Aihe: Nightwish ja Tarjan lähtö?
1 2 3 4 536 37 38 39 4042 43 44 45 46
Tympee Huttunen
27.10.2005 22:30:30
Tästä kanssa kaverin kanssa vitsiä väännettiin.

Voisko olla aikaero syynä?
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
arrgh
27.10.2005 22:38:21
Oon puhunu tässä sitouttamisesta. Kun on kyseessä enemmän kuin yksi ihminen niin aina joudutaan sovittelemaan ja hakemaan kompromissiä. Oikeus on sitten omistajalla/pomolla sanoa irti jos ei sovittelusta huolimatta sitouttaminen onnistu. Tässä tapauksessa en ole kuullut sopimisesta/sitouttamisesta, irtisanomisesta kyllä.

Tarjalle hommattiin lennot keikoille, kun muut matkustivat keikkabussilla. Hänelle hoidettiin aina haluamansa hotelli, eikä hänen tarvinnut tehdä haastatteluja, eikä tulla fanitapaamisiin. Mitä tämä on, jos ei sovittelua ja kompromissien hakemista?
Jami
27.10.2005 22:43:51

Mitä tämä on, jos ei sovittelua ja kompromissien hakemista?

Normaali käytäntö kenen tahansa tuon tason staran kanssa. Ja sitäpaitsi pikkujuttuja jotka ilman muuta pitää olla kunnossa. Mä puhun strategiatason sitouttamisesta.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
arrgh
27.10.2005 23:30:44 (muokattu 27.10.2005 23:32:02)
Normaali käytäntö kenen tahansa tuon tason staran kanssa.

Eli minkäköhän tason? Jengillä ei taida olla realistista kuvaa Nightwishin suosiosta. Paljon suuremmatkin bändit rundaa ihan bussipohjalta ilman rutinoita.

Mä puhun strategiatason sitouttamisesta.

Käytännössä mitä?
Tuomas
27.10.2005 23:40:19

Normaali käytäntö kenen tahansa tuon tason staran kanssa. Ja sitäpaitsi pikkujuttuja jotka ilman muuta pitää olla kunnossa. Mä puhun strategiatason sitouttamisesta.

"Moi, nyt pitäis panostaa bändiin."
"En kerkeä."
"Jaha, ei me tehdä tuollaisella laulajalla mitään, kun me muut joudutaan nyt sun takiasi istumaan tyhjän panttina."
"Oma syysi, mitäs et sitouttanut minua strategiatasoon!"
"Täh?"
"Niin, jos olisit kasvattanut minut, aikuisen ihmisen ajatusmalliin, että pitää tehdä pienempiäkin keikkoja, niin ei olisi ongelmaa!"
"???"
"Itse asiassa, koska et tehnyt pohjakoulutusta, sinä olet huono johtaja! Olet erotettu!"

Joo. Näinhän se menee. Muistuttakaas, että nyt kun lähden perustamaan koulukaverin kanssa bändiä että sitoutan sen näkemyksiini. Vai kutsuttaisiinko minua silloin diktaattoriksi? Ehkä kutsuttaisiin.
Jami
28.10.2005 01:24:37

Olis kiva keskustella jos keskustelukumppani vähän edes tietäis mistä mä puhun. Näin tämä ei oikein suju.
lurkki
28.10.2005 05:57:22
Yleissivistävä Nyt-liite.
Timo Kotipelto on laulanut / laulaa Timo Tolkin Stratovarius-yhtyeessä. On ollut jokin erottaminen (eroaminen?) ja Miss K.
Mä olen aina luullut että Stratovarius on instrumentaalimusiikkia. :-o
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
Mika Antero
28.10.2005 08:44:35 (muokattu 28.10.2005 09:05:02)
Olis kiva keskustella jos keskustelukumppani vähän edes tietäis mistä mä puhun. Näin tämä ei oikein suju.

Ehkä sinun kannattaisi ihan yleissivistyksen kannalta selostaa nuoremmille mitä tarkoitat tässä tapauksessa termillä "strategiatason sitouttaminen". Muutenhan tuo on pelkkää sanahelinää jota esim. kauppaoppilaitoksessa meille merkonomeille syötetään enemmän kuin laki sallii. Kaikki keskustelijat kun eivät kuitenkaan voi olla samalla tasolla palstan viisaimpien kanssa.

Mielestäni Nahkiksen kommentti aiheesta oli hyvä. Ei rockbändi ole mikään Nokia, vaan taidetta tekevä pienyksikkö. No, ehkä nyt Rolling Stones, U2 ja Bruce Springsteen ovat jo muuta kuin pienyksikköjä, mutta kyllä sielläkin varmasti miehistönvaihdoksia tehdään muista kuin bisnesnäkökulmista.

Noin muuten olen sitä mieltä, että hyvässä keskustelussa otetaan huomioon myös "vastapuolen" näkemykset, sikäli mikäli niissä jotain huomioonotettavaa on.

EDIT: Mut joo, nyt mulle piisaa: Hesarin Nyt -liitteessä on kuulemma jo joku kirjallisuudentutkija arvoimassa sitä ensimmäistä kirjettä. Alkaa mennä siksverta mikamyllyläksi tämä homma, että ei enää huvita. Pääasia, että kansa viihtyy ja lehdet myy.
Musta Arkipyhä
28.10.2005 09:00:31 (muokattu 28.10.2005 09:03:58)
Eihän Tarjalla tuollaisiin päätöksiin ole ollut mitään valtaa. Ja jos hänellä on ollut halu niihin vaikuttaa niin voidaan vain todeta että johtaja Holopainen ei ole osannut sitouttaa Tarjaa bändin strategiaan joka poikien mielestä vaatis pienten ja huonopalkkaisten paikkojenkin kiertämistä.

Se nyt vaan taitaa olla niin ,että laajempi suosio esmes USA:ssa vaatii niiden pienempien paikkojen kiertämistä.Tämä on juuri sitä panostusta bändiin ja sen tulevaisuuteen.Eikä kyse ole "poikien strategiasta" vaan olen kuullut/lukenut saman asian monen muunkin alan ihmisen suusta/kynästä.

Toinen on tämä ilmeisesti poikien ajattelema että vallataan lisää markkinoita ja levymyyntiä kiertämällä mahdollisimman paljon. Pieniä ja huonopalkkaisiakin paikkoja.

Edelleen:Ei ole "poikien ajattelema".Ollut olemassa jo ennen Nightwishiä.Se kun voi olla vähän vaikea täyttää Madison Square Gardenia ekana keikkamestana.

Tarjalla voi taas olla mielessä strategia jossa valkataan parhaat päältä, hankitaan uskottavuutta isojen areenoiden bändinä

Minkä sellaisen bändin kohdalla tämä on toteutunut joka on yrittämässä vaikkapa USA:n markkinoille?

Kaikkein surkein vaihtoehtohan on jos pojilla ei olekkaan strategiaa vaan haluavat vain joutessaan viettää rokkielämää mahdollisimman paljon mahdollisimman kaukana kotoa. hähähäh. Yritysjohdollinen taito viittais vähän tähän viimeiseen vaihtoehtoon. Se myös yleisenä viihdealan markkinointiosaamisena selittäis miksi niin harva suomalainen bändi maailmalla yhtään pärjää.

Maailmalla suomalainen rock pärjää maamme musiikinlajeista parhaiten.Ilman veromarkkojen tukea siis.

Kato ei tarvii hevimiesten ruikuttaa yhteisiä veromarkkoja harrastuksiinsa hähhäh...
Space is deep
HaloOfFlies
28.10.2005 09:29:37

Tänään ei ollut ainuttakaan lööppiä enää tästä asiasta. Jospa nuo roskalehdetkin asian unohtaisivat, ainakin Tarja Turusen lehdistötilaisuuteen asti.
First they steal your mind and then they steal your soul
kimmo
28.10.2005 09:36:15
Tänään ei ollut ainuttakaan lööppiä enää tästä asiasta. Jospa nuo roskalehdetkin asian unohtaisivat, ainakin Tarja Turusen lehdistötilaisuuteen asti.

Vielä kun roskanettikeskustelut unohtaisivat myös.
Mr.Babbit
28.10.2005 09:52:10

sillon ketään ei enää kiinnosta...
Top40
28.10.2005 10:59:01
Ville Valo voisi antaa koko muulle HIM-bändille ja jatkaa eri ryhmällä samalla nimellä. Kukaan ei huomaisi yhtään mitään muutosta. Vastaavasti on Tarja Turunen yhtä kuin Nightwish. Ei ne sävellykset ja sovitukset nyt niin ihmeellisiä ole, että vastaavia nikkareit ei löytyisi läjäpäin.

Ensi kesään mennesssä tulee Tarjalta albumi Tarja Turunen sings Nightwsih. Kenelläkään ei ole siihen mitään sanomista.
Hänellä on tukenaan kansainvälisesti kokenut manageri, jolla on loistavat suhteet. Tuppukylän Spinefarm jää siinä pelissä auttamatta toiseksi.
lxi
28.10.2005 11:01:16 (muokattu 28.10.2005 11:01:24)
Ville Valo voisi antaa koko muulle HIM-bändille.

Aika perverssi mielikuvitus, hei. Tähänkö ne haastattelujen runkkaamisjutut jo ovat ajaneet?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Jami
28.10.2005 11:35:23 (muokattu 28.10.2005 11:35:48)

Se nyt vaan taitaa olla niin ,että laajempi suosio esmes USA:ssa vaatii niiden pienempien paikkojen kiertämistä.Tämä on juuri sitä panostusta bändiin ja sen tulevaisuuteen.Eikä kyse ole "poikien strategiasta" vaan olen kuullut/lukenut saman asian monen muunkin alan ihmisen suusta/kynästä.

Niin mähän en ottanu kantaa eri strategioiden toimivuuteen. Voit olla ihan oikeassa että esim. usa vaatii niitten pikkupaikkojen kiertämistä. Mutta voi olla ettei vaadikkaan. Suomesta kun ei vielä yhtäkään valloittajaa ole tullut niin asiasta ei oikein suurta varmuutta voi esittää.

Ajattelisin kyllä että jos Euroopassa nousee riittävän suureksi niin usa:ssakin pääsis vähän parempiin mestoihin suoraan eikä tarvitsisi aivan nollasta siellä aloittaa.

Kotimainen osaaminen arveluttaa mua yleensäkkin kun maailmalle lähes järjestään pitää yrittää ruotsalaisen levy-yhtiön kautta.
Musta Arkipyhä
28.10.2005 11:41:34 (muokattu 28.10.2005 11:41:54)
Niin mähän en ottanu kantaa eri strategioiden toimivuuteen. Voit olla ihan oikeassa että esim. usa vaatii niitten pikkupaikkojen kiertämistä. Mutta voi olla ettei vaadikkaan. Suomesta kun ei vielä yhtäkään valloittajaa ole tullut niin asiasta ei oikein suurta varmuutta voi esittää.

Mutta muualta on kyllä yritetty.Ja käsittääkseni suurimmaksi osaksi pikkupaikkojen kautta.Näinhän esmes kotoinen Hurriganes käsittääkseni yritti Ison-Britannian kyykyttämistä :-)

Ajattelisin kyllä että jos Euroopassa nousee riittävän suureksi niin usa:ssakin pääsis vähän parempiin mestoihin suoraan eikä tarvitsisi aivan nollasta siellä aloittaa.

Olen ymmärtänyt ettei näin ole yleensä.Oisko sulla esimerkkejä jotka osoittavat muuta? Ei siis välttämättä Suomesta.

Kotimainen osaaminen arveluttaa mua yleensäkkin kun maailmalle lähes järjestään pitää yrittää ruotsalaisen levy-yhtiön kautta.

No levy-yhtiön ja bändin osaaminen on kaksi eri asiaa.Suomalaisten levy-yhtiöiden osaamiseen en ota kantaa.Toki ulkomaan elävien yhtiöt tuppaavat olemaan isompia,paremmat kontaktit jne.
Space is deep
Top40
28.10.2005 11:59:29

Tarinoita on monenlaisia. sim. Roxette löi itsensä läpi USA:ssa ennen ensimmäistäkään keikkaa.

Noin yleisesti sanoisin, että Nightwishin musiikista puuttui ja puuttuu edelleen se viimeinen silaus, joka tekisi siitä megatähden, joka 10-kertaistaisi levymyynnin. Tuotannossa ja esillepanossa on monta asiaa vielä liian köykäisellä tasolla. Spinefarm on liian pieni putiikki, jotta asiat edistyisivät megaluokkaan.

Vertailulla Valo/Turunen tarkoitin bändin imagoa ja "kasvoja" enkä piisientekemistä.
Zeni
28.10.2005 12:02:15
Mielenkiinnolla olen tuota touhua seurannut. On mukava havaita miten erilaisia näkökulmia havaintojen perusteella ihmiselle muotoutuu, mulle tuli ainakin ihan selkeä.

Tarja on kuitenkin Nightwishille todella tärkeä keulahahmo ja tapa jolla poppoo alunperin erottautui normaalista heviporukasta. Ei tuollaista pistetä ihan pienestä syystä pihalle, koska se tekee suurta haittaa koko yhtyeelle, oli takana sitten rahanhimo(tässä tapauksessa ei ainakaan) tai halu tehdä musiikkia.

Tuomaksen kirje oli asiapitoinen ja selittävä, Tarjan taas lähinnä tunteisiin ja sympatiaan vetoavaa ilman mitään järkevää selitystä miksi näin kävi ja tekikö hän todella Tuomaksen kirjeessä mainitut asiat (hiljaisuus on myöntyvyyden merkki).

Jos viisi henkisestä bändistä 4 on sitä mieltä, että yksi ja samainen henkilö kiukuttelee liikaa, eikä tule toimeen bändissä niin uskon heidän olevan oikeassa, kyllä tämän jäljelle jäävän on pakko olla hankala ja vittumainen henkilö. Voihan tietty olla, että Tarja oli bändin ainut "mukava" henkilö, mutta todennäköisyys on pieni ja epänormaalien joukossa normaali on epänormaali.
Jami
28.10.2005 12:03:50

.Oisko sulla esimerkkejä jotka osoittavat muuta? Ei siis välttämättä Suomesta.

Kun telkkari on amerikkalaisen jumala niin käsittääkseni moni Euroopassa huipulla oleva on päässyt jonkun "Oprahin" vieraaksi ja tehnyt itseään sen kautta tunnetuksi. Niin hyvin en tunne minkään bändin taivalta usan markkinoilla että pystyisin nimeämään. Mutta kyllä vaihtoehtoja strategioille on.

Kaikkein raskain ja aikaavievin on tuo pikkupaikkojen höylääminen ja sieltä tietoisuuteen nouseminen. Ja kilpailu on äärettömän kova. Pitää olla todella hyvä jos meinaa esille päästä ja usan markkinoita vallata. Jos Euroopan valloitus ei ole onnistunut tai on kesken niin olen väkevästi sitä mieltä että usaan ei kannata lähteä.

No levy-yhtiön ja bändin osaaminen on kaksi eri asiaa.

Kyllä suomalaiset bändit mielestäni osaa. Aivan siinä kuin kuka muu tahansa maailmalla. Mä moitiskelenkin tätä suomalaista bisnesosaamista minkä takia täältä ei maailmanmaineeseen juurikaan ole päästy.

Kulttuuria kuvastaa hyvin tämäkin palsta. Pelkästään yritysmaailman kieli saa pilkkaa niskaansa ja vähänväliä joku todistaa että on kyse pienryhmän taiteesta eikä bisneksestä. Tuo asenne ei kyllä viihdettä vientituotteena edistä.

ulkomaan elävien yhtiöt tuppaavat olemaan isompia,paremmat kontaktit jne.

Niinpä. Eikä tilanne täällä paranekkaan ennenkuin esim. "manageri" lakkaa olemasta kirosana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)