pollux 29.06.2003 22:34:56 | |
---|
On tullut vedettyä semmosta maratoonia nyt viime päivinä kitaransoiton harjoittelun kanssa että tuntuu että kädet on kohta ihan muusina eikä tahdo enää entiset kuviot kulkea ilman että alkaa puskemaan älytöntä tuskan hikeä. Oisko nyt pieni tauon paikka päiväksi tai pariksi vai onko tämä vain kasvukipua taitojen kasvaessa? Jostakin oon kuullu että tauko voi joskus jopa parantaa sottotaitoja jos on tullut ylenmäärin treenattua. Ei vaan malttais olla soittamatta muuta kuin pakon edessä. |
lxi 29.06.2003 23:18:06 | |
---|
Kaikkeen treeniin olennaisena osana kuuluu lepo. Kipu erityisesti on selkeä merkki siitä, että liika on liikaa. Ja pääkoppakin tuulettuu kummasti kun muutamaan päivään ei koske koko härveliin. |
Lennu 29.06.2003 23:31:54 | |
---|
Levossahan ne lihakset kehittyy. Oli sitten sormi-, hauis- tai sulkijalihas. Raahallisesti. Ei mihinkään oikeasti niin kiire ole. |
Fortune 30.06.2003 00:28:13 | |
---|
Välikuukaudetkaan eivät ole pääkopan kannalta pahitteeksi silloin tällöin. Jos tekniikkaosasto ei siedä taukoja, soitat liian hankalaa musiikkia. |
c_barnes 30.06.2003 00:34:14 | |
---|
Ai kun vituttaa! Mulla on harvoin edes aikaa soittaa kahtena peräkkäisenä päivänä. Silti löytyy motivaatiota treenata... Mutta joo, oon huomannut että varsinkin inspiraation kannalta pienet passiivisemmat ajanjaksot soitossa ovat hyödyksi. Ainakin minulle... http://amoral.cjb.net - http://www.chopoff.tk |
Kitza 30.06.2003 00:54:33 | |
---|
Ei se musiikki sentään koko elämä ole, pidä nyt hyvänen aika vähän aikaa taukoa. Hiljaa hyvä tulee. Katto rämisee ja kitara soi! |
Joees 30.06.2003 01:37:32 | |
---|
Itsellä homma menee niin, että en periaatteessa "pidä" mitään taukoja. Soitan päivässä todella paljon, jopa niinkin että näyttää siltä kuin sormien päästä voisi alkaa vuotamaan verta jos soittaisi vielä kauemmin. Siinä vaiheessa pidän loppu päivän taukoa, ehkä jotain pientä komppausta jos tekee mieli vain rämpyttää. Ne pidemmät tauot tulee sitten ihan luonnostaan minulla eikä niitä edes tajua kuin jälkikäteen. Oli juuri kuukausi sitten hieman pidempi tauko, oli taas mukava sitten soittaa kun oli pääkoppa tyhjentynyt ja tuulettunut, uusia idiksiä ja muuta. Mutta jos se soittaminen tuntuu puulta puolentunnin soittamisen jälkeen niin siinä vaiheessa se kannattaa lopettaa että ei mene touhusta maku. Kyllä sitä kerkeää reenata myöhemminkin sitten kun tekee mieli ja jaksaa. Näin kesäisin minulla ei ole muutakaan tekemistä, paitsi kuin olla rakkaani kanssa. Tosin talvella lukion aikana on vielä vähemmän tekemistä ja tulee soiteltua paljon silloinkin. Eli siis pähkinänkuoreen. Pidä taukoa silloin kun siltä tuntuu ettei homma mene mauttomaksi, ja myös silloin jos tekee kipeää jossain. Groooove is in heart! |
pollux 30.06.2003 10:19:41 | |
---|
Juu on se kitara välillä ehkä liian rakas. Pitäs opetella päästään irtikin joskus. Niin ja sitä vielä piti kysyä että onko se ihan normaalia kun joskus tulee semmoisia pahojakin taantumakausia että ei suju sellasetkaan jutut mitkä ennen on menny tosi rennosti tuosta vaan? Mulla on yläselkä temppuilut tosi pahasti viime aikoina ja se tekee monesti plektrakädestä tosi jäykän oloisen. Toivon vaan että perimmäinen vika ei ole siinä. |
Joees 30.06.2003 11:43:38 | |
---|
Juu on se kitara välillä ehkä liian rakas. Pitäs opetella päästään irtikin joskus. Niin ja sitä vielä piti kysyä että onko se ihan normaalia kun joskus tulee semmoisia pahojakin taantumakausia että ei suju sellasetkaan jutut mitkä ennen on menny tosi rennosti tuosta vaan? Mulla on yläselkä temppuilut tosi pahasti viime aikoina ja se tekee monesti plektrakädestä tosi jäykän oloisen. Toivon vaan että perimmäinen vika ei ole siinä. Selkä/niska/hartia/käsiongelmat ovat yleisiä jokaisella joka kitaraa soittaa. Jos soitat seisoaltasi niin kunnon hihnahan jelppaa aina, ja toinen on että korjaat soittoasentoa reenatessasi, keikkaillessa nyt tietysti pitää olla show meininki jos on sellainen bändi kyseessä. Ja kyllä nuokin taitaa aika yleisiä olla, että tulee taantumakausia, silloin yleensä kannattaa pitää ehkä tauko, tai sitten soittaa kolme kertaa kovempaa ;) Ja btw. kahdesta uusimmasta Riffistä löydät juttua noihin selkä- yms kipuihin. Ainakin minun muistaakseni sielä oli jotain. Groooove is in heart! |
_Petri_ 30.06.2003 11:45:01 | |
---|
Niin ja sitä vielä piti kysyä että onko se ihan normaalia kun joskus tulee semmoisia pahojakin taantumakausia että ei suju sellasetkaan jutut mitkä ennen on menny tosi rennosti tuosta vaan? Kyllä kaikkeen oppimiseen kuuluvat myös pienet taantumat, jolloin helpotkin jutut voivat tuntua vaikeilta. Itse olen ainakin huomannut taukojen parantavan oppimista. Ensin kun vetää päivän - pari kovaa treeniä ja sen jälkeen pitää vaikka päivän taukoa, voi todella huomata kehittyneensä. Sopivassa suhteessa treeniä ja lepoa, siis. |
Sintti 30.06.2003 13:11:52 | |
---|
pakkohan sitä on välillä pitää taukoa... eihän sitä kannata punttisalillakaan käydä treenaamassa joka päivä... :) eikä treeniä oo pakko vetää sormet verillä... ei siinä oikeen opi mitään... tulee vaan soitettua esim. väärässä asennossa jos ssoittaa niin että kädet on väsyneet... |
pwallin 30.06.2003 14:59:27 | |
---|
Jos siltä tuntuu niin lepää ihmeessä varsinkin jos kipua tuntuu. Ehkä se paras tapa on kuitenkin soittaa joka päivä, mutta muistaa pitää niitä pausseja pitkin päivää heti kun sormet niin sanoo. Myös "kuivaharjoittelu" on hyvää treeniä eli naputtele sormia pöytään, liikuttele plekukättä hitaasti ääriasentoihin ja venyttele käsiä ja sormia muutenkin sekä niska/selkä ym. venytyksiä tulee suorittaa. Lisäksi on myös hyvä tehdä "mielikuvaharjoituksia" joilla käyt kuvioita läpi mielessäsi jotta muistat ne paremmin. En tiedä onnistuuko kaikilta, mutta ainakin itse pystyn kuvittelemaan molempien käsien liikkeet samaan aikaan ja esim. junamatkoilla käyn läpi harjoitukset/uudet kipaleet eri temmoilla ja sanoisin että tehoaa tosi hyvin ainakin itsellä. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Kitarajeesus 30.06.2003 18:03:00 | |
---|
Päästyäni viikon mittaiselta kitaraleiriltä pidin yhden illan lepoa.Kokonaista päivää en kuitenkaan voi olla soittamatta kun ei millään malta vaikka välillä varsinkin tremolotreenin jälkeen on kädet aika muusina.Ei sellainen päivän mittainen luova tauko olisi kuitenkaan pahasta.Ja nuo pwallinin mainitsemat mielikuvaharjoitukset ovat erittäin hyviä,varsinkin jos harjoittelet konserttia varten.Konserteissa kun voi jännittää sen verran että unohtaa jotakin jos ei ole mahdollisuutta käyttää nuotteja. Musiikki on elämä. |
Warheart 01.07.2003 10:56:21 | |
---|
Mä oon joutunut nyt olemaan 5 viikkoa soittamatta sormen takia. Perkele, varmaan vielä jonkun aikaa kestää. Kyllä mies hoidon tietää, viinalla tän paskan sietää! |
kid ego 02.07.2003 01:32:47 | |
---|
Lennu: Levossahan ne lihakset kehittyy. Oli sitten sormi-, hauis- tai sulkijalihas. Raahallisesti. Ei mihinkään oikeasti niin kiire ole. "Levossa lihas kasvaa, laiskotellessa kutistuu." -Tony Halme Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. |
Itsellä tulee nykyään pidettyä enemmänkin väliviikkoja... |
Lord of the strings 03.07.2003 19:27:15 | |
---|
mulla on 1 välipäivä viikossa, yleensä sunnuntai. Kaikki ovat joskus aloittelijoita... |