | |
---|
on se, meidän koulussa erittäin moni soittaa nimenomaan kitaraa, vähintään yksi on sellainen joka soittaa kokoajan nothing else mattersia ja Onen (tai unforgivenin en tiiä) alkua, esitysmielessä. TOTTAKAI itse pyrin soittamaan omaksi huviksi, olenhan soittanut henkisesti koko iän A signature? Oh wait... |