Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: KORG m1?
1 2
juiceh
03.11.2005 16:03:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut synaa noin vuoden ja uutta vehettä tarvisin jouluks. Minulle tarjottiin KORG M1:stä. Mitä mieltä olette kyseisestä synasta,sopiiko se melodisen metallin soittoon. Saisin sen alle 500:lla eurolla. KOMMENTTEJA!
 
mungiisi
03.11.2005 16:35:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut synaa noin vuoden ja uutta vehettä tarvisin jouluks. Minulle tarjottiin KORG M1:stä. Mitä mieltä olette kyseisestä synasta,sopiiko se melodisen metallin soittoon. Saisin sen alle 500:lla eurolla. KOMMENTTEJA!
 
Mielestäni 500 euroa M1:stä on aivan liikaa, 300 euroa olisi varmaan sopiva hinta. Sopivuudesta en osaa sanoa, itse testasin kyseistä laitetta vähän aika sitten yhdessä liikkeessä ja en oikein siitä pitänyt, soundit eivät olleet kauhean hyvät, mutta toisaalta onhan se niin vanha mallikin. Tuolla 500 eurolla katselisin N364 tai X5D:tä Korgilta.
 
Windreaper
03.11.2005 16:36:40 (muokattu 03.11.2005 16:37:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan on Korgin eka rompleri (samplepohjainen syna). Taas kerran ihmiset tarjoaa sulle tavaraa yli tuplahintaan, ajattelevat ilmeisesti, että olet helppo :). Tuon vehkeen oikea hinta olisi ehkä jossain 150-200e paikkeilla (tarkentakaa joku paremmin tietävä). Perussaundit ovat aika hyvin vanhentuneet. Siellä oli pari ihan ok synatyyppistä saundia, kun joskus demoja kuuntelin. En ostaisi. Niin, ja älä tee uutta ketjua joka kerta, kun joku tarjoaa sulle jotain synaa - lisää mielumin vanhaan.
 
EDIT: Ja älä osta mitään Trinityä vanhempaa Korgin samplesynaa. Niissä ei ole resofilsaa ja kuulostavat mielestäni muutenkin aika kököiltä. Tulkoot vaikka kaikkien hevimiesten vihat niskaani, mutta Trinity--> jos korgeja haluat.
 
18is9
03.11.2005 16:41:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, se on aika lailla samaa tavaraa kuin D-50. Samaa ikäluokkaa, vähän paremmat speksit, mutta ei olennaista eroa muuten kuin siinä että D-50:n soundit on ehkä hieman tunnetummat (eri asia on että onko se sitten hyvä vai huono asia). M1:n koskettimiston laadusta ei ole tietoa.
 
Pistä mulle mailia jos olet siitä D-50:stä vielä kiinnostunut, katotaan sitä hintaa tarkemmin.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Haipuma
04.11.2005 08:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, vanhahan tuo on kuten sanottu. Koskettimisto on itseasiassa erittäin hyvän tuntuinen. Itsellä laite oli/on käytössä ja välillä saanut koskettimisto enemmänkin iskua, muttei ole hajonnut. Muut nappulat kyseisessä synassa ovat heikkolaatuisia, tuppaavat menemään jumiin ja painumaan laitteen sisälle.
 
Soundit tuomitkoon jokainen itse, mutta huomioon pitää ottaa, että ne ovat 80-luvulta. Miltä laitteiden silloin piti kuulostaa ollakseen hyviä?
 
The truth lies within Kesälintu.
JPQ
04.11.2005 10:13:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei M1 saundit ole tunnetumpia kuin D50 saundit. Eräät ällö balladit
vilsee DX7,D50 syniä.
 
polyfonken
05.11.2005 11:16:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M1 on vähemmän muuntautumiskykyinen kuin D50 - siinä on ne soundit eikä ne paljon muuksi muutu. senkin "hieno" puoli on lähinnä juuri noiden äänten klassisuus - purkitetun kuuloiset jouset ja se house-piano kuullostavat aina tutulta.
 
alesiksella on myös jotain lootia joista osa hevareita tuntuu pitävän - quadrasyth tms ... mutta jos haluat halvalla synan joka sopii musiikkityyliisi, paras veto voisi olla hankkia masterkiippari ja joku rolandin jv-1010 tms ja siihen jousikortti. noi vanhat rompleri-syntikat on hienoja (jopa m1 tavallaan jos etsii 90-luvun alun poppista) mutta niiden soveltuvuus melodiseen heviin ei välttis ole yhtä hyvä kuin tollasen modernin halpisromplerin. niiden kohdalla kun se klassisuus tulee enemmän siitä miten käytettyjä ne soundit on eikä niinkään siitä että kyseessä ois oikeasti hyvä laite (kuten vanhojen analogisyntkoitten kohdalla on).
 
http://www.prepal.com on saitti jota kannattaa vilkaista ennen kuin ostaa rahanpuutteessa olevalta kaveriltaan ylihintaisia syntikoita - vaikka noi jenkkihinnat on yleensä matalampia kuin eurooppalaiset, niistä saa idean siitä kuinka paljon on Ihan Liikaa. ton M1sen kohdalla toi hinta menis vähän yli kolmensadan mutta ei semmosta vaan kannata ostaa sun tarpeisiisi.
 
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
Soolokitaristi
10.11.2005 23:16:14 (muokattu 10.11.2005 23:25:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on M1 ja soitan melodista heviä. Tosin toi M1 on vaan midikiipparina ja varavehkeenä jos kone kaatuu. Soundeista voi sanoa että ne on hyvät jos niistä tykkää, mutta ei melodiseen metalliin. M1 on kuitenkin -88 malli että samplet on muistaakseni 12 bittisiä ja aikakaudelta jolloin synasoundien piti olla ultrapuhtaita ja kirkkaita. Eli mitään valli-nimikkeen alle menevää ei kannata yrittää. Parhaimmillaan soundit ovat nostalgian luomisen jälkeen kevyessä tiluttelussa tyyliin Aikakone. Tosin ainakin yhden soundin olen bongannut Amorphiksen levyltä että kyllä M1:llä on heavyakin soitettu.
 
Itse vehje on kyllä varsin hyvä. Metallinen kotelo ja lasitetut näppäimet tekevät laitteesta juuri niin kestävän kuin syntikka voi olla. Sisäinen virtalähde jatkaa samalla linjalla. Haittapuolena on reilusti yli 10 kg paino. Kosketuksesta en sano mitään kun olen tolla yli 10 vuotta soittanut niin kyllähän ne minusta tuntuu hyvältä.
 
Viimeeksi kun näin vehkeen huuto.netissä niin siitä pyydettiin 300€
 
Edit: Jos ostat tuon vehkeen niin ne näppäimet kannattaa kyllä testata että toimii. Mulla ne alko siinä 10 vuoden käytön jälkeen pikkuhiljaa vaatimaan enemmän ja enemmän voimaa, kaikki toimii kyllä vielä mutta eniten käytetyt vaativat jo hieman tekniikkaa että viesti menee perille. Toisaalta nähtäväksi jää kuinka moni nykysyna pelittää vielä 15 vuoden päästä...
 
teroyk
11.11.2005 22:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M1 on kuitenkin -88 malli että samplet on muistaakseni 12 bittisiä ja aikakaudelta jolloin synasoundien piti olla ultrapuhtaita ja kirkkaita. Eli mitään valli-nimikkeen alle menevää ei kannata yrittää. Parhaimmillaan soundit ovat nostalgian luomisen jälkeen kevyessä tiluttelussa tyyliin Aikakone. Tosin ainakin yhden soundin olen bongannut Amorphiksen levyltä että kyllä M1:llä on heavyakin soitettu.
 
16bit on.
 
Kimmo72
12.11.2005 18:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy myös kyseinen vekotin. Ihan kiva on, mutta kun soundeista puuttuu iso osa. Jotenkin pitäisi saada tehdasasetukset takaisin, mutta en vaan tiedä miten. Netistä joo, mutta koneessani ei ole äänikorttia saatikka sitten midiä.
 
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Prophet
12.11.2005 21:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korg M1 haviää soundeiltaan T-sarjalle, ja puolestaan T-sarja O1W-sarjalle? Onko näissä kaikissa hyvä koskettimisto, jos haluaa käyttää kontrollerina?
 
JPQ
13.11.2005 08:33:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korg M1 haviää soundeiltaan T-sarjalle, ja puolestaan T-sarja O1W-sarjalle? Onko näissä kaikissa hyvä koskettimisto, jos haluaa käyttää kontrollerina?
 
Varma en ole mutta luulisin että T-sarjassa olisi samoja kuin M sarjassa mutta saundien häviäminen yleismaun mukaan menenee noin että uudempi parempi. Olen kuullut jopa väitetyn että 01/w olisi parhaan kuuloinen digitaali ajan korg.
 
teroyk
13.11.2005 13:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korg M1 haviää soundeiltaan T-sarjalle, ja puolestaan T-sarja O1W-sarjalle? Onko näissä kaikissa hyvä koskettimisto, jos haluaa käyttää kontrollerina?
 
Asia ei ole aivan noin yksinkertainen. Itse pidän 01W:tä yliarvostettuna.
Paperilla järjestys näyttäisi tuolta, mutta jotenkin mun mielestä 01W:ssa
on pikkasen tukkoisempi soundi.
Kaikissa on hyvä koskettimisto, M1:essä on jännä alkujäykkyys.
 
teroyk
13.11.2005 14:02:56 (muokattu 13.11.2005 14:17:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kuullut jopa väitetyn että 01/w olisi parhaan kuuloinen digitaali ajan korg.
 
Noh tästä kuulet vasta väitteen. Mun mielestä se on huonoin Korg soundillisesti syntikkakäytössä ja mulla on kokemuksia seuraavista Korgeista DW6000, EX8000, 707, M1, T3, 01/w, X5D, N364, Triton Studio, Triton Rack, MS2000, microKorg ja EA-1 sekä muutamasta muusta lyhyillä testeillä.
 
jari75
15.11.2005 21:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saisin sen alle 500:lla eurolla. KOMMENTTEJA!
 
tuohon hintaan saa jo melkein käytetyn triton Le:n ja ollaan jo huomattavasti eritasoisemmassa soittimessa kiinni! Eroa on huomattavasti,tiedän kun molemmat omistan ...
 
Jari75: Oikealla tiellä jo vuodesta -75
pekka montin
07.03.2011 11:09:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juiceh: Olen soittanut synaa noin vuoden ja uutta vehettä tarvisin jouluks. Minulle tarjottiin KORG M1:stä. Mitä mieltä olette kyseisestä synasta,sopiiko se melodisen metallin soittoon. Saisin sen alle 500:lla eurolla. KOMMENTTEJA!
 
M1 kaupataan nykyään halvimmillaan 200 egeen, ja kalleimmillaan 400 euroa(kuitenkin yleensä kova case mukana tai saundikorttia). Itse ostin omani 200 egeen ja tuli myös teline kaupan päälle, eli erittäin kannattavat kaupat. M1 ollaan soitettu paljon 80-luvun lopun ja 90-luvun alun musaa. Just kuuntelin Marillionin Seasons End levyn, ja olipahan se M1 sieläkin. Myös useat 90-luvun black-metal bändien kosketinsoittajat käyttivät M1:stä. M1 on hyvä soitin edelleen, kun ei lähdetä vertailemaan, joka on yleisestiottaen tosi typerää, ja etenkin vanhojen synien kohdalla, jotka koostuivat selkeistä voimakkuuksista ja heikkouksista. Jos hyvän synan haluaa nykypäivänä 200-400 egeen, kannattaa aina kääntyä vanhempien mallien puoleen.
 
tepposal
08.03.2011 16:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soolokitaristi: Mulla on M1 ja soitan melodista heviä. Tosin toi M1 on vaan midikiipparina ja varavehkeenä jos kone kaatuu. Soundeista voi sanoa että ne on hyvät jos niistä tykkää, mutta ei melodiseen metalliin. M1 on kuitenkin -88 malli että samplet on muistaakseni 12 bittisiä ja aikakaudelta jolloin synasoundien piti olla ultrapuhtaita ja kirkkaita.
 
M1:stä ei ole kuin 61-koskettiminen malli. T1 on sen 88-malli, jos näin voisi sanoa. Ja se että T-sarja olisi paremman kuuloinen kuin M1 on vähän niin ja näin, koska ne ovat oikeastaan sama vehje. Toki T-sarjassa oli uusia sampleja ROMissa, ja kenties monet niistä ovat "paremman kuuloisia". Ja sitten siinä oli ominaisuus ladata myös omat samplet. Muut parannukset ovat tyyliin enempi sekvensseri-kapasiteettia ja parempi näyttö ja erilaiset nappulat.
 
Uskoisin että M- ja T-sarjan samplet on 16 bit 32 kHz.
 
Mitä tulee Oiwan "huonommuuteen".. ehkä nämäkin ovat sitten "mielipide-" tai ainakin asennekysymyksiä. Joten jäänee kommentoimatta;)
 
teroyk
11.03.2011 20:28:57 (muokattu 11.03.2011 20:29:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: M1:stä ei ole kuin 61-koskettiminen malli. T1 on sen 88-malli, jos näin voisi sanoa. Ja se että T-sarja olisi paremman kuuloinen kuin M1 on vähän niin ja näin, koska ne ovat oikeastaan sama vehje.
 
M1 ykkönen on vähän kirkkaampi soundinen, kuin T3:n, nimimerkillä molemmat omistaneena.
 
Uskoisin että M- ja T-sarjan samplet on 16 bit 32 kHz.
 
16bit 44.1khz sampleja ainakin osa.
 
tepposal
13.03.2011 17:01:58 (muokattu 13.03.2011 17:03:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: M1 ykkönen on vähän kirkkaampi soundinen, kuin T3:n, nimimerkillä molemmat omistaneena.
 
16bit 44.1khz sampleja ainakin osa.

 
Haluan tuosta mustaa valkoisella, että Korgin M tai T-sarjassa olisi 44.1kHz:n sampleja.
 
Oiwassakin oli vielä 32 kHz:n sample rom.
Siis, tuottiko Korg muuta kuin 32 kHz sampleja T-sarjaan, on se mikä tässä kiinnostaa? Se, että T:hen pystyi lataamaan omiakin sampleja, voisi mahdollistaa, että laite tukisi muitakin sampletaajuuksia, mutta onko tietoa? Ja vaikka tukisi korkeampaa laatua, tuottiko Korg niitä?
Esim. M1:stä edeltävä Korg DSS1 (joka oli sampleri-syna) tuki maksimissaan 48 kHz:n sampletaajuutta, mutta ei ollenkaan 44.1 kHz, vaan seuraavaksi korkein oli 32kHz. Ainiin, ja DSS1 oli 12-bittinen.
 
Prophet
13.03.2011 19:02:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi on parempi grand-pianokoskettimistoltaan, T1 vai 01/WproX?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «