Aihe: Beethovenin seksuaali-identiteettiä etsimässä. 1 2 | |
---|---|
![]() 26.10.2005 14:27:01 (muokattu 26.10.2005 14:27:47) | |
Eihän se nyt näin voi mennä. Säveltäjät ovat kuitenkin mystisiä jumalolentoja, jotka elävät pienissä kammioissa. Kun postilaatikkoon pudottaa punaviinipullon ja ranskanleivän, kuukauden päästä huoneiston oven alta sujahtaa liuskoja jotain salaperäistä viisautta. Mielestäni tervehenkisestä kunnioituksensekaisuudesta kertoo tapahtuma eräässä nuorisopuhallinorkesterissa. Kun yhtye soitti jotain uutta nykymusiikkiteosta kapu mainitsi, että säveltäjä on tulossa kuuuntelemaan treenejä ensi viikolla, kuului pultista kommentti: "ai onko joku säveltäjä vielä elossa?". hahaha. no siis kyllä minä uskon "neroon", mutta en missään myyttisessä mielessä. minä uskon, että jokaisella meistä on Korkeampi Itse (en tiedä miten käännetään, engl. Higher Self) - eräänlainen sisäinen ääni - jota kuuntelemalla voimme toteuttaa omaa itseämme puhtaan spontaanilla ja myönteisellä tavalla. lähellekään kaikilla se ei vaan liity musiikkiin millään lailla; toisista tulee puuseppiä ja toiset pimputtaa kakaramaisesti jotain saamarin puista laatikkoa, johon on viritetty metallisia kieliä. niistä puusepistä ja autonkorjaajista vaan on jopa konkreettista hyötyä... itse asiassa minua vituttaa tämä koko mozart/beethoven taiteilijaneromyytti aika paljon. täytyy ottaa huomioon, että molemmat olivat sirkusfriikkejä, jotka pakotettiin pienestä pitäen hirveään harjoittelurääkkiin ja jälkimmäinen näistä tietääkseni kärsi sen aiheuttamista traumoista koko elämänsä. voisi ehkä nykyaikana verrata johonkin britney spearsiin, jota on kanssa jostain neljävuotiaasta juoksutettu ympäri ämpäri kaiken maailman koe-esiintymisissä, että eläkeläismummoilta päästään ryöväämään rahat tämän "ihmelapsen" avulla. | |
![]() 01.11.2005 19:49:10 (muokattu 02.11.2005 18:13:21) | |
Karl, kuten arvata saattaa pakeni kimnaasista äitinsä helmoihin tyrannimaista setäänsä, joka pisti virkavallan pojan perään, josta Johanna sai aiheen nostaa syyteen häntä vastaan todistajien panetellessa Beethovenia vastaan, ja juttu eteni oikeusasteesta toiseen, Beethovenin joutuessa omien sanojensa vuoksi,luultuaan olevansa aatelista syntyperää, sekoitettuaan van-ja von-etuliiteet keskenään, erehtyen sanomaan Karlista:" kunpa hän vain olisi aatelista syntyperää..", naurunalaiseksi, ja nöyryytyksen kohteeksi, ja juttu siirettiin Landsrechtistä aatelittomien oikeuteen, Johannan eduksi, joka voitti tämän näytöksen. Vasta Beethovenin katala temppu vedota etukäteen muutoksenhakuoikeuden tuomareihin arkkiherttua Rudolphin ja muiden korkea-arvoisten ystävien allakirjoittamalla ? vetoomuksella käänsi tilanteen hänen hyväkseen oeuden ollessa voimaton niin korkea-arvoisten henkilöiden edessä.johannan viimeinen ja epätoivoinen yritys vedota keisariin veti vesiperän, ja niin Beethoven sai rakastamansa 14-vuotiaan veljenpoikansa itselleen vasten äidin tahtoa, joka vetosi pojan moraaliseen ja psyykkisen edun ja vastuun puolesta turhaan. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)