Aihe: PHILIPS NovoSonic B5 SF 62A Putkiradio 1 | |
---|---|
![]() 04.11.2005 00:22:37 (muokattu 04.11.2005 00:23:05) | |
Tuollaisen putkiradion kannoin tänään kotio. Isoimmat pölyt sisältä otettua ja uuden virtapiuhan vaihdettuani kokeilin miten toimii. Sain radiosta äänet kuulumaan, mutta sen volume on tosi hiljainen. Vaikka vääntää kaikki nupit kaakkoon, niin ääni kuuluu jollain puhevolumella. Ja kitaraa koitin soittaa sillein, että yhdistin kitarapiuhan levysoittimen sisääntuloon. Ääntä sain tälläkin kertaa kuulumaan, mutta taas kovin hiljaa ja ääni särki. Ja välillä ääni alkoi rutiseen ja pätkimään. Kysymys on, että voisiko tämä korjaantua, jos vaihtaisin tuohon uusia putkia? Noi putket mitkä siinä nytten on ovat varmaan alkuperäiset, eli ne on varmasti aika loput?! Vai osaako kukaan sanoa mikä muu voisi tuohon alhaiseen volumeen/särkemiseen/rätinään vaikuttaa? Ja jos alan putkia vaihtamaan, niin onko minun syytä vaihtaa jokainen putki vai vain joitakin tiettyjä, jos haluan tuon toimimaan vain kitaravahvistimena. Eli sillein, että vahvistaa vain tuohon levysoittimelle tarkoitettuun sisääntuloon syötettyä ääntä. (Radio puolen ei ole pakko toimia). Tuolta osoitteesta löytyy kuvia laitteesta ja siellä on merkattuna noi mitä putkia tuo käyttää. http://chillness.tripod.com/id9.html Ja jos jollain on hyviä vinkkejä mitä tuolle voisi tehdä, että toimisi paremmin kitaravahvistimena, niin sanokaa ihmeessä. Pistän tähän vielä listan noista putkista mitä tuosta löytyy (kuvista löytyy noiden paikat) : EM80, ECC85, ECH81, EF89, 8024N-91, EF85, EABC80, EL84, EZ80 | |
![]() 04.11.2005 13:37:02 | |
Tuollaisen putkiradion kannoin tänään kotio. Isoimmat pölyt sisältä otettua ja uuden virtapiuhan vaihdettuani kokeilin miten toimii. Sain radiosta äänet kuulumaan, mutta sen volume on tosi hiljainen. Vaikka vääntää kaikki nupit kaakkoon, niin ääni kuuluu jollain puhevolumella. Ja kitaraa koitin soittaa sillein, että yhdistin kitarapiuhan levysoittimen sisääntuloon. Ääntä sain tälläkin kertaa kuulumaan, mutta taas kovin hiljaa ja ääni särki. Ja välillä ääni alkoi rutiseen ja pätkimään. Kysymys on, että voisiko tämä korjaantua, jos vaihtaisin tuohon uusia putkia? Noi putket mitkä siinä nytten on ovat varmaan alkuperäiset, eli ne on varmasti aika loput?! Vai osaako kukaan sanoa mikä muu voisi tuohon alhaiseen volumeen/särkemiseen/rätinään vaikuttaa? Ja jos alan putkia vaihtamaan, niin onko minun syytä vaihtaa jokainen putki vai vain joitakin tiettyjä, jos haluan tuon toimimaan vain kitaravahvistimena. Eli sillein, että vahvistaa vain tuohon levysoittimelle tarkoitettuun sisääntuloon syötettyä ääntä. (Radio puolen ei ole pakko toimia). Tuolta osoitteesta löytyy kuvia laitteesta ja siellä on merkattuna noi mitä putkia tuo käyttää. http://chillness.tripod.com/id9.html Ja jos jollain on hyviä vinkkejä mitä tuolle voisi tehdä, että toimisi paremmin kitaravahvistimena, niin sanokaa ihmeessä. Pistän tähän vielä listan noista putkista mitä tuosta löytyy (kuvista löytyy noiden paikat) : EM80, ECC85, ECH81, EF89, 8024N-91, EF85, EABC80, EL84, EZ80 Tuo 8024N-91 on asteikkolampun tyyppi. Vaimean soundin syy voi olla ihan siinä että sisääntuloliittimessä menee nyt signaali väärään reikään,koitas kääntää ne signaalijohdot päittäin . Putkiradio kitaranjatkeena ei välttämättä ole kovin äänekäs yhdistelmä,vahvistinasteina siinä ei ole kuin 2 putkea, EABC80:n triodiosa ja päätepentodi EL84.Mukaan kun otetaan pari kuivannutta elkoa (pääteputken katodi-elko) niin siinähän on alkajaisiksi syitä .Kuullostele onko kuultavissa selvää brummia ilman signaalia (putkiradio hurisee aina jonkin verran,mutta ei häiritsevästi niin että sen kuulee soundin seasta..) ,voipa olla verkko-elkokin kypsä,jos se brummaa,voi anodijännitekin olla alentunut. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 04.11.2005 15:33:08 (muokattu 04.11.2005 15:33:58) | |
Kokeile tosiaan EL84:n ja EABC80:n vaihtoa. Tuossa ei monta osaa ole signaalitiellä levariliittimestä kajariin; nuo kaksi putkea ja niiden toimintaan vaikuttava muutama vastus ja kondensaattori. Olen itse tehnyt samanlaisesta radiosta kitaravahvistimen, toimii komeasti ja soundi on erinomainen. EABC80 vaihtui tässä modifikaatiossa ECC83:een ja etuaste Fenderin Champista kopioituun. Lisäys: ehdottomasti kannattaa laittaa kitaran ja levariliittimen väliin joku clean-boosteri, esim. MXR Microamp tai vastaava. Tuollaisesta radiosta lähtee jopa ilman lisäkaiutinta todella komeat blues-säröt etc. kunhan sisääntulosignaali on riittävän kuuma. | |
![]() 04.11.2005 15:39:16 | |
Kokeile tosiaan EL84:n ja EABC80:n vaihtoa. Tuossa ei monta osaa ole signaalitiellä levariliittimestä kajariin; nuo kaksi putkea ja niiden toimintaan vaikuttava muutama vastus ja kondensaattori. Olen itse tehnyt samanlaisesta radiosta kitaravahvistimen, toimii komeasti ja soundi on erinomainen. EABC80 vaihtui tässä modifikaatiossa ECC83:een ja etuaste Fenderin Champista kopioituun. Mites voinko vaihtaa ihan noin suoraan ton EABC80 putken tuohon ECC83 putkeen? Kun minulla sattuisi olemaan noita kyseisiä. Vai pitääkö tehdä jotain muutoksia muutenkin? Pistetään nyt selvennykseksi, että minulla ei ole näistä sähköalan asioista oikein mitään hajua. Pikkupojasta saakka vain räpellelly näiden kanssa, ilman sen kummempaa tietoa/taitoa, joten siksi joudun kyselemään välillä ihan "tyhmiäkin" kysymyksiä. :) | |
![]() 04.11.2005 15:42:35 | |
Mites voinko vaihtaa ihan noin suoraan ton EABC80 putken tuohon ECC83 putkeen? Kun minulla sattuisi olemaan noita kyseisiä. Vai pitääkö tehdä jotain muutoksia muutenkin? Ei mene suoraan. Champin etunen on yksinkertainen rakentaa, joten varmasti saa helposti ja aika pienillä muutoksilla tehtyä. | |
![]() 04.11.2005 16:03:30 (muokattu 05.11.2005 20:37:06) | |
turha. poistettu | |
![]() 04.11.2005 16:32:47 | |
Kondensaattori toi "pökäle" mun mielestä on. | |
![]() 04.11.2005 16:52:30 | |
Kondensaattori toi "pökäle" mun mielestä on. Ok. Vaihdoin äskön tuohon uuden EL84 putken ja volumen taso nousi huomattavasti, eli taisi ainakin se olla osasyyllinen. Pitää välillä vielä ihme pierentää kun soittaa kitaraa tuosta. Kokeilen vielä, että putsailen kaikki hapettumat noista pinnoista pois, kun vaikuttaa välillä, että se voisi johtua jostain kosketushäiriöstäkin. | |
![]() 04.11.2005 17:21:32 (muokattu 05.11.2005 17:31:51) | |
Sainpas tuon toimimaan! Lähtee mukavan pehmeää soundia. | |
![]() 20.11.2008 13:51:37 | |
Lainaan ketjua, kun on samasta laitteesta kyse.. Löytyykö Tampereen lähistöltä liikettä joka osaisi huoltaa tällaisen putkiradion? Eli puhdistus, maadoitus, muuta tsekkausta. Minua kiinnostaa lähinnä laitteen käyttö sähkökitaran jatkeena, mutta olisi mahtavaa jos itse radiostakin saisi vielä säveliä. Laite on tietääkseni kunnossa kanavavalitsinta lukuunottamatta, mutta on aika pölyinen, sun muuta ajan patinaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)