Aihe: Korvamonitori kytkentä
1
raleking
31.10.2005 14:47:29
Otin kuulokevahvistimen MASTER INPUTiin stereosignaalin mikserin MASTER OUTista. Tällöin kuulen saman stereona, kuin yleisökin pee-aasta. Mutta mikäli saliäänen balanssi ei kelpaakaan mun monitoribalanssiksi, voin ottaa mikserin AUX OUTista erillisen monitorimiksuksen monoja ja ajaa sitä kuulokevahvistimen AUX INniin ja näin ollen korostaa sieltä auxin kautta niitä kanavia, jotka ei tarpeeksi siinä masteri miksauksessa kuulu. Mutaa yksi ongelma; kauhea sirinä tai brummi alkaa heti kuulumaan kun kytken tämän aux johdon mikserin ja kuulokevahvistimen väliin. Olen kokeillut jo kaikkea; balansoitu piuha, balansoimaton piuha, XLR piuhalla, plugipiuhalla, sähköjen groud lift ja mitä muuta.. Mikä mättää? Miten saan hyvän kytkennän korvamonitorointiin, niin että kuuntelu pysyy syereona. En suostu kuuntelemaan pelkkää yhtä AUX signaalia kuulokkeista monona, enkä toisaalta raaskisi tuhlata kahtakaan auxia yhteen monitorointiin tehdäkseni niistä stereoparin..
-ez-
31.10.2005 15:39:51
Jos stereona pitää pysyä, käytössä ole monitorimikseriä ja -splittiä erikseen, eikä main mix käy kuunteluksi, suosittelen että käytät ne kaksi auxia kuuntelun rakentamiseen. Helpoimmalla selviät.
Minkälainen kuulokevahvistin kyseessä?
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
raleking
01.11.2005 08:24:31
Jos stereona pitää pysyä, käytössä ole monitorimikseriä ja -splittiä erikseen, eikä main mix käy kuunteluksi, suosittelen että käytät ne kaksi auxia kuuntelun rakentamiseen. Helpoimmalla selviät.
Minkälainen kuulokevahvistin kyseessä?

4 kanavainen Behringer kuulokevahvistin. Siinä on MASTER STEREO IN ja sen lisäksi joka kanavaan vielä AUX input. Mikserinä mulla on Yamaha 01V 96, jonka AUX OUT on balansoitu ja liittämällä kuulokkeet siihen molemmista luureista kuuluu, mutta signaalihan on silti mono!!

Mikserissä on 4 auxia ja tekemällä auxeista 1 ja 2 stereoparin, saan monitoroinnin tulemaan stereona ja auxit 3 ja 4 voidaan sen jälkeen jättää ajamaan kuulokevahvistimen muiden kanavien AUX IN syöttöihin monitorointi balanssia muille soittajille.

Ongelma on siinä, etten raaskisi tuhlata noita aux 1 ja 2 saadakseni yhden stereokuuntelun.

Haluaisin ajaa mikserin MASTER OUT signaalin kuulokevahvistimen MASTER INiin
ja mikserin AUX OUT signaalit 1-4 kuulokevahvistimen AUX INeihin 1-4.

Näin ollen jokaisesta kuulokevahvistimen kanavasta tulisi ulos mikserin MASTER miksaus ja mikserin AUXeista voisi nostaa lauluja, kitaroita, yms mitä kukin kanavalleen haluaa. Ainoa ongelma on että heti kun laitetaan toi AUX johto mikserin ja kuulokevahvistimen väliin alkaa jumalaton sirinä. Perkele.

llaisenaan ja sen jälkeen ajaa kuulokevahvistimen AUX INiin
duane
01.11.2005 18:34:59
Kuinka "stereona" se main mix menee ulos? Yleensä kun livetilanteessa ei kovin leveää stereokuvaa voi käyttää... eli onko sille stereokuuntelulle oikeasti käyttöä?

Kävin jokin aika sitten tuuraamassa kotimaisen poppiartistin monitoreissa, kaikilla oli käytössään stereokuuntelu, mutta
mitään stereoinformaatiota korviin kenellekään ei syötetty.. mites teillä?
dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö"
raleking
02.11.2005 14:18:38
Kuinka "stereona" se main mix menee ulos? Yleensä kun livetilanteessa ei kovin leveää stereokuvaa voi käyttää... eli onko sille stereokuuntelulle oikeasti käyttöä?

No onhan siellä vähän kitaroita ja rumpuja panoroitu, mutta ei se olekaan siitä panoroinnista ja erottelusta kiinni, vaan se fiilis. Kyllähän se on ihan eri fiilinki vääntää kun kaiut palaa stereona, overheadit tuo stereo tilan tuntua, jne..

Kävin jokin aika sitten tuuraamassa kotimaisen poppiartistin monitoreissa, kaikilla oli käytössään stereokuuntelu, mutta
mitään stereoinformaatiota korviin kenellekään ei syötetty.. mites teillä?

Kaikille syötettiin siis vaan monona? Eivät ehkä osaa pyytää stereona, vaikka se kuulostais hienommalta..
duane
02.11.2005 19:21:45 (muokattu 02.11.2005 19:24:19)
Kaikille syötettiin siis vaan monona?

ei, vaan kaikkien ryhmien syöttö oli stereona, pöytään ei vaan tullut mitään sisään stereona, eikä mitään ulosmenevää tarvinnut panoroida lainkaan... Tietysti stereomonitorointi on ymmärrettävää, jos kuuntelussa on efektejä yms...

Eivät ehkä osaa pyytää stereona, vaikka se kuulostais hienommalta..

No, luulisi 250 keikkaa vuodessa tekevien ammattilaisten osaavan... Ennemminkin kyse taitaa olla siitä, että sitä stereoinfoa ei vain oikeasti tarvi...
dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö"
duane
02.11.2005 19:31:04 (muokattu 02.11.2005 19:33:33)
Tuleeko mikserin ja kuulokevahvistimen sähköt samasta vaiheesta?
Olen joskus tuota samanlaista kuulokevahvistinta käyttänyt jossakin projektissa kuvailemallasi tavalla ilman hurinoita...monona kylläkin...
raleking
03.11.2005 08:52:04
ei, vaan kaikkien ryhmien syöttö oli stereona, pöytään ei vaan tullut mitään sisään stereona, eikä mitään ulosmenevää tarvinnut panoroida lainkaan... Tietysti stereomonitorointi on ymmärrettävää, jos kuuntelussa on efektejä yms...

Piru vieköön kun olisi mukavaa itsekin saada stereona kaikki monitorilähdöt!! =o)

No, luulisi 250 keikkaa vuodessa tekevien ammattilaisten osaavan... Ennemminkin kyse taitaa olla siitä, että sitä stereoinfoa ei vain oikeasti tarvi...

Niin luulisi. Jos itse olisin vastaavassa asemassa, olisin pyytänyt kitaroita panoroitavaksi vähän erilleen jotta ne olisi helpompi erottaa toisistaan ja mikäli korvanapit on paljon demppaavaa mallia, on rumpuja otettava myös kuunteluun.

Tällöin overheadit antaisi mukavasti stereona tilan tuntua ja rumpufillit olisi mukavampi kuunnella, kun tomit on panoroitu. Eikös korvanappikuuntelussa olisi hienoa pyrkiä samanlaiseen soundiin, balanssiin ja stereokuvaan, kuin kuulokkeilla levyä kuunnelessa..? Itse ainakin haluaisin niin.
raleking
03.11.2005 08:53:43
Tuleeko mikserin ja kuulokevahvistimen sähköt samasta vaiheesta?

Tulee. Olen kokeillut ottaa erikseen, irrottaa maadoitusta ja kaikkea mahdollista, mutta kun ei niin ei.

Olen joskus tuota samanlaista kuulokevahvistinta käyttänyt jossakin projektissa kuvailemallasi tavalla ilman hurinoita...monona kylläkin...

Nyt olen alkanut epäillä, että se Behringer on syypää. Sehän ei ole mikään hyvä merkki tekemään yhtään mitään ammattipuolen kalustoa.
duane
03.11.2005 09:15:05
Niin luulisi. Jos itse olisin vastaavassa asemassa, olisin pyytänyt kitaroita panoroitavaksi vähän erilleen jotta ne olisi helpompi erottaa toisistaan ja mikäli korvanapit on paljon demppaavaa mallia, on rumpuja otettava myös kuunteluun.

Tällöin overheadit antaisi mukavasti stereona tilan tuntua ja rumpufillit olisi mukavampi kuunnella, kun tomit on panoroitu. Eikös korvanappikuuntelussa olisi hienoa pyrkiä samanlaiseen soundiin, balanssiin ja stereokuvaan, kuin kuulokkeilla levyä kuunnelessa..? Itse ainakin haluaisin niin.

Kyseisessä bändissä ei oikeastaan tuu kitaraa lavalta, ja rummuistakin taisi mennä vain bassaria...overheadeja ja tilaa ei juurikaan tarvinnut luureihin syöttää, kun stagella on laulumikkejä auki kuitenkin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)