Aihe: Jimi Hendrixistä..
1 2
Ukko
29.06.2003 11:00:42

Katselin ( kuuntelemisen lisäksi ) eilen äijän keikkaa nauhalta ja huomio kiinnittyi siihen ettei tyyppi käyttänyt soittaessaan kaulalla ollenkaan pikkusormea. Paljonkohan soitto olisi siitä vielä tehostunut. Muuten täytyy mainita että kyllä tyyppi pesee 10-0 tämän päivän rock kitaristit.
KanZuu
29.06.2003 13:41:45 (muokattu 29.06.2003 13:42:19)
Joko mä oon kuvitellut, mutta kyllä se musta ainakin pikkusormea käyttää, hmmn nyt katsoin katoin fire liven niin ei tainu soolossa käyttääkään edes, kummaa. Joka tapauksessa kova tyyppi.
Joees
29.06.2003 14:28:10
Jimillä oli peukalo käytössä, ja kuten varmaan olette huomanneet niin pitkät sormet joilla kyllä ylettyy vaikka minne.
Groooove is in heart!
Cletus Awreetus
29.06.2003 17:10:32
Jimillä oli peukalo käytössä, ja kuten varmaan olette huomanneet niin pitkät sormet joilla kyllä ylettyy vaikka minne.

Suurella osalla sähkökitaristeista kurkkaa peukalo sieltä kaulan takaa. Itsekin käytän sitä melko paljon.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Ukko
29.06.2003 20:13:59

Suurella osalla sähkökitaristeista kurkkaa peukalo sieltä kaulan takaa. Itsekin käytän sitä melko paljon.

Vaikka jossain on ollut mainintaa "oikeaoppisesta" soittamisesta eli peukalo pitäis pitää mahdollisimman keskellä kaulaa :
Härski
29.06.2003 20:39:15
Vaikka jossain on ollut mainintaa "oikeaoppisesta" soittamisesta eli peukalo pitäis pitää mahdollisimman keskellä kaulaa :

Mun mielestä oikeaa tapaa ei ole. Kaikki soittakoot niin kuin se parhaiten onnistuu/luonnistuu.
kalkkuna
29.06.2003 20:45:59
Mun mielestä oikeaa tapaa ei ole. Kaikki soittakoot niin kuin se parhaiten onnistuu/luonnistuu.

Totta *ssa!
Enkä ymmärrä näitä henkilöitä jotka kyselevät "oikeista" taktiikoista.
Cletus Awreetus
29.06.2003 22:28:05

Niin no, sähkökitaraa soittaessa ei ole väliä, mutta kun skulaat klassista niin on aika tärkeää, että peukalo ei näy.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Zed
30.06.2003 15:04:22

Niin no, sähkökitaraa soittaessa ei ole väliä, mutta kun skulaat klassista niin on aika tärkeää, että peukalo ei näy.

Tämä on totta, tosin sormen näkymättömyydellä ei minusta pitäisi olla itseisarvoa. Klassisessa tekniikassa on kuitenkin juttuja, joita on mahdoton/perkeleellisen hankala soittaa, jos koko kämmen halaa kaulaa.
Yngwie - A legend in his own lunchtime
Anselmi
30.06.2003 16:46:25
Muuten täytyy mainita että kyllä tyyppi pesee 10-0 tämän päivän rock kitaristit.

Olen täysin samaa mieltä. Plussaa!

En oo kyllä koskaan kiinnättäny huomiota herran pikkusormen käyttöön. Pitää kattoo noita videoita uudestaan...
"From this day to the ending of the World, ...we in it shall be remembered, ...we band of brothers." William Shakespeare - Henry V
AoA
30.06.2003 16:47:38

olen myös huomannut että hendrix ei käytä esim. barre-otteissaan etusormea vaan sen sijaan painaa peukalolla ylimmän kielen. Ilmeisesti aika iso käsi jätkällä ollu. Harvat nykypäivänä täysipäiväisesti tuolla tavalla ottaa sointuja mutta jimi oli jimi eikä toista tule.
Easy Comes Easy Goes
Swan
30.06.2003 21:01:10
olen myös huomannut että hendrix ei käytä esim. barre-otteissaan etusormea vaan sen sijaan painaa peukalolla ylimmän kielen. Ilmeisesti aika iso käsi jätkällä ollu. Harvat nykypäivänä täysipäiväisesti tuolla tavalla ottaa sointuja mutta jimi oli jimi eikä toista tule.

Tämän vuoksihan se pystyi helposti tekemään niitä pieniä sointukuvioita värittäviä kikkoja, mitä monet ovat imitoineet. Esim. RHCP:n Under the Bridgessa John Frusciante käyttää peukaloa 6. kielen painamiseen.
Steve Vain neuvo kitaristeille: "Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentistasi, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä ne."
Puavali
30.06.2003 22:10:49

Siis Jimin käsi oli kyllä hillittömän iso ja sormet pitkät. Jimi on kurkojen kurko ja sellaisena pysyy.
Ilkarus
01.07.2003 00:08:41 (muokattu 01.07.2003 00:19:53)
Katselin ( kuuntelemisen lisäksi ) eilen äijän keikkaa nauhalta ja huomio kiinnittyi siihen ettei tyyppi käyttänyt soittaessaan kaulalla ollenkaan pikkusormea. Paljonkohan soitto olisi siitä vielä tehostunut. Muuten täytyy mainita että kyllä tyyppi pesee 10-0 tämän päivän rock kitaristit.

Johtuskohan pentatonisen skaalan käytöstä tuo? Mutta eiköhän se Hendrix yleensä pikkusormeakin käytä.
kid ego
01.07.2003 00:40:12
Eihän Gary Moorekaan käyttele pikkusormeaan otelaudalla?
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
AoA
01.07.2003 01:05:35
Siis kyllähän Jimi ainakin soinnuissa käyttää pikkusormeakin mutta on sillä aika ihme sormituksia nähtävissä. Sooloissa tuskin ollenkaan.
Easy Comes Easy Goes
kid ego
01.07.2003 01:16:34
Siis kyllähän Jimi ainakin soinnuissa käyttää pikkusormeakin mutta on sillä aika ihme sormituksia nähtävissä. Sooloissa tuskin ollenkaan.

Jimi on kuollut.
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
AoA
01.07.2003 01:19:09
Jimi on kuollut.

hmm...niinpä taitaa olla. Mutta Jimin säveltämä musiikki taitaa olla vielä elossa.
Easy Comes Easy Goes
Mika K
01.07.2003 08:53:01

Joo sormitukset on kyllä vähintäänkin oudon näköisiä. Se painaa peukalolla niitä ylimpiä kieliä. Ei siellä paljon barreja tai avosointuja näy : )
Tähän tulee allekirjoitus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)