Aihe: Kieli pamahti poikki
1 2 3 4
re infecta
02.07.2003 18:09:53
Nyt on sitten elämäni ensimmäinen kieli vaihdettu... oi tätä hetkeä! ;)

Huomasin juuri, että kieputin e-kielen nupin ympärillä kaksi kertaa ja sitten reiästä läpi kun taas liikkeessä oli heitetty kerran ympäri ja sitten jo läpi. Näin siis muilla kuin ylä-e kielellä. Ei kai haittaa soundissa tai muussa, jos tämä laittamani kieli on hieman eri tavalla kiinnitetty?
Katso tori!
PyGmi
02.07.2003 18:15:05
ei haittaa
Ja niitä kierroksia on hyvä olla enemmän kun yks
PyGmi
02.07.2003 18:16:31
Huomasin juuri, että kieputin e-kielen nupin ympärillä kaksi kertaa ja sitten reiästä läpi kun taas liikkeessä oli heitetty kerran ympäri ja sitten jo läpi.

Ite kyllä pistän ekaks reiästä läpi ja sitten vasta ne kierrokset
re infecta
02.07.2003 18:18:54
Ite kyllä pistän ekaks reiästä läpi ja sitten vasta ne kierrokset

Mulle opetettiin soitinliikkeessä juuri toisinpäin. No tapoja on varmasti monia. Tarkemmin katsoessani huomasin, että liikkeessä olikin laitettu kaksi kierrosta ja itse kieputin kolme. Onko kolme liikaa?
Katso tori!
PyGmi
02.07.2003 18:19:34 (muokattu 02.07.2003 18:21:45)
ei oo kolmekaan liikaa

Eikä neljä eikä viiskään
PoLFus
02.07.2003 18:22:01

miksi jason on paska?
~ jokainen zänssi on mahdollisuus ~
PyGmi
02.07.2003 18:24:13
siks ku mä oon kuullu vaikka mitä sen juttuja ja missään ei oo mitään järkee. Pelkkää tilutusta. Se ehkä osas soittaa kitaraa mutta musiikin kanssa sillä ei mun mielestä ollu mitään tekemistä
PoLFus
02.07.2003 18:25:05

siks ku mä oon kuullu vaikka mitä sen juttuja ja missään ei oo mitään järkee. Pelkkää tilutusta. Se ehkä osas soittaa kitaraa mutta musiikin kanssa sillä ei mun mielestä ollu mitään tekemistä

ootko kuullu den klassisia soitantoja?
~ jokainen zänssi on mahdollisuus ~
PyGmi
02.07.2003 18:27:07
Oon. Enkä tykänny yhtään
PyGmi
02.07.2003 18:34:20
Jos nyt oikeeoppisesti noi kielet pistettäs niin nehän menis silleen, että ensin työnnetään kieli siitä virityskoneistosta läpi ja sitten kierretään yks kierros sen virityskoneistosta tulevan kielen pään yli ja loput sen ali
kivi
02.07.2003 18:48:03
Jos nyt oikeeoppisesti noi kielet pistettäs niin nehän menis silleen, että ensin työnnetään kieli siitä virityskoneistosta läpi ja sitten kierretään yks kierros sen virityskoneistosta tulevan kielen pään yli ja loput sen ali

Oikein. Sait ensimmäisen plussasi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PyGmi
02.07.2003 18:50:53
Oikein. Sait ensimmäisen plussasi.

Eikös niitä nyt sitten oo kokonaiset neljä (4)
re infecta
02.07.2003 18:51:15 (muokattu 02.07.2003 19:14:02)

Mitä etuja tästä verrattuna omaan tapaani?
Katso tori!
kivi
02.07.2003 19:48:29
Mitä etuja tästä verrattuna omaan tapaani?

Jos sulla on kielilukot, niin ei mitään. Jos taas ei, niin tuossa on tarkoitus lukittaa kieli tappiin, ja toisaalta saada kieli lähtemään sopivan alhaalta tapista, että sen kulma satulaan nähden on paras mahdollinen.

Sileät kielet on hyvä laittaa kahdesti läpi, että lukitus varmasti pitää. Ala-E -kielellä riittää puolitoista-kaksi kierrosta reiän alle, muilla on hyvä olla kolme.

Alvariinsa näkee epätoivoisten soittajien vaihtavan esimerkiksi Les Pauleihin tms. vintagekoneistoilla varustettuihin "perinnekitaroihin" tyhjiökoneistoja, vaikka kyse on vain huonosta kielenlaittotekniikasta tai väärille kielille viilatusta satulasta.

Kaikki koneistot on mahdollista säätää, joissakin se vain on vaikeampaa...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Supernaut
02.07.2003 20:28:34
Kieliähän katkeilee ja usein juuri tallapalan kohdalta, mutta jos se on aina se e-kieli samasta kohtaa poikki, eikä muut kielet katkeile, voi jo alkaa selvittää, johtuuko katkeilu esim tallapalasta tms.

Mulla kävi aikaisemmin vähän väliä juuri näin, kunnes löysin niksipalstalta tämän loistavan niksin... :)

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=a9a52480ac&co=30
Funk you!
re infecta
03.07.2003 09:12:22 (muokattu 04.07.2003 15:20:35)
Tein itseäni ja muita aloittelijoita ajatellen kuvasarjan keskustelun kohteena olleesta kielen "oikeaoppisesta" asentamisesta. Voisiko joku asiantunteva tarkistaa?

Erityisesti seuraavan kohdan esittäminen tuotti vaikeuksia. Voitteko varmistaa kuvasarjasta, että olen ymmärtänyt oikein?
Kivi: Sileät kielet on hyvä laittaa kahdesti läpi, että lukitus varmasti pitää. Ala-E -kielellä riittää puolitoista-kaksi kierrosta reiän alle, muilla on hyvä olla kolme.

Kielen asentaminen virityskoneiston päässä:
... (linkki poistettu, oli virheellinen tapa)
Katso tori!
Jusstus
03.07.2003 10:16:51
Tein itseäni ja muita aloittelijoita ajatellen kuvasarjan keskustelun kohteena olleesta kielen "oikeaoppisesta" asentamisesta. Voisiko joku asiantunteva tarkistaa?

Erityisesti seuraavan kohdan esittäminen tuotti vaikeuksia. Voitteko varmistaa kuvasarjasta, että olen ymmärtänyt oikein?

Mä oon muuten samoilla linjoilla, mut mulla on kyllä tapana hirttää se kieli kiinni niin, että kun kieli on tapin reiästä läpi, vien sen myötäpäiväistä kautta puol kierrosta tapin ympäri ja laitan sen kielen kulkemaan sieltä kiristyvän osan alta ja ylöspäin. Näin kieltä kiristettäessä (tappi kiertyy vastapäivään) kiristyvä kieli lukitsee tuon vapaan osan tiukasti alleen.

Siis näin niinkuin Sven sivuillaan opettaa :)

http://www.geocities.com/BourbonStreet/Quarter/9440/stringgt.htm
"These go to eleven.."
re infecta
03.07.2003 10:59:22 (muokattu 03.07.2003 11:05:30)
Mä oon muuten samoilla linjoilla, mut mulla on kyllä tapana hirttää se kieli kiinni niin, että kun kieli on tapin reiästä läpi, vien sen myötäpäiväistä kautta puol kierrosta tapin ympäri ja laitan sen kielen kulkemaan sieltä kiristyvän osan alta ja ylöspäin. Näin kieltä kiristettäessä (tappi kiertyy vastapäivään) kiristyvä kieli lukitsee tuon vapaan osan tiukasti alleen.

Siis näin niinkuin Sven sivuillaan opettaa :)

http://www.geocities.com/BourbonStreet/Quarter/9440/stringgt.htm

En oikein ymmärtänyt, miksi tuossa mittaillaan kielen pituutta ennen kuin kieli taivutetaan?

Muita kommentteja kuvasarjastani?
Katso tori!
Jusstus
03.07.2003 11:33:48
En oikein ymmärtänyt, miksi tuossa mittaillaan kielen pituutta ennen kuin kieli taivutetaan?

Sillä varmistetaan se, että tapin ympärille tulee riittävästi kierroksia kiristämisen yhteydessä. Se kieli noitten ohjeitten mukaan tulis taivuttaa myötäpäivään tapin ympäri niin, että löysiä jää siis 4-5 x tapin läpimitan verran... Ite en kyllä oo tollasia mittoja laskeskellu. Kokemus opettaa ja näppituntumaltahan toi menee...
"These go to eleven.."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)