Aihe: Engl Powerball inpiroima klippi :)
1
rhizome
22.06.2003 20:15:08 (muokattu 22.06.2003 20:17:46)
Heh, anteeksi moralisointi ja kasvattaja-asenne, mutta mä haluun kertoa muutamalla rivillä millaista se vahvarin rakentaminen on.

1) Haetaan inspistä jostakin. Piiri on auki ja sitä on helppo muutella.

2) Otetaan kuunteluun esim. Powerball koska se ON hyvän kuuloinen värkki ja etenkin kun nyt ihan ykkösnimiä siellä kuuluisalla HC:een foorumillakin.

3) Noh, siitä sitten vääntämään..nyt viiden asteittaisen klipin jälkeen päädyin tuohon:

http://www.kolumbus.fi/fractal.wonderland/bassjourney1.mp3

Tämä originaali powerball klippi soi mulla silloin alitajunnassa:

http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000079629_000004721.mp3

Noh, mitä kaikkea tästä nyt voisimme sitten päätellä (ennen kuin joku tulee ja sanoo "hirveetä surinapaskaa toi sun versio" tms.) Voimme ottaa iisisti ja päätellä, että:

1) Tuo rhizome tosissaan tykkää pelleillä ja kokeilla niiden vahvistinpiiriensä kanssa.

2) Se TIETÄÄ suunnilleen millainen aito powerpallo (kuten muutkin englit) olisi piiriltään, mutta luonto ei anna periksi lähteä suoraan kopiopohjalta.

3) Rhizomelle tuo bassontoisto on jo kuin pakkomielle - sen on pakosti oltava iskevä ja selkeä..pak-ko! Liika gaini ja tietyt päätevahvistimen kytkennät tuntuu vetävän basson muhjuiseksi (rectossa maukas powersointuihin ja sointuvalliin, mutta liian hidas, uberschallissa taas liikaa gainia joka hiukan vie bassolta sitä selkeyttä jne.)

Eli sovitaan nyt kaikki että enhän mää tällä klipillä tässä nyt väitä että "jihhuu, mulla onkin paaareeempi, mulla oonkiin.."

Sanotaanko näin että mun vahvari tuossa klipissä oli vähempigaininen kuin power ball ja omani kuullosti myös hiljaisen äänityksen takia aika "ontoltakin"..ja/tai hifiltäkin, vaikka alan pikkuhiljaa pitää tästä uudesta hifi-muuntajasta.

Entä se bassopuoli sitten? Tossa on soittotyylissä aikamoista eroavaisuutta, mutta kyllä mä itse tykkään enempi sellaisesta basson selkeydestä mitä omassa klipissäni oli.

Ai kumpi vahvari nyt surisee enempi?? En ota kantaa. Kellä podi tai vamppi on, niin totuudet kertokoon. :)

Ja siinä edellisessä (enempi metallica kuin recto) inspiroituneessa klipissä "suristiin" sen takia että mun oli pakko ajaa kolmosputki tarpeeksi ruvelle, muutoin basso olisi ollut liian löysä.

Sellaista se siis on. :) Piirejä tulee ja menee. Tässä klipissäkin olleen piirin olen jo unohtanut eikä niin kauheesti itketä. Pääasia että on kliffaa, vaikka tää hupi onkin paikoin turhan työlästä. Nää on siis vaan koneita, ne kaupassa olevat ja kotitekoiset, kukaan ei uhoa, ei kannata ottaa hernettä nenään. Eiks oo kiva kuulostella sentään, eh??

Mikko :)
LaXu
22.06.2003 20:30:18
Nyt kuulostaa oikein hyvältä. Vähän muhevampi basso tuntuisi olevan kuin PB clipissä. Tuo voi tosin johtua EQ-säädöistäkin.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
rhizome
22.06.2003 22:10:20
Nyt kuulostaa oikein hyvältä. Vähän muhevampi basso tuntuisi olevan kuin PB clipissä. Tuo voi tosin johtua EQ-säädöistäkin.

Ei ehkä niinkään muhevampi mutta erottuvampi ja selkeempi.

Englit on kaikki (ainakin Savage/Blackmore) mielestäni erityisen lihavan kuuloisia (=helvetin hyviä myös) ja sen näkee myös suoraan niiden piiristä silleen, että vahvistukset on ikäänkuin Fenkun puhtaita vahvistusasteita (1.5k ja isot 22uF konkat katodeilla) laitettuna perä perään ja välissä aina volumekontrollia ettei mee suhjuksi...Savagessakin 3 volumea/gainia ja master. :)

Uskoisin tai tiedänkin että ero näiden kahden klipin bassontoiston välillä ei ole niinkään eq:n säädöissä (uskon kyllä että PB:ssä olisi bassopotikassa varaa tuosta ylöspäin) vaan siinä että mä boostaan sitä bassoa edestä (siis tuo resonance, deep tai depth-control, miksi kutsutaankin, on mulla etuasteessa) ja pääteasteen UL kytkentä huolehtii kaiuttimen "tiukkuudesta". Useimmissa vahvareissahan se basson boosti on siellä pääteasteen takaisinkytkennässä (kaiuttimesta takaisin vaiheenkääntöputkelle). Soundillisesti tuo tuottaa kyllä varsin leveetä basson murinaa (erittäin cool voimasointuihin) MUTTA on valitettavasti löysä nopeissa juoksutuksissa tai pikkauksessa. Tämä siksi koska tuolla tekniikalla voi sanoa heippa "damping factorille" - ts. vahvistin ei kykene kontrolloimaan kajaria kovin hyvin ja kajari pääsee ikäänkuin heilumaan vapaasti tuulessa ilman kontrollia. Jokaiselle kuitenkin oman tyyppisensä ja paljon on liikkeellä näitä pääteasteen "löysempiä" (5150 tyylisiä) resonance kontrolleja, mikä on mm. kuultavissa lähes kaikissa niissä marsu modeissa mitä esim. HC:ssä päivittäin esitellään. Myös soldanon depth-mod on tyypiltään sellainen.

Mulle itelle tänä päivänä (mahdollisen ostopäätöksen ja rakentelunkin kannalta) kaikkein hyödyllisimmät vahvareiden vertailuklipit olisivat sellaisia jossa vain hetken tikataan nopeesti sitä basson eeetä ilman rumpukomppeja tuplaraitoja sun muuta, mutta rohkene nyt sitten tuollaista keltään pyytää. :)

Turhan pitkästi tuli tämä nyt laitettua, mutta olkoon.

Mikko
Swan
23.06.2003 14:03:31
Nyt oli plekukädessä hieman aiempaa clippiä enemmän asennetta. :)

Sun vahvistimen saundi oli erittäin selkeä ja kirkas verrattuna Powerballiin (ja moneen muuhunkin tykkisärisijään), mutta se 'taka-taka-taa-taka-taka-taa-taka-taa'-kohta oli hieman "kuivemman" kuuloinen kuin Poweballin vastaava. Muuten hyvänkuuloista työtä, plussaa. :)
Steve Vain neuvo kitaristeille: "Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentistasi, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä ne."
rhizome
23.06.2003 15:10:06 (muokattu 29.06.2003 09:09:22)
Nyt oli plekukädessä hieman aiempaa clippiä enemmän asennetta. :)

Sun vahvistimen saundi oli erittäin selkeä ja kirkas verrattuna Powerballiin (ja moneen muuhunkin tykkisärisijään), mutta se 'taka-taka-taa-taka-taka-taa-taka-taa'-kohta oli hieman "kuivemman" kuuloinen kuin Poweballin vastaava. Muuten hyvänkuuloista työtä, plussaa. :)

Ok, kiitti. Ja olihan tuolla versiolla myös kivampi soittaa...olettaisin että oli kyllä ihan sama atakki plekukädellä kun siinä toisessa (metallica inspis) klipissäkin, mutta vahvarin kompressio söi sen vaan pois. :(

Täytynee koettaa palata tähän suuntaan taas kun kerkiää.

Mikko
rhizome
29.06.2003 09:14:04
..bump for the evening folks! :D

Olihan tuossa nyt *sen* verran uutta (high gain) vahvistintekniikkaa ja kaiken lisäksi yks mun parhaita klippejäni. Niin se ossaa aina vain niitä omiansa kehua. :)

Mutta (..iiiihan tosssiii) eikö vaan?

Mikko
Boge
29.06.2003 11:14:15
ja mikäköhän tarkotus tolla viimesellä viestillä taas oli?
Vilhelmus
29.06.2003 11:16:34

Nostaa ylös viesti, kun vaivalla on klippiä vääntänyt.
Ei se väärin ole. Vichy maistuu tutulle.
rhizome
30.06.2003 16:05:58

Jotkut ovat sanoneet että mun viestejä on vaikea ymmärtää, mutta se on ollut in inklisk tilanteissa, mutta tämän pikku pumpan tarkoitus oli nyt osapuilleen ja täydelleenkin noin kuin Vilhelmus tuosta sanoi. Hey dude, selkiskö??? :)

Mikko
rhizome
30.06.2003 16:12:42
Vaikken ehkä osaakaan arvioida heavy-kitarasoundeja, niin kyllä tuo eka (sinun) klippi kuullosti selkeästi paremmalta. Selkeämmältä ja erottelevammalta, eikä niin "scoopedilta".

Kyllä musta vaan tuntuu että sä osaat, tottakai! :) Se PB silti yksi parhaita murisijoita ja käsittääkseni aika monipuolinenkin murisija...tämä mun clippi oli kyllä parasta mitä mä oon saanut irti tuolla erikoisella ultralineaari plus aktiivisella etuasteen EQ kytkennällä. Thanks maaan! :)

Mikko
bubi
11.07.2003 16:23:17
Makee kohta tos alkuperäisessä PB klipissä se "liu'utus" taka-taka-taka "liuku" taka-taka.. heh.. hyvin kuvailtu.. =) kohta on 40 sek kohdalla kestää n.20 sekunttia... tutun kuuloinen.. olisko se jonkun bändin riffi??? ei muista..
Ostan Digitech Whammy-pedaalin, 7-alueinen EQ(Boss,ibanez,danelectro)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)