Aihe: Ihme hienovireongelma!
1
ämpyilijä
04.11.2005 01:58:09

Mistä voi johtua, että kielien vaihdon jälkeen A-kielen hienovire on ihan metsässä, mutta muut kohdallaan? Tallapalan säätövara ei riitä lähellekkään.

Oon käyttäny stratossani samaa settiä (DR 10-52) jo pidemmän aikaa, ja aina on riittänyt pienet hienovireen muutokset vaihdon yhteydessä. Kitara on lojunut laukussa kolmisen viikkoa ennen kielien vaihtoa, ja säädöt oli kunnossa silloin.

Satulassa näyttää olevan sellanen TOSI pieni lohkeama A:n kohdalla. Se on virityskoneiston puolella, joten kielen kiinnityskohdan etäisyys ei oo muuttunut. Ja se on tosissaan pieni. Kieli ei pääse liikkumaan missään suunnassa tavallisesta poikkeavasti. Ei kai tuo voi vaikuttaa, ainakaan noin paljon? Outo juttu, oisko kellään ideoita?
McNulty
04.11.2005 02:04:08 (muokattu 04.11.2005 02:04:26)
Millin tuhannesosan heitto täällä --> voipi olla toisaalla jo isompikin ongelma.

Oletko säilyttänyt kitaraa tuon 3 viikkoa esim. kovassa laukussa?
Nimittäin minä pidin aikani tuota yhtä floikallista skebaa kovassa laukussa ja se laukun kansi ja kansipehmusteet painoivat tallaa hieman alaspäin koko sen ajan. Kun otin kitaran taas käyttöön oli vireet missä sattuu. Siitä selvisin tallaa säätämällä ja tsekkaamalla perussäädöt.

Myös kaula tulee tsekata, etenkin näin talven tullen kun ilmasto muuttuu. Puu kun on elävä materiaali ja reagoi yllättävän hyvin ilmaston vaihteluun. Eli tsekkaa että action ja relief ovat kohdallaan myöskin.
ämpyilijä
04.11.2005 02:46:38

Eihän tässä ole mitää järkeä... Kaivoin roskiksesta vanhan A-kielen, laitoin kitaraan ja senhän sai hienoviritettyä! Säätövara riitti hyvin.

Kummallista sinänsä, kun kummatkin on samaa merkkiä ja vahvuutta. Enkä oo muillakaan valmistajilla törmännyt setteihin, johon säätövara ei riittäisi. No, mikälie maanataikappale.
Vainhaalee
04.11.2005 09:55:53 (muokattu 04.11.2005 09:56:17)
Välillä pakettiin saattaa lipsahtaa väsynyt kieli. Jotkut joskus väittivät että dr olisi merkki jolla tätä sattuisi jopa melko useaan, mutta itse pitkään dr:ää käyttäneenä en usko moiseen...

Samaa paskaa, eri paketissa...
Epäselvissä tapauksissa käänny lääkärin tai m.netin puoleen...
Jungleman
04.11.2005 10:02:30
Välillä pakettiin saattaa lipsahtaa väsynyt kieli. Jotkut joskus väittivät että dr olisi merkki jolla tätä sattuisi jopa melko useaan, mutta itse pitkään dr:ää käyttäneenä en usko moiseen...

Kyllä näitä sattuu. Olen jopa kerran asiasta v*ttuuntuneena vienyt kitaran ja viritysmittarin kauppaan ja näyttänyt, kuinka upouutta DR Pure Blues -setin A-kieltä kieltä ei yksinkertaisesti mitenkään saanut hienovireeseen, säätövara loppui alkuunsa. Sain uuden kielen. Kyllä kannatti.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
rosberg
04.11.2005 10:14:04
tuttu juttu, mutta ilman dr-merkkiä.
mulla kyseessä ala e-kieli. meinaan vaihtaa tallan parempaan ja toivon että saan samalla vähän lisää säätövaraa.
myy minulle iban sound tank -sarjan tubescreamer.
Niq
04.11.2005 10:55:27

Mulla sattui semmonen GHS-boomers -setti, jossa paksu e-kieli ei pysy mitenkään vireessä, vaikka kuinka kiristät kieltä, niin se löystyy koko ajan. Jos ottaa siitä kiinni ja venyttää kunnolla kun se on säädetty vireeseen, putoaa vire samantien 50 senttiä. En oo vaan jaksanu vielä vaihtaa pois.. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Montte
04.11.2005 13:22:56 (muokattu 04.11.2005 14:04:29)
Mulla on stratossa sillä tavalla, että vibraa käyttäessä G-kielen vire nousee tai laskee häiritsevän reippaasti eli yllättävän paljon. En nyt juuri muista tarkalleen kuinka paljon, kun ei ole moneen kuukauteen tullut laitettu sitä vibraa paikoilleen kun sitä ei voi käyttää. Kaikki muut kielet kyllä pysyvät melko hyvin vireessä. Missä vika? Onko muovisatulan aika vaihtua luu-tai earvana-satulaan?
Kitara Laulaa - Minä en
Piirakka
04.11.2005 13:42:58
Straton satula kanittaa juu, koita pistää vaikka jauhettua lyijykynän terää tai hinkkaa kielellä uraa leveämmäksi..
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
Montte
04.11.2005 13:59:15
Straton satula kanittaa juu, koita pistää vaikka jauhettua lyijykynän terää tai hinkkaa kielellä uraa leveämmäksi..

Hinkattu on joka kerta kieltenvaihdon yhteydessä. Enkä uskoisi että tallassakaan vika olisi...
Kitara Laulaa - Minä en
Ze Kink
04.11.2005 13:59:30 (muokattu 04.11.2005 14:00:19)
Mulla kävi noin Dean Markleyn 10-52 -setin kanssa Stratolla. A-kieli (vai olikohan se D?) ei mennyt millään kohdilleen. Laitoin myöhemmin 11-setin jossa oli kyseinen kieli ihan saman paksuinen, mutta se meni kohdalleen ihan heittämällä.

E: Eli siis osta uusi kieli. Satula tuohon tuskin vaikuttaa.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Montte
04.11.2005 14:00:31 (muokattu 04.11.2005 14:04:14)
Hinkattu on joka kerta kieltenvaihdon yhteydessä. Enkä uskoisi että tallassakaan vika olisi...

E: lopettaisiko earnava-satula tommosen jumittamisen?
Ja kielet on fenderin pure nickel-kielet. 09-46
Kitara Laulaa - Minä en
juzi
04.11.2005 18:27:12
A-kieli ja merkkiä DR on aiheuttanut ihmetystä täälläkin. Kavereiden kitaroita laitellessa oon törmännyt samaan ongelmaan. Toinen keppi oli ison G:n SG ja toinen pienen e:n Riviera. Molemmissa sama homma DR:ien kanssa, a-kielen hienovireen säätövara ei riittänyt. Pitääpä sanoa ko. keppien omistajille että hommaavat toisen mekkisiä kieliä ja tuovat kitarat talvihuoltoon. Katotaan vaivaako sama ongelma vielä. Ja älkää nyt väittäkö että en vaan osaa tai paskat kamat. Osaan kyllä ja mittari on Peterson.

Mulla ei periaatteessa ole mitään DR:iä vastaan, hyvin soivat ja pidän "pehmeemmästä" tatsista ja jos vielä soundikin kestää pitkään niin hyvä vaan. Mutta joskus omaan stratoon laitoin DR:t ja viikon sisällä katkesi kolme kieltä. Ja normaalisti mulla ei katkea kieliä kuin ehkä yks vuodessa... Ja nyt tämä a-kieli syndrooma. Mene ja tiedä Matti. Mene ja tiedä.
LaXu
04.11.2005 19:53:15
E: lopettaisiko earnava-satula tommosen jumittamisen?
Ja kielet on fenderin pure nickel-kielet. 09-46

Minä suosittelisin ennemmin jotain enemmän luistavaa materiaalia, Graphtechin tuotteita esimerkiksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)