JulliH 02.11.2005 13:34:18 | |
---|
Tuli jokunen aika sitten hommattua tuollainen ja nyt olen vihdoin ehtinyt tutustua siihen lähemmin. Tarkoitus olis nauhotella kotosalla klasarikitaraa mutta yks "pieni" juttu vaivaa. Nimittäin kun vedin piuhan mikistä vahvariin ja kattelin vähän miten mikki ottaa mistäkin kulmasta ja etäisyydeltä ni tulos oli aika kehno. Tuntuu että toi ottaa hirveen nihkeesti ääntä, että tarvii pistää vahvariin volumea aika huolella ennenku mitään kuuluu. Siis vaikka mikki olisi parin sentin päässä kitaran kolosta. Alan hiljaksiin epäilemään jotain vikaa, kait se on samantien huoltoon vietävä. Käytettynä ostin. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
midprice 02.11.2005 13:37:41 (muokattu 02.11.2005 13:39:33) | |
---|
Minkälaiseen vahvariin löit mikin kiinni? Meinaan esim. kitaravahvari saa todella olla lujalla, että suora mikkisignaali kuuluu. Ei ole ihan sm57:lle tarkoitettu se. Kokeiles laittaa vaikka äänikortin mikkiliitäntään ja katso mitä tapahtuu. Ihan vähällä en 57:aa rikkinäiseksi tuomitsis, jos kerran siitä jotain signaalia saa ulos. |
Mikael 02.11.2005 13:38:50 | |
---|
Nimittäin kun vedin piuhan mikistä vahvariin ja kattelin vähän miten mikki ottaa mistäkin kulmasta ja etäisyydeltä ni tulos oli aika kehno. Vahvariin? Siis mihin sä oot sen mikin tarkalleen ottaen kytkenyt? "melkein puoliammattilainen" |
aimotuska 02.11.2005 14:14:59 | |
---|
Vahvari ottaa sisuksiinsa linjatasoista signaalia (AFAIK) joka ei ole lähelläkään mikrofonitasoista signaalia. Sulla pitää olla oikea mikkietunen (eli mikseri tai erillinen loota), johon se sen viisseiskan tökkäät ennen kuin sieltä mitään saa oikeasti kuuluviin. My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice. |
JulliH 02.11.2005 18:05:55 | |
---|
Vahvariin? Siis mihin sä oot sen mikin tarkalleen ottaen kytkenyt? Mikkipiuhan plugipää inputtiin, ei siinä sen kummempaa. Mutta joo, en tiennykään noiden signaalien eroista. Jatkossa en siis yritäkään vetää mikistä vahvariin. Oon nyt duunissa mutta toimiskohan sitten paremmin jos vedän sen mikin pedaalin kautta tietokoneelle, pedaalista vois laittaa ripauksen kaikua ja noise reductionia mukaan.. Tarvii kokeilla iltasella vielä. Kiitoksia. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
JulliH 02.11.2005 18:14:36 | |
---|
Minkälaiseen vahvariin löit mikin kiinni? Tuohan on vanha Fenderin 30W Champion 110. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
-septimisti- 02.11.2005 18:19:39 (muokattu 02.11.2005 19:16:48) | |
---|
toimiskohan sitten paremmin jos vedän sen mikin pedaalin kautta tietokoneelle... Toimiihan se. Tosin äänikortista riippuen sen mikkivahvistimen laatu on todennäköisesti tosi huono, huono tai välttävä. Mutta joka tapauksessa toimii paremmin kuin kitaravahvarilla signaalia vahvistaen =) EDIT: siis ei ei ei. Ei mitään pedaalia siihen väliin. Suoraan äänikortin mikkietuseen. |
KaljaMaha 02.11.2005 18:36:25 | |
---|
Fenderin 30W Champion 110. Löytyy minultakin. En luovu. Jos ei toimi ni ei toimi. Ei se sillä parane että sä pistät puol kämppää matalaks. |
JulliH 02.11.2005 18:58:59 | |
---|
Itse asiassa mä en oo edes varma onko se 30W purkki vaiko ei. Muistan joskus kurkistaneeni sinne taakse mutten varmaks mene sanomaan. Hyvä vehje periaatteesa. Tosin volumepotikka saa olla melkein nollassa kotisoitolla, volume kasvaa niin äkkiä isoksi. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
milcoin 02.11.2005 21:01:05 | |
---|
Mikkipiuhan plugipää inputtiin, ei siinä sen kummempaa. Hoho. Tän kommentin jälkeen kaikki läsnäolevat repivät hiuksia päästään ja kiroilevat. Jumalanpilkkaa vähintäänkin tuollainen. Nojoo, jatkakaa. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
kivi 02.11.2005 21:39:08 | |
---|
Hoho. Tän kommentin jälkeen kaikki läsnäolevat repivät hiuksia päästään ja kiroilevat. Jumalanpilkkaa vähintäänkin tuollainen. Nojoo, jatkakaa. Vierailu tavallisen kansan pariin tekee välillä hyvää. Marie Antoinettea soveltaakseni: "Mitä? Eikö kansalla ole DI-bokseja? No, jos heillä ei ole DI-bokseja, käyttäkööt sitten etuasteita." |
DaKiller 02.11.2005 22:16:49 | |
---|
Vierailu tavallisen kansan pariin tekee välillä hyvää. Marie Antoinettea soveltaakseni: "Mitä? Eikö kansalla ole DI-bokseja? No, jos heillä ei ole DI-bokseja, käyttäkööt sitten etuasteita." Sehän tässä muusikoiden piirissä huvittaakin, kun jokaisen pitäisi olla niin pro, että oksat pois. Se ei riitä, että halua riittää ja soittointoa löytyy. Ei, sinun on painettava päähäsi kaikki nippelitieto jokaisesta vermeestä mitä thomannilla kaupataan ja mitä niistä harmonycentrallissa kerrotaan, jotta uskallat jotain kysyä mnetin foorumilla niistä sitten jotakin... =) |
JulliH 02.11.2005 22:53:46 | |
---|
Sepä se. Mä vaan soitan, selitän sitte asiat maallikkotermein mutta saanpahan viestin menemään perille. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
varakeef 02.11.2005 23:01:00 | |
---|
Tarkoitus olis nauhotella kotosalla klasarikitaraa mutta yks "pieni" juttu vaivaa. Nimittäin kun vedin piuhan mikistä vahvariin ja kattelin vähän miten mikki ottaa mistäkin kulmasta ja etäisyydeltä ni tulos oli aika kehno. Jos aiot äänittää klasarikitaraa, niin miksi kytket mikrofonin kitaravahvistimeen? Testataksesi mikrofoniako? Tuntuu että toi ottaa hirveen nihkeesti ääntä, että tarvii pistää vahvariin volumea aika huolella ennenku mitään kuuluu. Siis vaikka mikki olisi parin sentin päässä kitaran kolosta. Kuulostaa ihan normaalilta minusta. Mikrofoni on mitä ilmeisimmin ehjä. Signaalitiessä voi olla parantamisen varaa... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Sepä se. Mä vaan soitan, selitän sitte asiat maallikkotermein mutta saanpahan viestin menemään perille. "Kannattaa muistaa, että plugiliitännät on tarkoitettu kitaroille, bassoille ja muille ns. korkeaimpedanssisille laitteille. Mikronin impedanssi (eli vaihtovirtaisuus, tuttu koulun fysiikankurssilta) on aika paljon matalampi. Vaikka homma toki _toimii_ kolvaamalla tai ostamalla siisti XLR-plugipiuha tai -sovitin, kylmä tosiasia on, että soundi kärsii ja diskanteista katoaa hohto." -J. Pekka Mäkelä - Kotistudio, sivu 98 Tuosta kirjasta selviää moni muukin asia ja nimenomaan "maallikkotermein." Vaikka kukaan ei sitä kai vielä maininnutkaan - tarvitset siis etuvahvistimen mikrofonin ja äänityslaitteen väliin. Joko erillisen sellaisen tai esim. mikseriin integroidun sellaisen. (EDIT: kyllähän sen hjunnila itse asiassa sanoi tuolla...) Periaatteessa yllämainittu impedanssimuunninkin käy jos erityisesti haluat maustaa soundia Fenderillä. Kuvittelisin kuitenkin ettet. |
kivi 03.11.2005 08:47:30 (muokattu 03.11.2005 08:55:26) | |
---|
Ei, sinun on painettava päähäsi kaikki nippelitieto jokaisesta vermeestä mitä thomannilla kaupataan ja mitä niistä harmonycentrallissa kerrotaan, jotta uskallat jotain kysyä mnetin foorumilla niistä sitten jotakin... =) Tuo kertoo enemmän sinusta kuin tämän palstan keskustelijoista. En oo kaiketi kuin kerran käynyt Harmonycentralisssa, se riitti. Äärimmäisen epäuskottava paikka :-( Jostain syystä olen melkoisen varma, että sama pätee kaikkiin tämän palstan aktiiveihin. Eli kuvaamasi paikat kuuluvat varmaan enemmän tuonne Kitaraosastolle... |
jorma_r 03.11.2005 10:42:49 | |
---|
Tuo kertoo enemmän sinusta kuin tämän palstan keskustelijoista. Kyllä täällä kieltämättä liekki liehahtaa helposti tällaisissa peruskysymyksissä. Ymmärrettäväähän se on mutta yhtälailla ymmärretävää on se että kokemattoman nauhoittelijan kysymykset heijastavat kokemattomuutta. |
Roberto 03.11.2005 11:26:54 | |
---|
Kyllä täällä kieltämättä liekki liehahtaa helposti tällaisissa peruskysymyksissä. Ymmärrettäväähän se on mutta yhtälailla ymmärretävää on se että kokemattoman nauhoittelijan kysymykset heijastavat kokemattomuutta. Kokemattomuus ja ajattelemattomuus (eli uunoilu) on aika eri asioita kuitenkin. |
Teemu Tee 03.11.2005 15:25:16 (muokattu 03.11.2005 15:26:11) | |
---|
En oo kaiketi kuin kerran käynyt Harmonycentralisssa, se riitti. Äärimmäisen epäuskottava paikka :-( Mitkä paikat sitten olisivat tiedonhankintaan parempia? Kun on hankkimassa uusia laitteita nykyajan "laitemarkkinointioksennuksen" keskellä, on pakko koittaa onkia edes jotain muuta tietoa kuin valmistajien. Itse olen pohtinut ostaako Joemeekin SixQ vai Rolandin MMP-2 ja tietoa ei oo ollut kovinkaan helppo saada, speksejä taas on tarjolla niin paljon kuin jaksaa lukea. Puolueetonta tietoa taas on lähes mahdotonta löytää! Harmony-centralista olen itse lueskellut joidenkin laitteiden arviointeja ja suurimman hyödyn olen saanut muulla kuin hyvä-huono -akselilla liikkuvista mielipiteistä. Huomioita toiminnasta, missä asiassa minkälainen jne.
Tyhjän saa pyytämättäkin |
DaKiller 03.11.2005 16:39:33 | |
---|
Tuo kertoo enemmän sinusta kuin tämän palstan keskustelijoista. En oo kaiketi kuin kerran käynyt Harmonycentralisssa, se riitti. Äärimmäisen epäuskottava paikka :-( Jostain syystä olen melkoisen varma, että sama pätee kaikkiin tämän palstan aktiiveihin. Eli kuvaamasi paikat kuuluvat varmaan enemmän tuonne Kitaraosastolle... Onhan se hyvää antaa vähän itsestään. Kenenä muuna täällä sitten keskustelisi ellei omana itsenään? Tuo oli nyt sellainen suuntaa antava "heitto" lähinnä. Ei mikään ehdoton juttu, tuo harmonycentral. Meni hieman ohi tuo viimeinen... siis mikä pätee tämän palstan aktiiveihin? Mitä ovat tämän palstan aktiivit? Käyttäjiä? Kyllä mielestäni tompalla studiovermeitä myydään. Ja niistä juttua löytyy myös tuolta harmonycentrallista ;-) |