Aihe: Mitä soundi merkitsee sinulle?
1 2 3
placebo
29.10.2005 23:48:25 (muokattu 30.10.2005 00:08:08)
Tarkoituksellisesti lavea aloitus, jotta tulkinta ja aihe jäisi mahdollisimman paljon auki. Asiallisia vastauksia, kiitos :)
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
Härski
29.10.2005 23:49:07
Sanotaanko lyhyesti: Kaikkea.
whagabam
30.10.2005 00:21:04
Modattuja Sd-ykkösiä eiks je...
Vintagee, tottakai, tai melkein..
Jani The Rock
30.10.2005 00:21:40

En voi soittaa huonolla soundilla. Sen on oltava justiinsa eikä melkein.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man *
Invader
30.10.2005 00:21:50
Samoilla linjoilla Härskin kanssa. Soundi merkkaa kaikkea.

Yksinkertaistettuna, hyvä soundi

1) kuulostaa hyvältä(!)

2) inspiroi soittamaan

Siinä se.
Tai sitten ei..
placebo
30.10.2005 00:27:20 (muokattu 30.10.2005 00:31:24)
Modattuja Sd-ykkösiä eiks je...

Ge-trankkuja, metallikalvovastuksia, polkoja ja operaatiovahvistimia ehkäpä? ;^)
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
SirElwood
30.10.2005 00:27:41
Hyvä soundi on mm. semmoinen mitä jaksaa kuunnella tunnista ja päivästä toiseen esimerkiksi treenatessa. Semmoseen junttasäröön tms. puutuu korvat yllättävän nopesti.
JCM
30.10.2005 00:30:07

Sanotaanko lyhyesti: Kaikkea.

Juuri näin. Tasan kaikkea.
-Ossi-
30.10.2005 00:36:57
Soundi merkitsee kaikkea!
I think we probably took the two-guitar thing, which was originally one of the first bands with probably Wishbone Ash to do that. I think we just took it into another area. - Adrian Smith
kimurantti1
30.10.2005 00:49:56
...hyvä soundi

1) kuulostaa hyvältä(!)

2) inspiroi soittamaan...

Näin! En olisi itse paremmin osannut kiteyttää. :)
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
McNulty
30.10.2005 00:52:50
jaa'a... ei tästä kovin henkevää keskustelua saa aikaiseksi. Koitan kuitenkin pienessä kaljajohteisessa survoa etiäpäin... eli minulle soundi on sellainen "ikuisuus kysymys". Soundimieltymykset ovat vuosien saatossa vaihtuneet todella paljon. Ne oikeastaan vaihtuu vähän milloinkin...

Soundi on sellainen asia että soittaja kuulee sen eri tavalla kuin kuuntelija. Soundi on jotain minkä tulisi loppupeleissä miellyttää soittajaa. Hyvä soundi on niin subjektiivinen käsite ettei sitä kannata edes ruveta tässä pilkkomaan pienemmiksi. Siitä ei seuraa kuin kauhea väittely että onko mt-2 hyväsoundinen vai ei :) On se, ja ei se ole. Minä käsitän soundin näin...

plektra + sormet -> kielet -> mikrofonit -> kitara -> piuha -> mahdolliset efektit -> piuha -> vahvistin -> elementti -> korvat

Jos tuossa ketjussa kaikki toimii kuten haluan, on soundi silloin hyvä, tai ainakin kohdallaan. Välillä olen törmännyt sellaiseen meininkiin (etenkin keikalla ja reeniksellä) että vähemmän itseäni miellyttävä skittasoundi onkin bändin kanssa toiminut varsin loistavasti.
löytävä etsii...
the all-seeing eye of horus
vmak
30.10.2005 01:00:52
Kaikkeahan se
ööh.. ..joo
Jormaz
30.10.2005 01:02:17
Ensin pitää saada soundi kohilleen, sitten voi alkaa harjoittamaan sitä tekniikkaa, jonain kauniina päivänä, ehkä..
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Jucciz
30.10.2005 02:17:17
Mitä soundi merkitsee sinulle?

Jotain, josta puhuisin mieluummin vaikkapa studiotyöskentelyä käsittelevässä ketjussa. :)

Ei vaan, kyllähän hyvällä soundilla koko soitin tuntuu monesti "heräävän henkiin" ja inspiroi kokeilemaan esimerkiksi erilaisia soittotekniikoita tai musiikillisia ideoita. Hyvä soundi ei kuitenkaan merkitse mitään siinä vaiheessa, jos soittajalla ei ole mitään muuta annettavaa, ts. hyvä soundi ei pelasta paskaa soittoa.

Itse koen hyvän soundin olevan se piste I:n päälle hyvin kulkevassa soitossa. Sanomattakin lienee selvää, että yksinään hyvältä kuulostava soundi voi olla karmea bändissä.. ja toisaalta taas yksinään ihan naurettavan typerä soundi voi olla maailman paras idea johonkin biisiin kun haetaan jotain erityistä tunnelmaa.

Soundi on sanana jo niin älyttömän moniulotteinen asia, että tästä aiheesta voisi jauhaa tuntikausia. Soundi on suppeimmillaan sitä, että käytän tremolo-pedaalia jossain biisin väliosassa. Laajemmassa merkityksessä soundi on mitä tahansa, mikä tekee vaikka jonkun bändin biiseistä erityisen tunnistettavan kuuloisia - esim. Eppu Normaalilla on ihan oma soundinsa, jonka yleensä tunnistaa muutamassa sekunnissa.

Soundi lähtee siis sottotilan akustiikasta, soittajan sormista ja plektrasta, soittimista, äänenmuokkaus- ja vahvistuslaitteista, niiden asetuksista, kaiuttimesta ja kaapista, mikrofonista ja sen asennosta, mikkipiuhasta, miksaajasta, tallennusmediasta, levy- tai kasettisoittimesta, kuuntelutilasta, kuulijan mielentilasta ja monesta, monesta muusta palasesta.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Strings
30.10.2005 02:43:57
Kyllähän se on näin,että jos on paska soundi, niin ei siitä soittamisesta tule sillon mitään.
High velocity bullet at close range can damage the mind.
N33m0
30.10.2005 03:27:29

Mulle hyvä soundi on suurin inspiraation lähde, ellei se oo kohallaan ni ei synny lasta eikä paskaa.
slow music for slow people
ReBeat
30.10.2005 03:20:43 (muokattu 30.10.2005 03:22:57)

Kyllä se vaikuttaa fiiliksiin todella paljon, ei siitä mihinkään pääse. Tekee mieli soittaa enemmän jos soundi on hyvä. Soittelen sähkökitaralla jonkin verran ilman sähköjäkin ja silloin mielialaan vaikuttaa kitaran akustinen sointikin.

Hah, hyppäsin ajassa taaksepäin. N33m0 kirjotti vasta mun jälkeen =O ... t. halvat huvit
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
zepeteus
30.10.2005 11:28:35
Minä olen pitkälti Juccizen linjalla, eli

Itse koen hyvän soundin olevan se piste I:n päälle hyvin kulkevassa soitossa.

Minua "hyväkin" soundi alkaa jurppimaan, jollei soitto jostain syystä kulje. Ja toisaalta, jos soitto kulkee, ei soundi ole se pääasia. Siitä huolimatta, onneton soundi ei inspiroi soittamaan, joten tavallaan käsi kädessä kulkevat ne.

Niin usein tulee soitettua pelkästään akustisesti (sähkistäkin), ettei se soundi ole minulle kuitenkaan maailman tärkein asia. Jotta paradoksi olisi täydellinen, vietän toki runsaasti aikaa suunnitellen ja tuunaten kaikkea signaaliketjuun liittyvää, tavoitteena nimenomaan hyvä soundi. On aika soittaa, ja on aika hioa soundeja, kenties?
Kasperi Tervonen
30.10.2005 12:36:04
Ainahan sitä sanotaan että sormista se soundi tulee. Olen kuitenkin sitä mieltä, että hyvä soundi kohentaa soittofiilistä ja tätä kautta kenties jopa parantaa itse soitonkin laatua (tai niin mä ainakin kuvittelen).
Märkyys on kosteuden sielu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)