Aihe: Avautuminen moderoinnin puutteesta ja turhista kirjoituksista
1 2
BlackD
01.07.2003 14:24:27
Nyt on pakko avautua, muuten tämä BlackD halkeaa kahtia.

Missä on tämän laudan moderointi? Missä on ylemmät henkilöt joilla on valta lukottaa, poistaa, muokata, bannata? Aivan, ei ilmeisesti missään. Itse en lue aktiivisesti kuin tätä kitarakamat-osiota, ja yleensähän tämä on melko asiallinen paikka kysyä ja keskustella. Kuitenkin, aina välillä tulee aivan turhia kommentteja ja asiatonta aukomista (ennen kuin innostutte, niin kyllä siihen jokainen joskus sortuu, myös minä). Joskus tuntuu, että voi tuota aloittelijaa, jos nyt tuon yhden juttuja kuuntelee. Sen verran härskejä juttuja täällä joskus lauotaan.

Tiedän, että täällä on monta todella pitkän kokemuksen omaavaa hyvää kirjoittajaa, joiden mielipiteitä ja neuvoja tulee kunnioittaa. Myös monet minun ikäiseni nuoret tyypit ovat saavuttaneet silmissäni todella luotettavan statuksen.

Eniten tällä hetkellä suomalaisittain sanoen vituttaa pari laudalle kirjoittelijaa, jotka eivät näytä tietävän kirjoittamastaan asiasta paljon mitään, ja mikä pahinta, hyökkäävät aggressiivisesti ja asiattomasti näiden taatusti kokeneempien kimppuun. En sano etteikö mielipidettään saa tuoda julki, mutta se pitää tehdä asiallisesti eikä päätä aukomalla ja omaa näkökantaansa sokeasti palvomalla. Näilläkin henkilöillä on välillä ihan asiallisia ja informatiivisia kommentteja, mutta käytöstapojen ja asiallisen keskustelun taidon puute tekevät yleiskuvasta todella negatiivisen.

Täten ehdotan, että laudalle valitaan muutama luotettu aktiivikäyttäjä, joille luovutetaan täysi oikeus moderointiin. Heidän tehtävänsä olisi lukottaa asiattomat viestiketjut (mm. asiat joista on vasta puhuttu ja jotka haulla löytyvät), varoittaa turhien kommenttien tekijöitä ja neuvoa parempaan lautailuun, ja suoraan pistää tunnarit jäähylle, jos niiden haltija ei ole kykenevä asialliseen käytökseen. Esimerkkinä hyvin hoidetusta laudasta on mielestäni www.imperiumi.net:in messulauta. Siellä eivät samat aiheet pyöri viikosta toiseen eivätkä asiattomat tyypit pääse juhlimaan. Toisena esimerkkinä voisi ehkä mainita Muropaketin, sielläkin on kohtuullisesti hoidettu keskustelun valvonta.

Nyt pyydän kaikkia samoin ajattelevia ilmaisemaan mielipiteensä tähän viestiketjuun, niin ehkäpä ylläpitokin alkaa ajattelemaan asiaa. Ja mielelläni kuulisin myös eriäviä mielipiteitä, jos jollain sellaisia on.

Kiitos.
PyGmi
01.07.2003 14:32:41
Minäkö aloittelija? Tossa Maalausjutussa?
fridgebuzz
01.07.2003 14:33:25

On jo olemassa moderaattoreita, joilla on oikeus lukita, poistaa ja siirtää kirjoituksia.
"Majatalossa, huonossa hapessa; teen matkan, untani jatkan."
OSTETAAN: True Bypass -boksi, Volume-boosteri (itsetehdytkin kelpaavat)
BlackD
01.07.2003 14:37:35
Minä en nimiä ala luettelemaan, koska mielipiteeni ja -kuvani eri nimimerkeistä ei kuulu tämän viestin sanomaan. Jokainen voi itse miettiä, itseään ja muita. Minä en (ainakaan vielä ;) ole tämän laudan jeesus.

Sitten tulikin mieleeni, kun täällä on tuo plus- ja miinusmerkkisysteemit. Mihin ihmeeseen niitten painaminen vaikuttaa? Muutenkin käyttäjien arvostelu on mielestäni todella huono idea, nimittäin hyvällä laudalla ei pitäisi olla ollenkaan miinuksia ansaitsevia tyyppejä. Mielipiteistähän ei saa sakottaa, eikä turhuuksia jatkuvasti laukovia pidä sietää.
BlackD
01.07.2003 14:39:23
On jo olemassa moderaattoreita, joilla on oikeus lukita, poistaa ja siirtää kirjoituksia.

Itse asiassa tiedän tämän, mutta kärjistin tarkoituksellisesti että viesti menisi paremmin perille. Nämä nykyiset moderaattorit ovat mielestäni liikkeellä joko ihan liian vähäisellä joukolla, tai sitten linjoja pitäisi todellakin uudistaa ja tiukentaa. Lisää mielipiteitä!
Keppi
01.07.2003 14:44:02
Tällaiset palstat toimivat vain sillä edellytyksellä, ett niillä on mahdollista sanoo kärkkäitäkin mielipiteitä ilman ett tulee "ulosliputetuksi". Sitäpaitsi täällä on mun mielestä ollu ihan asiallista keskustelua. Kyllä huomaa, ett tänne kirjoittavat ihmiset on oikeesti kiinnostuneita tästä alasta. Vertaa joihinkin muihin forumeihin.
Kieltämisellä tahtoo olla aina hieman negatiivinen vaikutus kokonaisuuteen.
Juuup!
kivi
01.07.2003 14:48:21
Kyllä täällä moderaattoreita on. Paina sitä varoitus-merkkiä, jos ikinä huomaat viestin jossa puhutaan ns. mounaa; moderaattorit nelistävät hätiin kuin vimmatut, heti kun misääri-mah-jong -peliltään ja sanskriitinkieliseltä runonlausunnaltaan ehtivät:-) (Katsos, _joillakin_ täällä on elämä;-)

Plussat ja miinukset eivät oo varoituksia, vaan niillä kerätään karmapisteitä seuraavaa elämää varten. Niistä saa vastauksen mm. sellaisiin kysymyksiin kuin: "Vihaavatko kaikki minua?" ja "Rakastaako mua kukaan?"
:-D hoho!

Toinen asia sitten on, että jokaisella on oikeus vaikka kuinka tyhmiin mielipiteisiin, kunhan ne ovat mielipiteitä eivätkä totuuksia. Nimimerkki PyGmi kyllä hivoo rajaa (kuten itsekin varsin hyvin tietää) ja ansaitsisi ainakin pestä suunsa saippualla, ellei pahempaa, noin mun mielestä.

Mutta hei, varoitukset käyttöön ja turha nillitys pois. Täällä ollaan perinteisesti aika suvaitsevaisia, mutta kuten jo vanha kansa tiesi: "Leikki leikkinä mutta kikkeli pois taikinasta." - eli iisisti vaan, kaikki järjestyy.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Antti1
01.07.2003 14:50:43 (muokattu 01.07.2003 14:53:52)
Mun mielestä meno tällä kitarakamat -palstalla on varsin asiallista ja täältä saa paljon hyvää tietoa verrattuna moneen muuhun alueeseen. Toki on aina ääliöitä jotka kinaavat joka asiasta tappiin asti. Jos eivät ole oikeassa, niin tekevät ainakin parhaansa osoittaakseen että joku muukaan ei ole.

Mun mielipide on ettei oikeestaan pitäis kiristää näitä "turvatoimenpiteitä", koska täällä on meno oikeastaan aika hyvää ja viestien poistot yms. kuitenkin aiheuttavat eripuraa.

Ja kaikki jotka puhuvat joskus "paskaa" eivät välttämättä tarkoita vittuilla ja neuvoa väärin. Joskus se saattaa johtua ymmärtämättömyydestä tai väärinkäsityksistä, josta ei pidä rankaista, vaan korjata väärät käsitykset oikeiksi. Moniin asioihin saattaa tulla aivan erilainen näkemys sen takia että joku sanoo jotain ns. päin helvettiä ja näin aiheuttaa keskustelua. Aina tämä keskustelu ei kyllä pysy oikeilla urilla vaan aletaan urpoilemaan ja joku joutuu kiristelemään hampaitaan. Sen voi mielestäni parhaiten estää sillä että jokainen pyrkii olemaan mahdollisimman suvaitsevainen ja ennenkaikkea miettii kaksi kertaa ennen kuin lähettää mitään vittumaisia ja riitaa haastavia viestejä.

EDIT: Olipas epäselvä teksti ja korjasin jotain virheitä.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Keppi
01.07.2003 15:02:51
Plussat ja miinukset eivät oo varoituksia, vaan niillä kerätään karmapisteitä seuraavaa elämää varten. Niistä saa vastauksen mm. sellaisiin kysymyksiin kuin: "Vihaavatko kaikki minua?" ja "Rakastaako mua kukaan?"
:-D hoho!

Mistä omia +/- -saldoja voi muuten seurata? En oo onnistunu löytämään moista ominaisuutta

Joo...on jonkun sortin mielipidekysymys, kenen mielestä mikäkin täyttää niinsanotun...asiattoman kommentin kriteerit.
Juuup!
Antti1
01.07.2003 15:08:16 (muokattu 01.07.2003 15:08:41)
Mistä omia +/- -saldoja voi muuten seurata? En oo onnistunu löytämään moista ominaisuutta.

www.muusikoiden.net/jasenet/plusminus.php
BlackD
01.07.2003 15:12:45
Itse asiassa olen hieman yllättynyt kuinka väki täällä ei lähtisi kiristämään linjaa. Itselläni tulee seurattua tämän kitarakamojen lisäksi eniten juuri Imperiumia, missä on todellakin asiallisen tiukka linja ja moderaattorit myös osallistuvat keskusteluun, eivätkä ole näkymättömiä henkiolentoja. Sitä oppii arvostamaan, että kirjoitetaan suunnilleen oikein, toimitaan sääntöjen puitteissa ja perustellaan mielipiteet. En väitä etteikö täälläkin niin tehdä, mutta jotenkin ne poikkeukset nostavat ainakin omaa verenpainetta, varsinkin kun mitään näkyvää ei koskaan tunnuta asialle tekevän. Pieni kommentti moden suunnalta toisi varmasti sääntöjen seuraamiselle enemmän motivaatiota.

Taitaa tämä kitarakamat olla kaikista asiallisin alue muusikoiden.netissä, mikäli huhupuheita ja harvoja omia kokemuksia on uskominen. Metalliosio ainakin viimeksi vilkaistessani olisi vaatinut joka toisen viestin lukottamista :P Onpa sellaisiakin mielipiteitä kantautunut korviini, että muusikoiden.net on wannabe-soittajien pätemiskerho. Viime aikoina on tapahtunut hurjaa kehitystä ja uusia, hyviä ominaisuuksia on tullut lisää. Nykyään tämä on jo paljon muuta kuin tämä messulauta-osio. Tästä johtuen haluaisin muuttaa myös tämän, mielestäni alkuperäisen, osion asiallisen keskustelun ja järkevän linjan mukaiseksi.
PyGmi
01.07.2003 15:18:25
Olet kirjoittanut keskusteluun yhteensä 71 kirjoitusta, joista muut käyttäjät ovat antaneet 0 plussaa ja 26 miinusta.

En kai mäkään niin paha ole. Maalausjutussakin yritin neuvoo ja turpaan tuli.

PS. En vedä maalausneuvojani takasin. Kun jokapaikka on just noita samoja neuvoja täys.
_Petri_
01.07.2003 15:22:56

...ja moderaattorit myös osallistuvat keskusteluun, eivätkä ole näkymättömiä henkiolentoja.

Osallistuvathan tämänkin laudan moderaattorit keskusteluihin. Mielestäni on vain hyvä asia, etteivät ihmiset tiedä, ketkä liikkuvat täällä moderaattorin oikeuksin. Voisivat riidat mennä henkilökohtaisuuksiin(?), ja sehän vasta ikävää olisikin. Suht' hyvin tämä nykyinen systeemi täällä pelaa.
BlackD
01.07.2003 15:23:02
Olet kirjoittanut keskusteluun yhteensä 71 kirjoitusta, joista muut käyttäjät ovat antaneet 0 plussaa ja 26 miinusta.

Ei siinä neuvoissa ja mielipiteissä mitään vikaa ole, jos ne esittää oikein. Jos et vielä huomaa, mikä kirjoituksissasi oli vikana, niin käyppäs lukaisemassa ne uudestaan lävitse ja mieti.

Sitten haluaisin mainita näin wannabe-poliisina, että tapasi kirjoittaa tajuttoman monta yhden rivin kommenttia putkeen on todella ärsyttävä ja hyvien tapojen vastainen. Joko mietit sanottavasi kerralla, tai sitten lisäät edelliseen tekstiin uusia ajatuksia muokkaa-toiminnon avulla. Ei ole kiva selata threadia kun siellä tulee sata PyGmin lausetta putkeen eri kommentteina.
Keppi
01.07.2003 15:23:31

PS. En vedä maalausneuvojani takasin. Kun jokapaikka on just noita samoja neuvoja täys.

Heh...sait multa nyt tiettävästi ensimmäisen plussan. Oletko nyt onnellinen vai onneton?
Juuup!
BlackD
01.07.2003 15:30:02
Osallistuvathan tämänkin laudan moderaattorit keskusteluihin. Mielestäni on vain hyvä asia, etteivät ihmiset tiedä, ketkä liikkuvat täällä moderaattorin oikeuksin. Voisivat riidat mennä henkilökohtaisuuksiin(?), ja sehän vasta ikävää olisikin. Suht' hyvin tämä nykyinen systeemi täällä pelaa.

Ahaa, inside-tietoa tippuu pikkuhiljaa. Mielenkiintoista, jos tämänkin keskustelualueen käyttäjien joukossa on piilomoderaattoreita. Yllättävä tapa hoitaa asia, en ole missään muualla (tai mistä edes tiedän ;) törmännyt samanlaiseen käytäntöön. Sittenhän huoleni on osittain turha, ja voin painottaa vain sitä, että linjaa pitäisi joissain kohdin tiukentaa. Hyvä tämä systeemi on, mutta voisi se vähän parempikin vielä olla :)

Itse kuitenkin kannatan systeemiä, missä keskustelijat tietävät kuka on pomo. Jos pomo toimii sääntöjen puitteissa ja asiallisesti, ei turhia riitoja pääse syntymään. Tästä tulisi hyötynä myös lisääntynyt "turvallisuuden" tunne, ja jos on jotain ongelmia, niin on jokin konkreettinen henkilö, joille näistä kertoo. Ja varmaankin tällaisen henkilön kehoitukset sääntöjen noudattamiseen myös tehokkaasti ajaisivat (ehkä tietämättään) väärin kirjoittelevaa tyyppiä oikeille raiteille.
kivi
01.07.2003 15:33:24 (muokattu 01.07.2003 15:34:05)
Wannabeitä on aina, ja se on ihan oikein, koska jokainen on joskus wannabe, ennen kuin pääsee tavoitteeseensa; ja valtaosa on sitä koko ikänsä tai kunnes vaihtaa tavoitetta. Ja se on ihan ok - musiikin alalla on paljon muitakin ammatteja kuin tähden homma, ja harrastuksenakin se on ihan hauska.

Ei kitarakamat oo asiallisin, joskin ainakin sen viimekesäisen (karkuun päässeen) hauen pituuden verran musiikkilaji-osastojen edellä. Studiotyöskentely on verrattain asiallinen, samoin Musiikkibisnes, Musiikin teoria ja säävarauksella Backstage.

Ja uskallanpa veikata, että törmäät moderaattoreiden kirjoituksiin täällä tuon tuostakin, vaikka mulla ei oo varmaa tietoa siitä. Ainoa varma tieto on tuo jo mainittu, että moderaattorit toimivat anonyymeinä (paitsi ylläpito eli Juhani ja Johtaja), ja periaatteessa kuka tahansa alueilla mielipiteiltään luotettavana ja asiallisena tunnettu henkilö saattaa ollakin musiikkipoliisi. Tarkkaile naapureitasi;-)

Ylipäänsä koko moderaattorikeskustelu nosti täällä sellaisen myrskyn vesilasissa, kun sananvapauden rajoittaminen taannoin oli pöydällä, ettei oo tosikaan, kun eräät (ilmeisesti itsensä mukaan arvioiden) arvelivat moderaattoreiden kylvävän oikeusmurhia oikealle ja vasemmalle, jos mahdollisuus vain on. Kas, eipä käynyt niin (minkä huomaa, kun tarkkailee millaiset kirjoitukset häviävät), kun moderaattorit näemmä tiesivät ettei valtaa pidä käyttää vain sen takia että sitä on, vaan yhteiseksi hyväksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Antti1
01.07.2003 15:33:28

Itse en ole kovin häävi kommentoimaan maalausvinkkejäsi kun ei omaa kokemusta kauhean paljoa ole. Mutta yleisesti jos joku sanoo vastaan niin kannattaa perustella väitteitään jollain muullakin tapaa kuin että joku muukin sanoo/tekee niin. Jos siltikin tuntuu että kukaan muu ei ole samaa mieltä olisiko kenties aika tarkistaa omaa tietoaan? Moniin asioihin on varmasti monta eri tapaa, joista osa on huonompia/parempia ja osa helpompia/vaikeampia kuin toiset. Esimerkiksi toi maalausjuttu: siinähän ratkaisee aika pitkälle se että millaiset välineet on käytössä ja millaista lopputulosta ollaan hakemassa. Nyt kyllä eksyy jo topicin aiheesta pahasti.

Niinku jo sanoin niin mun mielipide on ettei kaikkia turhia viestejä tartte poistaa. Mä en tiedä tuosta huomautuskäytännöstä täällä. Saattaisi toimia jos annetaan huomautuksia enemmän. Tai ehkä jopa julkisia. Tosin ne saattaisivat johtaa (julkiset huomautukset siis) moderaattorit joidenkin silmissä naurunalaisiksi koska he eivät tee muuta kuin vain puhuvat. Ehkä tällaiset väliaikais-bannit toimisivat joillekin häiriköille.

Nyt heräsi kysymys: Vaikka tämä avautuminen onkin ihan asiallinen ja koskee kitarakamat -palstaa, mitä ihmettä se täällä tekee? Eihän moderaattorit ole kitarakamoja. Tai oikeastaan ehkä tämä on hyvä pitää täällä sen takia ettei muiden palstojen häiriköt välttämättä tule pilaamaan tätäkin keskustelua.
Keppi
01.07.2003 15:37:48
Mistä hiton maalausvinkeistä täällä oikeen nyt puhutaan??
Juuup!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)