Aihe: Scalloped röytämällä?
1 2 3 4
Les Fender
30.10.2005 21:36:41
Käytetäänhän monesti kaulastakin termiä "nopea"
Yleensä tuota termiä käytetään mnetin myydään palstalla kun kitarasta halutaan päästä nopeasti eroon...
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
saha
30.10.2005 22:06:18 (muokattu 30.10.2005 22:06:36)
Vähän saman näkisin itse tuon koverretun otelaudan suhteen, nopeasti soittaessa kun on eduksi, että soitto onnistuu kevyesti. Käytetäänhän monesti kaulastakin termiä "nopea", vaikka kaikki kaulat ovat oikeasti ihan yhtä hitaita.

Jotkut ei sitten välttämättä perusta scallopistä pätkääkään = soitto ei kule. Tatsi- ja makuasia.

Tai helvetistäkö mä tiedän. Kunhan jauhan omiani.

Ee mittee, niihä me kaikki.
>-)))> #2
"Siis mitä hyötyä tuosta on. Tuleeko siitä lisää nopeutta."
- alppu kysyy koverretusta otelaudasta.
askomiko
30.10.2005 23:02:43
Tuumaan vaan notta miten tatsin tekee kevyemmäksi se, että nauhojen välissä onkin kuoppa. Kielen painamiseen vaaditaan edelleen se sama voima kuin ennenkin. Sen sijaan äänistä on helpompi ottaa kiinni ja kaivautua "tulkintaan". ;)

(Miulla on yhdessä kokonaan kaiverrettu otelauta ja toisessa osittain.)
Elämä on röytämistä.
Jannipaali
30.10.2005 23:15:57
Röytö ei lopu koskaan!!1

Röytämällä tehtävä kitaraprojekti nyt työn alla, saataa tulla scalloped otelauta myös!
Gypsy
31.10.2005 03:18:35 (muokattu 31.10.2005 03:22:45)
Tuumaan vaan notta miten tatsin tekee kevyemmäksi se, että nauhojen välissä onkin kuoppa. Kielen painamiseen vaaditaan edelleen se sama voima kuin ennenkin.

Jep, sama voima vaaditaan ite kielten painamiseen. Mutta pieniin nauhoihin ja kovertamattomaan otelautaan verrattuna, enää ei tarvi painaa sitä sormee otelautaa vasten, ennenkö nuotti soi puhtaasti.

Ite tykkään siitä, että otelauta tuntuu soittaessa kokoajan, mutta mä en haekkaan sitä tekniikkaa, jossa mennään mahollisimman pienillä liikkeillä mahollisimman vähän voimaa käyttäen.
Pnctocn
31.10.2005 08:53:28
Vähän saman näkisin itse tuon koverretun otelaudan suhteen, nopeasti soittaessa kun on eduksi, että soitto onnistuu kevyesti. Käytetäänhän monesti kaulastakin termiä "nopea", vaikka kaikki kaulat ovat oikeasti ihan yhtä hitaita.

äijästä se vauhti lähtee. reenaa vaan liikaa niin jonakin päivänä sitä on sitten nopee kuin timotolkki landolalla. mutta; miksi?

itse en.

sitarissa on hyvästi "scalloped otelauta". Olisikin hauskaa kun ynkkä olisi saanut luutun sijasta sitarin pajalleen. Olisi YJM-Stratossa nauhat kaarella otelaudan päällä?
Crossroad
31.10.2005 11:28:10
koverrettu otelauta vaatii ihan erillaisen soittotyylin..soitto voi kuulostaa todella epävireiseltä jos ei ole tottunut ..mulla oli malmsteen signature ja siinä oli ehkä turhankin syvät koverrukset+jumbonauhat vilä lisänä...ihmettelen suuresti miten yngwie voi soittaa niin ohuella kielisetillä koverrusten kanssa.itse laitoin siihen samantien 10-46 setin päälle.kyllä niillä koverruksilla tottui soittamaan mutta muilla kitaroilla oli taas hankala soittaa sen jälkeen..yjm/hs-3 mikeistä en pitänyt.
saha
31.10.2005 15:17:06
koverrettu otelauta vaatii ihan erillaisen soittotyylin..soitto voi kuulostaa todella epävireiseltä jos ei ole tottunut ..mulla oli malmsteen signature ja siinä oli ehkä turhankin syvät koverrukset+jumbonauhat vilä lisänä...ihmettelen suuresti miten yngwie voi soittaa niin ohuella kielisetillä koverrusten kanssa.itse laitoin siihen samantien 10-46 setin päälle.kyllä niillä koverruksilla tottui soittamaan mutta muilla kitaroilla oli taas hankala soittaa sen jälkeen..yjm/hs-3 mikeistä en pitänyt.

Mulla on Ibanessissa mediumit, ja about 2mm koverrukset 12-22 nauhaväleillä. Kielisettinä 11-50. Vaikka kielet onkin aika korkealla, reipas 2mm nauhoista 12. nauhan kohdalla, niin en voisi paremmasta toivoa. Jumbonauhat eivät mielestäni ole lähelläkään scallopin tuntumaa. Jumboilla sormille tulee kosketusta otelautaan, scallopissa ei tippaakaan. Bendit, vibratot ja porailut lähtee mielestäni helekutin hyvin.

Aikomus on sitten tulevaisuudessa omiin tekeleisiin ja tehdaskitaroihinkin tehdä ylös scalloppi. Ellen sitten löydä sellaista nauhamallia joka vastaa scallopin tuntua täsmällisesti.
>-)))> #2
"Siis mitä hyötyä tuosta on. Tuleeko siitä lisää nopeutta."
- alppu kysyy koverretusta otelaudasta.
Juzzu
01.11.2005 07:59:31
Katsoin ensin että nyt saa hyvää halvalla, mutta joku on viisaudessaan röytynyt scallopit tähän. Absolute turn-off ainakin mulle :o)
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=78890
efunkelist
01.11.2005 08:17:25 (muokattu 01.11.2005 08:18:28)

Hitto MILLÄ se on oikein käsitelly sitä otelautaa, lapiolla?

...mä muuten aloin eilen oikeasti viilaa projektiritsani otelautaa... ihan vain kokeilumielessä :o
EDIT: en kuitenkaan koko otelaudan pituudelta, vain ylempi puolikas.
Crossroad
01.11.2005 08:50:40 (muokattu 01.11.2005 08:51:10)
Katsoin ensin että nyt saa hyvää halvalla, mutta joku on viisaudessaan röytynyt scallopit tähän. Absolute turn-off ainakin mulle :o)

tuo on ollut aiemminkin täällä myynnissä,mutta taisi olla edel myyjä..ei tuohon malliin tulisi ihan ekaksi mieleen tehdä koverruksia..siinä on vielä todella paksu kaula eikä tosiaan ole mikään tilukitara..
Mrezzye
01.11.2005 08:58:40

...ei tuohon malliin tulisi ihan ekaksi mieleen tehdä koverruksia..siinä on vielä todella paksu kaula eikä tosiaan ole mikään tilukitara..

No ei tulisi, ei.... Tosin ei se paku kaula tiluttelua estä, joten jonkun kädessä tuo voi olla juuri The Tilukitara.
kartar
01.11.2005 09:07:08 (muokattu 01.11.2005 09:21:39)
Tuohon http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=78890 vielä...

Yngwiellä on studiohommissa käytössä juuri tuollainen koverrettuotelautainen '57 gold top Les Paul ja se on varmaan ollut juuri tuota mnetissä myynnissä olevaa yksilöä jyrsittäessä mielessä.

Tosin ei se paku kaula tiluttelua estä, joten jonkun kädessä tuo voi olla juuri The Tilukitara.

Näinhän se on. Kyllä se Ynkkä kohtuullisen nopeasti soittaa paksukaulaisillakin... ;)
Wahi
01.11.2005 10:10:11

No huhhuh! Scalloped Les Paul on minulle jotain uutta. Ja vielä Historic malli.
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Da Make
01.11.2005 10:13:46
No huhhuh! Scalloped Les Paul on minulle jotain uutta. Ja vielä Historic malli.

Mulla on DIY Tele-Stratossa scallopped kaula, ehkei se maailman yleisin valinta..

Aluksi ynkkäilin sillä puolisen vuotta 9-48 setillä, mutta muiden kitaroiden erillaisuus tuntuman osalta pakotti vaihtamaan paksummat kielet. Nyt käytössä DR:n 12-56 D-vireessä ja lähtee ihan kivasti. Scallopped on kiva, siinä on vaan riskinä ettei osaa sitten pian enää kunnolla soittaa ilman..
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
efunkelist
01.11.2005 17:49:39 (muokattu 01.11.2005 17:49:57)

Pahinta olis varmaan Floikka ja scalloped ES-335:seen...huh!!!

Ihan varmaan joku tuollaisenkin tekee, jos sellaista ei ole vielä tehty.

*tekee merkintöjä tulevien projektien listaan... NOT!!*
askomiko
01.11.2005 17:59:17
Lievähän tuo punainen G oli verrattuna siihen yhteen karmeaan tapaukseen, kun 59' Lespauliin oli juntattu joku järkyttävä 70-80 -luvun karmaistustalla, ja tehty toinen soololovi, jotta kelpaa vasurille. Roadkill. Kai siinä oli mikkejäkin sorkittu, en muista.
Katu täyttyy askelista, elämä on röytämistä.
Jormaz
01.11.2005 18:03:10

Joskus aikoja sitten näin Fasun Pro Centerissä goldtopin jossa oli scallopit, kitara oli uusi sekä AITO ja KALLIS.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Les Fender
01.11.2005 18:06:14
59' Lespauliin oli juntattu joku järkyttävä 70-80 -luvun karmaistustalla, ja tehty toinen soololovi, jotta kelpaa vasurille. Roadkill. Kai siinä oli mikkejäkin sorkittu, en muista.

Toivottavasti tuosta kukaan ei postaa kuvaa....
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)