Aihe: ENGL Screamer uudetputket& bias??
1 2 3 4 5
simosiili
25.10.2005 22:32:01
Eli mitä tää koko homma käytännös tarkoittaa? Tarkoitus ois laittaa uudet putket screameriin.. Mitään hajua ei ole mitkä sitten kannattaisi laittaa. Pehmeästi ja helposti säröytyvä on mieleen. Jenkkimetalcorea tulee hakattua eniten. Kannataisko jos sen biasoinnin ja mitä kaikkee täs nyt sit pitää tehdä ni jossain vahvarikellarissa koko homma hoitaa vai mitä??
maraparta
JuniperThree
26.10.2005 09:16:49
Eli mitä tää koko homma käytännös tarkoittaa? Tarkoitus ois laittaa uudet putket screameriin.. Mitään hajua ei ole mitkä sitten kannattaisi laittaa. Pehmeästi ja helposti säröytyvä on mieleen. Jenkkimetalcorea tulee hakattua eniten. Kannataisko jos sen biasoinnin ja mitä kaikkee täs nyt sit pitää tehdä ni jossain vahvarikellarissa koko homma hoitaa vai mitä??

Etuasteputkia (preamp tubes) vaihdettaessa ei tarvitse biasointia. Pääteputkia (power tubes) vaihdettaessa kannattaa(=melkeinpä pitää) antaa asiantuntijan tehdä biasointi.

Putkimerkeissä on eroja, myöskin samanmallisista putkista on olemassa eri versioita. Jos vahvistimen valmistaja suosittelee käytettävän tiettyä putkityyppiä, niin vahvistin toimii parhaiten(makuasia tietysti) juuri sillä putkityypillä...
-K-
26.10.2005 09:44:45
Alunperin tuossa on tosiaan sovtekit, joiden perussoundi on semmoinen terävä ja kylmähkö. Jotain vintagempaa varmaan kehiiin. Tai sitten pehmeämpää hi gain putkea EH:ta ?

Ehkä tuommoiseen totaaliseen perussoundin muuttumiseen ei aut a muu kuin vahvistimen vaihto ?!
Ei suotta elämys.
Dr. Muff
26.10.2005 12:45:29
Mä laitoin aidot svetlanat päättäriin ja etuasteessa mulla on muiskaakseni ekana JJECC83S ja oikeestaan muita en muista. EHXn etusputki inputissa oli liian terävä soundiltaan, ei hyvä. Svetlanan pääteputket (ainakin screamerissa) ovat suht kirkkaat ja harmoonisesti rikkaat joten tummasoundinen JJECC83S tasapainottaa sopivasti.

Ne tehdasputket olivat aivan kamalat soundiltaan ja kylmäksi biasoidut.
Tuumasta toiseen.
JAM
26.10.2005 13:29:32
Olen itsekin suunnitellut vaihtavani thunder-combooni noita JJECC83S-putkia etuseen. Kannattaako niitä laittaa heti kaikki neljä kerralla vai pelittääkö jokin alkuperäisputki hyvin niiden kanssa?
Jotkin päivät elämme... zombeina
-K-
26.10.2005 13:36:57
Olen itsekin suunnitellut vaihtavani thunder-combooni noita JJECC83S-putkia etuseen. Kannattaako niitä laittaa heti kaikki neljä kerralla vai pelittääkö jokin alkuperäisputki hyvin niiden kanssa?

Koita ykköspaikkaan eka, tummentaa soundia kivasti.
Ei suotta elämys.
kupteri
26.10.2005 13:45:30

Mä laitoin aidot svetlanat päättäriin ja etuasteessa mulla on muiskaakseni ekana JJECC83S ja oikeestaan muita en muista. EHXn etusputki inputissa oli liian terävä soundiltaan, ei hyvä. Svetlanan pääteputket (ainakin screamerissa) ovat suht kirkkaat ja harmoonisesti rikkaat joten tummasoundinen JJECC83S tasapainottaa sopivasti.

Siis nuo originaalit Svetlanat on kirkkaat vai nuo aidot? Vai onko niillä eroa? Mitkä ei-aidot tossa on vakiona?

Ne tehdasputket olivat aivan kamalat soundiltaan ja kylmäksi biasoidut.

Onkohan tuo biasin säätö tuossa miten iso urakka?
Jucciz
26.10.2005 13:47:36

http://www.uraltone.com/bias.html
http://www.uraltone.com/bias2.html

Jos putket kuulostavat kylmiltä tai liian kirkkailta, suosittelen ehdottomasti JJ:n putkia, ne ovat lämminsoundisia, hieman tummempia kuin suurin osa putkimerkeistä. Yleensä olen huomannut vahvistimien ongelmaksi liiallisen yläpään: treble-potikan säätövara on muuttunut paljon monipuolisemmaksi JJ-putkien ansiosta.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
simosiili
26.10.2005 14:06:28
Alunperin tuossa on tosiaan sovtekit, joiden perussoundi on semmoinen terävä ja kylmähkö. Jotain vintagempaa varmaan kehiiin. Tai sitten pehmeämpää hi gain putkea EH:ta ?

Ehkä tuommoiseen totaaliseen perussoundin muuttumiseen ei aut a muu kuin vahvistimen vaihto ?!

hehhe. totaalista perussoundin muuttumista en halua.
maraparta
Dr. Muff
26.10.2005 14:10:36 (muokattu 26.10.2005 14:14:31)

No en kyllä itse laittaisi (tällä kertaa) kakkoseen tota jjtä. Oli mun mielestä liian vetelää mutaa. Oho, pitäis varmaan pestä suu saippualla.

Siis nuo originaalit Svetlanat ovat kirkkaat vai nuo aidot? Vai onko niillä eroa? Mitkä ei-aidot tossa on vakiona?

Siis ostamani C-lgoiset (ei siis ne S-logoiset jotka ovat halvempia) svetlanat ovat kirkkaahkot soundiltaan. Tai sitten niissä on vaan harmooniset kerrannaiset niin voimakkaat että siitä tulee kirkkaampi fiiwis. Siis se nyt ei tarkoita että ne olis jotenkin jääpiikkikorvaankirkaat vaan saakelin hyvä ja lämmin soundi kun putkitin uudestaan. Wahikin wouwaa paremmin.Tajusin vielä laittaa combon lattialle, tuli pirusti botnea lisää.

Nyt niitten svetlanoitten hintakin on laskenyt siitä kun itse ostin. Kerpele :(

No mullahan on asiansa osaava teknikko sita varten, joten ei ole hands-on-eksperimenttejä =) Mitäs siinä hällä meni, ehkä 20min. Ei ollu pahan näköinen urakka kun vaan tietää mistä mitataan, trimmerihän on siinä piirilevyllä.
Tuumasta toiseen.
JAM
26.10.2005 14:16:25
No en kyllä itse laittaisi (tällä kertaa) kakkoseen tota jjtä. Oli mun mielestä liian vetelää mutaa. Oho, pitäis varmaan pestä suu saippualla.

Siis kakkospaikkaan (v2)? Mitä putkia sieltä etuasteesta sitten löytyy, ovatko muut vielä alkuperäisiä?
Jotkin päivät elämme... zombeina
Dr. Muff
26.10.2005 14:36:28
Siis kakkospaikkaan (v2)? Mitä putkia sieltä etuasteesta sitten löytyy, ovatko muut vielä alkuperäisiä?

Vaiheenkääntäjä ja efektilenkin putki saattavat olla mulla alkuperäisiä. Olen mä niitäkin tainnut vaihdella muttei se muistaakseni juuri vaikuttanut. Voi olla että mulla on EHXn putki V2ssa. En mene vannomaan, mutta alkuperäinen se ei ole, sen muistan vaihtaneeni pois..
Tuumasta toiseen.
LaXu
26.10.2005 16:25:25
Minä en etuasteeseen ehkä pelkkiä JJ putkia tunkisi, ainakaan ECC83S. Niissä on paljon middlea ja bassoa ja pehmeä yläpää, mutta niistä puuttuu jotenkin sellainen "pyöreys" (helvetin viininmaistelutermit!). V1:seen joku muu putki, vaikka GT 12AX7-M tai JJ ECC803S voisi olla paikallaan.
msm40
26.10.2005 19:46:14
Itse tungin Thunderin (kuten myös muinoin Screamerin) etusen täyteen JJ:n ecc83ässiä ja hyvin toimii. Mutta olenkin outo ja tykkään todella middlekkäästä menosta. Täytyykin kokeilla EH:n 12ax7:aa toiseksi etuasteputkeksi.
All you really need is your imagination... And few pedals...
kupteri
27.10.2005 01:13:41

Eli eli, miten nuo nyt kannattaisi optimoida? V1:een JJ, V2:een EH ja mites sitten loput? Onko sillä jotain niin turhia putkia ettei paljo vaivaa vaihtaa. Esim. joku efektilenkin tms. (kuitenkin käyttämättömän) putki. Tossa just miettiny millaista settiä koittas. Tietty kun ottaa enempi ja koittelee miten parhaiten sopii.
päänahka
27.10.2005 09:31:55 (muokattu 27.10.2005 09:37:19)
Eli eli, miten nuo nyt kannattaisi optimoida? V1:een JJ, V2:een EH ja mites sitten loput? Onko sillä jotain niin turhia putkia ettei paljo vaivaa vaihtaa. Esim. joku efektilenkin tms. (kuitenkin käyttämättömän) putki. Tossa just miettiny millaista settiä koittas. Tietty kun ottaa enempi ja koittelee miten parhaiten sopii.

Efenktilenkin putki on käytössä vaikka lenkki ei olisi. Eiköhän ne kaikki vaikuta soundiin, kuitenkin ensimmäinen eniten. Jotkut sanovat, että V4:n (pääteputkien ohjausputki) vaihtaminen pienempigainiseen pehmentäisi soundia.

E: Jos biasin haluat säätää, katsele tuota kuvaa lukiessasi Uraltonen ohjeita: http://koti.mbnet.fi/~jero/kamat/BIAS.jpg

Se on Thunderin sisältä, mutta pääteaste näissä on ilmeisesti sama (pääteasteen piirilevyssä lukee Screamerin mallinumero). Eli tuossa kuvassa A ja B ovat pääteputkien anodeille menevät piuhat ja C on päätemuuntajan ensiön keskiulosotto.
Soolot on perseestä. AKKK #7
JuSu
27.10.2005 12:55:53 (muokattu 27.10.2005 16:33:44)
E: Jos biasin haluat säätää, katsele tuota kuvaa lukiessasi Uraltonen ohjeita: http://koti.mbnet.fi/~jero/kamat/BIAS.jpg

Suurkiitos tästä kuvasta!

Taitaapi tässä iltana eräänä olla tiedossa pääteputkien vaihtoa ja bias -säädön tarkastelua.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
msm40
27.10.2005 20:40:05
Suurkiitos tästä kuvasta!

Taitaapi tässä iltana eräänä olla tiedossa pääteputkien vaihtoa ja bias -säädön tarkastelua.

JuSu

Juu laitappa sitten raporttia paljonko pidot paranee.
All you really need is your imagination... And few pedals...
mowler
31.10.2005 22:25:22
Sanokaas mitkä putket kannattaisi tökätä thunderin päätteeseen. Päätteessähän siis 6L6GC/5881 putket. JJ:tä ajattelin, mutta missähän myytäisiin JJ:n matchattuja 6L6GC pareja?

Etuasteessa tällä hetkellä V1-V3: JJECC83S, V4: Englin originaali. Ajatus on vaihtaa V4:kin ehkä JJ:n tai jopa EH:n 12ax7. Siitä voi ehkä vähän päätellä haluttua saundia, eli vähän lämpöä haetaan lisää vahvistimen alkuperäiseen saundiin.

Pääteputket taisivat mennä loppuun kun ajelin pitkään tavallisella instrumenttipiuhalla kaappia (onko mahdollista tämmöinen seuraus?)-> kunnon kaiutinpiuhan tultua loppuivat äänenkatoamiset, mutta kummat piipityshäiriöt ja paikoitellen ummettunut saundi jäi.

Mutta joo. Ehdotuksia ja paikka mistä saa matchatun parin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)