Aihe: Uutta kaappia tai elementtejä, eroon clipin honotuksesta?
1
Crackis
28.10.2005 10:37:06 (muokattu 28.10.2005 11:04:42)
Yhden demon kitarat olen tuon Hartke GH 412a:n läpi soitattanut, soundi oli silloin juurikin tuollainen tukkoinen middlerähinä ja sitä siinä haettiinkin, mutta eilen yritin taasen pitkästä aikaa saada jotain omia tuotoksia nauhalle ja huomasin, ettei tuosta honotuksesta pääse millään eroon. Parametrisellä EQ:lla yritin tuota honotusta leikata pois, mutta toivottua lopputulosta en saanut 2 tunnin säätämiselläkään aikaiseksi.

Lopputulos on siis tämä:
http://personal.inet.fi/koti/tpakarinen/mp3/KKI.mp3
(raidoista on leikattu hieman enintä alapään huminaa pois, muuten noihin ei ole mitään lisätty/muokattu nauhoituksen jälkeen.)

Ja tässä taas se haettu tukkoinen middlerähinä:
http://personal.inet.fi/koti/tpakarinen/mp3/hallu.mp3
(Tässä en siis ole itse soittamassa, ja raidassa on liian raju kompressointi, mutta tuo kaapin perussoundi tuossa kyllä kuuluu erittäin hyvin.)

Eli tuo dempattu soundi tuossa häiritsee eniten. Liian "honkhonk". Soundi, josta minulla tulee mieleen greenback, vaikka en ole sitä kuin levyiltä kuullut.

Olen tässä jo pidemmän aikaa muutenkin harkinnut kaapin vaihtoa/elementtien päivittämistä, joten hyviä ehdotuksia otetaan vastaan! Clippiin verrattuna pitäisi saada hieman "harvempi" soundi irti, eikä yläpäänkään välttämättä tarvitse itse elementeissä hiveästi korostua. Mutta ensisijaisesti siis hieman harvempi soundi hakusessa. Lisäehtona on se, että kaapin pitää sitten kestää tuon 250 Velocityn ulosanti.
Shit happens when u party naked
Antti1
28.10.2005 11:57:41 (muokattu 28.10.2005 12:00:09)
Mitkä noiden alkuperäisten elementtien herkkyys, tehonkesto ja impedanssi mahtavat olla? Jos vaihtaisit tuohon vaikka pari Eminencen G12H-vastaavaa sisään. Mallia en juuri nyt muista, mutta kai joku senkin tietää. Saattaisi olla tuon kaveriksi meinaan aika hyvin soundia tasapainottava elementti.

Ellet sitten halua tosta koko kaapista eroon ja vaikka 2x12" kaapin tilalle?

EDIT: Mikä muuten on vahvistinkalusto ja missä asennossa on nappulat? Jos middleä tunkee liiaksi, niin voi siitä vahvistimesta sitä scoopata ihan reilusti. Ei aina kannata tukeutua muusikoiden.netin "yleispäteviin" sääntöihin.
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
Crackis
28.10.2005 12:06:02 (muokattu 28.10.2005 12:10:45)
Elementtien herkkyydestä mulla ei ole hajuakaan. Tai no sen verran, että lähellä 100dB pyöritään. Lähtee nimittäin 1W vahvistimella uskomaton mökä pihalle. Malli on Celestion G1280, eli näitä halpis "special desing" malleja Hartkelle, tehonkesto 80W, resistanssi 16 Ohm.

2x12 kaappi on lähes kokonaan poissuljettu vaihtoehto ainoaksi kaapiksi. Sekin olisi kyllä hyvä olla olemassa, mutta tuo 4x12-formaatti on SE juttu. Treenivolume on nimittäin aivan käsittämätön (=turhan luja), että 2x12 ei pysy lähellekkään niin selkeänä kuin 4x12 ja tuossa tulee tuo Velocityn hyvä tehoreservikin jo vähän liian paljon yli elementtien tehonkeston.
Siis 4x12 kaapissa pysyn, mutta tuo honotus täytyisi saada pois ja samalla voisi vaihtaa kaikki elementit 8 Ohmisiksi, niin saisi vahvistimesta suuremman tehon ulos stereonakin.

Vahvistinpuolella on Jackson jdr-94 (TB-5 tallassa) -> Peavey Rockmaster -> Behringer Ultra Q-Pro -> 250 Velocity -> Hartke gh 412a

Middleä pudottamalla tuo ylätysyllätys hieman paranee, mutta silloin puhutaan jo scoopatusta soundista. Ei erotu, eikä ole tarpeeksi "in your face". Sama luonne tuossa middlessä säilyy jokatapauksessa.
Crackis
30.10.2005 22:17:33
Eikö kukaan todellakaan osaa suositella tuohon mitään? Pelkiin elementteihin en paljon yli 300€ viitsisi laittaa kiinni, mutta tuollakin summalla on jo useampi vaihtoehto Eminenceltä. Tuo säröpuoli saisi olla hieman harvempi soundiltaan, ja ehdoton minimi tehonkestossa on 60W/elementti.

Uusi kaappihan olisi toisaalta todella kiva lisä. 600€ olisi noin budjetti tuolle taas. Käytetyt vehkeet tahtoo rajoittua tuohon marsun 1960 linjaan. Harvoin näkee esimerkiksi V30 ladattuja kaappeja tuohon hintaan missään liikkuvan.
Ocku
31.10.2005 09:26:26
Fane on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

Toinen vaihtoehto on tietenkin Weberin Michigan- tai California- sarjat. Ne ovat EV:n SRO ja JBL:n kopioita. Joidenkin mielestä ne voivat tosin olla liian PA:maiset.
N33m0
31.10.2005 19:28:25

EQ:ta niin vitusti että heikompia hirvittää, sillä on monet soundit pelastettu
slow music for slow people
Crackis
31.10.2005 20:10:04
EQ:ta niin vitusti että heikompia hirvittää, sillä on monet soundit pelastettu

Keskialuetta on parametrisella leikattu jo paljon, enkä sitä etuasteestakaan paljoa puske. Etuasteen EQ asteikolla -15...15 Low=9, Mid=0 ja High=-1 tai 2. Parametrisella oon taas leikannu eniten ~2,7kHz:n hirveän ylämiddlekeihään ja dempatessa kuuluvan honotuksen yläpään, sekä 1,2kHz:n molemmin puolin on myös kaivettu monttu. Lisäksi alapäät on leikelty niin, että dempatessa soundi pysyy hyvin kasassa, eikä kumise.

Kunhan tästä taas treenikselle pääsen noiden kamojen kanssa niin pitää kokeilla vielä rankempaa ekvalisointia. Muistaakseni tahtoi vain mennä sillä soundi jo aivan liian elottomaksi ja samalla häviää myös keskiäänistä se kuuluvin osa.
N33m0
31.10.2005 20:45:18

Keskialuetta on parametrisella leikattu jo paljon, enkä sitä etuasteestakaan paljoa puske. Etuasteen EQ asteikolla -15...15 Low=9, Mid=0 ja High=-1 tai 2. Parametrisella oon taas leikannu eniten ~2,7kHz:n hirveän ylämiddlekeihään ja dempatessa kuuluvan honotuksen yläpään, sekä 1,2kHz:n molemmin puolin on myös kaivettu monttu. Lisäksi alapäät on leikelty niin, että dempatessa soundi pysyy hyvin kasassa, eikä kumise.

Kunhan tästä taas treenikselle pääsen noiden kamojen kanssa niin pitää kokeilla vielä rankempaa ekvalisointia. Muistaakseni tahtoi vain mennä sillä soundi jo aivan liian elottomaksi ja samalla häviää myös keskiäänistä se kuuluvin osa.

Mulla on kanssa tuo Rock Master, mul on eq jotai low -1 mid 0 hi +3, leppäpuinen kitara emg81/81 mikeil, saa aikaseks sellasen iskevän hevisoundin, scooppi ei munkaan korvaan hyvältä kuulosta.

Ite en oo sen kummempia eq virityksiä tehny mutta tiedän et 400Hz alueelta ku pienentää (tekee semmosen terävän kuopan) ni soundi selkenee paljon sekä 8000Hz ku tekee saman ni sellanen kihinä häviää, parametrisella eq:lla siis. Tollanen honotus on kyl aika vieras ilmiö, vanhalla marsun kaapilla sitä tais olla hieman mutta bogner pelittää jo toiseen malliin :)
Crackis
31.10.2005 20:53:00
Mulla on kanssa tuo Rock Master, mul on eq jotai low -1 mid 0 hi +3, leppäpuinen kitara emg81/81 mikeil, saa aikaseks sellasen iskevän hevisoundin, scooppi ei munkaan korvaan hyvältä kuulosta

Ei kieltämättä mikään 80-lukuun yhtään viittaavakaan toimi ilman kunnon middlejä. En vain ole kokeillu tuota ikinä millään muulla kaapilla, joten ootko huomannu että onko tuossa etuasteessa itsessään tuo aivan helvetin hirveä ~2.7kHz:n alue, vai johtuuko tämäkin mun kaapista? Ite en nimittäin saanu oikein mitään käyttökelpoista ääntä jossa on yhtään middleä ennen kuin tuon parametrisen ostin.
N33m0
31.10.2005 21:24:52 (muokattu 31.10.2005 21:25:31)

Ei kieltämättä mikään 80-lukuun yhtään viittaavakaan toimi ilman kunnon middlejä. En vain ole kokeillu tuota ikinä millään muulla kaapilla, joten ootko huomannu että onko tuossa etuasteessa itsessään tuo aivan helvetin hirveä ~2.7kHz:n alue, vai johtuuko tämäkin mun kaapista? Ite en nimittäin saanu oikein mitään käyttökelpoista ääntä jossa on yhtään middleä ennen kuin tuon parametrisen ostin.

Mid ei kyl koskaan käyny yli +1, se middle on jotenki aika raa'an kuulonen jos sitä pistää vähänki enemmän. Sellanen korvaan kopsahtava soundi tulee, tosi napakka, ehkä liiankin.

edit. typo...
mowler
01.11.2005 01:21:06
Vähän samanlaisia kuin englin vahvistimetkin. Eli tiukkoja ja painopiste enemmänkin ala- ja yläpäällä kuin keskellä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)