Aihe: Fool-Drive 2 -projekti
1 2 3 4 58 9 10 11 1214 15 16 17 18
Zeni
04.10.2005 23:38:20
no ei ollut hankala, harkintaan siis.
!!!!!OSTAN MARSHALL POTIKAN NUPPEJA !! ELI NOITA MITÄ ON MARSUN VAHVAREISSA. TARJOA SUURIA JA PIENIÄ ERIÄ!!!!!
SaBer
05.10.2005 09:27:58

Käy, mutta DPDT (2PDT)-kytkimellä ei saa true bypassia ledin kanssa. Menee epä-trueksi

Paitsi jos käyttää millenniumia...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Jone the Bone
05.10.2005 09:39:50 (muokattu 05.10.2005 09:43:00)

Mitenkä tuo kaavio sitten eroaa jos käyttää noita 3PDT kytkimiä ? Onko jotain järkevää syytä tehdä niin ?

On totta, että alkuperäisessä FD 2:ssa bypass -kytkimenä on 3-napainen vaihtokytkin, jolla saadaan ns. true bypass -ohitus, eli ohitettuna tilanne on sama, kuin pedaalia ei olisi lainkaan välissä (vrt. kytkentäkaavio). Näinollen, esim. ko. pedaalin tuloimpedanssilla ei ole ohitettuna vaikutusta kitaran ja vahvistimen (ja muiden pedaalien) kokonaiskytkentään.

Itse päädyin käyttämään 2-napaista vaihtokytkintä bypass -kytkimenä lähinnä kustannussyistä, sekä tällaisen kytkimen helpomman saatavuuden vuoksi (löytyy hyllytavarana paikallisesta komponettiliikkeestä, vieläpä melko edullisesti). Ylivoimaisesti suurimman osan kustannuksista muodostavat juuri nuo mekaaniset osat, ja hintaa lisää helposti myös se, että komponentteja joutuu mahdollisesti tilailemaan useammalta eri toimittajalta.

Tuon 3-napaisen kytkimen käyttö ei tietenkään ole välttämätöntä, sillä tuon 2-napaisen kytkimen 'soundia huonontava' vaikutus on vain teoreettinen, ja ilmenee korvin kuultavana haittana vasta sitten, kun pedaalilaudassa alkaa olla lukuisia samalla ohitustavalla varustettuja pedaaleita, jos sittenkään.

Myös vipukytkimen voi korvata esim. 2-asentoisella vaihtokykimellä, jos katsoo, että itsellä ei ole käyttöä kaikille ko. kytkimen tuomille vaihtoehdoille. Itse en ole esim. keksinyt hyötykäyttöä tuolle 'Comp Cut' -toiminnalle (puhdas buusti), joten mikäli joskus vielä rakennan toisen yksilön, jätän ko. toiminnan siitä pois, tai vaihdan toiminnan vaikkapa symmetrinen/asymmetrinen -särövalintaan.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Metal God
05.10.2005 09:40:38 (muokattu 05.10.2005 09:40:48)
Paitsi jos käyttää millenniumia...

Tämä olisikin tarkoitus tehdä fooldriveen jos syö saundia paljonkin. Heh, tein tässä eilen millenium ykköseen noin 50 'mini'-piirilevyä. Eipä lopu vähään aikaan.
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
Johnny99
05.10.2005 14:04:22
Mistä muuten sais sellasen on-on-on vipukytkimen?

Mulla on tuossa 6 asentoinen kierrettävä kytkin. Löytyi ihan paikallisesta kouluelektroniikasta. Ja maksoi n. 1€

Nyt muuten kuuluu jo ääni, mutta jännitteet ovat trankuilla vieläkin alhaisemmat kuin mitä pitäisi.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Pauline 8v.
Botne80
06.10.2005 12:39:05
Myös vipukytkimen voi korvata esim. 2-asentoisella vaihtokykimellä, jos katsoo, että itsellä ei ole käyttöä kaikille ko. kytkimen tuomille vaihtoehdoille.

Jos jättäisi sen comp.cutin kokonaan pois, niin miten menisi kytkimen (2-asentoinen) johdotus?
-isolla ja isosti-
Jone the Bone
06.10.2005 13:41:18

Jos jättäisi sen comp.cutin kokonaan pois, niin miten menisi kytkimen (2-asentoinen) johdotus?

Kytkentä yksinkertaistuu näiltä osin huomattavasti.

- Yhdistä pisteet 4 ja 5 hyppylangalla (vrt. sijoittelukaavio)
- Vipukytkimeksi käy nyt esim. 1-napainen ON-OFF -kytkin, jonka napoihin yhdistät sijoittelukaavion pisteet 2 ja 3.

Kun vipukytkin on auki (OFF -asento), kyseessä on "Vintage" -toiminto, ja vipukytkimen ollessa kiinni (ON-asento), kyseessä on "Flat Mids" -toiminto.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
moikki
06.10.2005 19:43:19
Onko noilla vastuksilla väliä kumminpäin ne laittaa? On päässyt unholaan tuo tieto..
Rock like FUCK!
sn
06.10.2005 19:49:13
Ei väliä
ø
moikki
12.10.2005 21:50:45
Miten muuten olette maadoittaneet tämän?
Rock like FUCK!
Mike Stand
13.10.2005 15:09:33
Mä olen maadottanut omani jakkimutterin alta lämpöpatteriin. Muista käyttää ke-vi -johtoa maadoitukseen väärinkäsitysten välttämiseksi.
Kusta tulee, kuhun menee, sitä tietää en voi.
moikki
13.10.2005 15:23:17
Mä olen maadottanut omani jakkimutterin alta lämpöpatteriin. Muista käyttää ke-vi -johtoa maadoitukseen väärinkäsitysten välttämiseksi.

Jeps. Mulla toimii, tosin onnistuin jo käräyttämään yhden JRC4558:n :D No kaks on tulossa lisää.
Rock like FUCK!
moikki
13.10.2005 21:59:20
Huomasin muuten tänään että minun TS7 sisältää JRC4558D chipin. Jostain luin että näissä ei pitäisi noita olla?
Rock like FUCK!
Metal God
13.10.2005 22:57:44 (muokattu 13.10.2005 22:57:58)
Huomasin muuten tänään että minun TS7 sisältää JRC4558D chipin. Jostain luin että näissä ei pitäisi noita olla?

Ihan sama mikä opari siellä kököttää, kunhan on ns. dual op-amp. Omassani on sisällä NE5532
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
sn
29.10.2005 22:05:10
Hmmnjoo... Särö toimii helvetin hyvin ja boostikin, mutta miten on, kuuluisko ton boostin toimia silloin kun särö ei ole päällä? LEDi kyllä syttyy... Tuli tehtyä aika röytäen, mutta hyvä vehjes kuitenkin.
Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In
Metal God
29.10.2005 22:54:30 (muokattu 29.10.2005 22:57:08)
Hmmnjoo... Särö toimii helvetin hyvin ja boostikin, mutta miten on, kuuluisko ton boostin toimia silloin kun särö ei ole päällä? LEDi kyllä syttyy... Tuli tehtyä aika röytäen, mutta hyvä vehjes kuitenkin.

Boost ledi palaa, mutta ei ole päällä jos efekti on bypass tilassa.
E: Siis boosti ei toimi, jos efekti ei ole päällä.!
sn
29.10.2005 23:18:36 (muokattu 30.10.2005 05:29:43)
Joo kaikki hyvin siis. Vähän kummaa silti... Eikö ne vois olla erillisinä yksikköinäkin siellä? Olis käytännöllisempi. Ajattelinpa sitten rakentaa Microampin Dynacompin koteloon kun Microamp tuskin vie paljon tilaa. Hjooh.
Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In
Jone the Bone
30.10.2005 13:13:48

Boost ledi palaa, mutta ei ole päällä jos efekti on bypass tilassa.
E: Siis boosti ei toimi, jos efekti ei ole päällä.!

Näin on, ja niin sen pitää ollakin, kuten alkuperäisessäkin laitteessa.

Kun Boostin merkkivalo palaa laitteen ollessa ohitettuna, tiedän, että siellä se Boosti minua odottaa, kun polkaisen efektin päälle. Näin ei siis tarvitse arvailla, kummassakohan tilassa Boost-kytkin on, kun polkaisen särön päälle. Kätevää...
javia
30.10.2005 16:56:10
Täällä saatu kanssa onnelliseti fooldrive valmiiksi, soundillisesti tuli aivan kuin esikuvansa, tuskin huomaa mitään eroa.
Serkkupoika väkersi duunissa alumiinista justiinsa mittoihin tuo kotelon ja päällystin se punaisella tolexilla. Tuli hieno.
Ainoo on että vihreä boosti ledi on liian himmeä, sitä 18k ledivastusta pitäs hieman alentaa...
Ja kiitoksia rojektivastaavalle hyvästä rojektista. Ja piirilevyntekijälle hyvästä levystä .. Lisää vastaavia "yhteis" rojekteja kehiin...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)