hollmi-5 31.10.2005 12:34:17 | |
---|
Jos joku basisiti kiikuttaa minun kanssa samaan sessioon, treeneihin tai varsinkin keikalle jonkun multiefektin, tai edes yhden, hautaan sen efektin maahan. Basso ei todellakaan tarvitse mitään efektointia. Eli Remun sanoin: "Helga parturiin, helkamat ...tuun ja viikon päästä uudet treenit." Mika Hollström |
absqua 31.10.2005 12:39:53 | |
---|
Jos joku basisiti kiikuttaa minun kanssa samaan sessioon, treeneihin tai varsinkin keikalle jonkun multiefektin, tai edes yhden, hautaan sen efektin maahan. Basso ei todellakaan tarvitse mitään efektointia. Hyvä ettei olla oltu samalla keikalla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Beksi 31.10.2005 13:04:00 (muokattu 31.10.2005 13:06:00) | |
---|
Jos joku basisiti kiikuttaa minun kanssa samaan sessioon, treeneihin tai varsinkin keikalle jonkun multiefektin, tai edes yhden, hautaan sen efektin maahan. Basso ei todellakaan tarvitse mitään efektointia. Eli Remun sanoin: "Helga parturiin, helkamat ...tuun ja viikon päästä uudet treenit." Tämä keskustelu on jo mennyt vähän alkuperäisen aiheen viereen, mutta.. Ymmärrän kuitenkin pointtisi ja olen kyllä samaa mieltä, ettei basson perussoundi kaipaa mitään efektointia. Kaikkein naurettavimpia on mielestäni jotain kaappia/vahvistinta simuloivat efektit (saa olla eri mieltä..). Hyvä perussoundi syntyy aivan kuten Juki sanoi; hyvällä bassolla ja vahvistimella + kaapilla. Mutta kyllä mielestäni bassoa voi joskus efektoida hyvällä maulla silloin kuin se sopii tyyliin Les Claypool, Flea tai se Musen basisti.. Ei koko ajan ja joka biisissä.. Efekteistä löytyy kyllä nykyään mukavia lisätoimintojakin jotka ei vaikuta varsinaiseen soundiin kuten volumesäätö, mute ja viritysmittari. Mielestäni ihan näppäriä, kun saa jalatkin hyötykäyttöön.. Nämähän ovat vain omia mielipiteitäni eikä kaikkien tarvitse olla samaa mieltä tästäkään asiasta. Mielipiteethän ovat niin kuin persreikiä; kaikilla on sellainen. Niin ja tuo minun allekirjoitus on kuvainnollinen.. En yritä saada pesää soittamalla, jos yrittäisin, olisin kosketinsoittaja. ;D Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat.. |
absqua 31.10.2005 13:07:46 | |
---|
Nämähän ovat vain omia mielipiteitäni eikä kaikkien tarvitse olla samaa mieltä tästäkään asiasta. Mielipiteethän ovat niin kuin persreikiä; kaikilla on sellainen. Samaa mieltä sillä lisäyksellä että tiukkapipoinen "on vain yksi oikea tapa toimia"-tyyppinen ehdottomuus on asiassa kuin asiassa melkolailla aina hanurista.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Beksi 31.10.2005 13:11:43 | |
---|
Samaa mieltä sillä lisäyksellä että tiukkapipoinen "on vain yksi oikea tapa toimia"-tyyppinen ehdottomuus on asiassa kuin asiassa melkolailla aina hanurista. Hyvin lisätty. Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat.. |
Karlsson 31.10.2005 13:12:34 | |
---|
Samaa mieltä sillä lisäyksellä että tiukkapipoinen "on vain yksi oikea tapa toimia"-tyyppinen ehdottomuus on asiassa kuin asiassa melkolailla aina hanurista. Joo, paitsi jos se on se mun tapa! Niskamies: "Mitäs muuten tarkoittaa "in the pocket" kun puhutaan soitosta?"
Ördä: "HOHO!" |
absqua 31.10.2005 13:18:27 | |
---|
Joo, paitsi jos se on se mun tapa! Niin. Tai Amerikan Yhdysvaltojen etujen mukainen tapa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Karlsson 31.10.2005 13:20:48 | |
---|
Niin. Tai Amerikan Yhdysvaltojen etujen mukainen tapa. Onneks eivät oo vielä ruvenneet puuttumaan efektivalintoihin. Niskamies: "Mitäs muuten tarkoittaa "in the pocket" kun puhutaan soitosta?"
Ördä: "HOHO!" |
J.Hollström 31.10.2005 14:26:04 | |
---|
Efekteistä löytyy kyllä nykyään mukavia lisätoimintojakin jotka ei vaikuta varsinaiseen soundiin kuten volumesäätö, mute ja viritysmittari. Olen samaa mieltä kanssasi. Nämä ovat todellakin ne parhaat efektit bassolle, joista mute ehkä näistä kaikkein tehokkain. Niin ja tuo minun allekirjoitus on kuvainnollinen.. En yritä saada pesää soittamalla, jos yrittäisin, olisin kosketinsoittaja. ;D Jotenkin olin aistivinani asian olleen näin, lähinnä noista minulle suunnatuista kommenteista. Mutta sinulle ei varmaankaan sitten vielä ole kitetynyt tämän ihmiselon perimmäinen tarkoitus. Minä en hymiöitä lisäile, koska olen tiukkapipo ja tosikko. (no lisätään nyt sen verran, että efektoikaa bassojanne niin paljon kuin huvittaa, minen enää jaksa) Jukka Hollström |
Beksi 31.10.2005 14:54:45 | |
---|
Mutta sinulle ei varmaankaan sitten vielä ole kitetynyt tämän ihmiselon perimmäinen tarkoitus. Luulin, että elämän tarkoitus on ollut aina ihmiskunnan mieliä askarruttanut suuri arvoitus, mutta juki on nyt sen ratkaissut.. Siitä plussat! Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat..
juki68:"Aivan turha tulla mulle selittämään mistään säröistä ja muista sotkijoista. Kaikki on kokeiltu." |
markotetri 31.10.2005 17:36:40 | |
---|
Mulla ei henkkoht ole mitään bassomultiefektejä vastaan, mutta olen törmännyt pitkällä urallani miksaajana ja basistina tähän mennessä kahteen hyvältä kuulostavaan tapaukseen. Ja kummassakin tapauksessa efektejä on käytetty erittäin maltillisesti. Irtopedaaleja ovat käyttäneet paljon maukkaammin. En tiedä mistä ero. Itse en käytä. Viritin riittää. Artificiality is normal to the medium. |
Wil-J 31.10.2005 17:58:55 | |
---|
Ei, kyllä numerot on ihan oikein päin. Tosin pesää tulee paremmin kuin 19 vuotta sitten. On niin paljon paremmat bassokamat ja soundit kuin lukion 2. luokalla. 86 syntynyt on viime keväänä lukiosta valmistunut, krhm. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
Nazareth 31.10.2005 19:22:04 | |
---|
On se silloin tällöin kiva laittaa aavistus phaseria tai chorusta bassoon mutta yleensä tulee soitettua kuiviltaan. "Yks olut ja yks lapin kultaIMIK #27 AKKK#6 |
hollmi-5 31.10.2005 20:19:00 | |
---|
86 syntynyt on viime keväänä lukiosta valmistunut, krhm. Ei basisitit varmaan kaikki vuosi/luokka sydemillä sieltä lukiosta valmistu ;-) Kyllä minä sen ymmärrän, että basisititkin haluavat kamojen kanssa kikkailla. Sehän on enemmän, kuin normaalia. Rumpaleilla on ne tuplaspedut ja splashit, puomistandit ja räkit sun muut vätväimet. Kitaristeilla on tietenkin juustokupuja lattialauta väärällänsä. Basso on kuitenkin rytmisoitin ja soundin pitää olla vääristymätön. Toki vain mielestäni. Menkää vaikka kattomaan, kun Rantanen skulaa. Mitä siihen voisi vielä kaivata? Jonkun efektinkö? Mika Hollström |
Wil-J 31.10.2005 20:20:55 | |
---|
Ei basisitit varmaan kaikki vuosi/luokka sydemillä sieltä lukiosta valmistu ;-) Niin joo, oonkin poikkeava nero, unohdin. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
pardy 31.10.2005 20:36:44 | |
---|
Ei basisitit varmaan kaikki vuosi/luokka sydemillä sieltä lukiosta valmistu ;-) Kyllä minä sen ymmärrän, että basisititkin haluavat kamojen kanssa kikkailla. Sehän on enemmän, kuin normaalia. Rumpaleilla on ne tuplaspedut ja splashit, puomistandit ja räkit sun muut vätväimet. Kitaristeilla on tietenkin juustokupuja lattialauta väärällänsä. Basso on kuitenkin rytmisoitin ja soundin pitää olla vääristymätön. Toki vain mielestäni. Menkää vaikka kattomaan, kun Rantanen skulaa. Mitä siihen voisi vielä kaivata? Jonkun efektinkö? No ei se Rantanen ainoa basisti ole. Monta basistia olen nähnyt ja kuullut joilla on vätkyttimiä enemmän ku lentokoneessa nappeja. Ei ne ole silti niitä basisteina huonontanut yhtään. Se on niin näkökulmasta kiinni ja musiikkityylistä että aika turha ruveta vänkäämään. Itse kannatan suuresti sitä että bassossa on efektiä joissakin tarkoin harkituissa kohdissa hyvällä maulla käytettynä. |
Beksi 31.10.2005 20:48:31 | |
---|
Irtopedaaleja ovat käyttäneet paljon maukkaammin. En tiedä mistä ero. Kyllä kai nuo multiefektit on jonkunsorttisia kompromisseja.. Mutta jos on laiska, eikä kauheasti jaksa säätää ja viritellä yksittäisiä pedaaleja, saa m-efekteissä kätevästi yhdessä paketissa paljon kohtalaisia ominaisuuksia ja suht edullisesti. Mun mielestä.. Basso on kuitenkin rytmisoitin ja soundin pitää olla vääristymätön. Toki vain mielestäni. Menkää vaikka kattomaan, kun Rantanen skulaa. Mitä siihen voisi vielä kaivata? Jonkun efektinkö? Olen nähnyt kun Rantanen skulaa eikä se mitään efektejä tosiaan kaipaile. Ei sopisi yhtään sen tyyliin. Toiset basistit taas tykkäävät käyttää efektejä joissain biiseissä. Joskus se mielestäni sopii, joskus ei. Itse olen avoin kuuntelemaan kaikenlaisia bassosoundeja, enkä esim. jätä levyä ostamatta jos basisti käyttää jossain biisissä säröä, tai jos vetää samalla soundilla läpi levyn.. Se varmaan riippuu myös siitä mistä musiikista tykkää. Olen nuori (vm-81) ja kuunnellut pienestä pitäen RHCP:tä, Primusta yms. joiden basistit käyttävät jonkun verran efektejä (Les Claypoolilla mm. särö läskibassossa..!). Noiden äijien soitto on kolahtanut eniten, joten siksi kai en vierasta efektien käyttöä. Toisaalta jos on vanhempi tai kuunnellut enemmän vanhempaa kamaa, tai muuten erilaista musaa kuin esim. minä, on ymmärrettävää ettei voi sulattaa efektien käyttöä basson kanssa.. Siis niin olen tämän asian pähkäillyt. Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat..
juki68:"Aivan turha tulla mulle selittämään mistään säröistä ja muista sotkijoista. Kaikki on kokeiltu." |
hollmi-5 31.10.2005 21:03:54 | |
---|
Ei se nyt sitä ole, ettenkö sulattaisi efektejä bassossa, mutta basso ei niitä kaipaile. On mullakin Primusta ja Cihlipippuria hyllyssä. Ei ne siellä olisi, jos olisin ehdottomasti efektejä vastaan. Mika Hollström |
J.Hollström 31.10.2005 21:30:52 | |
---|
Menkää vaikka kattomaan, kun Rantanen skulaa. Mitä siihen voisi vielä kaivata? Jonkun efektinkö? No älähän lyö lekkeriksi. Oltiin tossa yksi kerta samalla keikalla ja kysyttiin särön käytöstä. Harri sanoi että on hän kerran käyttänyt. Jukka Hollström |
Eikös soundit pitäisi katsoa sen mukaan minkälaista musiikkia soittaa? Tai tietyn biisin mukaan? Mulla ei ole mitään efektejä vastaan bassossa... mukava se on välillä pistää kunnon puurosäröt ja antaa mennä vaan sen kummemmin asiaa ajattelematta. Ei kai kukaan olisi efektejä bassolle tehnyt alunperinkään ellei joku niitä olisi tarvinnut/käyttänyt. juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle. |