Aihe: mitä mieltä olette roland d-50:stä
1
juiceh
30.10.2005 11:29:31
mitä mieltä olette roland d-50:stä. Olen soittanut syntikkaa jo melkein vuoden ja hyvää peliä tarvisin. Saisin ostettua sen hintaan 300E.

Kommentteja!
hanipai
30.10.2005 11:37:55 (muokattu 03.11.2005 21:43:53)
mitä mieltä olette roland d-50:stä. Olen soittanut syntikkaa jo melkein vuoden ja hyvää peliä tarvisin. Saisin ostettua sen hintaan 300E.

Kommentteja!

Hinta hyvä. Itse tosin ostin mtös kulttisynan Yamaha SY-77:n. Ainakin toi rolle on ruma :)
Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Janus
30.10.2005 14:24:09
D-50 on ainoa syntikka, jonka olen saanut tilttaamaan lopullisesti ainoastaan soittamalla ja räpläämällä etupaneelia (normaalit soundinvaihdot/editoinnit jne.). Siis niin, että näytössä on pelkkää siansaksaa, mitään ääntä ei kuulu, nappien LEDeistä on syttyneenä täysin random-määrä ja sokerina pohjalla laite sammutettuna ja käynnistettynä uudelleen palasi aina samaan katatoniseen tilaan.

Hiivin vähin äänin ulos kaupasta.
polyfonken
31.10.2005 13:48:56 (muokattu 31.10.2005 13:51:42)

mulla on D-50 jonka ostin satasella ja siihen ohjelmointiyksikkö (joka maksoi enemmän mutta jolla laitteesta saa Paljon Enemmän Irti). en missään nimessä maksaisi 300 euroa pelkästä syntikasta.

d-50en ääni on hyvin tunnistettava tuon ajan musasta - enyat ja muut on käyttäneet sen avaruuspresetit ihan puhki ja ne kuulostavat juuri niin törkeiltä kuin voisi toivoa/pelätä. nykyaikaiseksi perussynaksi (tai varsinkaan "kivaksi boksiksi josta löytyy pianot ja jouset" ;D) siitä ei soundinsa puolesta ole mutta kun osaa ohjelmoida, siitä saa todella hyvää digitaalisen kuuloista kamaa ulos. subjektiivisesti sanoisein että perusääni on tilavaa, rapeaa, synteettistä ja hyvin epäaitoa - ei ollenkaan nestemäistä tai "fättiä".

eli: hyvä syna, tuplahinta, ekaksi kunnon synaksi tuosta ei ole ellei sulla ole gradienttipermanenttia mutta mausteena mainio. imho.
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
garyfey
31.10.2005 14:01:39
Pari vuotta pyöri aikoinaan keikalla mukana. En jäänyt kaipaamaan. Silti ei mitään pahaa sanottavaa.
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
Leikari
31.10.2005 21:59:05
d-50en ääni on hyvin tunnistettava tuon ajan musasta - enyat ja muut on käyttäneet sen avaruuspresetit ihan puhki ja ne kuulostavat juuri niin törkeiltä kuin voisi toivoa/pelätä. nykyaikaiseksi perussynaksi (tai varsinkaan "kivaksi boksiksi josta löytyy pianot ja jouset" ;D) siitä ei soundinsa puolesta ole mutta kun osaa ohjelmoida, siitä saa todella hyvää digitaalisen kuuloista kamaa ulos. subjektiivisesti sanoisein että perusääni on tilavaa, rapeaa, synteettistä ja hyvin epäaitoa - ei ollenkaan nestemäistä tai "fättiä".

eli: hyvä syna, tuplahinta, ekaksi kunnon synaksi tuosta ei ole ellei sulla ole gradienttipermanenttia mutta mausteena mainio. imho.

just noin - - d-50/d-550 on hyvä juuri silloin kun tarvitsee sitä soundia - - ei yleissynaksi enää nykyaikana. .... ja tottahan minulla on tuo moduli programmerilla

progeiluun (oziric tentacles -meningin tapaiseen...) d-50 sopii hyvin - ohjelmoimalla saa mielenkiintoisia hienosti eteneviä pulinoita/säkätyksiä yms. vähän "wavetable" tyyliin ;-)

ja kasaripoppia
Soitetaan jamia!
18is9
01.11.2005 12:43:38

Haa haa, vidu, enpä kerennyt kirjoittamaan tähän topikkiin. Olisin minä siitä ehkä vähän halvemmallakin voinut luopua :).

No, soittelenpa Digital Native Dancella sitten itse.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
juiceh
01.11.2005 19:07:16
onko se parempi kuin roland e-35
JPQ
01.11.2005 19:29:25

onko se parempi kuin roland e-35

Sanoisin erilainen tuote perhe tuo e sarja lienee jonkun sortin
digitaalisia säestys keybroadeja jos metsään en muista ja d sarja on
digitaali syniä joten ei voi verrata paitsi e sarja on uudempi
jotenkin sanoisin roland d sarja hyvä jos hakee tiettyjä saundeja
yleissynaksi ei.
polyfonken
01.11.2005 23:27:09

koko hommaan voisi auttaa kummasti jos tietäisi millaista musiikkia aiot ko. kiipparilla soittaa - onko tyylilajina humppa, teknopoppis vai hevi - ja minkälaisia soundeja etsit ("aitoja soittimia", "jotain syntikkajuttuja", "70-luvun moogeja", "kummaa säröhäröilyä", "hammondit rhodoksella" tms.. sitten osataan ehkä sanoa paremmin mikä voisi olla se oikea roland X-YY :D
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
18is9
02.11.2005 10:14:01 (muokattu 02.11.2005 10:15:17)

Jep, D-50 kuulunee samaan kategoriaan DX-7:n ja vaikka Junojen kanssa. Eli kyseessä ovat vanhemmat, aikanaan kovat vehkeet joiden soundi on nykyään helposti tunnistettava ja joiden ominaissoundi on edelleenkin käyttökelpoinen ja osittain korvaamatonkin.

Mitään yleissyntikoita nämä vehkeet eivät missään nimessä ole, ja modernit halpissynat(kin) pesevät nämä vehkeet monipuolisuudessa ja ominaisuuksissa mennen tullen. Mutta sen parhaan dx-sähköpianon saa DX-7:sta, ja parhaan juno-basson Juno-6:sta.

Se on sitten makuasia miten haluaa musiikkia tehdä. Itse mielummin pidän telineessä pinon vanhoja vehkeitä kuin yhtä modernia huippusyntikkaa. Aloittelijalle tietenkin turvallisin vaihtoehto on ostaa sellainen pätevä yleis-rompleri jolla voi treenailla ja sitten jos alkaa tuntua ettei soundi miellytä niin voi laittaa muita laitteita tilalle.
Leikari
02.11.2005 12:04:21
Jep, D-50 kuulunee samaan kategoriaan DX-7:n ja vaikka Junojen kanssa. Eli kyseessä ovat vanhemmat, aikanaan kovat vehkeet joiden soundi on nykyään helposti tunnistettava ja joiden ominaissoundi on edelleenkin käyttökelpoinen ja osittain korvaamatonkin.

hyvin kiteytetty koko edellinen kirjoitus!!!

d-50:n asemaa kuvaa hyvin, että ko. synaemulaattori (?) on rakennettu osaksi rolandin v-synth modulea ja on kortilla saatavissa v-synthiin. Ja mikä hauskaa: käytössä voi valita "original" tms. moodin tai hifi-moodin ;-)

kaikkihan ymmärtävät, että hifi-moodi on "parempi syntikka" - vaan se toinen on parempi d-50
Soitetaan jamia!
exoplanet
02.11.2005 17:13:22
Ko. laitteen pari vuotta omistaneena pitää myös kommentoida. Kuten sanottu d-50 ei sovi yleissynaksi. Siitä ei löydy rumpusoundeja, kelvollista pianoa, ei yleensäkään mitään "aidon kuuloista".

Sen vahvuudet on mun mielestä hienot jousisaundit, jump-soundit (ja muunnelmat siitä) ja monia urkutyyppisiä soundeja (toki synteettisiä). Patchien ohjelmointi on vaikeaa mutta netistä saa niitä ilmaiseksi PALJON. Esimerkiksi Phil Collinsin Another day in paradise:n alkusekunnit on suoraan eräs d-50 patch. Tämä vain yksi esimerkki ja niitä löytyy!

Koskettimet on hyvät, ei tosin niin hyvät kun M1:ssä. Efektit on kovin rajoittuneet.
Lyhyesti jos haluaa kasarisoundeja niin suosittelen.
juiceh
03.11.2005 16:06:33
Soitan Melodista heavya.
18is9
03.11.2005 16:25:59

Soitan Melodista heavya.

No siinä tapauksessa joku vanhempi peli kelvannee. Et tule tarvimaan rumpusoundeja, urkuja tai pianoa, joten tuo helpottaa kummasti. Lähinnä jousi-kuoro-päd -akselilla liikutaan ja mono-lead olisi hyvä löytyä. D-50 löytyy esim Nocturnuksen Thresholds -levyltä metallipuolella.

Toki jos melodinen heavy tarkoittaa Deep Purplea niin joudut investoimaan B3:n ja se ei ole halpa ;).
Windreaper
03.11.2005 16:40:47
Soitan Melodista heavya.

Veikkaan, että haluat melodiseen heviin hyvän paletin perussaundeja kuten jousia, kuoroja, mattoja ja ehkä kelvollisen pianosaundin. Tuo leadisaundikin olisi tietenkin hyvä löytyä riippuen siitä, kuinka kova tilumies olet :). Heitänpäs tähän pari ehdotusta kolmelta isolta valmistajalta, jotka menevät 500e haarukan sisään ja joista et kasva heti ulos. Jos aiot kunnollisen yleissynan saada, niin 500e pienemmällä investoinnilla et mielestäni selviä.

Roland XP-30: Kaikki perussaundit ovat kunnossa ja sisäänrakennetulta orkesterikortilta löytyy senkin puolen höystettä. Synatyyppiset saundit ovat mielestäni aika kehnot pliisun filtterin takia.

Korg Trinity: Hyviä synaliidejä, mattoja jne. Muovisemmat ja synteettisemmän kuuloiset saundit, kuin Rolandissa, imo. Yleisesti ottaen hieman hifimmän kuuloinen vehje. Iso kosketusnäyttö parantaa myös käyttömukavuutta. Laitteen ainoa varsinainen miinus on hieman heikko pianosaundi, mutta sillä kyllä pärjää. Mainittakoon, että mulla oli XP-50, TR Rack ja molemmat JD:t samaan aikaan. JD-800 jäi, muut lähti :).

Yamaha EX-7: Tähän laitteeseen olen loppupelistä tutustunut aika huonosti, kun sen käyttölogiikka ei lyhyen session aikana ehtinyt oikein aueta. Saundit ovat yleisesti ottaen tosi hyvän kuuloisia ja filsakin vaikutti ihan mukavalta samplesynaksi.
18is9
03.11.2005 16:50:02

Jep, jos rahaa on investoida hieman enemmän niin mikä tahansa edellä mainituista kelvannee soitteloihin useiksi vuosiksi eteenpäin. Todennäköisesti vasta siinä vaiheessa kun aletaan mennä studioon levyä tekemään alkaa olla väliä että tehdäänkö joku pädi Trinityllä vai Jupiter-8:lla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)