Aihe: Mistä te otatte/omaksutte inspiraation säveltämiseen
1 2
Safaweb
13.04.2003 20:05:46
Kun ostan jonkun levyn ja kuuntelen sitä niin sieltä aina paljastuu kaikkea kivaa, mitä ei itse ole vielä musiikissaan tehnyt. Sitten sitä vaan päättää, että aikoo tehdä kappaleen, jossa käyttää ko. juttuja, mitä on levyltä kuullu.

Itsellä on ollut niin, että jokainen uusi kappale on ollut entisiä parempi. Ehkä se johtuu siitä, että olen vasta alussa.
Juunsku
16.04.2003 09:08:58

Mulla on kaikki yksin kertasta. Otetaan kitara kouraan ja aletaan kikkaileen jotain kitaralla ja aina välistä tulee jokin kiva homma josta sitten alkaa jatkaan eteenpäin.
Tottakai alitajuntaan aina jää jotain jännää kuunnellessa musaa jotka sitte tulee ulos kitarasta.
pikkupeikko
19.04.2003 18:01:35

alan vaan soittelee jotain, sit kun joku kiva riffi jää mieleen niin alan sitä työstää eteenpäin. sit luultavasti teen jonkun näkösen pohjan ja jatkan/muuttelen seuraavana päivänä, niin kauan kuunnes pidän sitä valmiina. ja sittenkin vielä muuttelen. sen jälkeen luovutan jatkon jollekin joka on kykenevä sanottamaan.

toisin päin, saan joltakin sanat, joista pitäs tehä biisi. luen ne monta kertaa läpi ja mietin fiilistä, sit lähen kokeilee jotain sointuja ja melodiaa. ja lopuks mietin jotain sopivia riffejä väliin.
Wk
28.04.2003 15:46:10
Kuuntele sen tyylistä musaa mitä haluat tehä ennenkä rupeat ite säveltämään...tää toimii itellä aika hyvin, mutta loppujen lopuks lopputulos ei aina ole sitä mitä tekemään lähdettiin, muttei välttämättä niin huonoakaan...aina...
Laulun aiheen sitten voit ottaa vaikka maitopurkin kyljestä, kuhan vaan teet nii ympäripyöreät sanat että ne voi tulkita usealla tavalla, itellä on käyny nii et oon teheny biisin jonka sanat on vaan tullu jostain ja sitte joku on keksiny mistä niissä lauletaan, se on siistiä...
Wk
Uli Con Carne
29.04.2003 15:57:07

Parhaat tulee puun takaa.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
Laurence
02.05.2003 13:07:57
Inspiraatio tulee niinku joku sanoki niin aika paljo kuunnellusta musiikista mutta tietty omat kokemukset vaikuttaa hyvinki paljo siihen... Välillä tulee vaan sellanen herkkä ihmeellinen tunne ja sillon tietää että nyt tulee jotain. Täytys vaan saada rauha säveltää kun tulee jotain... mulle on käyny monta kertaa että kun "inspiraatio" tulee niin ei oo rauhaa säveltää ja se menee sit ohi...
maelstorm
05.05.2003 11:17:16 (muokattu 05.05.2003 11:17:50)
meillä sävelletään siten, että treenikämpällä vaan paiskotaan toisia silleen puoliksi vitsillä riffeillä ja jutuilla ja sitten jos muut lähtee johonkin juttuun mukaan, niin sitten soiton tauottua joku saattaa sanoa että 'tehdään tosta' tai 'käytetään tota' .. sitten ehkä muutaman repliikin väittely aiheesta ja sitten siitä joko alkaa syntyä jotain tai ei. Olennaista tässä työmetodissa on hyvä ja yhteinen meininki treenikämpällä - kaikista on mukava työstää noin. Oli meillä sitten pari kuukautta sellainen kitaristi remmissä joka treenikämpällä halusi kokoajan vain tiluttaa ja pelleillä soittimellaan, niin ettei sellaisesta kommunikaatiosta ja pohtivasta treenaamisesta mitä nyt harjoitamme olisi tullut todellakaan mitään. Kaveri oli pakko laittaa pihalle, sävellystyön ja yleisen stressaavuuden nimissä..
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
Jani The Rock
05.05.2003 18:35:09

Ramonesia, Motörheadia ja southern rockia sekasin, niin eiköhän se meikäläisen sävellysresepti ole siinä...
"I don`t wanna be a rock`n roll star, just wanna play my honky guitar..." -Peer Gynt
lucifer666
05.05.2003 18:40:35
niin,itselläni on tälläinen suvanto vaihe menossa,vinkkejä

no,kun vituttaa/ahdistaa.Tai esim.yksin ulkoilu,töiden tekeminen...se saattaa putkahtaa mistä vaan.
Zarmo
06.05.2003 13:45:31

Pitää vaan sattua oikeaan aikaan siihen paikkaan, johon niitä ilmestyy, tai miten se Nalle Puh nyt kertoilikaan.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
Keppis
20.05.2003 17:58:26
Joskus kun vaan rämpytteleen niin tulee joku hieno riffin pätkä ihan vahingossa ja siitä se sitten lähtee.
Tosi miehet kuuntelee vaan ukkosen jyrinää ja kattelee kun hevoset paskantaa!
kippe-gerbiili
20.05.2003 20:27:53
Mulla se tulee vähä tunteen kautta kans. Mä alkuunsa saan loistavan idean mistä mun biisi kertoo ja sitte mä koitan vangita tunteen siittä ja lähtee hakeen oikeeta fiilistä.
Melodia tulee yleensä tosi helposti. Taustan suunnittelu onki sitte se haastavin osuus....
Kukaan ei ole täydellinen samalla tavalla kuin minä...
arancia
28.05.2003 19:39:50
Säveltäminen on itseasiassa itselleni aika helppoa kun vain sanat ovat valmiit.

Sanoittamiseen inspiraatio tulee fiiliksen mukaan, yleensä silloin kun on armoton seinät kaatuu päälle meininki syntyvät parhaat sanoitukset.

Sanoittamisessa hassua on se, että kun sanoituksia alkaa tekemään ymmärtää mistä kertoo, mutta valmiita sanoituksia katsellessa tulee usein tunne että omatekemät sanoitukset kertovat jostain itselle aivan käsittämättömästä asiasta.
Jonain päivänä vielä sukellan Suomen alle..
Souleye
14.06.2003 23:13:48
Helpoin tapa saada inspis on mennä johkin sellaseen paikkaan missä ei oo mitään toivoa saada mitään paperille tai muuhunkaan muotoon...sit ku on studion verran tavaraa tallennukseen ni ei sit irtoo mitään. liian monesti todettu juttu :)
HCW
28.06.2003 20:33:21
Se riippuu.Tunteet,elokuva,toisen säveltämä musiikki,yksinkertainen lause jne voi laukaista pakonomaisen tarpeen säveltää.Säveltämisessä on aina jotain todella mystistä,ei voi oikein suoraan ilmasta mistä niitä kiksejä saa.

Lyhyesti:Milloin mistäkin.
Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda.
Jabbe
28.06.2003 20:59:51
Tärkeintä on ehkä saada sellainen rutiini, että oikeasti tekee silloin kun on inspis/ideoita. Ja tähän auttaa vain tekeminen. Vasta viime aikoina olen tämän älynnyt, ja biisejä ja ideoita onkin syntynyt ihan mukavasti. Pitää vain ottaa itseään niskasta kiinni.

Inspiraatiota saa monesta asiasta, mutta on tähänkin muutama niksi:

1. Kuuntele musiikkia. Yleensä, jos tarvitsee tehdä joku tietyn tyylinen biisi (sinällään kyllä aika paska tilanne, mutta jätetään toiseen kertaan), niin kaivan jonkun levyn ja kuuntelen. Ja yleensä ideat tulee. Tätä voisi oikeastaan joku kutsua plagioinniksikin, tai kopionniksi. Mun mielestä kyse on vain vaikutteiden saamisesta, siihenhän kaikki säveltäminen lopulta perustuu, "omasta päästä" tekeminen on täysin mahdotonta, sillä alitajuisesti kaikki kuulemasi musiikki vaikuttaa siihen, mitä sieltä päästä oikein tulee ulos.

2. "Inspiraatio on tuolla ulkona". Yleensä lenkkeily, pyöräily, hiihtäminen ja vastaavat kevyet liikuntamuodot saavat luovalle tuulelle. Tai sitten vain pihatuoliin istumaan, myös hyvä idea. Eli pois siitä tietokoneen äärestä ja nauttimaan Suomen kauniista luonnosta. :)

3. Omista kokemuksistahan sitä musiikkia syntyy, eli pitäisi pystyä ilmaisemaan tunteet musiikin kautta. Tosin tämä ei ole vielä tähän mennessä oikein onnistunut, on paljon vaikeampaa kuin miltä tuntuu. Esim. jazzissahan tämän pitäisi olla se perusidea, mutta yleensä jää kyllä puhtaan suorittamisen jalkoihin ja unohtuu helposti..

Ihan vain muutama ajatus, pistäkää mieleen tai älkää. Kuinka vaan. ;)
Ja ei, minä en ole koukussa Muusikoiden.nettiin, käyn täällä vain joka päivä.
Teijo K.
30.06.2003 11:49:55

Helpoin tapa saada inspis on mennä johkin sellaseen paikkaan missä ei oo mitään toivoa saada mitään paperille tai muuhunkaan muotoon...sit ku on studion verran tavaraa tallennukseen ni ei sit irtoo mitään. liian monesti todettu juttu :)

Siksipä täytyykin pitää aina kynää ja paperia mukana. Jokapaikassa, saunassakin.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Teijo K.
30.06.2003 11:51:46

Notefix

Mä olen aina ollut sitä mieltä että paras kannustin on Deadline!

Toimii ainakin mulla pirun hyvin, varsinkin jo seuravaana päivänä on studio täynnä muusikoita eikä ainuttakaan nuottia vielä paperilla :)

Periaatteessa tuossa tilanteessa voi olla jo myöhäistä tehdä ihan uusia nuotteja, mutta onneksi vanhoista hieman "fiksaamalla" saa monesti ihan kelpoja vielä.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Jabbe
30.06.2003 13:42:05
Mä olen aina ollut sitä mieltä että paras kannustin on Deadline!

Toimii itse asiassa moneenkin asiaan. Tosin siinä on myös se, että viivyttää sitä tekemistä viimeiseen asti. "onhan tässä vielä aikaa koko päivä.." ;)
Ja ei, minä en ole koukussa Muusikoiden.nettiin, käyn täällä vain joka päivä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)