Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putket Classic 30.
1 2 3
Meisseli
01.11.2005 15:35:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä halvalla. ja kuinka halvalla. Minkämerkkiset kannattaa ostaa. ja miksi.? Myös kaikki muu info classic 30 putkiasioista kelpaa. kitosksiaksksks.
 
www.strangefruit-band.net www.must.fi
duane
01.11.2005 18:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei Mikko
 
www.uraltone.com ---> webshop
 
etuasteeseen (jos tarvii) 3x Electro Harmonix 12AX7EH 9€kpl
pääteeseen: 4x JJ EL84 10,80€ kpl
 
dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö"
Ze Kink
02.11.2005 13:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle kanssa tietoja nyt! Eli Classic 30:seen uudet päättäriputket pitäisi pistää, etuasteesta en tiiä. Vien siis Uraltonelle kun ovat ensin muuttaneet.
 
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
maza
02.11.2005 16:26:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossahan toi tuli jo; JJ:t ovat päätteeseen hyvä ja edullinen valinta.
 
Meisseli
02.11.2005 20:05:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos muumille. Kyllä sull on kaikkee!
 
www.strangefruit-band.com www.must.fi
Lord of the strings
02.11.2005 20:08:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etuasteeseen (jos tarvii) 3x Electro Harmonix 12AX7EH 9€kpl
pääteeseen: 4x JJ EL84 10,80€ kpl

 
Jos vaihtaa noihin ne alkuperäiset putket niin muuttuuko soundi mihin suuntaan?
 
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
Skige
02.11.2005 21:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaihtaa noihin ne alkuperäiset putket niin muuttuuko soundi mihin suuntaan?
 
Ainakin se helinä pitäsi saada kuriin uusilla putkilla (näin olen kuullut). Mitenkäs muuten tuo biasointi, paljonkos suunnilleen maksaa jos tuon teettää jossain musiikkiliikkeessä? Ja onkos niin, ettei etuasteen putkien vaihdon jälkeen tarvi vahvaria biasoida?
 
SirElwood
02.11.2005 21:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja onkos niin, ettei etuasteen putkien vaihdon jälkeen tarvi vahvaria biasoida?
 
Ei tartte biasoida jos etusputkia vaihtaa. Biasointi koskee vaan pääteputkia.
 
hannlain
03.11.2005 16:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs muuten tuo biasointi, paljonkos suunnilleen maksaa jos tuon teettää jossain musiikkiliikkeessä?
 
Uraltonella bias-potikan lisäys Classic30:een maksoi 50 €, kun osti pääteputket samalla. Aika halpa hinta siitä, että ei seuraavalla kerralla tarvitse viedä liikkeeseen biasoitavaksi vaan voi itse yleismittarin avulla säätää bias-jännitteen. Pelkästä biasoinnista (ei potikan lisäystä) Mikko Uraltonelta taisi ottaa n 20-30 €.
 
Skige
03.11.2005 16:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltonella bias-potikan lisäys Classic30:een maksoi 50 €, kun osti pääteputket samalla. Aika halpa hinta siitä, että ei seuraavalla kerralla tarvitse viedä liikkeeseen biasoitavaksi vaan voi itse yleismittarin avulla säätää bias-jännitteen. Pelkästä biasoinnista (ei potikan lisäystä) Mikko Uraltonelta taisi ottaa n 20-30 €.
 
Elikkä mitenkäs tuon potikan kanssa se homma sitten käytännössä pelaa?
 
Lord of the strings
04.11.2005 20:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaan samaan Classic-ketjuun.
 
Minulla on LabSeries L7-combo, voinko käyttää sitä kaappina?
 
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
koponen
04.11.2005 22:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No johan on taas ammattilaisa talossa. Classic 30 on ns. fixed bias, eikä sitä näin ollen voi tai tarvitse säätää. Riittää kun ostat sovitetun parin niitä pääteputkia. Bias-potikan voi rakentaa mihin vahvistimeen vaan ja jos siitä ei muuta iloa ole niin putket ainakin saa kulumaan ennätysvauhtia.
 
Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic...
oiva tumpeloinen
04.11.2005 22:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No johan on taas ammattilaisa talossa. Classic 30 on ns. fixed bias, eikä sitä näin ollen voi tai tarvitse säätää. Riittää kun ostat sovitetun parin niitä pääteputkia. Bias-potikan voi rakentaa mihin vahvistimeen vaan ja jos siitä ei muuta iloa ole niin putket ainakin saa kulumaan ennätysvauhtia.
 
Eikä siinä vielä kaikki.....
 
Jännä, ettei maailmalla muidenkaan valmistajien kohdalla tiedetä tätä, vaan niihin tehdään/teetetään trimmeri. Voisikohan olla, että tähän olisi jokin syykin?
 
Mikko Kankaanpää
05.11.2005 13:00:58 (muokattu 05.11.2005 13:01:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No johan on taas ammattilaisa talossa. Classic 30 on ns. fixed bias, eikä sitä näin ollen voi tai tarvitse säätää. Riittää kun ostat sovitetun parin niitä pääteputkia. Bias-potikan voi rakentaa mihin vahvistimeen vaan ja jos siitä ei muuta iloa ole niin putket ainakin saa kulumaan ennätysvauhtia.
 
Oliko tämä vitsi? Oletko ammattilainen?
 
Fixed bias tarkoittaa nimenomaan biasointi systeemiä jossa säätö on tarpeellinen. Katodibiasoiduissa vahvistimissa säätäminen ei ole niin tärkeää (toki mahdollista).
 
Putket kestävät pisimpään ja soundi on parhaimmillaan silloin kun bias on säädetty optimaalisesti, ei liian kuumaksi eikä liian kylmäksi. Bias säätöpotikalla/trimmerillä tämä on helppo säätää kun ei tarvitse vaihtaa vastuksia joka säätö kerralla.
 
Pelkkien sovitettujen putkien ostaminen ei riitä. Sovitetut putket takaavat vain sen että push-pull vahvistimen molemmat puoliskot ovat tasapainossa keskenään.
 
Arvostetun vahvistinrakentelijan kirjoituksia mm tästä aiheesta:
http://www.aikenamps.com/TechInfo_2.htm
 
Mikko
 
http://www.uraltone.com
sn
05.11.2005 13:38:01 (muokattu 05.11.2005 13:46:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samasta aiheesta:
Hei!
 
Vahvistimeni on Laney LC30-II. On tullut aika vaihtaa putket. Pääteputket ovat laitteen alkuperäiset Sovtekin EL84:t. Laite on katodibiasoitu. Avasin vahvistimen, enkä havainnut trimmereitä tai mitään merkintöjä biasointia varten.
 
Do cathode-biased amplifiers need to be biased? The short answer is yes. The cathode biasing method is self-regulating, to an extent, because increases in cathode current create a larger voltage drop across the cathode resistor, which in turn, creates a larger negative grid-to-cathode voltage, which counteracts the increase in current. The tube will reach a stable point of equilibrium and stay there. However, just as different tubes from different manufacturers will draw varying amounts of current in a fixed-bias amplifier, the same is true of a cathode-biased amplifier. For this reason, the bias should always be checked, even with cathode-biased amplifiers.
 
Tarkoituksena oli siis luultavasti vaihtaa Sovtekin putket JJ:n vastaaviin. Onko vahvistin siis tarpeen biasoida? Eikä mitään myyntipuheita nyt, osaan tehdä sen itse jos on tarve.
 
Ai niin ja luin jostain että joku oli kysynyt Laneyn teknikoilta asiasta johon vastaus kuului notta "ei tartte".
 
Squeegee your third eye!
SirElwood
05.11.2005 14:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samasta aiheesta:
Hei!
 
Vahvistimeni on Laney LC30-II. On tullut aika vaihtaa putket. Pääteputket ovat laitteen alkuperäiset Sovtekin EL84:t. Laite on katodibiasoitu. Avasin vahvistimen, enkä havainnut trimmereitä tai mitään merkintöjä biasointia varten.

 
Lainaan ylempää kirjoitusta vastaukseksi: Katodibiasoiduissa vahvistimissa säätäminen ei ole niin tärkeää (toki mahdollista).
 
Eli hommaat vaan sovitetun setin.
 
koponen
05.11.2005 15:27:12 (muokattu 05.11.2005 15:28:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko tämä vitsi? Oletko ammattilainen?
 
Fixed bias tarkoittaa nimenomaan biasointi systeemiä jossa säätö on tarpeellinen. Katodibiasoiduissa vahvistimissa säätäminen ei ole niin tärkeää (toki mahdollista)
 
Mikko

 
No juu ei tarkoita. Oletko itse ammattilainen? Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun sanovan, että fixed bias tarkottaisi säädettävää biasia. Näillä tiedoilla joita minä olen mukanani kantanut on putkivahvistimia kolmea tyyppiä:
 
- fixed bias
- katodi bias
- säädettävä bias
 
Esim monet Mesat, Peaveyt, Traynorit ja Fenderit on _nimenomaan_ fixed bias, eikä niissä tosiaankaan voi biasia säätää.
 
Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic...
Dr. Muff
05.11.2005 16:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juu ei tarkoita. Oletko itse ammattilainen? Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun sanovan, että fixed bias tarkottaisi säädettävää biasia. Näillä tiedoilla joita minä olen mukanani kantanut on putkivahvistimia kolmea tyyppiä:
 
- fixed bias
- katodi bias
- säädettävä bias
 
Esim monet Mesat, Peaveyt, Traynorit ja Fenderit on _nimenomaan_ fixed bias, eikä niissä tosiaankaan voi biasia säätää.

 
Ei kai kukaan ole väittänytkään että Fixed bias tarkoittaisi säädettävää. Kyllä tosta pitäisi ihan suoraan tajuta mitä se tarkoittaa suomeksi käännettynä.
 
4) Results for english word: "fixed"
1 fixed kiinnitetty
2 fixed kiinteä
3 fixed määrätty
4 fixed sovittu
 
Eli esim just noi mesat kerjää laittamaan niitä mesan omia putkia jotka ovat jossain toleransseissa niin että bias asettuu suurinpiirtein kohdilleen. Mutta jos laittaa muun arvoisia putkia tilalle niin sillon bias ei asetukkaan kohdilleen, jolloin soundi ei ehkä ole paras mahdollinen tai putket kuluvat nopeammin. Mutta ei se silti tarkoita etteikö niitäkin voisi säätää, niissä ei vaan tehtaalta tullessa ole potikkaa siihen tarkoitukseen. Täytyy ruveta vaihtelemaan vastuksia tai asentaa se potikka.
 
Tuumasta toiseen.
koponen
05.11.2005 16:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai kukaan ole väittänytkään että Fixed bias tarkoittaisi säädettävää.
 
No en tiedä tekeekö tämä näyttö tepposiaan, mutta kyllä minusta vahvasti näyttää siltä että Mikko Kankaanpää tuossa aikaisemmin kirjoitti sanatarkasti näin, että "Fixed bias tarkoittaa nimenomaan biasointi systeemiä jossa säätö on tarpeellinen". Ei tuota mielestäni voi ymmärtää kuin yhdellä tavalla.
 
Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic...
slerbis
05.11.2005 16:28:11 (muokattu 05.11.2005 16:28:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en tiedä tekeekö tämä näyttö tepposiaan, mutta kyllä minusta vahvasti näyttää siltä että Mikko Kankaanpää tuossa aikaisemmin kirjoitti sanatarkasti näin, että "Fixed bias tarkoittaa nimenomaan biasointi systeemiä jossa säätö on tarpeellinen". Ei tuota mielestäni voi ymmärtää kuin yhdellä tavalla.
 
Minä ainakin ymmärsin tuon siten, että myös fixed bias-systeemillä toimiva vahvari pitää säätää jos vaihdellaan putkia. (toki olisi voinut muotoilla ehkä paremmin) Samanlaisia ja saman valmistajan samoilla arvoilla tehtyjä voi sitten varmaankin heittämällä laittaa kiinni. Näitä kuitenkin harvoin on saatavilla, muutakuin järjettömillä hinnoilla esim. juurikin mesan putket.
 
Ja siihen kysymykseen onko Mikko ammattilainen
 
www.uraltone.com
 
Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «