Aihe: Kitaran soiton opetteleminen nykyään helppoa.
1 2 3 4
Harvestman
04.11.2005 14:49:12
Mietin tässä miten helppoa nykyään on opetella soittamaan kitaraa. On kaikenmaailman guitar prot, pacemakerit, earmasterit yms. yms. Esim. guitar prolla nähdään suoraan kuinka biisi menee, (no toisaalta onhan aina ollut tabeja muutenkin) tempoa pystyy hidastamaan ja soittamaan näin mukana.
Itse ainakin muistan kun ennenvanhaan täytyi istua stereoiden edessä kitaran kanssa ja kuuntelemaan jonkin riffin monen monituista kertaa läpi ja opettelemaan sen hitaasti. Saati soolot sitten. Nopeista pätkistä oli todella vaikea saada selvää miten ne menevät.
Istuvatko nykyään nuoret kitaristi useita tunteja/päiviä stereoiden edessä kuunnellen yhtä biisiä kuinka se soitetaan. Vai istutaanko nykyään tietokoneelle ja opetellaan tunnissa parissa biisi läpi.

Onko muiden "kokeneimpien" kitaristien mielestä tämä totta. Onko opettelu nykyään liian helppoa?
Even the samurai feared the ninja
Hassel
04.11.2005 14:56:26
Opettelen kaikki korvakuulolta koska siinä on enemmän fiilistä ja paljo enemmän hyötyä kun korvakuulolta soitto kehittyy. Ja toisekseen tabit eivät läheskään aina ole oikein.
lxi
04.11.2005 14:57:45
No jaa. Ei se tietokoneen räplääminen lopulta niin hirveästi eroa stereoiden edessä istumisesta, ja nauhanopeuden säätelykään ei ole mikään uusi keksintö. Tekniikka kehittyy ja välineet muuttuvat mutta asia sinänsä pysyy ihan samana.

Yksikään laite tai ohjelma ei kuitenkaan tee sitä varsinaista opettelutyötä kenenkään puolesta. Itse ne sormet on loppupeleissä edelleen saatava liikkeelle.

Ja ei, ei opettelu ole koskaan liian helppoa. Mitä se sellainen, "liian helppo opettelu", oikeastaan edes on?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
wrshredder
04.11.2005 15:26:45
Hoho! "earmaster" .. repesin..

mä en oo ikinä käyttäny guitar prota saati mitään muita tietokoneohjelmia opettelussa.. alkuvuosina tuli just istuttua kajareiden edessä ja käytyä kappaleita tubulaareista ja korvakuulolta. tiiä sitten..
Romantikkoitkijät#23 So, this dude, Sauron, made a big badass ring. He did some nasty shit with it, and then he got killed and this human took it. Then he did nasty shit, too. The ring made everyone an asshole and then Ian Holm got i
Landola59
04.11.2005 15:33:24
Onko opettelu nykyään liian helppoa?

Miksi se vaivaa mieltäsi? Jos kitaran soiton opettelu on helpompaa ku ennen niin minusta se on pelkästään positiivista että pystyy soittaan kitaraa helepoosti. Jotka tosissaan sitte uurastaa kitaransoiton parissa niin tekee homman itselleen vaikeaksi, eli todella työstää omaa soittoaan. näin.
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
jogo3000
04.11.2005 15:33:49

Soiton opetteleminen ei ole koskaan ollut näin helppoa:

www.fret2fret.com

Kiitoksia juoppikselle linkistä, nyt on mullakin mahdollisuus oppia taituriksi!
Sticks & stones can break my bones.
Carpenter
04.11.2005 15:35:44
Yksikään laite tai ohjelma ei kuitenkaan tee sitä varsinaista opettelutyötä kenenkään puolesta. Itse ne sormet on loppupeleissä edelleen saatava liikkeelle.

Näin. Mulla on juuri nyt se nopeuden kasvatusvaihe menossa eli Troy Stetinan harjoituksia metronomin kanssa vetelen. Ekana vuonna kehittyminen oli todella nopeaa, mutta nyt se tuntuu välillä tuskallisen hitaalta. Eli ei tässä paljon poppaskonstit auta.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Landola59
04.11.2005 15:43:26
Minun mielestä taas vaikeutunut näiden tietokoneiden myötä. Perkele kun ei enää malta kuunnella stereoista, vaan selaa GuitarProsta biisejä tyyliin: liian vaikee, liian vaikee, liian vaikee jne...
Stereoiden, GuitarPron ja perus tablojen välillä palloilu on aiheuttanut mulle tilan jossa en opi mistään kautta mitään, vittu nyttenkin jauhan täällä mnetissä turhanpäivästä paskaa.

Perkele!

Ota plussa.
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
oiva tumpeloinen
04.11.2005 15:55:39
Itse ainakin muistan kun ennenvanhaan täytyi istua stereoiden edessä kitaran kanssa ja kuuntelemaan jonkin riffin monen monituista kertaa läpi ja opettelemaan sen hitaasti.

Kiinnostaisi ihan kuulla, milloin oli tuo ennenvanhaan. Oli kaiken näköistä helpotuskeinoa olemassa jo noin 13-14 vuotta sitten. En sitten tiedä, että miten oli sitä ennen.
Harvestman
04.11.2005 16:02:29
Oli kaiken näköistä helpotuskeinoa olemassa jo noin 13-14 vuotta sitten.

Voipihan se olla. Minulla ei ollut. En tiennyt niiden olemastaolosta. Olisi varmaan pitänyt liikkua joskus ulkona ja lukea lehtiä.
Pande
04.11.2005 16:03:08

Hoho! "earmaster" .. repesin..

Suosittelisin tutustumaan tuohon softaan ennemmin kun repeilemään sille. ;)
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Starlia
04.11.2005 16:07:17 (muokattu 04.11.2005 16:08:15)
Maailma muuttuu, Eskosein..

- Avioeron saanti on nykyään helppoa
- Yhteydenpito toisiin ihmisiin on nykyään helppoa
- Naisten on niin helppoa nykyään saada äänensä kuuluviin
- Matkustaminen on nykyään niin helppoa (lento vs kävely)

...

Ei sitä kitaraa opi soittamaan yhtään halpommin vaikka päällä seisoisi. Treenillä sitä yleensä opetellaan..
wrshredder
04.11.2005 16:11:03
Suosittelisin tutustumaan tuohon softaan ennemmin kun repeilemään sille. ;)

jahas, onko toi niinku joku melodiadiktaatti-tyyppinen-ohjelma ,vai mikä.
eli siis että ohjelma soittaa melodian tms ja sitten se kirjotetaan nuotteina ylös..
me tehdään tuolla konsiksessa tuollasia harjotuksia mutta olis tollane ohjelma kyllä eri kätevä kotonakin juu..
toisaalta se on windows ohjelma niin ei toimi mun koneessa.. on ollu ideana ostaa uus kone, sitten kun saan sen nin hankin earmasterin heti ,lupaan sen :D
Romantikkoitkijät#23 So, this dude, Sauron, made a big badass ring. He did some nasty shit with it, and then he got killed and this human took it. Then he did nasty shit, too. The ring made everyone an asshole and then Ian Holm got i
Harvestman
04.11.2005 16:14:46
Okei. Taisin muotoilla sanomani väärin. Tarkoitin ehkä enemmänkin biisien opettelun helppoutta. Mutta toisaalta niinhän sitä soittamaankin opetellaan. Kai.
kiutakongas
04.11.2005 16:31:36
www.fret2fret.com

Millä periaatteella tuolla esitetty homma toimii? Onko kokemuksia.
Vasenniplaaja
04.11.2005 17:58:54
On niin paska kone ettei toimi mitkään ihmeohjelmat. Pakko kuunnella ja hyvä niin.
Minä: "Voi vittu, meidän kaikki biisit menee C:stä!" Rumpalimme: "Mut eihän se haittaa kun meillä on vasta kaks biisiä."
Lonnie
04.11.2005 18:42:43
Ei tämä kyllä helppoo ole. Siis kitaransoitto. Homman vaikeus selkiytyy sitä mukaa mitä pitemmälle pääsen.

Mutta biisien reenaus on kyllä helppoo ja vaivatonta ja älyvapaata jos niin tahtoo.
Filosofia on aidoimmillaan kun imetään munaa jossain palmun alla Benny Hill ilme naamalla. -James Hukkanen Megaman #011 Walkin´-man THV #22
Pande
04.11.2005 18:47:50 (muokattu 04.11.2005 18:50:12)

jahas, onko toi niinku joku melodiadiktaatti-tyyppinen-ohjelma ,vai mikä.

Tässä EarMasterissa (Pro 4) on seuraavat osiot joita voi harjotella:
- intervallien vertailu
- intervallien tunnistus
- soinnun tunnistus
- sointukäännökset
- sointusarjat
- asteikon tunnistus
- rytmin lukeminen
- rytmin jäljittely
- rytmin korjaus
- melodiasanelu

Pitäs vaan muistaa ja jaksaa käyttääkin tätä :P
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Harvestman
04.11.2005 18:59:12
Mutta biisien reenaus on kyllä helppoo ja vaivatonta ja älyvapaata jos niin tahtoo.

Jesh. Tätä minä vähän niin kuin hain...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)