Aihe: Rajuimmat tuurauskeikat.. 1 | |
---|---|
![]() 28.06.2003 21:11:27 (muokattu 29.06.2003 10:46:29) | |
Joskus on kai jokainen soittoniekka joutunut lähtemään umpimähkään tuurauskeikaille. Minkälaisia kokemuksia muilla on? Minä jouduin kerran aika "huipputiimin" kanssa vetämään taidetta. Sillä keikalla meni kyllä kaikki niin päin persettä, niin päin persettä! Jouduin kerran vetämään bassoa sellaiseen komboon jossa oli kaks tosi urpoa eli oikea "sutimestari" rummuissa ja hanurissa joku vanhainkodista karannut puolisokea hikinen "eero". Jätkät löi kansion eteen ja sanoi jotta tuosta sitten järestään mennään. Minä kyselin että kukas laulaa kun ei ole kellään mikkiä edessä niin "eero" informoi että minä. No minä kaivoin mikin kassista ja rupesin sitä sovittelemaan mikseriin mutta näillä pelimanneilla oli tietysti tosi vintagemeininki eli ikäloput Dynagortin pelit joissa din-liittimet. Ja tietysti adapterit oli sen kaverin kassissa jota tuurasin! Piti pikkusen sepitellä ennen kun alkoi ääni kuulua. Onneksi oli vähän johdonpätkää, j-teippiä ja tulitikut mukana. Sanoin jotta eikö laulusaundia vois vähän säätää kun se oli tosi tuhnu ja kunnon kumina ja jyrinä. "Eero" sanoi että "Pena" jota olin tuuraamassa oli kieltänyt nappuloiden nykimisen kun kerran sen saundi oli saatu kohalleen pari vuotta sitten jollain toisella lavalla. No se äijä jota minä olin tuuraamassa oli tietysti tosi mahtava kaljabasso ja biisit melkein oktaavia alempana mihin minä pystyin. Minä ehdotin transponointia mutta "eero" sanoi jotta niitä sävellajeja ei muutella. Meikäläinen mörisi kun sonni biisit läpi ja rumpali heitti sleepaavaa sutikomppia ja "eero" hikoili ja huohotti vieressä paita märkänä casoton kanssa. Kyllä oli yhtä kärsimystä koko keikka. No minä ajattelin jotta otetaan rahat pois ja möristään vaan kun on kerta alettu. Kaiken huippu oli se kun tää sutimestari nauhoitti dekillä aina setin ja sitten oikein porukalla tauolla "eeron" mersuun mentiin kuuntelemaan balanssia ja nyanssia! Kotimatkalla vielä kuunneltiin tietysti omaa hengentuotetta koko matka. Sitä mörinää olisi kunnellut Barry White tosi katteellisena ja varsinkin sitä seksikästä sutkut-sutkut komppia ja "eeron" midivapaata soundihurjastelua Kouvolan komialla pelillä! Voi vittu vieläkin joskus herään yöllä hiestä märkänä painajaisuneen jossa "eero" hikoilee vieressä ja sutimestari laskee takana "konetta käyntiin"! | |
![]() 28.06.2003 21:18:07 | |
Hoho :) Ei se väärin ole. Vichy maistuu tutulle. | |
![]() 28.06.2003 21:19:59 | |
HEH HEH!!!! Aivan mahtavaa, kun tämän tänne pistit! Thänks! | |
![]() 28.06.2003 21:30:05 | |
Kyllä sulla on huono elämä :) Itsellä ei sentään ole noin huonoja kokemuksia. Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda. | |
![]() 29.06.2003 01:25:42 (muokattu 29.06.2003 01:26:11) | |
Nämä ovat niitä elämän kohokohtia :) ...eläkeläinen... | |
![]() 30.06.2003 22:48:38 | |
Tuollaista tapahtumaa muistelee vielä keinutuolissa. kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu. Hoho. Asenteella siitä selvitään.. | |
![]() 01.07.2003 11:18:26 | |
Kyllähän noita varmaan ammattiväelle kertyy. Oma epämääräisin tuurauskokemukseni on vuosien takaa vaimoni opiskelukaverin häistä. En tuntenut puolentoistasadan hengen hääyleisöstä kuin kourallisen ja fiiliksen saamiseksi tuli vierailtua aika paljon baaritiskillä. Alkuosa häistä sujui komian tavanomaisesti, syötiin ja leikittiin 12 kuukautta jne. Tanssin aika koitti ja jumalainen trio (rummut-basso-syna) alkoi renkuttaa letkeitä säveliään. Kiipparisti laulaa lirutteli ja ekan setin tulos oli jopa ihan jees. Tauko kesti aika pitkään ja toisen setin alkaessa hilpeä punakkuus oli vallannut alaa kosketinmiehen kasvoilla. Biiseissä alkoi tulla aika paljonkin virheitä ja allekirjoittanutkin alkoi jo nolostella ammattikaiman puolesta. Ei kun lisää viinaa niin kestää tuotakin. Toisella tauolla menin jutustelemaan porukan rumpalin kanssa ja siinä se tauko kuluikin mukavia rupatellessa. Basisti tuli lavalle ja kuiskasi rumpalille jotain. Alkoi hirveä kiroaminen molemmat alkoivat naputella kännykkään numeroita. Hetken päästä toinen tokaisi, että tää keikka oli sitten tässä. Kolmas pyörä oli häippässyt taksilla johonkin ja sitä ei näy ainakaan viikkoon. Hääpari pyydettiin paikalle ja itse kuuntelin vierestä. Morsian alkoi itkeä ja sulhanen uhosi vaikka mitä. Paikassa ei ollut CD-soitinta, eikä bändilläkään ollut minkäänlaista taustamusaa. Katastrofi hiipii paikalle kun kello oli vasta hiukan yli yhdeksän illalla. Eipä siinä oikein muutakaan kehdannut kuin ilmoittautua itse vapaaehtoiseksi. Promilleja oli taatusti yli yhden, nuoteista ei ollut tietoakaan ja halukkuus soittaa vielä enemmän kateissa. Ei kun puikkoihin. Homma toimi yllättävän hyvin. Basisti tuli mukana kuin juna, rumpali veti stemmat aivan nuotin vierestä ja siirtymät kertosäkeisiin menivät komeasti tasakompilla. All my lovingit ja Downtownit saivat aikaan jopa taputuksia. Onneksi kukaan ei videoinut... Toinen kauhutuuraus on laivalta. Puolen päivän varoitusajalla soittamaan aamulaivalle. Nuotteja vain osaan biiseistä, heti alkuun erään vierailevan tähden säestystä ja suurin osa biiseistä lähti tyyliin: yks-kaks-eemolli- tranponointiväliosaan- go! Vieraan hemmon kitaravehkeet ja taukoa siitä soittimesta muutama kuukausi. Tietääkö joku paremmin mitä on se kun sormet ja ranne kramppaavat??? Keikka meni sairaaaaaan hyvin. Näitä kokemuksia olen kyllä kuullut vaikka kuinka monelta. Amatöörille tilanne on kuitenkin täyspäiväistä huomattavasti haastavampi. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 01.07.2003 12:40:42 | |
Toinen kauhutuuraus on laivalta. Puolen päivän varoitusajalla soittamaan aamulaivalle. Nuotteja vain osaan biiseistä, heti alkuun erään vierailevan tähden säestystä ja suurin osa biiseistä lähti tyyliin: yks-kaks-eemolli- tranponointiväliosaan- go! Vieraan hemmon kitaravehkeet ja taukoa siitä soittimesta muutama kuukausi. Tietääkö joku paremmin mitä on se kun sormet ja ranne kramppaavat??? Keikka meni sairaaaaaan hyvin. Näitä kokemuksia olen kyllä kuullut vaikka kuinka monelta. Amatöörille tilanne on kuitenkin täyspäiväistä huomattavasti haastavampi. Hyvinhän tuo meni. Sä sait slabinkin, ei sen keikan enää sitte niin väliä. Pieru naurattaa aina. | |
![]() 01.07.2003 16:36:38 | |
Hyvinhän tuo meni. Sä sait slabinkin, ei sen keikan enää sitte niin väliä. Juu, ei tässä valitettu pätkääkään. Rajumpi se keikka oli kuitenkin kuin seuraavan päivän T-Talo. Koska vaan uudestaan mikinjatkoksi! Ja hanuri soooiiii... Slabiviinoista muuten on vieläkin jäljellä puolet. IHME on tapahtunut! Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 18.07.2003 16:40:20 | |
Itselle ei tosiaan mitään aivan älytöntä ole sattunut,mutta eräs tuttavani kertoi opiskeluvuosinaan (tuttu on nyt 40 v.) tuurauksestaan Etelä-Suomalaisessa humppa "komiteassa". Bändin kitaristi oli sairastunut ja tuttuani pyydettiin tuuraamaan seudun parhaaseen tanssiorkesteriin.No kaverihan lähti hyvällä mielellä,kun tiesi että rahaa saa jne.Jutussa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä mutta kun kaverini saapui keikkapaikalle ja äijät kipusivat lavalle,tuttavani huomautti basistille että basso on täysin epävireessä koskettimiin ja kitaraan verrattuna,johon basisti että katsotaan.Basisitimies vähän ruuvasi viritysnuppia ja kokeili venyttämällä kieltä ja sanoi että "oohhoh,olipas kieli löysällä,mutta nyt sen vireeessä kun minä käänsin sitä muutaman kierroksen" Että näin...soittotaitoa ei tarvita välttämättä että voi soittaa bändissä ja pääsee keikoillekkin. (Tapahtuneesta aikaa 15 vuotta) Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda. | |
![]() 21.07.2003 11:32:42 | |
Yhden humppabändin "raaputtamalla rahaa" kitaristi oli myös sairastunut ja tilalle oli tullut tuuraamaan basistin oma heavyrock-kitaristi poika. Kontrasti oli ollut kova lavalla kun muut humppa-torstit olivat kiivenneet lavalle kauhtuneessa kravatti-kauluspaita-kiiltäväpuku+ huomattavasti alkanut kaljuuntuminen esiintymisasussaan ja tää pikku-Henriksillä oli ollut niitinen nahkatakki,suippokärkikengät, pillifarkut ja helevetin pitkä ja epäsiisti pörröinen hiuskuontalo. Ei siinä vielä mitään... mutta kun hanuritaiteilija oli tälle kitarasankarille sanonut jonkin slovari biisin alussa jotta ota siihen väliosaan sitten kierto! (Tarkoitti kvinttikiertoa). No tää "hendriksi" oli ruuvannut marsuaan, pistanyt kippurakengät lavanreunaan riman alle tanaan ja ottanut tiukan Äx-asennon ja kun väliosan aika tuli oli heittänyt hanat kaakkoon ja antanut tulla semmosen helevetinmoisen Hendrix-kierron kovalla kampeamisella jotta oli varmaan lirahtanut lusikallinen tanssijoilla ja isäpapallakin housuun. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)