Aihe: Millä aineella puhdistan kuluneen vaahteraotelaudan?
1
MikeS
01.07.2003 14:43:36
Tere! Kokeilin jo haulla enkä saanut kovin paljoa vastauksia seuraavaan: millä aiheella uskaltaisin alkaa puhdistamaan vaahteraista otelautaa, joka on vielä paikoitellen kulunut (eli ei siis lakkaa tms. päällä)? Mulla on D'Andrea Lemon Oilia; uskallanko?

Entäs miten on kitaran bodyn halkeilleen lakkapinnan puhdistuksen kanssa? Uskallanko käyttää öljyjä tms., vai meneekö sellaiset aineet haitallisesti läpi?

MIKKO
fox
01.07.2003 16:49:14

Tere! Kokeilin jo haulla enkä saanut kovin paljoa vastauksia seuraavaan: millä aiheella uskaltaisin alkaa puhdistamaan vaahteraista otelautaa, joka on vielä paikoitellen kulunut (eli ei siis lakkaa tms. päällä)? Mulla on D'Andrea Lemon Oilia; uskallanko?
Entäs miten on kitaran bodyn halkeilleen lakkapinnan puhdistuksen kanssa? Uskallanko käyttää öljyjä tms., vai meneekö sellaiset aineet haitallisesti läpi?
MIKKO

Nytkö sä sen Stingrayn ostit?? Asiaan:vaahteraotelautaa ei oikeen kannata ruveta puhdistamaan, eikä öljyt ole sitä varten. Se tummuus mitä siihen on vuodet kartuttaneet ja sormet, on siellä puun syissä jo, joudut melkoisen paljon hinkkaamaan. Anna vuosien painon levätä vintage-keppis hartioilla - vaikka kuinka tekis mieli puhtoista ja uuden näköistä. Se on vanha ja soitettu ja sillä hyvä. Otelaudan vaihdolla onnistuu mutta turhaa on se...
Lakkapinnan puhdistat ja kiillotat, halkeamat lakassa on ja pysyy. Siihenkään ei auta muuta kuin refin eli uudelleen lakkaus/maalaus, katso edellistä kannattaako. IMHO ei. Kitara lienee aivan soitettava, kaikki muu on kosmetiikkaa - vai mitä. =)
MikeS
01.07.2003 16:51:50
Joo, ostin sitten sen Stingrayn ja sain tingittyä hinnan 325 euroon. Kiva kiva! Nauhat on tosiaan aika kuluneet, on varmaan uusien laitto edessä...

MIKKO
fox
01.07.2003 16:58:06

Joo, ostin sitten sen Stingrayn ja sain tingittyä hinnan 325 euroon. Kiva kiva! Nauhat on tosiaan aika kuluneet, on varmaan uusien laitto edessä...
MIKKO

Uudelle vanhalle kepille onnea! Katso nyt vielä niitä nauhoja, voi olla että niilläkin vielä soittelee, tosin the choice is yours, so´s the guitar.. Luonnostaankin muistaakseni siinä on matalat nauhat, tietty jos on h-tin syviä koloja joita ei saa parilla viilanpyyhkäisyllä kondikseen tai jos ei oo enää nauhoissa varaa niin sitten vaihto. Tärkein syy tietty on oma mieltymys.
kivi
01.07.2003 19:49:46
Onnea vaan kitaralle. Kuten Fox sanoo, ei välttämättä kannata tehdä mitään, ennen kuin kitara on käynyt säädettävänä (eli nyt vain mietit mieluiset uudet kielet, ja hakeudut kitarankorjaajalle intonaation säätöön - millä paikkakunnalla olet?).

Nimittäin, tuosta rivien välistä päättelin, ettei edellinen omistaja oo ainakaan mikään kitarateknikko; joten soittotatsi saattaa tulla (ja tod näk tuleekin) ihan ilman viiloja ja hiomisia, ammattilaisen säädöllä ja uusilla kielillä.

Missään tapauksessa älä ajattele, että kitara tulee tuntumaan jatkossa samalta kuin nyt. Jos mä olisin penskana tiennyt kitaroiden laitosta sen minkä nyt, mun ei olis koskaan tarvinnut myydä yhtään kitaraa soittokelvottomana:-)

Ja tuosta lakan lohkeilusta ja muusta peesaan myös Foxia, anna olla tuollainen, mutta pese liat pois pinnalta. Kun kitara ei enää ole tahmainen, pääsee kuluneisuuskin oikeuksiinsa, muuttuu patinaksi (joka on erittäin arvostettu asia).

Puunasin äskettäin 1975 Les Paul Goldtopin, joka näytti siltä kuin se olisi ollut mutakylvyssä, mutta uuttera hinkkaaminen pehmeällä puuvillarätillä, miedolla pesuainevedellä (maalipinta ja kaulan selkä + lapa) ja pyyhkäisy hienoimmalla mahdollisella teräsvillalla + otelautaöljyllä (otelauta) saivat kitaran hohtamaan kuin helmi.

Lopuksi ruiskutellen vähän kitarankiilloketta (mun valintani on Gibson Guitar Polish tai LaTromba Lacquer Polish) kitaran päälle, antaa vaahdota, ja puuvillarätillä kiiltoa pintaan.

Kielet kannattaa ottaa pois pesun ajaksi. Kiinteätallaisissa se ei oo mikään riskijuttu, helpottaa vain hommaa - ja kuka niillä likaisilla naruilla enää puhdasta kitaraa soittais;-).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
01.07.2003 19:55:37
Millä aineellä voisi yrittää saada kaulasta pois tuota tahmaa ilman että vahingoitan otelautaa?

Uudet kielet auttaa jo paljon, mutta kieltenvaihdon yhteydessä kannattaa tosiaan putsailla kaula perusteellisesti. Entinen 000:n teräsvilla (mikä se nykyinen koodi sitten onkaan) ja vanha t-paidanpala toimii. Lopuksi varovasti öljyä kankaaseen, ja sillä pyyhkien.

Älä tiputtele teräsvillaa kitaran mikkien magneetteihin, se näyttää hassulta:-D

Eka kieltenvaihto kannattaa kyllä nyt heti hoitaa jossain, jossa osataan tsekata intonaatio samalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
MikeS
01.07.2003 19:55:47
Niin, asun Tampereella. Mistä löytyisi hyvä/halpa kitaranfiksaaja? Ja mitä noista säädöistä ja puhdistuksista kannattaa tehdä itse (mulla on peukalo itsellä aika lähellä kämmenen keskiosaa...)?

MIKKO
kivi
01.07.2003 20:41:29
Niin, asun Tampereella. Mistä löytyisi hyvä/halpa kitaranfiksaaja?

Oisko se ihan itse tuo Fox? Koetapa pikaviestillä...
(Handsome Dick Manitoba)    
MikeS
01.07.2003 20:41:32
Kuin jostakin että otelautamöhnän voisi poistaa lighter fluidilla (eli siis sillä bensalla jota on sytkäreissä). Mitä mieltä olette tästä vaihtoehdosta?

MIKKO
MikeS
01.07.2003 21:19:48 (muokattu 01.07.2003 21:27:43)
Kun hinkkaan Stingrayn otelautaa tuolla teräsvillalla, jätänkö rauhaan ne kohdat, joissa ei enää ole tuota vaaleaa päällystettä (mitä se ny on?) eli kohdat joissa on niitä tummempia kulumia? Entä öljytessä?
kivi
01.07.2003 21:32:01
Kun hinkkaan Stingrayn otelautaa tuolla teräsvillalla, jätänkö rauhaan ne kohdat, joissa ei enää ole tuota vaaleaa päällystettä (mitä se ny on?) eli kohdat joissa on niitä tummempia kulumia? Entä öljytessä?

Ei se tumma kohta siitä vaalene, joten kun olet pintaliat pyyhkinyt pois, kannattaa siirtyä samantien puuvillarättiin ja vaikka syljeskellä siihen. Tarkoitus ei oo hioa kirkkaaksi vaan pyyhkiä lika irti:-)

Samaten, kun rätissä on tippa otelautaöljyä, niin sillä sitten pyörivin liikkein koko otelaudan käsittelet. Sen on tarkoitus vähän korvata kaikkea sitä suojaavaa luonnonvahaa, jonka olet juuri hangannut pois;-)

Kyllä se tuosta.
(Handsome Dick Manitoba)    
MikeS
01.07.2003 21:36:34
Ja pyörivällä liikkeelläkö hion liatkin pois? Mistä tiedän jos olen yht' äkkiä hinkannut liikaa sillä villalla?
kivi
01.07.2003 21:40:22
Ja pyörivällä liikkeelläkö hion liatkin pois? Mistä tiedän jos olen yht' äkkiä hinkannut liikaa sillä villalla?

Juuri tuota tarkoitin, eli älä hinkkaa kauhean paljon, sen verran vain että kökkö irtoaa. Kyllä sä näet sen siitä itse. Ja _hienolla_ teräsvillalla, ei millään pata-patalla:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
_Petri_
01.07.2003 21:48:25

Ja jos teräsvillalla hinkkaaminen tuntuu riskaabelilta, käytä hammasharjaa. Lika lähtee ja kitara säilyy kunnossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)