Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3 4 5 6 7 847 48 49 50 51
KoRn88.
01.11.2005 20:12:02
Miten ihmeessä lattiatomit eivät olisi käytännöllisiä? Lattiatomit vaan omaan ständiin, niin voi täysin vapaasti säädellä niiden paikkaa.

en tiedä olenko nyt missannut jotain, mutta onko joku väittänyt ettei lattiatomit omassa standissa olisi käytännöllisiä?
metallia Kemistä: UNIC
Progressor
01.11.2005 20:38:38
Ennen kuin alatte väitellä lattiatomivaihtoehdoista isommin, niin muistakaa, että ketjun on kuitenkin tarkoitus olla viritys-FAQ.

Painoin itselleni varoitusta. Tämän kirjoituksen voi poistaa.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Shitmanek
01.11.2005 20:44:50
Ennen kuin alatte väitellä lattiatomivaihtoehdoista isommin, niin muistakaa, että ketjun on kuitenkin tarkoitus olla viritys-FAQ.

Totta. Eli palataanpa aiheeseen, tulee tuo kalvojen vaihto jossain vaiheessa eteen, ja olisi hauska kuulla miten ihmiset ovat saaneet 13" tomin sopivaan vireeseen suhteessa muihin kannuihin. Tuntuu että se on vähän vaikea pala, kun kokoerot ovat tuon rummun "ympärillä" pienet, ja taitaa muutenkin kyseinen koko olla hieman hankala viritettävä.
Yarr!
yrmy
01.11.2005 21:50:11
Mul on sellanen onkelma etten osaa virittää rumpuja lähes yhtään. Perus Pearl-kalvot sain vielä ihan kohtalaiseen soundiin, mut uudet Remon Ambassadorin valkoset kalvot ei mee mitenkään hyvään vireeseen. Kun kiristää 1/4 muttereitä niin ääni on kuin kelloon löisi. Sit kun löysentää alakalvoja niin ääni on sellanen tuuuuuum... eli soi liian kauan mun makuuni. Osaisko joku vähän jelppiä? Rummut on Pearlin exportit. Olen kyllä pitänyt noita remoja yön yli kireällä, mutta pitäiskö pitää vähän kauemmin vielä?
Progressor
01.11.2005 22:07:34
Mul on sellanen onkelma etten osaa virittää rumpuja lähes yhtään. Perus Pearl-kalvot sain vielä ihan kohtalaiseen soundiin, mut uudet Remon Ambassadorin valkoset kalvot ei mee mitenkään hyvään vireeseen. Kun kiristää 1/4 muttereitä niin ääni on kuin kelloon löisi. Sit kun löysentää alakalvoja niin ääni on sellanen tuuuuuum... eli soi liian kauan mun makuuni. Osaisko joku vähän jelppiä? Rummut on Pearlin exportit. Olen kyllä pitänyt noita remoja yön yli kireällä, mutta pitäiskö pitää vähän kauemmin vielä?

Luitko Helasen artikkelin, johon tämän ketjun aloitusviestissä on linkki? Sillä pääsee minusta aika hyvin jyvälle hommasta, vaikkakin itselle sopivin soundi on tietysti etsittävä omin päin yrityksen ja erehdyksen kautta. Jatka vain kokeiluja, ja pyydä vaikka jotakuta soittamaan välillä, kun itse kuuntelet kauempaa.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
yrmy
01.11.2005 22:11:09
Juu, kyllähän sen oon lukenu, mut silti ei tunnu onnistuvan. Yleensä hyvillä mielin rupean virittelemään, mut ehkä ekan tomin jälkeen rupee vituttaa ja sit vaan kiristelen ruuveja ja silleen säätelen. Iso ongelma on myös, että tomit kuulostaa aivan hirveiltä ilman korvatulppia, joka varmaan on tosi iso ongelma, jos menee vaikka studioon nauhottelemaan.
Migo
02.11.2005 19:48:28
Minkälaisia keinoja käytätte bassorummun virityksessä? Itse en meinaa saada haluamaani.
Kirka on paras.
ToMi88
02.11.2005 22:32:10

Minkälaisia keinoja käytätte bassorummun virityksessä? Itse en meinaa saada haluamaani.

Joo en mäkään saa tuosta exportin basarista haluamaani soundia. Johtuu varmasti orkkiskalvosta mikä nyt ei ole paras mahdollinen. Mulla on semmonen pikkunen tyyny siellä ja sitten etukalvo melkokireellä ja lyöntikalvo myös, mutta kahta ylintä ruuvia oon löysännyt.
Migo
02.11.2005 22:57:39
Joo en mäkään saa tuosta exportin basarista haluamaani soundia. Johtuu varmasti orkkiskalvosta mikä nyt ei ole paras mahdollinen. Mulla on semmonen pikkunen tyyny siellä ja sitten etukalvo melkokireellä ja lyöntikalvo myös, mutta kahta ylintä ruuvia oon löysännyt.

Täytyy varmaan vaihtaa se lyöntikalvo jossain vaiheessa ja kokeilla. Yritetään vielä ruuvailla...
Kirka on paras.
Deino
03.11.2005 18:26:18

Onko muuten pahaksi virittää samoja kalvoja useeseen kertaan sillälailla ihan "nollasta" lähtien?

Ei ole.
Perkele!
Migo
03.11.2005 19:01:19
Hittolainen tänään sain tuon basarin kuulostamaan ihan kohtuulliselta. Vielä on ongelmana toi stanan 14" tomi kerpele.
Piristystä päivään omasta kuvasta.
vapauskauppias
03.11.2005 23:14:04
Mulla on aivan sama onklemma. Teki mille kalvolle mitä tahansa, aina kuulostaa pahalta. Jos yhteen tomiin saa hetkellisesti kivan kuulosen sävelen, on saundi sit jotain duuuumia, ja loppujen lopuksi tomeista yhdessä tulee "kaunis" dieäuum-bäauum-buoom. Mikä on vikana kun se sävel laskee? Ja miten saa lyhyemmän, sellasen "dum"-äänen? Yleensä myös 12" tomi saa virvelin("tink/pänk") maton pärisemään aivan kamalasti. Onko muuten pahaksi virittää samoja kalvoja useeseen kertaan sillälailla ihan "nollasta" lähtien? (hooh, kamalasti kysymyksiä, mutta amatööri kun olen, ei maha mitään)

Oletko varma, että hienoviritys on kohdallaan? Se on todella olennaista, että saisi kalvot tasaiseen virveeseen. Se on joillekin (minut mukaanlukien) todella hankalaa, mutta alkaa pikkuhiljaa avautumaan.

Sävelen laskeminen johtuu ylä- ja alakalvon viresuhteesta (ja mahdollisesta epävireisyydestä). Pidät todennäköisesti alakalvoa matalammalla kuin lyöntikalvoa. Se aiheuttaa osaltaan tuota pitch-drop efektiä, jota toiset kuumeisesti etsii ja josta toiset haluavat eroon.

Tiukentamalla alakalvoa löyntikalvoa reilusti, soundi myös tiukkenee. 12" tomisi ja virvelisi ovat lähes samassa vireessä. Saat vähennettyä resonanssia kiristämällä tai löysentämällä toisen virettä hiukan.

Ja ei se tee kalvoille tietääkseni mitään vaikka niitä viriteltäisiin täysin löysästä alkaen useinkin.
rockid
05.11.2005 21:22:06
Toi linkki on vallan mahtava, mutta vaikka ton kuinka lukis niin jää yksi onglemainen.... Kun tomit on virittänyt sylissä mitä hienoimman kuulloiseksi ja iskee ne ständeihin kiinni ja koekilee sointia siinä, niin johan virvelin matto soi kauniisti samalla... Mä en millään saa viritettyä tomeja niin, ettei matto soisi.

Virvelin resonointia muihin rumpuihin saa hienosäädettyä virittämällä snarematon viereisiä ruuveja löysemmälle!
Migo
06.11.2005 16:07:54
Voisikos joku selventää minulle tämän asian. Jossain topicissa osui silmään tälläinen kirjoitus: i.s.s rajoittaa kalvon käytön remoon?? Mitä tuo tarkoittaa ja kyseessä oli exportit.
Shitmanek
06.11.2005 16:12:35
Voisikos joku selventää minulle tämän asian. Jossain topicissa osui silmään tälläinen kirjoitus: i.s.s rajoittaa kalvon käytön remoon?? Mitä tuo tarkoittaa ja kyseessä oli exportit.

Muistaakseni esim. Evanseissa se kalvon metallirinkula oli erilainen eikä ISS oikein tykännyt siitä. Joku joka varmasti tietää voi kertoa tarkemmin, itsellä ei vielä ole kalvojen vaihto eteen.
Yarr!
ddrum54
06.11.2005 16:25:48

Evansin "kaulus" on paksumpi. Eli ISS kiristyy kalvon kaulukseen, ei vanteeseen. Aiheuttaa kalvon ylöspullahduksen ja virittämisen mahdottomuuden. Myös liian tiukkaan kiristettynä aiheuttaa vanteen kieroutumisen, josta seuraa myös virittämisen mahdottomuus.
2`n 4
Migo
06.11.2005 17:11:50
Evansin "kaulus" on paksumpi. Eli ISS kiristyy kalvon kaulukseen, ei vanteeseen. Aiheuttaa kalvon ylöspullahduksen ja virittämisen mahdottomuuden. Myös liian tiukkaan kiristettynä aiheuttaa vanteen kieroutumisen, josta seuraa myös virittämisen mahdottomuus.

Ok. Kiitoksia.
drum_man
06.11.2005 18:21:49
Siis onko esim. exporttien tomien virittäminen mahdotonta, jos on noi I.S.S ripustukset? Onko mahdotonta saada hyvä ääni? Ois tässä joulun alla kalvon vaihto viikot edessä niin ei taida evanssit olla enää vaihto ehtona...
Shitmanek
06.11.2005 18:25:47
Siis onko esim. exporttien tomien virittäminen mahdotonta, jos on noi I.S.S ripustukset? Onko mahdotonta saada hyvä ääni? Ois tässä joulun alla kalvon vaihto viikot edessä niin ei taida evanssit olla enää vaihto ehtona...

Kyllä ne hyvältä saa soundaamaan, vaikkakaan ei välttämättä aivan täydelliseen vireeseen :)
Yarr!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)