Paviaani 04.11.2005 22:35:02 | |
---|
Mistä löytyisi netistä joku osoite,jonka avulla oppisi helposti soittamaan nuoteista.suomenkielinen . |
Ei tohon mun mielestä ole mitään oikopolkua. Pitää vaan soittaa biisejä/harjotuksia läpi. Tietty pitää myös jostain opetella ne nuottien merkitykset ja aika-arvot... Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
Ihme Basisti 05.11.2005 10:54:58 | |
---|
En tiiä netistä, mutta ite oon soittotunneilla opettelemassa nuottien lukuu Ed Friedlandin Bass Methods -kirjoilla, jotka on hyviä. |
Q-re 08.11.2005 03:01:58 | |
---|
Suosittelen Bass Builders-sarjan kirjaa nimeltä Simplified Sight-Reading For Bass. Tekijä on Josquin Des Pres. Voi löytyä kirjastostakin. Tuon kirjan avulla itse opin aika nopeasti suht sujuvaan perusnuotinlukuun. Toimii aivan aloittelijoille sekä myös niille, jotka jo tuntevat nuotit mutta kaipaavat primavistaharjoittelua. Teksti on englanniksi, mutta sitä ei ole hirmuisesti ja tehtävät ovat ymmärrettävissä tekstiä lukemattakin. Ensimmäinen osa on rytmien lukua alkaen puoli-, koko- ja neljäsosanuoteista sekä tauoista, edeten kuudestoistaosista koostuviin rytmeihin ja muihin juttuihin. Toinen osa on melodioita ilman kummoisia rytmejä, aloittaen pelkästään E-kielellä, jonka jälkeen otetaan vaiheittain mukaan loput kielet. Seuraavassa osassa melodioita ja rytmejä yhdistellään ja otetaan mukaan etumerkkejä. Melodioissa ei ole mitään järkeä, joka on hyvä juttu sen takia, että niitä ei tule opittua ulkoa vaikka useamman kerran niitä soitteleekin. Tykkäsin kirjassa siitä, että se etenee niin suoraviivaisesti osien mukaan ihan helposta monimutkaisempaan. Yhtä tehtävää voi soittaa läpi, kunnes siinä käsiteltävät rytmit alkaa hahmottaa nuottikuvasta nopeasti ja tempoa pystyy nostamaan. Sitten voi siirtyä seuraavalle sivulle, jossa edellisten asioiden sekaan lykätään pari uutta. Eli jos haltsaa edellisen sivun asiat, ei ole mitään hätää. Jos aloittaa suoraan erilaisten biisien lukemisesta, tulee heti vastaan jos jonkinlaista rytmiä ja melodiaa useammilla kielillä, ja koko homma alkaa helposti ärsyttää. Biisit toisaalta oppii helposti ulkoa, jolloin nuottikuvaa ei enää vilkaisekaan kun siitä on kerran päässyt eroon. Kun tuota kirjaa käyttää, ei tarvitse ikinä olla siinä pisteessä, että lukeminen on hidasta ja raivostuttavaa ähistystä kun tehtävä on liian hankala. Koko ajan voi soittaa metronomin kanssa tempossa, ja jos alkaa mennä vaikeaksi, voi palata takaisin edelliselle sivulle kertaamaan tai hidastaa tempoa. Jos nuottien lueskelu ensimmäisestä asemasta on helppoa mutta jossain seitsemännen ja kahdennentoista nauhan välillä on harmaa alue, voit yksinkertaisesti vaihtaa asemaa ja soittaa samat tehtävät ylempää kaulalta. Kuulostan ehkä hieman ostos-tv:ltä, mutta tuo on siis oikeasti hyvä kirja. |
Ihme Basisti 08.11.2005 22:09:30 | |
---|
Joo toi Simplified Sight-Reading For Bass on myös hyvä kirja, mutta ainut miinus on se play-along -levy, jossa ei ole muita kuin bassoraita. Toisi nääs vähän lisää musiikillisuutta jos bassoraidat olisi sovitettu koko bändiin. Näin siis ainakin tuossa Bass Methodsissa. En mainosta kyseistä tuotetta. Tämmönen basistin retku |
jjylli 08.11.2005 22:14:31 | |
---|
eikö play along-levy pitäisi olla ilman bassoraitaa, sitten voisi keksiä sen basson siihen ihan itse. |
bize 08.11.2005 22:45:29 | |
---|
eikö play along-levy pitäisi olla ilman bassoraitaa, sitten voisi keksiä sen basson siihen ihan itse. Pattitussin slap bass -playalongissa oli kaikista biiseistä kaks versiota, ensimmäinen bassoraidalla ja toinen ilman. Systeemi oli hyvä mutta sisältö in the spirit of '89 fusion.. tosi basic systeemit mut varmasti fätti soundi |
Ihme Basisti 08.11.2005 23:06:43 | |
---|
eikö play along-levy pitäisi olla ilman bassoraitaa, sitten voisi keksiä sen basson siihen ihan itse. Ja mitenkäs tämä tehostaisi sekä parantaisi nuottien lukemista? Tämmönen basistin retku |
Niskamies 08.11.2005 23:13:21 | |
---|
Pattitussin slap bass -playalongissa oli kaikista biiseistä kaks versiota, ensimmäinen bassoraidalla ja toinen ilman. Systeemi oli hyvä mutta sisältö in the spirit of '89 fusion.. Noniin, pakko-ostos sitten. |
jjylli 08.11.2005 23:18:06 | |
---|
Ja mitenkäs tämä tehostaisi sekä parantaisi nuottien lukemista? no en kuule tiiä |
Q-re 08.11.2005 23:56:34 | |
---|
Joo toi Simplified Sight-Reading For Bass on myös hyvä kirja, mutta ainut miinus on se play-along -levy, jossa ei ole muita kuin bassoraita. Toisi nääs vähän lisää musiikillisuutta jos bassoraidat olisi sovitettu koko bändiin. Näin siis ainakin tuossa Bass Methodsissa. En mainosta kyseistä tuotetta. En nyt tuosta tiedä, kun nimenomaan kirja kohdistuu prima vistan kehittämiseen eikä melodioissa tai rytmeissä ole sinänsä mitään järkeä. Olen pitänyt levyä lähinnä mahdollisuutena tarkistaa rytmit kuuntelemalla, jos niistä ei ole aivan varma. Tuo harjoittelun mekaanisuus ja "epämusiikillisuus" oli minulle hyväksi, kun tosiaan opin turhan äkkiä melodiat ulkoa niin ettei nuotinluku kehittynyt kauhean nopeasti pelkän perussoittelun varassa. Mutta mutta, pitääpä joskus tarkastaa myös tuo Bass Methods. |
Wil-J 09.11.2005 21:00:47 | |
---|
Noniin, pakko-ostos sitten. Kohta sulla on 6-kielinen Ken Smith ja takatukka (eiku se onkin jo) ja housut vedetty AUAP (As Up As Possible) ja viikset. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
Niskamies 09.11.2005 22:58:29 | |
---|
Kohta sulla on 6-kielinen Ken Smith ja takatukka (eiku se onkin jo) ja housut vedetty AUAP (As Up As Possible) ja viikset. Hoho!+ Ken Smithiä tuskin hankin. Hyvä saundi, mutta se yksilö mitä mä oon testannut oli niin helvetin painava, etten mä sillä jaksaisi vetää. |
Wil-J 09.11.2005 23:06:27 | |
---|
Hoho!+ Ken Smithiä tuskin hankin. Hyvä saundi, mutta se yksilö mitä mä oon testannut oli niin helvetin painava, etten mä sillä jaksaisi vetää. Höh. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
Epämuusikko 10.11.2005 02:16:24 (muokattu 10.11.2005 02:17:48) | |
---|
Pattitussin slap bass -playalongissa oli kaikista biiseistä kaks versiota, ensimmäinen bassoraidalla ja toinen ilman. Systeemi oli hyvä mutta sisältö in the spirit of '89 fusion.. Mulla on Patituccin Self-titled-soololevy sekä On the Corner alkuperäisinä. Sopivat vaikka lasinalusiksi tai kuusenkoristeiksi. Levysoittimeen niillä ei ole asiaa. Mutta: Täytyypä tsekata tämä asiantuntijoiden suosittelema kirja. Kun joutuu opintojen takia nysväämään noita vieraita kieliä. ...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009 |